Do cieľa dlhodobého testu automobilu Kia Rio 1,5 CRDi nám ostáva iba niečo cez šesťtisíc kilometrov, jedna servisná prehliadka a meranie vlastností podvozka. V priebehu roka dostal nový model poriadne zabrať na všetkých druhoch ciest a v rôznych režimoch prevádzky.
V prvej fáze testu nás zaujala samotná konštrukcia auta na míle vzdialená od predchádzajúceho modelu. Kia vstúpila do úplne inej spoločnosti, kde platia vysoké nároky a očakávania za danú sumu v oblasti jazdných vlastností, bezpečnosti a vybavenia. V posledne menovanej disciplíne má Rio 1,5 CRDi navrch, pretože pri vtedajšej cene málo prevyšujúcej pol milióna korún sme dostali výkonný naftový motor, šesť airbagov, ABS, ESP, digitálnu klimatizáciu, predné hmlovky, palubný počítač, diaľkové centrálne zamykanie a kotúčové brzdy na všetkých kolesách.
Práve brzdy sú najsilnejšou súčasťou podvozka, pretože na rozdiel od tlmičov stále vykazujú dobrú účinnosť. Až teraz po prekročení štyridsaťtisícovej hranice začínajú byť trochu hlučnejšie. Motor o niečo stíchol a znížil nároky na palivo, ktoré ešte stále nedosahujú výrobcom deklarovaný priemer. Výkon 110 koní doslova provokuje stále zrýchľovať a jazdiť dynamicky, čo sa logicky odráža na spotrebe občasne klesajúcej k hranici piatich litrov.
Posledná fáza dlhodobého testu je vlastne labutia pieseň pre tlmiče zadnej nápravy. Ich nízku účinnosť už cítiť aj pri jazde po horšom povrchu alebo s naloženým kufrom. V priebehu testu sme sa rozlúčili s jednou sadou letných pneumatík a plynovými vzperami na piatych dverách. Časté nasadanie a zapínanie bezpečnostného pásu vodiča nevydržal jeho navíjací mechanizmus. V záverečnej správe k testu nebude chýbať zmienka o opotrebovaní materiálov v interiéri a batožinovom priestore. Kia Rio s výkonnom 81 kW /110 k patrí medzi rýchle autá svojho segmentu. Už o pár dní bude pod drobnohľadom počas servisnej prehliadky pri 45 000 km.
Nové Rio preukázalo schopnosť konkurovať populárnejším predstaviteľom triedy malých áut a potvrdilo, že s technicky zastaralým predchodcom nemá nič spoločné. Súčasťou výstupnej správy z dlhodobého testu bude podrobný prehľad prevádzkových nákladov, porovnanie nameraných údajov a odpovede na čitateľské otázky (otázky prijímame na emailovej adrese rastislav.chvala@sme.sk) .
Spotreba a pohonné hmoty
Stav tachometra | 43 401 km |
Pohonné hmoty | 2653 l |
Priemerná spotreba | 6,1 l/100 km |
Náklady na palivo | 105 443 Sk |
+ | - |
výkon motora | mäkký podvozok |
vnútorný priestor | prenos výkonu na cestu |
výbava | zadné tlmiče |
bezpečnosť | navíjanie bezp. pásu vodiča |
výhľad vodiča | otváranie piatych dverí |
odkladacie priestory | |
polohovateľné zadné operadlá |