SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Jozef Béreš junior: „Budem pretekať aj za posledný halier.“

Náš súčasný najlepší automobilový pretekár vedel skôr jazdiť na aute ako chodiť. Vlani skončil medzi juniormi na svete šiesty. V tohtoročných juniorských majstrovstvách, ktoré začínajú prvými pretekami v Portugalsku už tento týždeň, chce s novou technikou

Jozef Béreš jrJozef Béreš jr (Zdroj: Tomáš Kelement)

siahnuť ešte vyššie. Jozef Béreš jr.

Viete, čo Vás čaká na prvých pretekoch juniorských majstrovstiev?
„Viem len to, čo som si prečítal na internete a od ľudí, ktorí tam už boli. Všetky svetové šotoliny sú veľmi náročné a Portugalsko určite nebude výnimka.“

V čom je tohoročná FIA Junior Rally Championship iná v porovnaní s Junior World Rally Championship, kroré sa išlo vlani?
„Hlavný rozdiel je v tom, že sa podujatia nepôjdu na všetkých svetových kontinentoch. K zmene sa pristúpilo kvôli nákladom na logistiku pre jednotlivé tímy a nízkej účasti juniorov na vzdialených súťažiach v minulých rokoch. Druhou zmenou je, že sa nominuje 6 podujatí z celkových 7, kým minulý rok za vyberalo z celkovo 9 podujatí.“

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Čo sú vaše silné a slabé stránky na trati?
„Medzi slabé patrí jazda v hmle. Silné sú jazda na blate, zaprášenom povrchu a vode.“

S novu sezónou prišlo nové auto, Clio S1600. Má na viac ako Suzuki?
„Z testov veľa povedať neviem, keďže neboli súperi, s ktorými som sa mohol porovnať. Všetci dúfame, že na viac má.“

Aké personálne a technické zabezpečenie máte na pretekoch?
„Počas súťaže mám štyroch mechanikov, čo je maximálne povolené množstvo ľudí, ktorí môžu naraz pracovať na aute. V zázemí je počet neobmedzený, ale väčšina teamov vrátane nášho má okrem mechanikov a posádky ešte manažéra tímu, prípadne šéf technika, a to je všetko. Každá súťaž má predpísané množstvo pneumatík. Portugalsko má 24, čo môže byť niekedy málo. V aute sa nesmie meniť motor a karoséria. Ostatné veci sa meniť môžu, niektoré však, ako prevodovka, musia byť vopred zablombované.“

Skryť Vypnúť reklamu

Aký druh fyzickej prípravy si vyžaduje rely?
„Hlavná fyzická príprava je motokros (smiech), ale tri týždne pred súťažou už na motorku nesadám. Pripravujem sa, samozrejme, v posilňovni.“

Dostali ste šancu uviesť slovenský motoristický šport medzi svetovú špičku. Neprišla príležitosť aj vďaka v motoršporte slávnemu menu Béreš?
„Otec ma k športu pritiahol a sponzori, ktorých som mal, mi vybavil on. Či mi to meno pomohlo, neviem.“

Spomínate si na prvú jazdu za volantom auta?
„V roku 1990 mi otec kúpil Opel Kadett Combi, všetky základy šoférovania som zvládol na ňom.“

Máte okrem pretekania nejaké ďalšie plány?
„Stále budem robiť okolo áut, pretekať aj za posledný halier, ktorý zarobím. O inej budúcnosti zatiaľ nerozmýšľam.“

Ako znášate, že jazdci rely sú u nás v porovnaní s inými športovcami menej populárni?
„Vôbec mi to neprekáža. Veď nepretekám preto, aby som bol populárny, ale preto, lebo ma to veľmi baví. Rely súťaže sú môj život.“

Skryť Vypnúť reklamu

Viete perfektne ovládať auto, jazdíte po verejných cestách ?
Zo začiatku, keď som dostal vodičský preukaz, som mal pocit, že som stále na rýchlostnej skúške, ale vďaka tomu, že ma na každom rohu týrali policajti, musel som sa upokojiť a svoju hyperaktivitu si nechať na rely. Ale v podstate som slušný vodič ale tiež sa vyhýbam policajtom ako viem.

Niektorí tvrdia, že sa dá jazdiť rýchlo aj bezpečne ?
Áno, dá sa, ale nie dlho. Taký človek, ktorý príde z Košíc do Bratislavy za 2 hod 10 minút, a poznám takých, má veľkú spotrebu áut. Také niečo vôbec neuznávam.

Niekde som počul, že nemáte pud sebazáchovy alebo takú vnútornú brzdu. Ako to je ?
Nemám ten pocit, stále viem, kde je moja hranica. Nie len v civilnej premávke, ale aj na súťažiach, hoci tam jazdíme naozaj rýchlo.

Skryť Vypnúť reklamu

Podporujete celoročné povinné svietenie a pripravované zvýšenie rýchlosti na diaľnici na 160 km/h?
„Celoročné svietenie schvaľujem, je dôležité, aby boli vodiči dobre vidieť. Pokiaľ ide o rýchlosť, na Slovensku nemáme na to vhodné cesty a mnoho ľudí ani automobil.“

                                                                        Jozef Béreš jr.( Dodi ) – vizitka

Skryť Vypnúť reklamu
Rok a miesto narodenia 1984, Košice - Šaca
Prvý kontakt s autom 1990 Opel Kadett Combi
Prvé preteky 1993 v Rožňave (motokros)
Prvá rely Mikona Rally v Bratislave 2002
Najlepšie súťažné auto Subaru Impreza WRC
Najväčšie úspechy 9. miesto absolútne na Rally Monte Carlo 2004
6. miesto v Junior WRC 2006
Počet štartov MS 14
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 661
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 323
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 377
  4. Aká je chémia vôní 10 156
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 340
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 708
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 675
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 163
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 654
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Skokanom v predajoch za október je Fiat Panda, ktorá prišla v roku 2011.

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80