SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Zníženie emisií CO2 je v rukách šoférov

Správna jazda a dobrá voľba auta hrajú veľkú úlohu v boji proti oxidu uhličitému. Doprava sa na celosvetovej produkcii CO2 podieľa pätnástimi percentami, pričom veľká časť pripadá na leteckú dopravu v najvyššej letovej hladine s trojnásobnými emisiami CO2

Najviac práce na znižovaní spotreby urobili luxusné značky. Kedysi bežné SUV s osemvalcovým motorom spotrebovalo v meste 20 l/ 100 km. Lexus RX 400h s hybridným pohonom spotrebuje v meste 9,5 l/ 100 km, pritom ponúka výkon 200 kW ( 276 k)Najviac práce na znižovaní spotreby urobili luxusné značky. Kedysi bežné SUV s osemvalcovým motorom spotrebovalo v meste 20 l/ 100 km. Lexus RX 400h s hybridným pohonom spotrebuje v meste 9,5 l/ 100 km, pritom ponúka výkon 200 kW ( 276 k) (Zdroj: autor)

. Automobilky už roky vyvíjajú nové technológie na zníženie spotreby a využitie alternatívnych zdrojov paliva. Marketingovým ťahákom už nebudú hviezdičky dosiahnuté v nárazových testoch bezpečnosti, ale obsah CO2 v gramoch na kilometer.

Konštrukčné zmeny znižujúce produkciu emisií však riešia iba časť problému. Veľká časť zostáva na dodržiavaní pravidiel pri výbere a vedení auta.

Podiel na celkových emisiách CO2 na Slovensku

Energetický priemysel 78 %
Doprava 13 %
Výroba 9 %
Odpady 1 %
Jazdite úsporne
Množstvo oxidu uhličitého vyprodukovaného na jednom kilometri je priamoúmerné spotrebe. Vysoká cena bežných fosílnych palív nás učí jazdiť úsporne a využívať kinetickú energiu auta. O spotrebe rozhoduje práve vodič; aj pri normovanej spotrebe 6,5 l/100 km môže ťažká noha na plyne zvýšiť spotrebu aj o tri litre. Môžeme ju naopak výrazne znížiť, ak nebudeme prevážať zbytočné veci alebo nepotrebné strešné nosiče, a namiesto efektných širokých pneumatík použijeme užšie s nižším valivým odporom.

Správne zahrievajte motor
Motoru prospieva, keď nemusí hneď po studenom štarte vydávať plný výkon, no keď máme byť šetrní k životnému prostrediu, ani zohrievanie motora na mieste nesmie trvať príliš dlho. Aj v tuhej zime stačí počkať necelú minútu, kým sa stuhnutý olej ohreje a prenikne do všetkých častí motora. Potom môžeme pomaly vyštartovať. Predhrievanie podchladeného interiéru na „izbovú“ teplotu zvyšuje spotrebu a neúmerne zaťažuje životné prostredie.



Mecedes stavil na redukciu škodlivých látok naftových motorov pomocou technológie Bluetec. Súbor katalyzátorov a šasticového filtra robí z motora najčistejší diesel na svete.


Vypínajte motor pri státí
Najviac emisií pribúda v dopravných zápchach. Ak počítate s tým, že budete dlhšie stáť, nenechajte motor bežať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Obmedzujte chladenie
V lete odporúčame obmedziť populárne chladenie auta klimatizáciou pred jazdou alebo pri státí. Mnoho vodičov po príchode k autu naštartuje motor, zapne klimatizáciu a nechá vychladiť slnkom prehriaty interiér. Aj pre zdravie je lepšie vyvetrať auto otvorením dverí a s klimatizáciou začať až pri jazde.

Kúpte si auto správnej veľkosti
Výber vhodného auta priaznivo ovplyvňuje náklady i vplyv na životné prostredie. Stačí, ak si motorista kúpi primerane veľké auto a na občasný prevoz väčšieho nákladu použije prívesný vozík. Je vyslovene nerozumné voziť po meste celý rok nevyužitý veľký batožinový priestor alebo sedem miest na sedenie. Najviac terénnych vozidiel a o niečo menších SUV jazdí aj na Slovensku v uliciach hlavného mesta, no ich vlastnosti sú v meste zbytočné (naopak, ďalej komplikujú parkovanie a ohrozujú bezpečnosť posádok malých automobilov). Potešiteľné je iba, že väčší podiel medzi SUV majú úspornejšie naftové motory s nižšou produkciou CO2.

