. Automobilky už roky vyvíjajú nové technológie na zníženie spotreby a využitie alternatívnych zdrojov paliva. Marketingovým ťahákom už nebudú hviezdičky dosiahnuté v nárazových testoch bezpečnosti, ale obsah CO2 v gramoch na kilometer.
Konštrukčné zmeny znižujúce produkciu emisií však riešia iba časť problému. Veľká časť zostáva na dodržiavaní pravidiel pri výbere a vedení auta.
Podiel na celkových emisiách CO2 na Slovensku
Energetický priemysel | 78 % |
Doprava | 13 % |
Výroba | 9 % |
Odpady | 1 % |
Množstvo oxidu uhličitého vyprodukovaného na jednom kilometri je priamoúmerné spotrebe. Vysoká cena bežných fosílnych palív nás učí jazdiť úsporne a využívať kinetickú energiu auta. O spotrebe rozhoduje práve vodič; aj pri normovanej spotrebe 6,5 l/100 km môže ťažká noha na plyne zvýšiť spotrebu aj o tri litre. Môžeme ju naopak výrazne znížiť, ak nebudeme prevážať zbytočné veci alebo nepotrebné strešné nosiče, a namiesto efektných širokých pneumatík použijeme užšie s nižším valivým odporom.
Správne zahrievajte motor
Motoru prospieva, keď nemusí hneď po studenom štarte vydávať plný výkon, no keď máme byť šetrní k životnému prostrediu, ani zohrievanie motora na mieste nesmie trvať príliš dlho. Aj v tuhej zime stačí počkať necelú minútu, kým sa stuhnutý olej ohreje a prenikne do všetkých častí motora. Potom môžeme pomaly vyštartovať. Predhrievanie podchladeného interiéru na „izbovú“ teplotu zvyšuje spotrebu a neúmerne zaťažuje životné prostredie.
Mecedes stavil na redukciu škodlivých látok naftových motorov pomocou technológie Bluetec. Súbor katalyzátorov a šasticového filtra robí z motora najčistejší diesel na svete.
Vypínajte motor pri státí
Najviac emisií pribúda v dopravných zápchach. Ak počítate s tým, že budete dlhšie stáť, nenechajte motor bežať.
Obmedzujte chladenie
V lete odporúčame obmedziť populárne chladenie auta klimatizáciou pred jazdou alebo pri státí. Mnoho vodičov po príchode k autu naštartuje motor, zapne klimatizáciu a nechá vychladiť slnkom prehriaty interiér. Aj pre zdravie je lepšie vyvetrať auto otvorením dverí a s klimatizáciou začať až pri jazde.
Kúpte si auto správnej veľkosti
Výber vhodného auta priaznivo ovplyvňuje náklady i vplyv na životné prostredie. Stačí, ak si motorista kúpi primerane veľké auto a na občasný prevoz väčšieho nákladu použije prívesný vozík. Je vyslovene nerozumné voziť po meste celý rok nevyužitý veľký batožinový priestor alebo sedem miest na sedenie. Najviac terénnych vozidiel a o niečo menších SUV jazdí aj na Slovensku v uliciach hlavného mesta, no ich vlastnosti sú v meste zbytočné (naopak, ďalej komplikujú parkovanie a ohrozujú bezpečnosť posádok malých automobilov). Potešiteľné je iba, že väčší podiel medzi SUV majú úspornejšie naftové motory s nižšou produkciou CO2.
Z dlhodobého hľadiska bude dôležité vybrať si auto primerané nielen finančným možnostiam, ale aj potrebám. Dnes je dostupných množstvo malých automobilov s rozsiahlou príplatkovou výbavou, bezpečnosťou a komfortom na úrovni väčších limuzín. Pritom spotreba, emisie a manévrovacie schopnosti malého auta zostávajú zachované.
Výber auta by mal zohľadniť, kde vodič najazdí väčšinu kilometrov, koľko ľudí sa v aute preváža a na aké vzdialenosti. Do mesta na krátke jazdy nízkou rýchlosťou stačí malý benzínový motor s nízkym objemom a výkonom. Na dlhšie a častejšie trasy mimo mesta bude aj v malom aute vhodný diesel s vyšším krútiacim momentom a úspornou prevádzkou vo vyšších rýchlostiach. Na krátkych vzdialenostiach v meste sa diesel často nestihne zohriať, nesprávne spaľuje a viac zaťažuje životné prostredie.
Vyberte si ľahké vozidlo
Podobne ako vo svete ľudí, aj medzi automobilmi je najväčším problémom vysoká hmotnosť, pod ktorú sa podpísali nároky na bezpečnosť, ale aj komfort. Dnešné malé autá priberajú rádovo 200 kg na každú novú generáciu. Ojedinelým prípadom je nová Mazda 2, ktorá je o 100 kg ľahšia ako menej komfortná a menšia predchodkyňa. Keby luxusné terénne autá vážili o polovicu menej, tiež by mali spotrebu malých áut. Stojí za zváženie, či športovo zameraní vodiči naozaj musia mať štyristokoňové neobratné monštrum, alebo či by im stačilo auto s výkonom
dvesto koní.
Hybridný pohon kombinuje prácu spaľovacieho motora a elektromotora s využívaním kinetickej energie na dobíjanie batérií. Rozbiehanie vozidla v meste má na starosti elektromotor, čím prispieva k mimoriadne nízkej spotrebe. Kým konkurenčné osemvalce vyprodukujú okolo 360 g/km, hybridný Lexus len 192 g/ km.
Zvoľte vhodný motor
V súvislosti s poklesom CO2 vo výfukových plynoch prichádzajú do popredia malé auta s nízkou spotrebou. Vhodnosť ich použitia v mestskej a prímestskej premávke je neodškriepiteľná, ale pri istých rozmeroch auta a jazde po diaľnici je lepší motor s vyšším objemom, výkonom a naoko aj obsahom CO2. Škoda Octavia používaná s poddimenzovaným motorom 1,4 litra bude mať pri rýchlej jazde na diaľnici vyššiu spotrebu ako silný motor, ktorý sa s autom až tak nenamáha. Mnohé malé autá už pri ustálenej rýchlosti 130 km/h spotrebujú viac ako dvojlitrový diesel, či benzín v limuzíne. Menší motor nemusí znamenať vždy horšie jazdné vlastnosti, pretože neraz je športové auto s ťažkým šesťvalcom menej agilné a má horšie jazdné vlastnosti ako ten istý model s ľahším, hoci menej výkonným štvorvalcom.
Vízia Európskej komisie
Európska komisia zverejnila svoje plány na zníženie automobilových emisií oxidu uhličitého z terajších približne 160 g/km na 130 g/km. Tento pokles sa má dosiahnuť úspornejšími motormi, pričom ďalšia redukcia o 10 g/km by sa docielila intenzívnejším využívaním biopalív a novými technológiami. Tie sa týkajú napríklad radenia vhodných rýchlostí, modernejších pneumatík alebo klimatizácie s nižšou spotrebou. Platiť by to malo pre všetky nové autá od roku 2012.
Komisár pre životné prostredie Stavros Dimas síce požadoval, aby sa limit 120 g/km dosiahol iba ekologickejšími motormi, no svoj návrh nepresadil.