SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
VÝVOJ KURZU SLOVENSKEJ MENY VEDIE NIEKDE K ZNIŽOVANIU CIEN, INDE K ROZŠÍRENIU VÝBAVY AUTOMOBILOV

Silnejšia koruna znamená lepšiu kúpu auta

Silnejúca koruna prináša výhody najmä tým, ktorí kupujú menšie autá. Cenová harmonizácia v rámci Európskej únie môže brániť ďalšiemu poklesu cien, najlepší čas na kúpu nového auta je teda pravdepodobne teraz.

Ilustračné fotoIlustračné foto

Silnejúca koruna prináša výhody najmä tým, ktorí kupujú menšie autá. Cenová harmonizácia v rámci Európskej únie môže brániť ďalšiemu poklesu cien, najlepší čas na kúpu nového auta je teda pravdepodobne teraz.

Cenová vojna medzi automobilovými importérmi dosiahla v poslednom období vrchol. Mnohé firmy, vyčerpané z neustálych obchodných akcií, tak neboli ochotné znížiť ceny napriek silnejúcemu kurzu koruny. Očakávaný pokles cien sa v mnohých prípadoch premietol do lepšej bezpečnostnej výbavy a výhodnejšej ponuky za dané peniaze.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Niekde autá zlacneli
Pokiaľ ide o priame znižovanie cien, k prvému kroku sa odhodlal Peugeot a následne s otvorenou kampaňou aj Suzuki. Obe automobilky znížili ceny začiatkom roka 2007. „Ak bude koruna naďalej posilňovať, tak ceny áut budú určite klesať,“ povedal Ľubomír Habala, riaditeľ slovenského importéra Suzuki. Veľký priestor na zníženie cien našiel tiež importér značky Mitsubishi. Mercedes už tradične predáva autá podľa kurzového lístka platného v deň fakturácie, takže jeho zákazníci môžu priamo reagovať na aktuálne kurzy.

Koruna posilňuje bezpečnosť
Nové predpisy v Európskej únii, ktoré vyžadujú ABS a dva airbagy v štandardnej výbave auta prispeli k vyššej bezpečnosti aj tých najlacnejších automobilov. Zavedenie spomínanej normy sa na Slovensku dlhšie odkladalo, hoci v západnej Európe platila od začiatku roka 2006. Silnejúca koruna umožnila importérom dovážať a predávať autá s vyššou bezpečnostnou výbavou za nezmenené ceny. Získali tak najmä majitelia najlacnejších modelov tzv. entry kategórie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ceny v EÚ sa budú vyrovnávať
Posilňovanie kurzu Slovenskej koruny voči euru je iba jedným z faktorov, ktoré by mohli ovplyvniť cenu vozidiel. Výkonný viceprezident Združenia automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) Ľudovít Ujhelyi vidí oveľa silnejší vplyv v prebiehajúcom vyrovnávaní cien na Európskom trhu. „Ak berieme do úvahy fakt, že slovenský automobilový trh patrí v priemere medzi tie s nižšími cenami, je logické, že tieto budú v priemere mierne stúpať.“

Posledná cenová analýza vykonaná v EÚ hovorí o priemerných rozdieloch v cenách nových áut na úrovni 4,6%.
„V rozdieloch cien je aj odpoveď na otázku, v akom pásme sa v krátkodobom horizonte budú pohybovať ceny automobilov,“ povedal Ujhelyi. Proces cenovej harmonizácie ešte urýchli očakávaný prechod na euro, ale tiež silnejúca kúpna sila ako dôsledok silnejúcej ekonomiky. Značné investície do budovania konkurencieschopných predajných a servisných centier a takzvané cenové vojny z posledných rokov veľmi znížili kredibilitu väčšiny autorizovaných predajcov automobilov. „Je preto logické očakávať, že posilňovanie koruny využijú niektorí importéri na ozdravenie svojich sietí. Nesmieme však zabudnúť na to, že o všetkom nakoniec aj tak rozhodne zákazník,“ dodáva Ujhelyi.

Skryť Vypnúť reklamu

Lepšie kúpiť dnes
Najlepší čas na kúpu auta je pravdepodobne teraz, nakoľko aj značky, ktoré neznížili plošne ceny, posilnili výbavu a ponuku za danú cenu. Kým pred pol rokom by napríklad Ford Fusion 1,4 s ABS, klimatizáciou, hliníkovými diskami, autorádiom a elektrickými oknami stál podľa cenníka okolo 520 000 Sk, dnes je to vplyvom akcie o stotisíc menej.

Podiel na výhodnej kúpe má cenová vojna medzi značkami, ktorá však pomaly vrcholí. Postupne dôjde k zjednoteniu cien automobilov v rámci EÚ. To znamená, že časom kúpite Seat Ibizu približne za rovnaké peniaze na Slovensku, v Rakúsku aj Holandsku. Nízke marže síce v poslednom období zabezpečili predajcom na Slovensku vyšší počet predaných kusov, ale viedli k znižovaniu ziskov a spomalili investovanie do skvalitňovania služieb a servisnej siete. Mnohé značky s cieľom ozdraviť svoju sieť budú pracovať s vyššími maržami aj cenami.

Skryť Vypnúť reklamu

Vývoj cien malých automobilov

Obdobie september september marec       september marec     
2004 2005 2006 2006 2007
Kurz Eura podľa NBS * 40,056 38,450 37,455 37,505 33,863
Citroen C3 1,1 Plus (Firio) 349 900 388 400 309 900 314 900 305 900
Dacia Logan 1,4 Ambiance 279 900 279 900 279 900 279 900 286 900
Fiat Punto 1,2 Actual 335 900 335 900 304 900 287 900 316 900
Fiat Grande Punto 1,2 Active x x 379 900 396 900 344 900
Ford Fiesta 1,3 Ambiente 389 000 344 000 349 000 364 000 315 000
Honda Jazz 1,2 S 425 000 425 000 425 000 449 900 409 000
Hyundai Getz 1,1 Base (active) 289 900 269 900 279 900 279 900 299 900
Kia Rio 1,4 LX x x 378 700 378 700 355 700
Mitsubishi Colt 1,1 Inform AC x 429 900 424 900 375 900 359 900
Nissan Micra 1,2 Visia 459 000 380 000 359 900 359 900 369 900
Opel Corsa 1,4 Essentia 399 900 394 400 398 400 x x
Opel Corsa (nová) 1,2 Essentia x x x 384 900 379 900
Peugeot 206 1,1 XR 342 400 342 400 342 400 342 400 289 000
Peugeot 207 1,4 Urban x x x 423 000 386 000
Renault Clio 1,2 Authentique 399 900 388 000 329 900 329 900 317 900
Renault Clio III.1,2 Authentique x x 364 900 366 900 349 900
Seat Ibiza 1,2 Reference 363 570 349 900 349 900 341 300 351 300
Suzuki Swift 1,3 GC x 323 000 323 000 323 000 299 000
Škoda Fabia 1,2 Classic 314 990 359 990 344 990 344 900 344 900
Toyota Yaris 1,0 Base 359 000 359 000 x x x
Toyota Yaris (nová) 1,0 Base x x 369 900 369 900 354 900
Volkswagen Polo 1,2 x 349 700 321 000 327 100 327 100

* (priemerný kurz za mesiac)



Reakcie automobiliek na silnejúcu korunu

Tvorba cien nových automobilov značky Toyota podlieha internej politike firmy a kurz eura nemá žiadny vplyv na cenu nových automobilov. To, koľko budú stáť nové Toyoty ovplyvňuje ponuka, dopyt, konkurenčné prostredie a mnoho ďalších faktorov.
Zastúpenie tejto japonskej značky pre Slovenskú republiku berie do úvahy zvýhodnený kurz slovenskej koruny v rámci cenových úprav. Ceny niektorých vybraných modelov tak vplyvom kurzu, ale najmä v rámci obchodnej stratégie klesli v priemere o 8%, v prípade modelu Colt až o 11%.
Francúzsky výrobca vyšiel ako prvý (tesne pred značkou Suzuki) s kampaňou a znížením cien na základe silnejúcej koruny pri modeloch 206 a 307. Pokles cien sa pohybuje v rozpätí od 9 až do 16,8 %.
Cena nových Mercedesov sa prepočítava vždy podľa aktuálneho kurzu koruny voči Euru v deň prebratia, teda aj fakturácie vozidla. To znamená, že Mercedes premieta všetky aktuálne zmeny kurzu kontinuálne do cien vozidiel.
Vo všeobecnosti došlo na jar 2007 k plošnému zníženiu cien.
Japonské vozidlá vyrábané v Maďarsku sú vplyvom silnejúcej koruny lacnejšie od prvého marca. Suzuki znížilo odporúčané ceny modelov Swift a Ignis v priemere o 7%. Dôvodom plošného zníženia je výrazné posilnenie slovenskej koruny. Úprava cien smerom dole o 10% sa týka aj motocyklov.
Renault nestanovuje ceny na základe kurzu koruny, ale sleduje vývoj cien u hlavných konkurentov a cenovú úroveň upravuje tak, aby boli vozidlá konkurencieschopné.
Značka Citroen pravidelne sleduje vývoj cien na slovenskom trhu a podľa potreby ich upravuje. V porovnaní s mesiacmi september - október značka znížila ceny svojich vozidiel a to o viac ako spomínaný rozdiel kurzu.
Zastúpenie značky Nissan určuje ceny predovšetkým na základe konkurencieschopnosti. Nissan totiž nepatrí k značkám s majoritným podielom na trhu, preto vychádza iba z analýzy konkurenčných automobilov, ich doplnkovej výbavy a záručných podmienok.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 351
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 489
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 261
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 727
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 400
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 395
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 622
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 260
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L