Vyskúšali sme tri najpokrokovejšie naftové motory dneška

Naftové motory už dávno nie sú trpeným zlom. Ich výkon stúpol do takej miery, že diesel sa chce v pôžitkoch z jazdy vyrovnať benzínu, jazdiť úsporne a s nízkym obsahom CO2.

BMW X3 3,0 sd

Známe kvality mníchovských motorárov potvrdzuje najsilnejší trojlitrový šesťvalec na svete. Vďaka dvom turbodúchadlám (Variable Twin Turbo Technology) dosahuje výkon 200 kW (272 k), v prípade testovaného modelu X3 3,0 sd až 210 kW (286 k).

Motoru s krútiacim momentom 580 Nm ťažko niečo vytýkať, najmä po stránke dynamiky a sily. Vodič si s ťažším SUV užije veľa zábavy, dokonca viac ako s benzínovým šesťvalcom. Zrýchlenie na 100 km/h za 6,6 sekundy nedosiahne ani najsilnejší benzínový motor v modeli BMW X3, diesel reaguje okamžite aj v nízkych otáčkach. Automatická šesťstupňová prevodovka ťaží predovšetkým z obrovského krútiaceho momentu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Silný diesel sa sotva dostane pod 8,5 l/100 km - pri svižnejšej jazde si vypýta 9,8 až 10,5 l/100 km. Model s benzínovým motorom pri rovnakej jazde a nižšom výkone spotrebuje podstatne viac, ponúkne však krajší zvuk. Od brutálnej sily vhodnej aj pre buldozér nemožno očakávať nižší obsah CO2 než 232 g/km a, žiaľ, ani nižšiu cenu.

BMW X3 3,0 sd chápeme skôr ako ukážku možností dnešnej automobilovej techniky, vhodnú pre vyhranených zákazníkov. V bežnom živote a pri povolených rýchlostiach spotreba motora príliš neklesne, preto bude lepšie zvoliť základný naftový šesťvalec s výkonom 160 kW (218 k).

 

Peugeot 407 2,2 HDi

Koncern PSA známy nízkym obsahom CO2 vo výfukových plynoch ako prvý zaviedol časticové filtre pre naftové motory, no v ostatnom čase zaostával vo výkone a reakcii motora na stlačenie plynu.

Obe známe neresti odstránil nový štvorvalec 2,2 HDi s dvomi turbodúchadlami a výkonom 125 kW (170 k). Už po prvých kilometroch cítiť, že jedno z dvoch turbodúchadiel pracuje pri extrémne nízkych otáčkach a potom nastupuje druhé turbo. Zladený celok prináša rýchlu reakciu motora na stlačenie plynu a vyrovnaný ťah.

Na rozdiel od prudkého a krátkeho záťahu iných motorov, ktorý vytvára dojem dynamiky, Peugeot 2,2 HDi je na ceste a pri predbiehaní efektívnejší, pretože vodič nemusí tak často radiť. Pri vysokom výkone 170 koní motor spotreboval iba 7,6 l/100 km a predviedol sa v plnej paráde.

Ide o jeden z najkultivovanejších motorov svojej kategórie s dobrými vyhliadkami na zisk titulu motor roka. Vydarenej pohonnej jednotke s nízkym obsahom CO2 (160 g/km) by pristal tvrdší podvozok a presnejšie radenie.

Toyota Avensis 2,2 D-4D

Zlepšený Avensis modelového roku 2007 sme skúšali najskôr so základným dieselom 2,0 D-4D (92 kW/126k) a potom s motorom 2,2 D-4D 180 Clean Power. Ako názov napovedá, okrem vysokého výkonu (130 kW/177 k) ide o najčistejší diesel svojej kategórie s najnižším množstvom oxidov dusíka NOx. Obsah CO2 161 g/km je tiež podstatne nižší ako pri najsilnejšej benzínovej verzii 2,4 VVTi s 227 g/km.

Na skúšanom motore 2,2 180 D-4D zaujme razantný nástup výkonu a zrýchlenie, ktoré nedosiahne ani jeden benzínový motor. V praxi tak potrebný krútiaci moment 400 Nm pomáha najmä pri predbiehaní. Do mesta sa však príliš silný diesel nehodí, pretože potrebuje vyššie rýchlosti a automatickú prevodovku, ktorá v ponuke nie je. Navyše pri nízkych rýchlostiach je trochu hlučný. Výrobcom udávanú spotrebu 6,2 l/100 km sme prekročili o viac ako 2 litre.

Pre bežného užívateľa v našich podmienkach bude vhodnejší slabší dvojliter s citeľne nižšou spotrebou a lepším správaním v meste. Cena špičkového naftového prevedenia v porovnaní s najsilnejším benzínom je podstatne nižšia.





Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  3. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  4. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  5. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  6. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  7. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli
  9. Naša freestyle kajakárka: na majstrovstvá ideme tri baby
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70%
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  5. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  6. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  7. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  8. Atos predstavil najúplnejšie 4G a LTE komunikačné riešenie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 598
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 050
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 709
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 156
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 007
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 5 184
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 332
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 4 222
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 491
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 131