SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Jozef Béreš junior: „Budem pretekať aj za posledný halier.“

Náš súčasný najlepší automobilový pretekár vedel skôr jazdiť na aute ako chodiť. Vlani skončil medzi juniormi na svete šiesty. V tohtoročných juniorských majstrovstvách, ktoré začínajú prvými pretekami v Portugalsku už tento týždeň, chce s novou technikou

Jozef Béreš jrJozef Béreš jr (Zdroj: Tomáš Kelement)

siahnuť ešte vyššie. Jozef Béreš jr.

Viete, čo Vás čaká na prvých pretekoch juniorských majstrovstiev?
„Viem len to, čo som si prečítal na internete a od ľudí, ktorí tam už boli. Všetky svetové šotoliny sú veľmi náročné a Portugalsko určite nebude výnimka.“

V čom je tohoročná FIA Junior Rally Championship iná v porovnaní s Junior World Rally Championship, kroré sa išlo vlani?
„Hlavný rozdiel je v tom, že sa podujatia nepôjdu na všetkých svetových kontinentoch. K zmene sa pristúpilo kvôli nákladom na logistiku pre jednotlivé tímy a nízkej účasti juniorov na vzdialených súťažiach v minulých rokoch. Druhou zmenou je, že sa nominuje 6 podujatí z celkových 7, kým minulý rok za vyberalo z celkovo 9 podujatí.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čo sú vaše silné a slabé stránky na trati?
„Medzi slabé patrí jazda v hmle. Silné sú jazda na blate, zaprášenom povrchu a vode.“

S novu sezónou prišlo nové auto, Clio S1600. Má na viac ako Suzuki?
„Z testov veľa povedať neviem, keďže neboli súperi, s ktorými som sa mohol porovnať. Všetci dúfame, že na viac má.“

Aké personálne a technické zabezpečenie máte na pretekoch?
„Počas súťaže mám štyroch mechanikov, čo je maximálne povolené množstvo ľudí, ktorí môžu naraz pracovať na aute. V zázemí je počet neobmedzený, ale väčšina teamov vrátane nášho má okrem mechanikov a posádky ešte manažéra tímu, prípadne šéf technika, a to je všetko. Každá súťaž má predpísané množstvo pneumatík. Portugalsko má 24, čo môže byť niekedy málo. V aute sa nesmie meniť motor a karoséria. Ostatné veci sa meniť môžu, niektoré však, ako prevodovka, musia byť vopred zablombované.“

SkryťVypnúť reklamu

Aký druh fyzickej prípravy si vyžaduje rely?
„Hlavná fyzická príprava je motokros (smiech), ale tri týždne pred súťažou už na motorku nesadám. Pripravujem sa, samozrejme, v posilňovni.“

Dostali ste šancu uviesť slovenský motoristický šport medzi svetovú špičku. Neprišla príležitosť aj vďaka v motoršporte slávnemu menu Béreš?
„Otec ma k športu pritiahol a sponzori, ktorých som mal, mi vybavil on. Či mi to meno pomohlo, neviem.“

Spomínate si na prvú jazdu za volantom auta?
„V roku 1990 mi otec kúpil Opel Kadett Combi, všetky základy šoférovania som zvládol na ňom.“

Máte okrem pretekania nejaké ďalšie plány?
„Stále budem robiť okolo áut, pretekať aj za posledný halier, ktorý zarobím. O inej budúcnosti zatiaľ nerozmýšľam.“

Ako znášate, že jazdci rely sú u nás v porovnaní s inými športovcami menej populárni?
„Vôbec mi to neprekáža. Veď nepretekám preto, aby som bol populárny, ale preto, lebo ma to veľmi baví. Rely súťaže sú môj život.“

SkryťVypnúť reklamu

Viete perfektne ovládať auto, jazdíte po verejných cestách ?
Zo začiatku, keď som dostal vodičský preukaz, som mal pocit, že som stále na rýchlostnej skúške, ale vďaka tomu, že ma na každom rohu týrali policajti, musel som sa upokojiť a svoju hyperaktivitu si nechať na rely. Ale v podstate som slušný vodič ale tiež sa vyhýbam policajtom ako viem.

Niektorí tvrdia, že sa dá jazdiť rýchlo aj bezpečne ?
Áno, dá sa, ale nie dlho. Taký človek, ktorý príde z Košíc do Bratislavy za 2 hod 10 minút, a poznám takých, má veľkú spotrebu áut. Také niečo vôbec neuznávam.

Niekde som počul, že nemáte pud sebazáchovy alebo takú vnútornú brzdu. Ako to je ?
Nemám ten pocit, stále viem, kde je moja hranica. Nie len v civilnej premávke, ale aj na súťažiach, hoci tam jazdíme naozaj rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

Podporujete celoročné povinné svietenie a pripravované zvýšenie rýchlosti na diaľnici na 160 km/h?
„Celoročné svietenie schvaľujem, je dôležité, aby boli vodiči dobre vidieť. Pokiaľ ide o rýchlosť, na Slovensku nemáme na to vhodné cesty a mnoho ľudí ani automobil.“

                                                                        Jozef Béreš jr.( Dodi ) – vizitka

SkryťVypnúť reklamu
Rok a miesto narodenia 1984, Košice - Šaca
Prvý kontakt s autom 1990 Opel Kadett Combi
Prvé preteky 1993 v Rožňave (motokros)
Prvá rely Mikona Rally v Bratislave 2002
Najlepšie súťažné auto Subaru Impreza WRC
Najväčšie úspechy 9. miesto absolútne na Rally Monte Carlo 2004
6. miesto v Junior WRC 2006
Počet štartov MS 14
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  4. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 853
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 840
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 10 469
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 427
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 382
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 890
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 267
  8. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 2 218
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  2. Lenka Šafranová: Občan verzus USA
  3. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  4. Štefan Vidlár: EKO NATO HOMO?
  5. Milan Buno: 7 knižných tipov: Kto prežije? Minister vnútra alebo mafiánsky boss?!
  6. INESS: Dr. Henry Ford z Indie
  7. Post Bellum SK: V Rádiu Slobodná Európa sme počúvali o pravde cez komunistické rušičky
  8. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 22 701
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 898
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 105
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 954
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 587
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 074
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 911
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 908
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu