Vyskúšali sme tri najpokrokovejšie naftové motory dneška

Naftové motory už dávno nie sú trpeným zlom. Ich výkon stúpol do takej miery, že diesel sa chce v pôžitkoch z jazdy vyrovnať benzínu, jazdiť úsporne a s nízkym obsahom CO2.

BMW X3 3,0 sd

Známe kvality mníchovských motorárov potvrdzuje najsilnejší trojlitrový šesťvalec na svete. Vďaka dvom turbodúchadlám (Variable Twin Turbo Technology) dosahuje výkon 200 kW (272 k), v prípade testovaného modelu X3 3,0 sd až 210 kW (286 k).

Motoru s krútiacim momentom 580 Nm ťažko niečo vytýkať, najmä po stránke dynamiky a sily. Vodič si s ťažším SUV užije veľa zábavy, dokonca viac ako s benzínovým šesťvalcom. Zrýchlenie na 100 km/h za 6,6 sekundy nedosiahne ani najsilnejší benzínový motor v modeli BMW X3, diesel reaguje okamžite aj v nízkych otáčkach. Automatická šesťstupňová prevodovka ťaží predovšetkým z obrovského krútiaceho momentu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Silný diesel sa sotva dostane pod 8,5 l/100 km - pri svižnejšej jazde si vypýta 9,8 až 10,5 l/100 km. Model s benzínovým motorom pri rovnakej jazde a nižšom výkone spotrebuje podstatne viac, ponúkne však krajší zvuk. Od brutálnej sily vhodnej aj pre buldozér nemožno očakávať nižší obsah CO2 než 232 g/km a, žiaľ, ani nižšiu cenu.

BMW X3 3,0 sd chápeme skôr ako ukážku možností dnešnej automobilovej techniky, vhodnú pre vyhranených zákazníkov. V bežnom živote a pri povolených rýchlostiach spotreba motora príliš neklesne, preto bude lepšie zvoliť základný naftový šesťvalec s výkonom 160 kW (218 k).

 

Peugeot 407 2,2 HDi

Koncern PSA známy nízkym obsahom CO2 vo výfukových plynoch ako prvý zaviedol časticové filtre pre naftové motory, no v ostatnom čase zaostával vo výkone a reakcii motora na stlačenie plynu.

Obe známe neresti odstránil nový štvorvalec 2,2 HDi s dvomi turbodúchadlami a výkonom 125 kW (170 k). Už po prvých kilometroch cítiť, že jedno z dvoch turbodúchadiel pracuje pri extrémne nízkych otáčkach a potom nastupuje druhé turbo. Zladený celok prináša rýchlu reakciu motora na stlačenie plynu a vyrovnaný ťah.

Na rozdiel od prudkého a krátkeho záťahu iných motorov, ktorý vytvára dojem dynamiky, Peugeot 2,2 HDi je na ceste a pri predbiehaní efektívnejší, pretože vodič nemusí tak často radiť. Pri vysokom výkone 170 koní motor spotreboval iba 7,6 l/100 km a predviedol sa v plnej paráde.

Ide o jeden z najkultivovanejších motorov svojej kategórie s dobrými vyhliadkami na zisk titulu motor roka. Vydarenej pohonnej jednotke s nízkym obsahom CO2 (160 g/km) by pristal tvrdší podvozok a presnejšie radenie.

Toyota Avensis 2,2 D-4D

Zlepšený Avensis modelového roku 2007 sme skúšali najskôr so základným dieselom 2,0 D-4D (92 kW/126k) a potom s motorom 2,2 D-4D 180 Clean Power. Ako názov napovedá, okrem vysokého výkonu (130 kW/177 k) ide o najčistejší diesel svojej kategórie s najnižším množstvom oxidov dusíka NOx. Obsah CO2 161 g/km je tiež podstatne nižší ako pri najsilnejšej benzínovej verzii 2,4 VVTi s 227 g/km.

Na skúšanom motore 2,2 180 D-4D zaujme razantný nástup výkonu a zrýchlenie, ktoré nedosiahne ani jeden benzínový motor. V praxi tak potrebný krútiaci moment 400 Nm pomáha najmä pri predbiehaní. Do mesta sa však príliš silný diesel nehodí, pretože potrebuje vyššie rýchlosti a automatickú prevodovku, ktorá v ponuke nie je. Navyše pri nízkych rýchlostiach je trochu hlučný. Výrobcom udávanú spotrebu 6,2 l/100 km sme prekročili o viac ako 2 litre.

Pre bežného užívateľa v našich podmienkach bude vhodnejší slabší dvojliter s citeľne nižšou spotrebou a lepším správaním v meste. Cena špičkového naftového prevedenia v porovnaní s najsilnejším benzínom je podstatne nižšia.





Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 417
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 333
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 076
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 9 543
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 701
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 023
  7. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 5 974
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 492
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 810
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 614

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

ŠPORT

Kužmová po veľkej dráme zdolala bieloruskú jednotku

Napínavý duel musel rozhodnúť až tajbrejk tretieho setu.

TECH

Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život

Podľa hypotézy môže byť ľudstvo jednou z prvých civilizácií vo vesmíre.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.