Celoročné svietenie - bezpečná povinnosť

Poslanci parlamentu schválili čiastkovú novelu cestného zákona, podľa ktorej budeme svietiť počas dňa celý rok. Podľa vzoru okolitých krajín Európskej únie prijmeme opatrenie, ktoré má znížiť počet tragických nehôd na cestách.

(Zdroj: archív)

Poslanci parlamentu schválili čiastkovú novelu cestného zákona, podľa ktorej budeme svietiť počas dňa celý rok. Podľa vzoru okolitých krajín Európskej únie prijmeme opatrenie, ktoré má znížiť počet tragických nehôd na cestách.

Na základe štatistík vidí Európska únia v celodennom svietení tisíce zachránených ľudských životov. Odporcovia nariadenia argumentujú vyššou spotrebou paliva, zaťažením životného prostredia a častejším vypálením žiaroviek. V porovnaní nákladov na prevádzku auta však stačí zaostriť na klimatizáciu, ktorá nie je nevyhnutná, citeľnejšie zaťažuje životné prostredie a na sto kilometrov zvýši spotrebu paliva dvadsaťnásobne viac, ako zapnuté svetlá.

Článok pokračuje pod video reklamou

Sadzobník pokút sa nezmení
Za nerešpektovanie súčasnej povinnosti svietiť od 15. októbra do 15. marca môže vodič dostať pokutu od 500 do 1500 korún. Podľa zástupkyne hovorcu Prezídia policajného zboru Andrey Polačikovej sa súčasný sadzobník pokút nebude meniť a za neosvetlené vozidlo dostaneme rovnakú pokutu, aj keď vstúpi do platnosti celoročné denné svietenie.

Presný dátum, kedy nadobudne nový zákon účinnosť, ešte nie je určený. Podľa platného zákona musia byť zapálené stretávacie a nie len obrysové svetlá. Tak to posudzuje aj polícia, ktorá nemá inú definíciu osvetlenia vozidla, ako zapálené stretávacie svetlá. Polačiková dodáva, že podmienky osvetlenia vozidla budú identické s krajinami EÚ, kde je uzákonené celodenné svietenie.

Bezpečnosť
Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť kolízii, je predvídať a včas riešiť situácie v premávke. Predvídanie a bezchybné riešenie si však vyžaduje patričný čas. Čím skôr vidíme alebo aspoň periférne registrujeme ostatných účastníkov premávky, tým viac času zostáva na reakciu. Svetelné body vnímame oveľa skôr a intenzívnejšie ako neosvetlené automobily.

Prínos zapnutých svetiel cítiť aj v lete pri jasnej oblohe, na silnom protisvetle, mokrej ceste alebo na prechode z tieňa do svetla. V podvečerných hodinách sa aj ľudia so stopercentnou zrakovou ostrosťou stávajú krátkozrakejšími a potrebujú vizuálnu informáciu skôr, hoci na cestu pred sebou vidia dobre. Osvetlené autá túto požiadavku spĺňajú.

Drahá zábudlivosť
Najväčším problémom pri dodržiavaní celodenného svietenia bude zábudlivosť vodičov, aspoň spočiatku, kým sa svietenie nestane rutinnou záležitosťou. Buď si nezapneme svetlá a polícia nás pokutuje, alebo ich zabudneme vypnúť a autobatéria sa vybije.

Kto si nevie so zábudlivosťou poradiť, môže si nechať do staršieho alebo nového vozidla domontovať "modul denných svetiel" v cene od 1500 do 2500 korún. Modul zapína svetlá približne päť sekúnd po naštartovaní motora a je vhodný pre autá bez dátovej zbernice, napríklad Škoda Fabia, Škoda Felicia, Škoda Octavia prvej generácie.

Nová Škoda Octavia II. a mnohé ďalšie nové vozidlá ponúkajú naprogramovanie denných svetiel v autorizovanom servise alebo nastavenie denných svetiel priamo v palubnom počítači. V režime denných svetiel má auto zapálené iba stretávacie svetlá počas chodu motora. Koncové svetlá, osvetlenie evidenčného čísla a v niektorých prípadoch aj prístrojového panelu je z dôvodu úspory energie vypnuté. Značky Fiat, Alfa Romeo a Volvo už roky ponúkajú taký systém zapínania svetiel, ktorý stačí iba raz zapnúť. Svetlá sa potom samočinne vypínajú aj zapínajú spolu s motorom.

Ako spoľahlivo svietiť celý rok
-
na jar a na jeseň skontrolovať akumulátor
- raz ročne nechať nastaviť svetlomety
- pri starších autách premerať elektroinštaláciu
- nosiť kompletnú sadu žiaroviek
- vypínať svetlá po odstavení auta
- namontovať si modul denných svetiel

Kde je povinné svietenie?
Česká republika
Čierna Hora
Dánsko
Estónsko
Maďarsko
Chorvátsko
Litva
Fínsko
Lotyšsko
Rakúsko
Srbsko
Švédsko
Taliansko

zdroj: ÚAMK SR


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 203
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 824
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 070
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 609
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 116
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 001
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 550
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 340
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 773

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.