BMW X3 3,0 sd
Známe kvality mníchovských motorárov potvrdzuje najsilnejší trojlitrový šesťvalec na svete. Vďaka dvom turbodúchadlám (Variable Twin Turbo Technology) dosahuje výkon 200 kW (272 k), v prípade testovaného modelu X3 3,0 sd až 210 kW (286 k).
Motoru s krútiacim momentom 580 Nm ťažko niečo vytýkať, najmä po stránke dynamiky a sily. Vodič si s ťažším SUV užije veľa zábavy, dokonca viac ako s benzínovým šesťvalcom. Zrýchlenie na 100 km/h za 6,6 sekundy nedosiahne ani najsilnejší benzínový motor v modeli BMW X3, diesel reaguje okamžite aj v nízkych otáčkach. Automatická šesťstupňová prevodovka ťaží predovšetkým z obrovského krútiaceho momentu.
Silný diesel sa sotva dostane pod 8,5 l/100 km - pri svižnejšej jazde si vypýta 9,8 až 10,5 l/100 km. Model s benzínovým motorom pri rovnakej jazde a nižšom výkone spotrebuje podstatne viac, ponúkne však krajší zvuk. Od brutálnej sily vhodnej aj pre buldozér nemožno očakávať nižší obsah CO2 než 232 g/km a, žiaľ, ani nižšiu cenu.
BMW X3 3,0 sd chápeme skôr ako ukážku možností dnešnej automobilovej techniky, vhodnú pre vyhranených zákazníkov. V bežnom živote a pri povolených rýchlostiach spotreba motora príliš neklesne, preto bude lepšie zvoliť základný naftový šesťvalec s výkonom 160 kW (218 k).
Peugeot 407 2,2 HDi
Koncern PSA známy nízkym obsahom CO2 vo výfukových plynoch ako prvý zaviedol časticové filtre pre naftové motory, no v ostatnom čase zaostával vo výkone a reakcii motora na stlačenie plynu.
Obe známe neresti odstránil nový štvorvalec 2,2 HDi s dvomi turbodúchadlami a výkonom 125 kW (170 k). Už po prvých kilometroch cítiť, že jedno z dvoch turbodúchadiel pracuje pri extrémne nízkych otáčkach a potom nastupuje druhé turbo. Zladený celok prináša rýchlu reakciu motora na stlačenie plynu a vyrovnaný ťah.
Na rozdiel od prudkého a krátkeho záťahu iných motorov, ktorý vytvára dojem dynamiky, Peugeot 2,2 HDi je na ceste a pri predbiehaní efektívnejší, pretože vodič nemusí tak často radiť. Pri vysokom výkone 170 koní motor spotreboval iba 7,6 l/100 km a predviedol sa v plnej paráde.
Ide o jeden z najkultivovanejších motorov svojej kategórie s dobrými vyhliadkami na zisk titulu motor roka. Vydarenej pohonnej jednotke s nízkym obsahom CO2 (160 g/km) by pristal tvrdší podvozok a presnejšie radenie.
Toyota Avensis 2,2 D-4D
Zlepšený Avensis modelového roku 2007 sme skúšali najskôr so základným dieselom 2,0 D-4D (92 kW/126k) a potom s motorom 2,2 D-4D 180 Clean Power. Ako názov napovedá, okrem vysokého výkonu (130 kW/177 k) ide o najčistejší diesel svojej kategórie s najnižším množstvom oxidov dusíka NOx. Obsah CO2 161 g/km je tiež podstatne nižší ako pri najsilnejšej benzínovej verzii 2,4 VVTi s 227 g/km.
Na skúšanom motore 2,2 180 D-4D zaujme razantný nástup výkonu a zrýchlenie, ktoré nedosiahne ani jeden benzínový motor. V praxi tak potrebný krútiaci moment 400 Nm pomáha najmä pri predbiehaní. Do mesta sa však príliš silný diesel nehodí, pretože potrebuje vyššie rýchlosti a automatickú prevodovku, ktorá v ponuke nie je. Navyše pri nízkych rýchlostiach je trochu hlučný. Výrobcom udávanú spotrebu 6,2 l/100 km sme prekročili o viac ako 2 litre.
Pre bežného užívateľa v našich podmienkach bude vhodnejší slabší dvojliter s citeľne nižšou spotrebou a lepším správaním v meste. Cena špičkového naftového prevedenia v porovnaní s najsilnejším benzínom je podstatne nižšia.