SME

Fiat Bravo – prvá jazda

Zdá sa, že po piatich málo úspešných rokoch sprevádzaných klesajúcimi predajnými číslami a trhovými podielmi je Fiat na dobrej ceste. Vlani bol po dlhom čase opäť ziskový (291 mil Euro) a medziročne stúpol jeho predaj o 16,7% na 2 milióny áut. Nový Bravo,

Atraktívna karoséria s rázvorom náprav 2,6 m ponúka pre štyroch dospelých maximálny priestorový komfort a pohodlie cestovania na úrovni lídrov triedy.Atraktívna karoséria s rázvorom náprav 2,6 m ponúka pre štyroch dospelých maximálny priestorový komfort a pohodlie cestovania na úrovni lídrov triedy. (Zdroj: fiat)

ktorý v ponuke nahrádza málo úspešný model Stilo, má tento pozitívny vývoj ešte zrýchliť.

Stilo bol pre Fiat všeobecným sklamaním a ako sa zdá, samotná automobilka chce naň čo najskôr zabudnúť. Práve Stilo bolo totiž jednou z príčin nedávnej ekonomickej krízy talianskeho koncernu, keď jeho predaje nedosiahli ani tretinu plánovaného objemu. Preto vývoj nového modelu urýchlila a meno pre novinku si požičala od oveľa úspešnejšieho modelu z polovice deväťdesiatych rokov, ktorý bol v povedomí motoristov oveľa lepšie zapísaný než nie celkom vydarený Stilo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vývoj nového Brava sa začal v júli 2005 a skončil v januári t.r. Podarilo sa to vďaka novým postupom. Množstvo bariérových testov absolvoval výrobca napr. s virtuálnymi prototypmi. Používal aj nové technológie dávno uplatňované v letectve, kde sa tiež testuje bez prototypov. Samozrejme, že na programe boli aj reálne testy 200 predsériových vozidiel. Pozoruhodné je, že odchýlky vo výsledkoch testov s virtuálnymi a reálnymi modelmi boli minimálne, ba virtuálne boli dokonca v niečom ešte lepšie.

Bravo začína ofenzívu Fiat v C segmente a novú fázu vo vývoji automobilky. V pozícii značky predstavuje kvantitatívny skok dopredu. Je to najdlhšie auto segmentu s najväčším rozchodom kolies. Vďaka väčšej vnútornej šírke jeho batožinový priestor objemu 400 l ponúka v priemere o 60 l viac než porovnateľní konkurenti, bez toho aby ukrajoval z priestoru pre zadných pasažierov.

SkryťVypnúť reklamu

V dizajnérskom oddelení automobilky navrhnutý hatchback je ozajstný krásavec. Tvarovo vychádza z menšieho Grande Punta a spočíva na nezmenenej platforme svojho predchodcu. Preto vyštartuje na začiatok do boja aj s podobným výberom motorov. V porovnaní s ním je ale oveľa priestrannejší a bude existovať len v jedinej verzii - s 5 dverami. K nemu na budúci rok pribudne 5-dverové kombi. Zo všetkých strán dokonale zaoblená karoséria pôsobí neobyčajne estetickým dojmom.

"Interiér je najkvalitnejší aký sme za posledné roky u Fiata videli."

V interiéri nás okrem priestoru zaujala aj mierne k vodičovi natočená stredová konzola, v ktorej našli miesto ovládače klimatizačnej, audio a navigačnej sústavy. Kvalita dielenského spracovania predvádzacích modelov bola na vysokej úrovni. Spomienky na staré časy lesklých a tvrdých plastov vyvolávali len panely okolo spínačov na ovládanie okien vo dverách. Interiér je pôsobivo dobre odhlučnený a mierne tvrdo odpružený podvozok na príplatkových 17-palcových pneumatikách sa vedel adekvátne vysporiadať aj s rozbitými úsekmi talianskych ciest. Hoci má takmer 60% dielov spoločných s predchodcom, ovláda sa určite lepšie než Stilo a evidentne z neho cítiť, že kvalitou a radosťou z jazdy by sa rád zaradil medzi lídrov segmentu podobne ako sa to podarilo menšiemu Grande Puntu. Riadenie sa ovláda ľahko a pracuje presne. Len jeho elektrickému posilňovaču tradične chýba cit.

SkryťVypnúť reklamu

Paleta motorov bude spočiatku pozostávať z dvoch dôverne známych preplňovaných naftových agregátov 1.9 JTD s výkonmi 120 a 150 k a zážihového štvorvalca 1.4 (90 k). K nemu neskôr pribudnú ešte ďalšie dva motory rovnakého objemu 1.4 T-JET ale s preplňovaním a výkonmi 120 a 150 k. V pláne sú tiež nové turbodieselové agregáty objemu 1.6 l.

Dynamikou nabitý nováčik pohodlne odvezie 4 cestujúcich, núdzovo aj piatich. Rozsah nastavenia vodičovho sedadla je dostatočný pre rôzne typy postáv. Základný model s benzínovým motorom 1.4 výkonu 90 k, 7 airbagmi a ESP bude stáť asi 15.000 Euro. Marketingoví stratégovia odhadujú, že oň prejaví záujem len asi 1% všetkých zákazníkov. Najväčší záujem má byť podľa ich odhadu o výbavu Emotion, na ktorú má pripadnúť 25% všetkých kupcov. Fiat tiež predĺžil novému modelu servisné intervaly na 30.000 km a tým zredukoval prevádzkové náklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fiat Bravo vznikol v rekordne krátkom čase 18 mesiacov. Kompaktné auto presvedčí najprv svojou optikou a neskôr aj kvalitou a technikou. Pretože koncepcia, podvozok aj poháňacia sústava sú na vysokej úrovni, môže sa z neho stať predajný trhák. Otázkou len ostáva aké ceny sa poradí nášmu importérovi vybojovať v Turíne a ako na ne zareagujú naši motoristi. Cena bude totiž v jeho prípade kľúčová a hlavne od nej bude závisieť, či sa oživí záujem zákazníkov o Fiat aj v segmente C tak ako sa to podarilo v kategórii malých áut Grande Puntu.

 

 

Autor: Rudolf Karpat

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 391
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 272
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 554
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 439
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 938
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 529
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 423
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 066
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  2. Ján Škerko: Arthur Schopenhauer: pesimista alebo realista?
  3. Vladimír Krátky: Matovič bol génius !
  4. Irena Šimuneková: Makové políčka
  5. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  6. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  7. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  8. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 490
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 040
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 006
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 961
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 367
  6. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 8 329
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 118
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 756
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu