siahnuť ešte vyššie. Jozef Béreš jr.
Viete, čo Vás čaká na prvých pretekoch juniorských majstrovstiev?
„Viem len to, čo som si prečítal na internete a od ľudí, ktorí tam už boli. Všetky svetové šotoliny sú veľmi náročné a Portugalsko určite nebude výnimka.“
V čom je tohoročná FIA Junior Rally Championship iná v porovnaní s Junior World Rally Championship, kroré sa išlo vlani?
„Hlavný rozdiel je v tom, že sa podujatia nepôjdu na všetkých svetových kontinentoch. K zmene sa pristúpilo kvôli nákladom na logistiku pre jednotlivé tímy a nízkej účasti juniorov na vzdialených súťažiach v minulých rokoch. Druhou zmenou je, že sa nominuje 6 podujatí z celkových 7, kým minulý rok za vyberalo z celkovo 9 podujatí.“
Čo sú vaše silné a slabé stránky na trati?
„Medzi slabé patrí jazda v hmle. Silné sú jazda na blate, zaprášenom povrchu a vode.“
S novu sezónou prišlo nové auto, Clio S1600. Má na viac ako Suzuki?
„Z testov veľa povedať neviem, keďže neboli súperi, s ktorými som sa mohol porovnať. Všetci dúfame, že na viac má.“
Aké personálne a technické zabezpečenie máte na pretekoch?
„Počas súťaže mám štyroch mechanikov, čo je maximálne povolené množstvo ľudí, ktorí môžu naraz pracovať na aute. V zázemí je počet neobmedzený, ale väčšina teamov vrátane nášho má okrem mechanikov a posádky ešte manažéra tímu, prípadne šéf technika, a to je všetko. Každá súťaž má predpísané množstvo pneumatík. Portugalsko má 24, čo môže byť niekedy málo. V aute sa nesmie meniť motor a karoséria. Ostatné veci sa meniť môžu, niektoré však, ako prevodovka, musia byť vopred zablombované.“
Aký druh fyzickej prípravy si vyžaduje rely?
„Hlavná fyzická príprava je motokros (smiech), ale tri týždne pred súťažou už na motorku nesadám. Pripravujem sa, samozrejme, v posilňovni.“
Dostali ste šancu uviesť slovenský motoristický šport medzi svetovú špičku. Neprišla príležitosť aj vďaka v motoršporte slávnemu menu Béreš?
„Otec ma k športu pritiahol a sponzori, ktorých som mal, mi vybavil on. Či mi to meno pomohlo, neviem.“
Spomínate si na prvú jazdu za volantom auta?
„V roku 1990 mi otec kúpil Opel Kadett Combi, všetky základy šoférovania som zvládol na ňom.“
Máte okrem pretekania nejaké ďalšie plány?
„Stále budem robiť okolo áut, pretekať aj za posledný halier, ktorý zarobím. O inej budúcnosti zatiaľ nerozmýšľam.“
Ako znášate, že jazdci rely sú u nás v porovnaní s inými športovcami menej populárni?
„Vôbec mi to neprekáža. Veď nepretekám preto, aby som bol populárny, ale preto, lebo ma to veľmi baví. Rely súťaže sú môj život.“
Viete perfektne ovládať auto, jazdíte po verejných cestách ?
Zo začiatku, keď som dostal vodičský preukaz, som mal pocit, že som stále na rýchlostnej skúške, ale vďaka tomu, že ma na každom rohu týrali policajti, musel som sa upokojiť a svoju hyperaktivitu si nechať na rely. Ale v podstate som slušný vodič ale tiež sa vyhýbam policajtom ako viem.
Niektorí tvrdia, že sa dá jazdiť rýchlo aj bezpečne ?
Áno, dá sa, ale nie dlho. Taký človek, ktorý príde z Košíc do Bratislavy za 2 hod 10 minút, a poznám takých, má veľkú spotrebu áut. Také niečo vôbec neuznávam.
Niekde som počul, že nemáte pud sebazáchovy alebo takú vnútornú brzdu. Ako to je ?
Nemám ten pocit, stále viem, kde je moja hranica. Nie len v civilnej premávke, ale aj na súťažiach, hoci tam jazdíme naozaj rýchlo.
Podporujete celoročné povinné svietenie a pripravované zvýšenie rýchlosti na diaľnici na 160 km/h?
„Celoročné svietenie schvaľujem, je dôležité, aby boli vodiči dobre vidieť. Pokiaľ ide o rýchlosť, na Slovensku nemáme na to vhodné cesty a mnoho ľudí ani automobil.“
Jozef Béreš jr.( Dodi ) – vizitka
Rok a miesto narodenia | 1984, Košice - Šaca |
Prvý kontakt s autom | 1990 Opel Kadett Combi |
Prvé preteky | 1993 v Rožňave (motokros) |
Prvá rely | Mikona Rally v Bratislave 2002 |
Najlepšie súťažné auto | Subaru Impreza WRC |
Najväčšie úspechy | 9. miesto absolútne na Rally Monte Carlo 2004 |
6. miesto v Junior WRC 2006 | |
Počet štartov MS | 14 |