SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Žijeme v dopravnom Kocúrkove

Diaľkové riadenie elektronického značenia v Bratislave je závislé od telefonátov medzi dispečermi a policajtmi. Svetelné značenie tak reaguje na situáciu na cestách často až po desiatkach minút.

Diaľničný obchvat Bratislavy má moderný systém elektronických dopravných značiek. Rýchlej zmene a aktívnemu zásahu do riadenia dopravy však chýba spoločný centrálny dispečing a lepší zákon.Diaľničný obchvat Bratislavy má moderný systém elektronických dopravných značiek. Rýchlej zmene a aktívnemu zásahu do riadenia dopravy však chýba spoločný centrálny dispečing a lepší zákon. (Zdroj: autor)

Diaľničné obchvaty a vstupy do veľkomiest ako Paríž, Frankfurt, Viedeň, či Ženeva sa bez aktívneho riadenia spôsobu dopravy nezaobídu a kontinuálne riadia rýchlosť kolóny už niekoľko desiatok kilometrov pred vstupom na obchvat.
Na Slovensku automatické riadenie dopravy na základe informácií o hustote premávky a ďalších vstupných údajov  neexistuje. Dokonca nemáme ani centrálny dispečing schopný riadiť a meniť nové elektronické dopravné značky na obchvate Bratislavy. Na vstupe do hlavného mesta od Trnavy aj na samotnom obchvate vznikajú kolóny, ktorým by sa dalo predísť rýchlejším zásahom do dopravného značenia. Problém nie je ani tak v technickom zabezpečení, ako v legislatíve.
Podľa u nás platného zákona môže do riadenia premávky na diaľnici zasahovať výlučne diaľničná polícia, presnejšie správca komunikácie. Potrebuje na to však súhlas polície, lebo rozhodovacie kompetencie má iba ona a po preskúmaní vzniknutej situácie môže vydať rozhodnutie o zmene dopravného značenia. Aby sa na elektronickom značení objavila namiesto osemdesiatky šesťdesiatka, treba na to niekoľko desiatok minút. Polícia tlmočí svoje rozhodnutie dispečingu diaľničnej spoločnosti telefónom a dispečing vykoná zmenu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Riadenie cez telefón
Bratislava a komunikácie na území mesta vrátane diaľničného obchvatu a mostov cez Dunaj sa javia ako veľký rizikový dopravný uzol bez spoločného riadiaceho centra, ktoré by prevzalo plnú zodpovednosť za riadenie a chod dopravy. Každý subjekt má vlastný dispečing na inom mieste a zásahy do dopravy sa uskutočňujú iba na základe telefonátu od dopravnej polície. Tá musí zhromaždiť informácie od záchranných zložiek a vyslaných hliadok diaľničnej polície.
„Štát sa dlhé roky neúspešne snažil nájsť riešenie, ale zatiaľ sa nič lepšie ako komunikácia cez telefón nevymyslelo,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca diaľničnej spoločnosti. Jánošík ďalej dodal, že k zmene legislatívy zatiaľ nedôjde. Za východisko považuje existenciu jedného centrálneho dispečingu, kde by sedeli všetci zainteresovaní.
Policajt je iba na dispečingu tunela, kde jeho prítomnosť - spolu so záchrannými zložkami – vyplýva priamo zo zákona. Bratislavský tunel Sitina bude mať podobne ako Branisko vlastný dispečing, avšak bude zaradený do budúceho inteligentného dopravného systému na území Bratislavy.

Skryť Vypnúť reklamu

Mýto prinesie informácie
Po vzore okolitých krajín bude aj na Slovensku sprevádzkované elektronické mýto s vybudovaným systémom dozoru. Ten nebude slúžiť iba na výber diaľničného mýta, ale aj na monitorovanie dopravy a plnenie úloh bezpečnosti štátu. S elektronickým mýtom pre nákladnú dopravu sa počíta od roku 2009, pre osobné autá až neskôr v rámci budovania európskeho satelitného navigačného systému Galileo.
Elektronické zariadenia na monitorovanie dopravy a kontrolu mýta budú pevne zabudované na oceľových portáloch alebo osadené na mostoch. Prvých 10 kontrolných brán bude na existujúcich úsekoch diaľnic D1 a D2 a na rýchlostnej komunikácii R1 v blízkosti čerpacích staníc. Okrem lepšej ochrany zariadenia pred vandalmi to bude výhodné aj preto, lebo nie všetky vozidlá budú po zavedení elektronického mýta vybavené palubným systémom - platobné miesta budú práve v objekte čerpacej stanice.

Skryť Vypnúť reklamu

Výhody aktívneho riadenia dopravy
- okamžité riešenie krízovej situácie
- prevencia dopravnej zápchy
- urýchlené uvoľnenie kritického úseku
- včasné varovanie vodičov
- rýchle odklonenie dopravy
- prevencia prípadných ďalších dopravných nehôd

Tunely fungujú ako samostatné jednotky s vlastným dispečingom a záchranárom, dispečerom a policajtom na jednom mieste. Tunel Sitina má byť napojený na nový dopravný systém diaľničného obchvatu mesta, aby spolupracoval s elektronickým značením na obchvate.







Vodičom môže pomôcť TMC

Plynulosti premávky na rizikových úsekoch môže okrem svetelného značenia pomôcť aj informovanosť vodičov. RDS už dávno patrí k štandardu dobrého autorádia a ponúka široké možnosti využitia v dopravne vyspelých krajinách. Identifikáciu rádiostanice, interpreta skladby, prípadne názvu vysielaného programu dnes stále častejšie doplňuje TMC (Traffic Message Chanel).
TMC má oproti klasickému dopravnému servisu výhodu, keďže ten môže vodič prepočuť, nemusí mať pustené rádio, prípadne môže časom na informáciu zabudnúť. TMC prichádza do vozidla prostredníctvom navigačného systému, ktorý ho spracuje a dá vodičovi na známosť. Navigačný systém okamžite vypočíta alternatívnu trasu a radí vodičovi tak, aby prišiel do cieľa bezpečne a čo najskôr.
Slovensko nemá inteligentný systém poskytovania dopravných informácií motoristom on-line. Moderné autorádiá aj navigačné systémy sú už pripravené na prijímanie kódovaných dopravných TMC správ priamo z dispečingu, ale takéto vysielanie funguje iba v motoristicky vyspelejších krajinách.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôležité údaje, ktoré zbierajú monitorovacie dopravné zariadenia, záchranné služby, prípadne ich nahlasujú motoristi, sa sústreďujú v ústrednom centre dopravných informácií. Odtiaľ sa dostávajú k poskytovateľom dopravných informácií a tí ich zakódujú do TMC správ.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 028
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 264
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 485
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 689
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 681
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 870
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 777
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 641
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 970
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.