SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Automobilkám na Slovensku chýbajú kvalifikovaní ľudia

Výroba áut v Európe sa v uplynulých 10 rokoch začala sťahovať zo západu na východ. Slovensko podľa agentúry Reuters získalo reputáciu ako Detroit v srdci Európy, ale teraz má problém s nedostatkom kvalifikovaných ľudí.

Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne.Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne. (Zdroj: archív)
Výroba áut v Európe sa v uplynulých 10 rokoch začala sťahovať zo západu na východ. Slovensko podľa agentúry Reuters získalo reputáciu ako Detroit v srdci Európy.

Na Slovensko prišli automobilky Volkswagen, Peugeot a Kia, ktoré v SR využívajú výhodu lacnej pracovnej sily, nízkych daní a priaznivého geografického položenia. Nové závody však využili voľné pracovné sily do tej miery, že teraz už musia ponúkať stimuly a začínajú hľadať zamestnancov z iných krajín. "Stretávame sa s nedostatkom pracovnej sily na niektoré pozície. Je tu málo zamestnancov s vyššou kvalifikáciou," uviedol hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. "Ľudí na niektoré pozície sme hľadali v susedných krajinách."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Do roku 2012 by sa na Slovensku malo vyrábať 840 713 osobných automobilov ročne, čo je v prepočte na obyvateľa viac ako v ktorejkoľvek inej krajine na svete. Vyplýva to z prognózy spoločnosti J. D. Power Automotive Forecasting. Vlani sa v SR vyrobilo 267 032 osobných áut. Pre porovnanie v Českej republike sa v roku 2006 vyrobilo 826 629 áut a v Poľsku 589 561.

Očakáva sa, že PSA Peugeot Citro‰n bude do roku 2008 na Slovensku vyrábať 300 000 áut Peugeot 207 ročne, Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne.

Kvôli nedostatku kvalifikovaných pracovných síl sa Peugeot ale aj ostatné automobilky rozhodli hľadať si zamestnancov, akých potrebujú, priamou cestou. "Rozhodli sme sa spolupracovať s technickými školami tak, aby tieto pripravovali kvalifikovaných ľudí pre automobilový priemysel," uviedol hovorca trnavského závodu Peugeotu Peter Švec. "Je veľmi dôležité, aby sme nielen my, ale aj naši dodávatelia mali dostatočne kvalifikované pracovné sily."

SkryťVypnúť reklamu

Do roku 2011 by kapacita výroby áut na Slovensku, v ČR, Poľsku a Maďarsku mala celkovo vzrásť o 43 % na 3,46 milióna automobilov ročne, alebo takmer o 4 % z celkovej svetovej produkcie áut, ako vyplýva zo správy, ktorú vypracovala spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC). Rast výroby spoločne s uvoľňovaním obmedzení na prácu v západnej Európe ešte zvýši dopyt po kvalifikovaných pracovníkoch.

Iba na Slovensku by v najbližších 3 až 4 rokoch malo vzniknúť v automobilovom priemysle až 40 000 nových pracovných miest. Celkovo sa ich počet potom vyšplhá na 100 000, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2004. Vyplýva to z prognózy Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR.

"Už teraz pociťujeme nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily," uviedla hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Silvia Nosálová. Dodala, že import pracovnej sily bude zrejme nevyhnutný, keď všetky tri spomínané automobilky začnú vyrábať na plnú kapacitu. Volkswagen pociťuje tlak už teraz. Asi 17 % z 9 000 zamestnancov býva od bratislavského závodu ďalej ako 150 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí investori, ako napríklad spoločný podnik automobilky Ford Motor a nemeckej spoločnosti GETRAG, umiestňujú svoje závody na východe Slovenska, kde je väčšie množstvo voľnej pracovnej sily. Zároveň ich láka možnosť pritiahnuť kvalifikovaných pracovníkov z boomujúcich východných trhov, ako je napríklad Rusko.

Informovala o tom agentúra Reuters.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 181
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 131
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 776
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 804
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 444
  6. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 077
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 021
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 824
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Byť členom vlády je pre Matoviča dôležitejšie ako to, aby tá vláda fungovala.

Ak niekto chce, aby sa to skončilo, nemôžete sa mu čudovať.


14. aug
Peter Tkačenko

Keď bude chcieť, vybaví aj predčasné voľby.


3 h
Vodič Rudolf mal všetko v poriadku. Z policajných kontrol traumu nemá.

Opitých vodičov na cestách nájdeme takmer denne, hovoria prievidzskí policajti.


1 h
Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  2. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  3. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  4. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  5. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  6. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  7. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  8. Erik Kriššák: Terra incognita – dobre prebádané územie genitívnych metafor
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 24 405
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 023
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 309
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 874
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 743
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 525
  7. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 4 403
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 308
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu