SME

Vyskúšali sme tri najpokrokovejšie naftové motory dneška

Naftové motory už dávno nie sú trpeným zlom. Ich výkon stúpol do takej miery, že diesel sa chce v pôžitkoch z jazdy vyrovnať benzínu, jazdiť úsporne a s nízkym obsahom CO2.

BMW X3 3,0 sd

Známe kvality mníchovských motorárov potvrdzuje najsilnejší trojlitrový šesťvalec na svete. Vďaka dvom turbodúchadlám (Variable Twin Turbo Technology) dosahuje výkon 200 kW (272 k), v prípade testovaného modelu X3 3,0 sd až 210 kW (286 k).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Motoru s krútiacim momentom 580 Nm ťažko niečo vytýkať, najmä po stránke dynamiky a sily. Vodič si s ťažším SUV užije veľa zábavy, dokonca viac ako s benzínovým šesťvalcom. Zrýchlenie na 100 km/h za 6,6 sekundy nedosiahne ani najsilnejší benzínový motor v modeli BMW X3, diesel reaguje okamžite aj v nízkych otáčkach. Automatická šesťstupňová prevodovka ťaží predovšetkým z obrovského krútiaceho momentu.

SkryťVypnúť reklamu

Silný diesel sa sotva dostane pod 8,5 l/100 km - pri svižnejšej jazde si vypýta 9,8 až 10,5 l/100 km. Model s benzínovým motorom pri rovnakej jazde a nižšom výkone spotrebuje podstatne viac, ponúkne však krajší zvuk. Od brutálnej sily vhodnej aj pre buldozér nemožno očakávať nižší obsah CO2 než 232 g/km a, žiaľ, ani nižšiu cenu.

BMW X3 3,0 sd chápeme skôr ako ukážku možností dnešnej automobilovej techniky, vhodnú pre vyhranených zákazníkov. V bežnom živote a pri povolených rýchlostiach spotreba motora príliš neklesne, preto bude lepšie zvoliť základný naftový šesťvalec s výkonom 160 kW (218 k).

 

Peugeot 407 2,2 HDi

Koncern PSA známy nízkym obsahom CO2 vo výfukových plynoch ako prvý zaviedol časticové filtre pre naftové motory, no v ostatnom čase zaostával vo výkone a reakcii motora na stlačenie plynu.

SkryťVypnúť reklamu

Obe známe neresti odstránil nový štvorvalec 2,2 HDi s dvomi turbodúchadlami a výkonom 125 kW (170 k). Už po prvých kilometroch cítiť, že jedno z dvoch turbodúchadiel pracuje pri extrémne nízkych otáčkach a potom nastupuje druhé turbo. Zladený celok prináša rýchlu reakciu motora na stlačenie plynu a vyrovnaný ťah.

Na rozdiel od prudkého a krátkeho záťahu iných motorov, ktorý vytvára dojem dynamiky, Peugeot 2,2 HDi je na ceste a pri predbiehaní efektívnejší, pretože vodič nemusí tak často radiť. Pri vysokom výkone 170 koní motor spotreboval iba 7,6 l/100 km a predviedol sa v plnej paráde.

Ide o jeden z najkultivovanejších motorov svojej kategórie s dobrými vyhliadkami na zisk titulu motor roka. Vydarenej pohonnej jednotke s nízkym obsahom CO2 (160 g/km) by pristal tvrdší podvozok a presnejšie radenie.

SkryťVypnúť reklamu

Toyota Avensis 2,2 D-4D

Zlepšený Avensis modelového roku 2007 sme skúšali najskôr so základným dieselom 2,0 D-4D (92 kW/126k) a potom s motorom 2,2 D-4D 180 Clean Power. Ako názov napovedá, okrem vysokého výkonu (130 kW/177 k) ide o najčistejší diesel svojej kategórie s najnižším množstvom oxidov dusíka NOx. Obsah CO2 161 g/km je tiež podstatne nižší ako pri najsilnejšej benzínovej verzii 2,4 VVTi s 227 g/km.

Na skúšanom motore 2,2 180 D-4D zaujme razantný nástup výkonu a zrýchlenie, ktoré nedosiahne ani jeden benzínový motor. V praxi tak potrebný krútiaci moment 400 Nm pomáha najmä pri predbiehaní. Do mesta sa však príliš silný diesel nehodí, pretože potrebuje vyššie rýchlosti a automatickú prevodovku, ktorá v ponuke nie je. Navyše pri nízkych rýchlostiach je trochu hlučný. Výrobcom udávanú spotrebu 6,2 l/100 km sme prekročili o viac ako 2 litre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre bežného užívateľa v našich podmienkach bude vhodnejší slabší dvojliter s citeľne nižšou spotrebou a lepším správaním v meste. Cena špičkového naftového prevedenia v porovnaní s najsilnejším benzínom je podstatne nižšia.





SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 79 352
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 410
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 117
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 928
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 236
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 206
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 299
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 637
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 467
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 204
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 357
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 957
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 673
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 072
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu