SME

Automobilkám na Slovensku chýbajú kvalifikovaní ľudia

Výroba áut v Európe sa v uplynulých 10 rokoch začala sťahovať zo západu na východ. Slovensko podľa agentúry Reuters získalo reputáciu ako Detroit v srdci Európy, ale teraz má problém s nedostatkom kvalifikovaných ľudí.

Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne.Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne. (Zdroj: archív)
Výroba áut v Európe sa v uplynulých 10 rokoch začala sťahovať zo západu na východ. Slovensko podľa agentúry Reuters získalo reputáciu ako Detroit v srdci Európy.

Na Slovensko prišli automobilky Volkswagen, Peugeot a Kia, ktoré v SR využívajú výhodu lacnej pracovnej sily, nízkych daní a priaznivého geografického položenia. Nové závody však využili voľné pracovné sily do tej miery, že teraz už musia ponúkať stimuly a začínajú hľadať zamestnancov z iných krajín. "Stretávame sa s nedostatkom pracovnej sily na niektoré pozície. Je tu málo zamestnancov s vyššou kvalifikáciou," uviedol hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. "Ľudí na niektoré pozície sme hľadali v susedných krajinách."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Do roku 2012 by sa na Slovensku malo vyrábať 840 713 osobných automobilov ročne, čo je v prepočte na obyvateľa viac ako v ktorejkoľvek inej krajine na svete. Vyplýva to z prognózy spoločnosti J. D. Power Automotive Forecasting. Vlani sa v SR vyrobilo 267 032 osobných áut. Pre porovnanie v Českej republike sa v roku 2006 vyrobilo 826 629 áut a v Poľsku 589 561.

Očakáva sa, že PSA Peugeot Citro‰n bude do roku 2008 na Slovensku vyrábať 300 000 áut Peugeot 207 ročne, Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne.

Kvôli nedostatku kvalifikovaných pracovných síl sa Peugeot ale aj ostatné automobilky rozhodli hľadať si zamestnancov, akých potrebujú, priamou cestou. "Rozhodli sme sa spolupracovať s technickými školami tak, aby tieto pripravovali kvalifikovaných ľudí pre automobilový priemysel," uviedol hovorca trnavského závodu Peugeotu Peter Švec. "Je veľmi dôležité, aby sme nielen my, ale aj naši dodávatelia mali dostatočne kvalifikované pracovné sily."

SkryťVypnúť reklamu

Do roku 2011 by kapacita výroby áut na Slovensku, v ČR, Poľsku a Maďarsku mala celkovo vzrásť o 43 % na 3,46 milióna automobilov ročne, alebo takmer o 4 % z celkovej svetovej produkcie áut, ako vyplýva zo správy, ktorú vypracovala spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC). Rast výroby spoločne s uvoľňovaním obmedzení na prácu v západnej Európe ešte zvýši dopyt po kvalifikovaných pracovníkoch.

Iba na Slovensku by v najbližších 3 až 4 rokoch malo vzniknúť v automobilovom priemysle až 40 000 nových pracovných miest. Celkovo sa ich počet potom vyšplhá na 100 000, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2004. Vyplýva to z prognózy Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR.

"Už teraz pociťujeme nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily," uviedla hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Silvia Nosálová. Dodala, že import pracovnej sily bude zrejme nevyhnutný, keď všetky tri spomínané automobilky začnú vyrábať na plnú kapacitu. Volkswagen pociťuje tlak už teraz. Asi 17 % z 9 000 zamestnancov býva od bratislavského závodu ďalej ako 150 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí investori, ako napríklad spoločný podnik automobilky Ford Motor a nemeckej spoločnosti GETRAG, umiestňujú svoje závody na východe Slovenska, kde je väčšie množstvo voľnej pracovnej sily. Zároveň ich láka možnosť pritiahnuť kvalifikovaných pracovníkov z boomujúcich východných trhov, ako je napríklad Rusko.

Informovala o tom agentúra Reuters.

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 78 744
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 399
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 112
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 974
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 222
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 205
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 289
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 629
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 466
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 203
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 350
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 956
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 666
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 925
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Tupou Ceruzou: Businessman
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu