Celoročné svietenie - bezpečná povinnosť

Poslanci parlamentu schválili čiastkovú novelu cestného zákona, podľa ktorej budeme svietiť počas dňa celý rok. Podľa vzoru okolitých krajín Európskej únie prijmeme opatrenie, ktoré má znížiť počet tragických nehôd na cestách.

(Zdroj: archív)

Poslanci parlamentu schválili čiastkovú novelu cestného zákona, podľa ktorej budeme svietiť počas dňa celý rok. Podľa vzoru okolitých krajín Európskej únie prijmeme opatrenie, ktoré má znížiť počet tragických nehôd na cestách.

Na základe štatistík vidí Európska únia v celodennom svietení tisíce zachránených ľudských životov. Odporcovia nariadenia argumentujú vyššou spotrebou paliva, zaťažením životného prostredia a častejším vypálením žiaroviek. V porovnaní nákladov na prevádzku auta však stačí zaostriť na klimatizáciu, ktorá nie je nevyhnutná, citeľnejšie zaťažuje životné prostredie a na sto kilometrov zvýši spotrebu paliva dvadsaťnásobne viac, ako zapnuté svetlá.

Článok pokračuje pod video reklamou

Sadzobník pokút sa nezmení
Za nerešpektovanie súčasnej povinnosti svietiť od 15. októbra do 15. marca môže vodič dostať pokutu od 500 do 1500 korún. Podľa zástupkyne hovorcu Prezídia policajného zboru Andrey Polačikovej sa súčasný sadzobník pokút nebude meniť a za neosvetlené vozidlo dostaneme rovnakú pokutu, aj keď vstúpi do platnosti celoročné denné svietenie.

Presný dátum, kedy nadobudne nový zákon účinnosť, ešte nie je určený. Podľa platného zákona musia byť zapálené stretávacie a nie len obrysové svetlá. Tak to posudzuje aj polícia, ktorá nemá inú definíciu osvetlenia vozidla, ako zapálené stretávacie svetlá. Polačiková dodáva, že podmienky osvetlenia vozidla budú identické s krajinami EÚ, kde je uzákonené celodenné svietenie.

Bezpečnosť
Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť kolízii, je predvídať a včas riešiť situácie v premávke. Predvídanie a bezchybné riešenie si však vyžaduje patričný čas. Čím skôr vidíme alebo aspoň periférne registrujeme ostatných účastníkov premávky, tým viac času zostáva na reakciu. Svetelné body vnímame oveľa skôr a intenzívnejšie ako neosvetlené automobily.

Prínos zapnutých svetiel cítiť aj v lete pri jasnej oblohe, na silnom protisvetle, mokrej ceste alebo na prechode z tieňa do svetla. V podvečerných hodinách sa aj ľudia so stopercentnou zrakovou ostrosťou stávajú krátkozrakejšími a potrebujú vizuálnu informáciu skôr, hoci na cestu pred sebou vidia dobre. Osvetlené autá túto požiadavku spĺňajú.

Drahá zábudlivosť
Najväčším problémom pri dodržiavaní celodenného svietenia bude zábudlivosť vodičov, aspoň spočiatku, kým sa svietenie nestane rutinnou záležitosťou. Buď si nezapneme svetlá a polícia nás pokutuje, alebo ich zabudneme vypnúť a autobatéria sa vybije.

Kto si nevie so zábudlivosťou poradiť, môže si nechať do staršieho alebo nového vozidla domontovať "modul denných svetiel" v cene od 1500 do 2500 korún. Modul zapína svetlá približne päť sekúnd po naštartovaní motora a je vhodný pre autá bez dátovej zbernice, napríklad Škoda Fabia, Škoda Felicia, Škoda Octavia prvej generácie.

Nová Škoda Octavia II. a mnohé ďalšie nové vozidlá ponúkajú naprogramovanie denných svetiel v autorizovanom servise alebo nastavenie denných svetiel priamo v palubnom počítači. V režime denných svetiel má auto zapálené iba stretávacie svetlá počas chodu motora. Koncové svetlá, osvetlenie evidenčného čísla a v niektorých prípadoch aj prístrojového panelu je z dôvodu úspory energie vypnuté. Značky Fiat, Alfa Romeo a Volvo už roky ponúkajú taký systém zapínania svetiel, ktorý stačí iba raz zapnúť. Svetlá sa potom samočinne vypínajú aj zapínajú spolu s motorom.

Ako spoľahlivo svietiť celý rok
-
na jar a na jeseň skontrolovať akumulátor
- raz ročne nechať nastaviť svetlomety
- pri starších autách premerať elektroinštaláciu
- nosiť kompletnú sadu žiaroviek
- vypínať svetlá po odstavení auta
- namontovať si modul denných svetiel

Kde je povinné svietenie?
Česká republika
Čierna Hora
Dánsko
Estónsko
Maďarsko
Chorvátsko
Litva
Fínsko
Lotyšsko
Rakúsko
Srbsko
Švédsko
Taliansko

zdroj: ÚAMK SR


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  5. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  6. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  7. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  8. Tréningové moduly HACCP online
  9. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  10. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 18 543
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 847
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 791
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 491
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 9 439
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 867
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 295
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 4 277
  9. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 626
  10. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 2 984

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obľúbený hotel Bödöra a Smeru prišiel o eurofondy

Firmy z babindolskej skupiny odstúpili od zmluvy na opravu hotela Zlatý kľúčik z eurofondov. Dôvod nepovedali.

EKONOMIKA

Najlepšie kakao? Granko ani Nesquik to podľa testu nie je

Instantné kakaové nápoje obsahujú zväčša veľa cukru, ukázal test.

DOMOV

Dobré ráno: Coca Cola zmenila chuť, skončilo to katastrofou

Keď všetko urobíte dobre a dopadne to zle.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.