SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Automobilkám na Slovensku chýbajú kvalifikovaní ľudia

Výroba áut v Európe sa v uplynulých 10 rokoch začala sťahovať zo západu na východ. Slovensko podľa agentúry Reuters získalo reputáciu ako Detroit v srdci Európy, ale teraz má problém s nedostatkom kvalifikovaných ľudí.

Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne.Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne. (Zdroj: archív)
Výroba áut v Európe sa v uplynulých 10 rokoch začala sťahovať zo západu na východ. Slovensko podľa agentúry Reuters získalo reputáciu ako Detroit v srdci Európy.

Na Slovensko prišli automobilky Volkswagen, Peugeot a Kia, ktoré v SR využívajú výhodu lacnej pracovnej sily, nízkych daní a priaznivého geografického položenia. Nové závody však využili voľné pracovné sily do tej miery, že teraz už musia ponúkať stimuly a začínajú hľadať zamestnancov z iných krajín. "Stretávame sa s nedostatkom pracovnej sily na niektoré pozície. Je tu málo zamestnancov s vyššou kvalifikáciou," uviedol hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. "Ľudí na niektoré pozície sme hľadali v susedných krajinách."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Do roku 2012 by sa na Slovensku malo vyrábať 840 713 osobných automobilov ročne, čo je v prepočte na obyvateľa viac ako v ktorejkoľvek inej krajine na svete. Vyplýva to z prognózy spoločnosti J. D. Power Automotive Forecasting. Vlani sa v SR vyrobilo 267 032 osobných áut. Pre porovnanie v Českej republike sa v roku 2006 vyrobilo 826 629 áut a v Poľsku 589 561.

Očakáva sa, že PSA Peugeot Citro‰n bude do roku 2008 na Slovensku vyrábať 300 000 áut Peugeot 207 ročne, Kia Motors by mala v SR tento rok vyrobiť 160 000 áut Cee'd a Sportage a do roka 2009 by ich mala produkovať 300 000 ročne.

Kvôli nedostatku kvalifikovaných pracovných síl sa Peugeot ale aj ostatné automobilky rozhodli hľadať si zamestnancov, akých potrebujú, priamou cestou. "Rozhodli sme sa spolupracovať s technickými školami tak, aby tieto pripravovali kvalifikovaných ľudí pre automobilový priemysel," uviedol hovorca trnavského závodu Peugeotu Peter Švec. "Je veľmi dôležité, aby sme nielen my, ale aj naši dodávatelia mali dostatočne kvalifikované pracovné sily."

Skryť Vypnúť reklamu

Do roku 2011 by kapacita výroby áut na Slovensku, v ČR, Poľsku a Maďarsku mala celkovo vzrásť o 43 % na 3,46 milióna automobilov ročne, alebo takmer o 4 % z celkovej svetovej produkcie áut, ako vyplýva zo správy, ktorú vypracovala spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC). Rast výroby spoločne s uvoľňovaním obmedzení na prácu v západnej Európe ešte zvýši dopyt po kvalifikovaných pracovníkoch.

Iba na Slovensku by v najbližších 3 až 4 rokoch malo vzniknúť v automobilovom priemysle až 40 000 nových pracovných miest. Celkovo sa ich počet potom vyšplhá na 100 000, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2004. Vyplýva to z prognózy Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR.

"Už teraz pociťujeme nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily," uviedla hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Silvia Nosálová. Dodala, že import pracovnej sily bude zrejme nevyhnutný, keď všetky tri spomínané automobilky začnú vyrábať na plnú kapacitu. Volkswagen pociťuje tlak už teraz. Asi 17 % z 9 000 zamestnancov býva od bratislavského závodu ďalej ako 150 kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektorí investori, ako napríklad spoločný podnik automobilky Ford Motor a nemeckej spoločnosti GETRAG, umiestňujú svoje závody na východe Slovenska, kde je väčšie množstvo voľnej pracovnej sily. Zároveň ich láka možnosť pritiahnuť kvalifikovaných pracovníkov z boomujúcich východných trhov, ako je napríklad Rusko.

Informovala o tom agentúra Reuters.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 450
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 054
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 938
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 16 017
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 496
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 766
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 090
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 877
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 732
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Roberta Fica a Roberta Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Boris Kollár.
Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.