SME

Fiat Bravo – prvá jazda

Zdá sa, že po piatich málo úspešných rokoch sprevádzaných klesajúcimi predajnými číslami a trhovými podielmi je Fiat na dobrej ceste. Vlani bol po dlhom čase opäť ziskový (291 mil Euro) a medziročne stúpol jeho predaj o 16,7% na 2 milióny áut. Nový Bravo,

Atraktívna karoséria s rázvorom náprav 2,6 m ponúka pre štyroch dospelých maximálny priestorový komfort a pohodlie cestovania na úrovni lídrov triedy.Atraktívna karoséria s rázvorom náprav 2,6 m ponúka pre štyroch dospelých maximálny priestorový komfort a pohodlie cestovania na úrovni lídrov triedy. (Zdroj: fiat)

ktorý v ponuke nahrádza málo úspešný model Stilo, má tento pozitívny vývoj ešte zrýchliť.

Stilo bol pre Fiat všeobecným sklamaním a ako sa zdá, samotná automobilka chce naň čo najskôr zabudnúť. Práve Stilo bolo totiž jednou z príčin nedávnej ekonomickej krízy talianskeho koncernu, keď jeho predaje nedosiahli ani tretinu plánovaného objemu. Preto vývoj nového modelu urýchlila a meno pre novinku si požičala od oveľa úspešnejšieho modelu z polovice deväťdesiatych rokov, ktorý bol v povedomí motoristov oveľa lepšie zapísaný než nie celkom vydarený Stilo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vývoj nového Brava sa začal v júli 2005 a skončil v januári t.r. Podarilo sa to vďaka novým postupom. Množstvo bariérových testov absolvoval výrobca napr. s virtuálnymi prototypmi. Používal aj nové technológie dávno uplatňované v letectve, kde sa tiež testuje bez prototypov. Samozrejme, že na programe boli aj reálne testy 200 predsériových vozidiel. Pozoruhodné je, že odchýlky vo výsledkoch testov s virtuálnymi a reálnymi modelmi boli minimálne, ba virtuálne boli dokonca v niečom ešte lepšie.

Bravo začína ofenzívu Fiat v C segmente a novú fázu vo vývoji automobilky. V pozícii značky predstavuje kvantitatívny skok dopredu. Je to najdlhšie auto segmentu s najväčším rozchodom kolies. Vďaka väčšej vnútornej šírke jeho batožinový priestor objemu 400 l ponúka v priemere o 60 l viac než porovnateľní konkurenti, bez toho aby ukrajoval z priestoru pre zadných pasažierov.

SkryťVypnúť reklamu

V dizajnérskom oddelení automobilky navrhnutý hatchback je ozajstný krásavec. Tvarovo vychádza z menšieho Grande Punta a spočíva na nezmenenej platforme svojho predchodcu. Preto vyštartuje na začiatok do boja aj s podobným výberom motorov. V porovnaní s ním je ale oveľa priestrannejší a bude existovať len v jedinej verzii - s 5 dverami. K nemu na budúci rok pribudne 5-dverové kombi. Zo všetkých strán dokonale zaoblená karoséria pôsobí neobyčajne estetickým dojmom.

"Interiér je najkvalitnejší aký sme za posledné roky u Fiata videli."

V interiéri nás okrem priestoru zaujala aj mierne k vodičovi natočená stredová konzola, v ktorej našli miesto ovládače klimatizačnej, audio a navigačnej sústavy. Kvalita dielenského spracovania predvádzacích modelov bola na vysokej úrovni. Spomienky na staré časy lesklých a tvrdých plastov vyvolávali len panely okolo spínačov na ovládanie okien vo dverách. Interiér je pôsobivo dobre odhlučnený a mierne tvrdo odpružený podvozok na príplatkových 17-palcových pneumatikách sa vedel adekvátne vysporiadať aj s rozbitými úsekmi talianskych ciest. Hoci má takmer 60% dielov spoločných s predchodcom, ovláda sa určite lepšie než Stilo a evidentne z neho cítiť, že kvalitou a radosťou z jazdy by sa rád zaradil medzi lídrov segmentu podobne ako sa to podarilo menšiemu Grande Puntu. Riadenie sa ovláda ľahko a pracuje presne. Len jeho elektrickému posilňovaču tradične chýba cit.

SkryťVypnúť reklamu

Paleta motorov bude spočiatku pozostávať z dvoch dôverne známych preplňovaných naftových agregátov 1.9 JTD s výkonmi 120 a 150 k a zážihového štvorvalca 1.4 (90 k). K nemu neskôr pribudnú ešte ďalšie dva motory rovnakého objemu 1.4 T-JET ale s preplňovaním a výkonmi 120 a 150 k. V pláne sú tiež nové turbodieselové agregáty objemu 1.6 l.

Dynamikou nabitý nováčik pohodlne odvezie 4 cestujúcich, núdzovo aj piatich. Rozsah nastavenia vodičovho sedadla je dostatočný pre rôzne typy postáv. Základný model s benzínovým motorom 1.4 výkonu 90 k, 7 airbagmi a ESP bude stáť asi 15.000 Euro. Marketingoví stratégovia odhadujú, že oň prejaví záujem len asi 1% všetkých zákazníkov. Najväčší záujem má byť podľa ich odhadu o výbavu Emotion, na ktorú má pripadnúť 25% všetkých kupcov. Fiat tiež predĺžil novému modelu servisné intervaly na 30.000 km a tým zredukoval prevádzkové náklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fiat Bravo vznikol v rekordne krátkom čase 18 mesiacov. Kompaktné auto presvedčí najprv svojou optikou a neskôr aj kvalitou a technikou. Pretože koncepcia, podvozok aj poháňacia sústava sú na vysokej úrovni, môže sa z neho stať predajný trhák. Otázkou len ostáva aké ceny sa poradí nášmu importérovi vybojovať v Turíne a ako na ne zareagujú naši motoristi. Cena bude totiž v jeho prípade kľúčová a hlavne od nej bude závisieť, či sa oživí záujem zákazníkov o Fiat aj v segmente C tak ako sa to podarilo v kategórii malých áut Grande Puntu.

 

 

Autor: Rudolf Karpat

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 381
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 013
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 817
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 416
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 410
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 105
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 650
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 27 189
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 375
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 125
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 837
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 260
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu