SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Otec automobilovej bezpečnosti by sa dožil sto rokov

Deformačnú zónu, bočné výstuže dverí, či bezpečnostné riadenie vynašiel a nechal patentovať Béla Barényi.

Deformačnú zónu, bočné výstuže dverí, či bezpečnostné riadenie vynašiel a nechal patentovať Béla Barényi.Deformačnú zónu, bočné výstuže dverí, či bezpečnostné riadenie vynašiel a nechal patentovať Béla Barényi. (Zdroj: Mercedes)

Bez základných mechanických prvkov, deformačných zón, výstuh vo dverách a bezpečnostného stĺpika riadenia by dnes nemali význam ani airbagy. Objaviteľ vynálezov, ktoré na cestách zachránili milióny životov a otec modernej pasívnej bezpečnosti automobilov Béla Barényi sa narodil pred sto rokmi v Hirtenbergu pri Viedni. Počas rokov 1939 až 1972 systematicky vyvíjal bezpečnostné prvky vozidiel Mercedes-Benz. Výsledkom jeho práce je vyše 2 500 patentov v oblasti bezpečnosti. Kľúčové z nich sa stali súčasťou moderných automobilov všetkých svetových značiek a prispeli k ďalšiemu rozvoju bezpečnosti automobilov.

Barényi si v roku 1937 si nechal patentovať motorové vozidlo s nadstavbou rozdelenou na tri časti. Neskôr ho doplnil aj o plošinový rám, ktorý zlepšoval ochranu pri bočnom náraze a priniesol základ pre konštrukčne pevnú kabínu. Zatiaľ čo pozdĺžne profily v strede vozidla viedli priamo a spolu s plechmi vytvárali stabilnú bezpečnostnú klietku, predné a zadné nosníky zostali zahnuté. Pri nehode sa mohli deformovať, odviesť časť nárazovej energie a chrániť cestujúcich pred plnou silou zrážky. Limuzíny Mercedes-Benz 220, 220 S a 220 SE sa vďaka tomu stali v roku 1959 celosvetovo prvými osobnými vozidlami s modernou bezpečnostnou karosériou.

 

Od štyridsiatych rokov minulého storočia sa tento vynálezca venoval tiež zlepšeniu volantu a stĺpiku volantu, ktoré sa pri nehode posúvali smerom do interiéru a spôsobovali ťažké zranenia. „Riadenie, ktoré bolo vtedy konštruované veľmi nepremyslene ma vždy hnevalo“, priznal v jednom z rozhovorov Barényi. Ním vyvinutý nárazový volant a dvojdielny bezpečnostný hriadeľ riadenia sa používa od roku 1963.  Nezabúdal pri tom ani na chodcov. Pre ich ochranu skonštruoval tiež stierač so zníženou polohou prvý krát použitý v limuzíne Mercedes-Benz triedy S roku 1979.


Najvýznamnejšieho ocenenia sa mu dostalo v roku 1994 prijatím do siene slávy „Automotive Hall of Fame. Dnes sa oprávnene radí medzi automobilových velikánov, akými boli Gottlieb Daimler, Karl Benz, Robert Bosch a Ferdinand Porsche.


Béla Barényi zomrel 30. mája 1997 vo veku 90 rokov v Böblingene.

 


Cieľom deformačných zón je pohltenie veľkej časti energie nárazu a jej nasmerovanie do bezpečných zón. Základ dnešným karosériám dal práve Béla Barényi.

 


 

Na prvých nárazových testoch asistoval aj raketový pohon testovaného auta.

 

Béla Barényi už v polovici tridsiatych rokov minulého storočia vyvinul vozidlo, ktorého jednotlivé časti reagovali na mechanickú záťaž rôznym spôsobom. V strede bolo tuhé, ale vpredu a vzadu programovo deformovateľné.

 

 


 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 19 655
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 460
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 224
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 730
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 931
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 703
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 468
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 318
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dráčik je lídrom v slovenskom biznise v hračkami.

E-shop Dušana Víglaského sa zviditeľňuje príspevkami na úrovni konšpirácií.


9. aug

Na stránke sa detský návštevník dostane aj k článkom ako "Elektronický koncentrák".


8. aug
Slovensko vs. Fínsko, online prenos s MS v hokeji do 20 rokov 2022.

Sledujte online prenos z MS v hokeji U20 2022.


Sportnet 5 h
Proroctvo je veda o tom, ako sa mýliť v predpovediach o budúcnosti. Budúcnosť je vždy prekvapením, takže uvidíme. Každopádne, ja to mám s proroctvami veľmi zlé, hovorí Salman Rushdie.

Kritike čelia bezpečnostné opatrenia podujatia, kde na spisovateľa zaútočili.


4 h

Blogy SME

  1. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  2. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  3. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  4. Peter Lacina: Pozemský raj na Podšípe
  5. Martin Urmanič: Sulík ako zlý muž koalície
  6. Štefan Vidlár: TA3: V POLITIKE
  7. Martin Morháč: Prečo ideme v digitalizácii opačným smerom ako ostatní?
  8. Gabriel Daniš: Invázia do bývalého Československa ako paralela s ruskou agresiou na Ukrajine
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 75 431
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 782
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 883
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 160
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 794
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 5 177
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 526
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 311
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu