Otec automobilovej bezpečnosti by sa dožil sto rokov

Deformačnú zónu, bočné výstuže dverí, či bezpečnostné riadenie vynašiel a nechal patentovať Béla Barényi.

Deformačnú zónu, bočné výstuže dverí, či bezpečnostné riadenie vynašiel a nechal patentovať Béla Barényi.(Zdroj: Mercedes)

Bez základných mechanických prvkov, deformačných zón, výstuh vo dverách a bezpečnostného stĺpika riadenia by dnes nemali význam ani airbagy. Objaviteľ vynálezov, ktoré na cestách zachránili milióny životov a otec modernej pasívnej bezpečnosti automobilov Béla Barényi sa narodil pred sto rokmi v Hirtenbergu pri Viedni. Počas rokov 1939 až 1972 systematicky vyvíjal bezpečnostné prvky vozidiel Mercedes-Benz. Výsledkom jeho práce je vyše 2 500 patentov v oblasti bezpečnosti. Kľúčové z nich sa stali súčasťou moderných automobilov všetkých svetových značiek a prispeli k ďalšiemu rozvoju bezpečnosti automobilov.

Barényi si v roku 1937 si nechal patentovať motorové vozidlo s nadstavbou rozdelenou na tri časti. Neskôr ho doplnil aj o plošinový rám, ktorý zlepšoval ochranu pri bočnom náraze a priniesol základ pre konštrukčne pevnú kabínu. Zatiaľ čo pozdĺžne profily v strede vozidla viedli priamo a spolu s plechmi vytvárali stabilnú bezpečnostnú klietku, predné a zadné nosníky zostali zahnuté. Pri nehode sa mohli deformovať, odviesť časť nárazovej energie a chrániť cestujúcich pred plnou silou zrážky. Limuzíny Mercedes-Benz 220, 220 S a 220 SE sa vďaka tomu stali v roku 1959 celosvetovo prvými osobnými vozidlami s modernou bezpečnostnou karosériou.

 

Od štyridsiatych rokov minulého storočia sa tento vynálezca venoval tiež zlepšeniu volantu a stĺpiku volantu, ktoré sa pri nehode posúvali smerom do interiéru a spôsobovali ťažké zranenia. „Riadenie, ktoré bolo vtedy konštruované veľmi nepremyslene ma vždy hnevalo“, priznal v jednom z rozhovorov Barényi. Ním vyvinutý nárazový volant a dvojdielny bezpečnostný hriadeľ riadenia sa používa od roku 1963.  Nezabúdal pri tom ani na chodcov. Pre ich ochranu skonštruoval tiež stierač so zníženou polohou prvý krát použitý v limuzíne Mercedes-Benz triedy S roku 1979.


Najvýznamnejšieho ocenenia sa mu dostalo v roku 1994 prijatím do siene slávy „Automotive Hall of Fame. Dnes sa oprávnene radí medzi automobilových velikánov, akými boli Gottlieb Daimler, Karl Benz, Robert Bosch a Ferdinand Porsche.


Béla Barényi zomrel 30. mája 1997 vo veku 90 rokov v Böblingene.

 


Cieľom deformačných zón je pohltenie veľkej časti energie nárazu a jej nasmerovanie do bezpečných zón. Základ dnešným karosériám dal práve Béla Barényi.

 


 

Na prvých nárazových testoch asistoval aj raketový pohon testovaného auta.

 

Béla Barényi už v polovici tridsiatych rokov minulého storočia vyvinul vozidlo, ktorého jednotlivé časti reagovali na mechanickú záťaž rôznym spôsobom. V strede bolo tuhé, ale vpredu a vzadu programovo deformovateľné.

 

 


 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  9. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  4. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  7. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  8. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  9. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  10. 4 body úspechu realizácie stavby
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 76 567
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 14 266
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 086
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 589
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 234
  6. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 234
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 550
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 2 724
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 606
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 592