SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

V Bratislave sa jazdí agresívne ale bezpečnejšie

V minulom roku výrazne stúpol počet nehôd aj úmrtí na slovenských cestách. Najviac nehôd sa stalo v Bratislavskom kraji avšak s najmenším počtom obetí. V tragických nehodách vedie Nitriansky kraj.

Počet nehôd spôsobených neprimeranou rýchlosťou klesá. Najčastejšími príčinami nehôd sú nesprávny spôsob jazdy a porušenie základných povinností vodičov. Následky nehôd vo vysokej rýchlosti však bývajú tragické.Počet nehôd spôsobených neprimeranou rýchlosťou klesá. Najčastejšími príčinami nehôd sú nesprávny spôsob jazdy a porušenie základných povinností vodičov. Následky nehôd vo vysokej rýchlosti však bývajú tragické. (Zdroj: archív)

V minulom roku výrazne stúpol počet nehôd aj úmrtí na slovenských cestách. Najviac nehôd sa stalo v Bratislavskom kraji avšak s najmenším počtom obetí. V tragických nehodách vedie Nitriansky kraj.

Slovensko od nežnej revolúcie bojuje s každoročným nárastom nehôd a ich tragických následkov. Po katastrofálnych deväťdesiatych rokoch sa začalo blýskať na lepšie časy, keď v roku 2005 klesol počet úmrtí na 560. Vlaňajšok sa však zapíše do štatistík opäť s nárastom dopravných nehôd a úmrtí na cestách (+19). Obnovu vozidlového parku cítiť v minimálnej účasti technických porúch na dopravných nehodách. Slováci naďalej sadajú za volant povzbudení alkoholom a v tomto stave spôsobujú stále viac zrážok (+260). Preťažené a úzke diaľnice sú však stále najbezpečnejším miestom s najmenším počtom dopravných nehôd. Oveľa horšie sú na tom obce, ktoré majú 73% - ný podiel na všetkých dopravných nehodách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ohrození chodci
Vodiči osobných motorových vozidiel spôsobujú dopravné nehody najčastejšie a zároveň na to doplácajú životom. V bratislavskom kraji s najvyšším stupňom motorizácie a nehodovosti zahynie o polovicu až dve tretiny menej vodičov ako v Trnave a Nitre. Druhou najviac ohrozenou skupinou zostávajú chodci v Žilinskom a Banskobystrickom kraji s výrazným medziročným nárastom tragédií.

Bezpečná Bratislava
Pre poisťovne a likvidáciu poistných udalostí je najrizikovejší bratislavský kraj s ročnými škodami na vozidlách a majetku takmer jednu miliardu korún. Pri relatívne vysokom počte nehôd vedie hlavné mesto a okolie s najnižším počtom usmrtených na Slovensku. Najviac nebezpečia číha na cestách Nitrianskeho ale aj Žilinského a Košického kraja. Z dostupných údajov sa Bratislava javí ako územie drobných nehôd, kým cesty Nitrianskeho kraja znamenajú hrozbu pre každého účastníka premávky. Situáciu v Nitrianskom kraji môže zlepšiť rýchlostná komunikácia medzi Hronským Beňadikom a Nitrou, za rýchle vybudovanie ktorej držala hladovku primátorka Zlatých Moraviec.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlosť
Zvýšenie maximálnej rýchlosti na diaľniciach na 160 km/h vychádza z predpokladu, že tam býva najmenej nehôd spomedzi všetkých typov ciest. Okrem toho nehody spôsobuje nedodržanie bezpečných rozostupov medzi autami a nepozornosť pri vedení motorového vozidla.

Počet nehôd a následky

rok 2005 rok 2006 rozdiel
Celkom nehôd 60 009 62033 +2042
Nehody so zranením 7813 7897 +84
Úmrtia 560 579 +19
Ťažké zranenia 226 211 - 15
Ľahké zranenia 8516 8659 +143

Zdroj PZSR

Príčiny dopravných nehôd automobilov

Príčina nehody 2005 nehody 2006 rozdiel
Nesprávny spôsob jazdy 19 221 19960 +739
Neprimeraná rýchlosť 9351 8588 - 763
Nedanie prednosti 6038 5916 - 122
Nesprávne predchádzanie 1326 1374 + 48
Technická porucha 64 64 0
Porušenie základných povinností 17396 19 060 + 1664

Zdroj PZSR



 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 905
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 992
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 532
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 262
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


1 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 578
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 925
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 896
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 948
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 604
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 362
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 251
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu