SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Otec automobilovej bezpečnosti by sa dožil sto rokov

Deformačnú zónu, bočné výstuže dverí, či bezpečnostné riadenie vynašiel a nechal patentovať Béla Barényi.

Deformačnú zónu, bočné výstuže dverí, či bezpečnostné riadenie vynašiel a nechal patentovať Béla Barényi.Deformačnú zónu, bočné výstuže dverí, či bezpečnostné riadenie vynašiel a nechal patentovať Béla Barényi. (Zdroj: Mercedes)

Bez základných mechanických prvkov, deformačných zón, výstuh vo dverách a bezpečnostného stĺpika riadenia by dnes nemali význam ani airbagy. Objaviteľ vynálezov, ktoré na cestách zachránili milióny životov a otec modernej pasívnej bezpečnosti automobilov Béla Barényi sa narodil pred sto rokmi v Hirtenbergu pri Viedni. Počas rokov 1939 až 1972 systematicky vyvíjal bezpečnostné prvky vozidiel Mercedes-Benz. Výsledkom jeho práce je vyše 2 500 patentov v oblasti bezpečnosti. Kľúčové z nich sa stali súčasťou moderných automobilov všetkých svetových značiek a prispeli k ďalšiemu rozvoju bezpečnosti automobilov.

Barényi si v roku 1937 si nechal patentovať motorové vozidlo s nadstavbou rozdelenou na tri časti. Neskôr ho doplnil aj o plošinový rám, ktorý zlepšoval ochranu pri bočnom náraze a priniesol základ pre konštrukčne pevnú kabínu. Zatiaľ čo pozdĺžne profily v strede vozidla viedli priamo a spolu s plechmi vytvárali stabilnú bezpečnostnú klietku, predné a zadné nosníky zostali zahnuté. Pri nehode sa mohli deformovať, odviesť časť nárazovej energie a chrániť cestujúcich pred plnou silou zrážky. Limuzíny Mercedes-Benz 220, 220 S a 220 SE sa vďaka tomu stali v roku 1959 celosvetovo prvými osobnými vozidlami s modernou bezpečnostnou karosériou.

 

Od štyridsiatych rokov minulého storočia sa tento vynálezca venoval tiež zlepšeniu volantu a stĺpiku volantu, ktoré sa pri nehode posúvali smerom do interiéru a spôsobovali ťažké zranenia. „Riadenie, ktoré bolo vtedy konštruované veľmi nepremyslene ma vždy hnevalo“, priznal v jednom z rozhovorov Barényi. Ním vyvinutý nárazový volant a dvojdielny bezpečnostný hriadeľ riadenia sa používa od roku 1963.  Nezabúdal pri tom ani na chodcov. Pre ich ochranu skonštruoval tiež stierač so zníženou polohou prvý krát použitý v limuzíne Mercedes-Benz triedy S roku 1979.


Najvýznamnejšieho ocenenia sa mu dostalo v roku 1994 prijatím do siene slávy „Automotive Hall of Fame. Dnes sa oprávnene radí medzi automobilových velikánov, akými boli Gottlieb Daimler, Karl Benz, Robert Bosch a Ferdinand Porsche.


Béla Barényi zomrel 30. mája 1997 vo veku 90 rokov v Böblingene.

 


Cieľom deformačných zón je pohltenie veľkej časti energie nárazu a jej nasmerovanie do bezpečných zón. Základ dnešným karosériám dal práve Béla Barényi.

 


 

Na prvých nárazových testoch asistoval aj raketový pohon testovaného auta.

 

Béla Barényi už v polovici tridsiatych rokov minulého storočia vyvinul vozidlo, ktorého jednotlivé časti reagovali na mechanickú záťaž rôznym spôsobom. V strede bolo tuhé, ale vpredu a vzadu programovo deformovateľné.

 

 


 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 820
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 693
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 834
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 279
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 167
  6. Od Česka až po Jadran 3 971
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 150
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 017
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 907
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


8 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


16 h
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl