SME
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky

Automobilkám na Slovensku chýbajú kvalifikovaní ľudia

Výroba áut v Európe sa v uplynulých 10 rokoch začala sťahovať zo západu na východ. Slovensko podľa agentúry Reuters získalo reputáciu ako Detroit v srdci Európy, ale teraz má problém s nedostatkom kvalifikovaných ľudí.

Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne.Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne. (Zdroj: archív)
Výroba áut v Európe sa v uplynulých 10 rokoch začala sťahovať zo západu na východ. Slovensko podľa agentúry Reuters získalo reputáciu ako Detroit v srdci Európy.

Na Slovensko prišli automobilky Volkswagen, Peugeot a Kia, ktoré v SR využívajú výhodu lacnej pracovnej sily, nízkych daní a priaznivého geografického položenia. Nové závody však využili voľné pracovné sily do tej miery, že teraz už musia ponúkať stimuly a začínajú hľadať zamestnancov z iných krajín. "Stretávame sa s nedostatkom pracovnej sily na niektoré pozície. Je tu málo zamestnancov s vyššou kvalifikáciou," uviedol hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. "Ľudí na niektoré pozície sme hľadali v susedných krajinách."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Do roku 2012 by sa na Slovensku malo vyrábať 840 713 osobných automobilov ročne, čo je v prepočte na obyvateľa viac ako v ktorejkoľvek inej krajine na svete. Vyplýva to z prognózy spoločnosti J. D. Power Automotive Forecasting. Vlani sa v SR vyrobilo 267 032 osobných áut. Pre porovnanie v Českej republike sa v roku 2006 vyrobilo 826 629 áut a v Poľsku 589 561.

Očakáva sa, že PSA Peugeot Citro‰n bude do roku 2008 na Slovensku vyrábať 300 000 áut Peugeot 207 ročne, Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne.

Kvôli nedostatku kvalifikovaných pracovných síl sa Peugeot ale aj ostatné automobilky rozhodli hľadať si zamestnancov, akých potrebujú, priamou cestou. "Rozhodli sme sa spolupracovať s technickými školami tak, aby tieto pripravovali kvalifikovaných ľudí pre automobilový priemysel," uviedol hovorca trnavského závodu Peugeotu Peter Švec. "Je veľmi dôležité, aby sme nielen my, ale aj naši dodávatelia mali dostatočne kvalifikované pracovné sily."

Skryť Vypnúť reklamu

Do roku 2011 by kapacita výroby áut na Slovensku, v ČR, Poľsku a Maďarsku mala celkovo vzrásť o 43 % na 3,46 milióna automobilov ročne, alebo takmer o 4 % z celkovej svetovej produkcie áut, ako vyplýva zo správy, ktorú vypracovala spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC). Rast výroby spoločne s uvoľňovaním obmedzení na prácu v západnej Európe ešte zvýši dopyt po kvalifikovaných pracovníkoch.

Iba na Slovensku by v najbližších 3 až 4 rokoch malo vzniknúť v automobilovom priemysle až 40 000 nových pracovných miest. Celkovo sa ich počet potom vyšplhá na 100 000, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2004. Vyplýva to z prognózy Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR.

"Už teraz pociťujeme nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily," uviedla hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Silvia Nosálová. Dodala, že import pracovnej sily bude zrejme nevyhnutný, keď všetky tri spomínané automobilky začnú vyrábať na plnú kapacitu. Volkswagen pociťuje tlak už teraz. Asi 17 % z 9 000 zamestnancov býva od bratislavského závodu ďalej ako 150 kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektorí investori, ako napríklad spoločný podnik automobilky Ford Motor a nemeckej spoločnosti GETRAG, umiestňujú svoje závody na východe Slovenska, kde je väčšie množstvo voľnej pracovnej sily. Zároveň ich láka možnosť pritiahnuť kvalifikovaných pracovníkov z boomujúcich východných trhov, ako je napríklad Rusko.

Informovala o tom agentúra Reuters.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  3. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Lenivý brunch s Muchom
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  2. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  6. Lenivý brunch s Muchom
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  9. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 984
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 7 323
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 772
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 295
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 258
  6. Od Česka až po Jadran 3 796
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 3 403
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 080
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 005
  10. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu 2 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Minister Lengvarský má dôveru prezidentky.


a 1 ďalší 23. júl
Nataša Holinová

Požiadavka na generálny štrajk je dôkazom zdevastovaného školstva.


40m
Andrej Babiš mladší

Syn českého premiéra prehovoril o podmienkach zavlečenia.


11 h

Neprehliadnite tiež

Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


5 h

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl
Mercedes-Benz C 220 d

Vynovený naftový motor nadchol nízkou spotrebou.


22. júl