SkryťVypnúť reklamu

Z dlhodobého hľadiska bude dôležité vybrať si auto primerané nielen finančným možnostiam, ale aj potrebám. Dnes je dostupných množstvo malých automobilov s rozsiahlou príplatkovou výbavou, bezpečnosťou a komfortom na úrovni väčších limuzín. Pritom spotreba, emisie a manévrovacie schopnosti malého auta zostávajú zachované.

Výber auta by mal zohľadniť, kde vodič najazdí väčšinu kilometrov, koľko ľudí sa v aute preváža a na aké vzdialenosti. Do mesta na krátke jazdy nízkou rýchlosťou stačí malý benzínový motor s nízkym objemom a výkonom. Na dlhšie a častejšie trasy mimo mesta bude aj v malom aute vhodný diesel s vyšším krútiacim momentom a úspornou prevádzkou vo vyšších rýchlostiach. Na krátkych vzdialenostiach v meste sa diesel často nestihne zohriať, nesprávne spaľuje a viac zaťažuje životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Vyberte si ľahké vozidlo
Podobne ako vo svete ľudí, aj medzi automobilmi je najväčším problémom vysoká hmotnosť, pod ktorú sa podpísali nároky na bezpečnosť, ale aj komfort. Dnešné malé autá priberajú rádovo 200 kg na každú novú generáciu. Ojedinelým prípadom je nová Mazda 2, ktorá je o 100 kg ľahšia ako menej komfortná a menšia predchodkyňa. Keby luxusné terénne autá vážili o polovicu menej, tiež by mali spotrebu malých áut. Stojí za zváženie, či športovo zameraní vodiči naozaj musia mať štyristokoňové neobratné monštrum, alebo či by im stačilo auto s výkonom
dvesto koní.

Hybridný pohon kombinuje prácu spaľovacieho motora a elektromotora s využívaním kinetickej energie na dobíjanie batérií. Rozbiehanie vozidla v meste má na starosti elektromotor, čím prispieva k mimoriadne nízkej spotrebe. Kým konkurenčné osemvalce vyprodukujú okolo 360 g/km, hybridný Lexus len 192 g/ km.

Zvoľte vhodný motor

V súvislosti s poklesom CO2 vo výfukových plynoch prichádzajú do popredia malé auta s nízkou spotrebou. Vhodnosť ich použitia v mestskej a prímestskej premávke je neodškriepiteľná, ale pri istých rozmeroch auta a jazde po diaľnici je lepší motor s vyšším objemom, výkonom a naoko aj obsahom CO2. Škoda Octavia používaná s poddimenzovaným motorom 1,4 litra bude mať pri rýchlej jazde na diaľnici vyššiu spotrebu ako silný motor, ktorý sa s autom až tak nenamáha. Mnohé malé autá už pri ustálenej rýchlosti 130 km/h spotrebujú viac ako dvojlitrový diesel, či benzín v limuzíne. Menší motor nemusí znamenať vždy horšie jazdné vlastnosti, pretože neraz je športové auto s ťažkým šesťvalcom menej agilné a má horšie jazdné vlastnosti ako ten istý model s ľahším, hoci menej výkonným štvorvalcom.

SkryťVypnúť reklamu

Vízia Európskej komisie
Európska komisia zverejnila svoje plány na zníženie automobilových emisií oxidu uhličitého z terajších približne 160 g/km na 130 g/km. Tento pokles sa má dosiahnuť úspornejšími motormi, pričom ďalšia redukcia o 10 g/km by sa docielila intenzívnejším využívaním biopalív a novými technológiami. Tie sa týkajú napríklad radenia vhodných rýchlostí, modernejších pneumatík alebo klimatizácie s nižšou spotrebou. Platiť by to malo pre všetky nové autá od roku 2012.

Komisár pre životné prostredie Stavros Dimas síce požadoval, aby sa limit 120 g/km dosiahol iba ekologickejšími motormi, no svoj návrh nepresadil.



SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  4. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 219
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 364
  3. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 8 062
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 5 852
  5. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 114
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 766
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  2. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  3. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  4. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  5. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  6. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  7. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline
  8. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 812
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 019
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 745
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 574
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 003
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 635
  7. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 3 286
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 220
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu