SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Silnejšia koruna znamená lepšiu kúpu auta

Silnejúca koruna prináša výhody najmä tým, ktorí kupujú menšie autá. Cenová harmonizácia v rámci Európskej únie môže brániť ďalšiemu poklesu cien, najlepší čas na kúpu nového auta je teda pravdepodobne teraz.

Ilustračné fotoIlustračné foto

Silnejúca koruna prináša výhody najmä tým, ktorí kupujú menšie autá. Cenová harmonizácia v rámci Európskej únie môže brániť ďalšiemu poklesu cien, najlepší čas na kúpu nového auta je teda pravdepodobne teraz.

Cenová vojna medzi automobilovými importérmi dosiahla v poslednom období vrchol. Mnohé firmy, vyčerpané z neustálych obchodných akcií, tak neboli ochotné znížiť ceny napriek silnejúcemu kurzu koruny. Očakávaný pokles cien sa v mnohých prípadoch premietol do lepšej bezpečnostnej výbavy a výhodnejšej ponuky za dané peniaze.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Niekde autá zlacneli
Pokiaľ ide o priame znižovanie cien, k prvému kroku sa odhodlal Peugeot a následne s otvorenou kampaňou aj Suzuki. Obe automobilky znížili ceny začiatkom roka 2007. „Ak bude koruna naďalej posilňovať, tak ceny áut budú určite klesať,“ povedal Ľubomír Habala, riaditeľ slovenského importéra Suzuki. Veľký priestor na zníženie cien našiel tiež importér značky Mitsubishi. Mercedes už tradične predáva autá podľa kurzového lístka platného v deň fakturácie, takže jeho zákazníci môžu priamo reagovať na aktuálne kurzy.

Koruna posilňuje bezpečnosť
Nové predpisy v Európskej únii, ktoré vyžadujú ABS a dva airbagy v štandardnej výbave auta prispeli k vyššej bezpečnosti aj tých najlacnejších automobilov. Zavedenie spomínanej normy sa na Slovensku dlhšie odkladalo, hoci v západnej Európe platila od začiatku roka 2006. Silnejúca koruna umožnila importérom dovážať a predávať autá s vyššou bezpečnostnou výbavou za nezmenené ceny. Získali tak najmä majitelia najlacnejších modelov tzv. entry kategórie.

SkryťVypnúť reklamu

Ceny v EÚ sa budú vyrovnávať
Posilňovanie kurzu Slovenskej koruny voči euru je iba jedným z faktorov, ktoré by mohli ovplyvniť cenu vozidiel. Výkonný viceprezident Združenia automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) Ľudovít Ujhelyi vidí oveľa silnejší vplyv v prebiehajúcom vyrovnávaní cien na Európskom trhu. „Ak berieme do úvahy fakt, že slovenský automobilový trh patrí v priemere medzi tie s nižšími cenami, je logické, že tieto budú v priemere mierne stúpať.“

Posledná cenová analýza vykonaná v EÚ hovorí o priemerných rozdieloch v cenách nových áut na úrovni 4,6%.
„V rozdieloch cien je aj odpoveď na otázku, v akom pásme sa v krátkodobom horizonte budú pohybovať ceny automobilov,“ povedal Ujhelyi. Proces cenovej harmonizácie ešte urýchli očakávaný prechod na euro, ale tiež silnejúca kúpna sila ako dôsledok silnejúcej ekonomiky. Značné investície do budovania konkurencieschopných predajných a servisných centier a takzvané cenové vojny z posledných rokov veľmi znížili kredibilitu väčšiny autorizovaných predajcov automobilov. „Je preto logické očakávať, že posilňovanie koruny využijú niektorí importéri na ozdravenie svojich sietí. Nesmieme však zabudnúť na to, že o všetkom nakoniec aj tak rozhodne zákazník,“ dodáva Ujhelyi.

SkryťVypnúť reklamu

Lepšie kúpiť dnes
Najlepší čas na kúpu auta je pravdepodobne teraz, nakoľko aj značky, ktoré neznížili plošne ceny, posilnili výbavu a ponuku za danú cenu. Kým pred pol rokom by napríklad Ford Fusion 1,4 s ABS, klimatizáciou, hliníkovými diskami, autorádiom a elektrickými oknami stál podľa cenníka okolo 520 000 Sk, dnes je to vplyvom akcie o stotisíc menej.

Podiel na výhodnej kúpe má cenová vojna medzi značkami, ktorá však pomaly vrcholí. Postupne dôjde k zjednoteniu cien automobilov v rámci EÚ. To znamená, že časom kúpite Seat Ibizu približne za rovnaké peniaze na Slovensku, v Rakúsku aj Holandsku. Nízke marže síce v poslednom období zabezpečili predajcom na Slovensku vyšší počet predaných kusov, ale viedli k znižovaniu ziskov a spomalili investovanie do skvalitňovania služieb a servisnej siete. Mnohé značky s cieľom ozdraviť svoju sieť budú pracovať s vyššími maržami aj cenami.

SkryťVypnúť reklamu

Vývoj cien malých automobilov

Obdobie september september marec       september marec     
2004 2005 2006 2006 2007
Kurz Eura podľa NBS * 40,056 38,450 37,455 37,505 33,863
Citroen C3 1,1 Plus (Firio) 349 900 388 400 309 900 314 900 305 900
Dacia Logan 1,4 Ambiance 279 900 279 900 279 900 279 900 286 900
Fiat Punto 1,2 Actual 335 900 335 900 304 900 287 900 316 900
Fiat Grande Punto 1,2 Active x x 379 900 396 900 344 900
Ford Fiesta 1,3 Ambiente 389 000 344 000 349 000 364 000 315 000
Honda Jazz 1,2 S 425 000 425 000 425 000 449 900 409 000
Hyundai Getz 1,1 Base (active) 289 900 269 900 279 900 279 900 299 900
Kia Rio 1,4 LX x x 378 700 378 700 355 700
Mitsubishi Colt 1,1 Inform AC x 429 900 424 900 375 900 359 900
Nissan Micra 1,2 Visia 459 000 380 000 359 900 359 900 369 900
Opel Corsa 1,4 Essentia 399 900 394 400 398 400 x x
Opel Corsa (nová) 1,2 Essentia x x x 384 900 379 900
Peugeot 206 1,1 XR 342 400 342 400 342 400 342 400 289 000
Peugeot 207 1,4 Urban x x x 423 000 386 000
Renault Clio 1,2 Authentique 399 900 388 000 329 900 329 900 317 900
Renault Clio III.1,2 Authentique x x 364 900 366 900 349 900
Seat Ibiza 1,2 Reference 363 570 349 900 349 900 341 300 351 300
Suzuki Swift 1,3 GC x 323 000 323 000 323 000 299 000
Škoda Fabia 1,2 Classic 314 990 359 990 344 990 344 900 344 900
Toyota Yaris 1,0 Base 359 000 359 000 x x x
Toyota Yaris (nová) 1,0 Base x x 369 900 369 900 354 900
Volkswagen Polo 1,2 x 349 700 321 000 327 100 327 100

* (priemerný kurz za mesiac)



Reakcie automobiliek na silnejúcu korunu

Tvorba cien nových automobilov značky Toyota podlieha internej politike firmy a kurz eura nemá žiadny vplyv na cenu nových automobilov. To, koľko budú stáť nové Toyoty ovplyvňuje ponuka, dopyt, konkurenčné prostredie a mnoho ďalších faktorov.
Zastúpenie tejto japonskej značky pre Slovenskú republiku berie do úvahy zvýhodnený kurz slovenskej koruny v rámci cenových úprav. Ceny niektorých vybraných modelov tak vplyvom kurzu, ale najmä v rámci obchodnej stratégie klesli v priemere o 8%, v prípade modelu Colt až o 11%.
Francúzsky výrobca vyšiel ako prvý (tesne pred značkou Suzuki) s kampaňou a znížením cien na základe silnejúcej koruny pri modeloch 206 a 307. Pokles cien sa pohybuje v rozpätí od 9 až do 16,8 %.
Cena nových Mercedesov sa prepočítava vždy podľa aktuálneho kurzu koruny voči Euru v deň prebratia, teda aj fakturácie vozidla. To znamená, že Mercedes premieta všetky aktuálne zmeny kurzu kontinuálne do cien vozidiel.
Vo všeobecnosti došlo na jar 2007 k plošnému zníženiu cien.
Japonské vozidlá vyrábané v Maďarsku sú vplyvom silnejúcej koruny lacnejšie od prvého marca. Suzuki znížilo odporúčané ceny modelov Swift a Ignis v priemere o 7%. Dôvodom plošného zníženia je výrazné posilnenie slovenskej koruny. Úprava cien smerom dole o 10% sa týka aj motocyklov.
Renault nestanovuje ceny na základe kurzu koruny, ale sleduje vývoj cien u hlavných konkurentov a cenovú úroveň upravuje tak, aby boli vozidlá konkurencieschopné.
Značka Citroen pravidelne sleduje vývoj cien na slovenskom trhu a podľa potreby ich upravuje. V porovnaní s mesiacmi september - október značka znížila ceny svojich vozidiel a to o viac ako spomínaný rozdiel kurzu.
Zastúpenie značky Nissan určuje ceny predovšetkým na základe konkurencieschopnosti. Nissan totiž nepatrí k značkám s majoritným podielom na trhu, preto vychádza iba z analýzy konkurenčných automobilov, ich doplnkovej výbavy a záručných podmienok.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 650
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 327
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 453
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 656
  5. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 6 225
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 789
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 651
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 3 119
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  2. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  3. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  5. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac
  6. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  7. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  8. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 044
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 080
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 5 358
  4. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 4 203
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 154
  6. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 4 040
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 785
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 327
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu