V minulom roku výrazne stúpol počet nehôd aj úmrtí na slovenských cestách. Najviac nehôd sa stalo v Bratislavskom kraji avšak s najmenším počtom obetí. V tragických nehodách vedie Nitriansky kraj.
Slovensko od nežnej revolúcie bojuje s každoročným nárastom nehôd a ich tragických následkov. Po katastrofálnych deväťdesiatych rokoch sa začalo blýskať na lepšie časy, keď v roku 2005 klesol počet úmrtí na 560. Vlaňajšok sa však zapíše do štatistík opäť s nárastom dopravných nehôd a úmrtí na cestách (+19). Obnovu vozidlového parku cítiť v minimálnej účasti technických porúch na dopravných nehodách. Slováci naďalej sadajú za volant povzbudení alkoholom a v tomto stave spôsobujú stále viac zrážok (+260). Preťažené a úzke diaľnice sú však stále najbezpečnejším miestom s najmenším počtom dopravných nehôd. Oveľa horšie sú na tom obce, ktoré majú 73% - ný podiel na všetkých dopravných nehodách.
Ohrození chodci
Vodiči osobných motorových vozidiel spôsobujú dopravné nehody najčastejšie a zároveň na to doplácajú životom. V bratislavskom kraji s najvyšším stupňom motorizácie a nehodovosti zahynie o polovicu až dve tretiny menej vodičov ako v Trnave a Nitre. Druhou najviac ohrozenou skupinou zostávajú chodci v Žilinskom a Banskobystrickom kraji s výrazným medziročným nárastom tragédií.
Bezpečná Bratislava
Pre poisťovne a likvidáciu poistných udalostí je najrizikovejší bratislavský kraj s ročnými škodami na vozidlách a majetku takmer jednu miliardu korún. Pri relatívne vysokom počte nehôd vedie hlavné mesto a okolie s najnižším počtom usmrtených na Slovensku. Najviac nebezpečia číha na cestách Nitrianskeho ale aj Žilinského a Košického kraja. Z dostupných údajov sa Bratislava javí ako územie drobných nehôd, kým cesty Nitrianskeho kraja znamenajú hrozbu pre každého účastníka premávky. Situáciu v Nitrianskom kraji môže zlepšiť rýchlostná komunikácia medzi Hronským Beňadikom a Nitrou, za rýchle vybudovanie ktorej držala hladovku primátorka Zlatých Moraviec.
Rýchlosť
Zvýšenie maximálnej rýchlosti na diaľniciach na 160 km/h vychádza z predpokladu, že tam býva najmenej nehôd spomedzi všetkých typov ciest. Okrem toho nehody spôsobuje nedodržanie bezpečných rozostupov medzi autami a nepozornosť pri vedení motorového vozidla.
Počet nehôd a následky
rok 2005 | rok 2006 | rozdiel | |
Celkom nehôd | 60 009 | 62033 | +2042 |
Nehody so zranením | 7813 | 7897 | +84 |
Úmrtia | 560 | 579 | +19 |
Ťažké zranenia | 226 | 211 | - 15 |
Ľahké zranenia | 8516 | 8659 | +143 |
Zdroj PZSR
Príčiny dopravných nehôd automobilov
Príčina | nehody 2005 | nehody 2006 | rozdiel |
Nesprávny spôsob jazdy | 19 221 | 19960 | +739 |
Neprimeraná rýchlosť | 9351 | 8588 | - 763 |
Nedanie prednosti | 6038 | 5916 | - 122 |
Nesprávne predchádzanie | 1326 | 1374 | + 48 |
Technická porucha | 64 | 64 | 0 |
Porušenie základných povinností | 17396 | 19 060 | + 1664 |
Zdroj PZSR
Autor: rch