ktorý v ponuke nahrádza málo úspešný model Stilo, má tento pozitívny vývoj ešte zrýchliť.
Stilo bol pre Fiat všeobecným sklamaním a ako sa zdá, samotná automobilka chce naň čo najskôr zabudnúť. Práve Stilo bolo totiž jednou z príčin nedávnej ekonomickej krízy talianskeho koncernu, keď jeho predaje nedosiahli ani tretinu plánovaného objemu. Preto vývoj nového modelu urýchlila a meno pre novinku si požičala od oveľa úspešnejšieho modelu z polovice deväťdesiatych rokov, ktorý bol v povedomí motoristov oveľa lepšie zapísaný než nie celkom vydarený Stilo.
Vývoj nového Brava sa začal v júli 2005 a skončil v januári t.r. Podarilo sa to vďaka novým postupom. Množstvo bariérových testov absolvoval výrobca napr. s virtuálnymi prototypmi. Používal aj nové technológie dávno uplatňované v letectve, kde sa tiež testuje bez prototypov. Samozrejme, že na programe boli aj reálne testy 200 predsériových vozidiel. Pozoruhodné je, že odchýlky vo výsledkoch testov s virtuálnymi a reálnymi modelmi boli minimálne, ba virtuálne boli dokonca v niečom ešte lepšie.
Bravo začína ofenzívu Fiat v C segmente a novú fázu vo vývoji automobilky. V pozícii značky predstavuje kvantitatívny skok dopredu. Je to najdlhšie auto segmentu s najväčším rozchodom kolies. Vďaka väčšej vnútornej šírke jeho batožinový priestor objemu 400 l ponúka v priemere o 60 l viac než porovnateľní konkurenti, bez toho aby ukrajoval z priestoru pre zadných pasažierov.
V dizajnérskom oddelení automobilky navrhnutý hatchback je ozajstný krásavec. Tvarovo vychádza z menšieho Grande Punta a spočíva na nezmenenej platforme svojho predchodcu. Preto vyštartuje na začiatok do boja aj s podobným výberom motorov. V porovnaní s ním je ale oveľa priestrannejší a bude existovať len v jedinej verzii - s 5 dverami. K nemu na budúci rok pribudne 5-dverové kombi. Zo všetkých strán dokonale zaoblená karoséria pôsobí neobyčajne estetickým dojmom.
"Interiér je najkvalitnejší aký sme za posledné roky u Fiata videli."
V interiéri nás okrem priestoru zaujala aj mierne k vodičovi natočená stredová konzola, v ktorej našli miesto ovládače klimatizačnej, audio a navigačnej sústavy. Kvalita dielenského spracovania predvádzacích modelov bola na vysokej úrovni. Spomienky na staré časy lesklých a tvrdých plastov vyvolávali len panely okolo spínačov na ovládanie okien vo dverách. Interiér je pôsobivo dobre odhlučnený a mierne tvrdo odpružený podvozok na príplatkových 17-palcových pneumatikách sa vedel adekvátne vysporiadať aj s rozbitými úsekmi talianskych ciest. Hoci má takmer 60% dielov spoločných s predchodcom, ovláda sa určite lepšie než Stilo a evidentne z neho cítiť, že kvalitou a radosťou z jazdy by sa rád zaradil medzi lídrov segmentu podobne ako sa to podarilo menšiemu Grande Puntu. Riadenie sa ovláda ľahko a pracuje presne. Len jeho elektrickému posilňovaču tradične chýba cit.
Paleta motorov bude spočiatku pozostávať z dvoch dôverne známych preplňovaných naftových agregátov 1.9 JTD s výkonmi 120 a 150 k a zážihového štvorvalca 1.4 (90 k). K nemu neskôr pribudnú ešte ďalšie dva motory rovnakého objemu 1.4 T-JET ale s preplňovaním a výkonmi 120 a 150 k. V pláne sú tiež nové turbodieselové agregáty objemu 1.6 l.
Dynamikou nabitý nováčik pohodlne odvezie 4 cestujúcich, núdzovo aj piatich. Rozsah nastavenia vodičovho sedadla je dostatočný pre rôzne typy postáv. Základný model s benzínovým motorom 1.4 výkonu 90 k, 7 airbagmi a ESP bude stáť asi 15.000 Euro. Marketingoví stratégovia odhadujú, že oň prejaví záujem len asi 1% všetkých zákazníkov. Najväčší záujem má byť podľa ich odhadu o výbavu Emotion, na ktorú má pripadnúť 25% všetkých kupcov. Fiat tiež predĺžil novému modelu servisné intervaly na 30.000 km a tým zredukoval prevádzkové náklady.
Fiat Bravo vznikol v rekordne krátkom čase 18 mesiacov. Kompaktné auto presvedčí najprv svojou optikou a neskôr aj kvalitou a technikou. Pretože koncepcia, podvozok aj poháňacia sústava sú na vysokej úrovni, môže sa z neho stať predajný trhák. Otázkou len ostáva aké ceny sa poradí nášmu importérovi vybojovať v Turíne a ako na ne zareagujú naši motoristi. Cena bude totiž v jeho prípade kľúčová a hlavne od nej bude závisieť, či sa oživí záujem zákazníkov o Fiat aj v segmente C tak ako sa to podarilo v kategórii malých áut Grande Puntu.
Autor: Rudolf Karpat