Silnejúca koruna prináša výhody najmä tým, ktorí kupujú menšie autá. Cenová harmonizácia v rámci Európskej únie môže brániť ďalšiemu poklesu cien, najlepší čas na kúpu nového auta je teda pravdepodobne teraz.
Cenová vojna medzi automobilovými importérmi dosiahla v poslednom období vrchol. Mnohé firmy, vyčerpané z neustálych obchodných akcií, tak neboli ochotné znížiť ceny napriek silnejúcemu kurzu koruny. Očakávaný pokles cien sa v mnohých prípadoch premietol do lepšej bezpečnostnej výbavy a výhodnejšej ponuky za dané peniaze.
Niekde autá zlacneli
Pokiaľ ide o priame znižovanie cien, k prvému kroku sa odhodlal Peugeot a následne s otvorenou kampaňou aj Suzuki. Obe automobilky znížili ceny začiatkom roka 2007. „Ak bude koruna naďalej posilňovať, tak ceny áut budú určite klesať,“ povedal Ľubomír Habala, riaditeľ slovenského importéra Suzuki. Veľký priestor na zníženie cien našiel tiež importér značky Mitsubishi. Mercedes už tradične predáva autá podľa kurzového lístka platného v deň fakturácie, takže jeho zákazníci môžu priamo reagovať na aktuálne kurzy.
Koruna posilňuje bezpečnosť
Nové predpisy v Európskej únii, ktoré vyžadujú ABS a dva airbagy v štandardnej výbave auta prispeli k vyššej bezpečnosti aj tých najlacnejších automobilov. Zavedenie spomínanej normy sa na Slovensku dlhšie odkladalo, hoci v západnej Európe platila od začiatku roka 2006. Silnejúca koruna umožnila importérom dovážať a predávať autá s vyššou bezpečnostnou výbavou za nezmenené ceny. Získali tak najmä majitelia najlacnejších modelov tzv. entry kategórie.
Ceny v EÚ sa budú vyrovnávať
Posilňovanie kurzu Slovenskej koruny voči euru je iba jedným z faktorov, ktoré by mohli ovplyvniť cenu vozidiel. Výkonný viceprezident Združenia automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) Ľudovít Ujhelyi vidí oveľa silnejší vplyv v prebiehajúcom vyrovnávaní cien na Európskom trhu. „Ak berieme do úvahy fakt, že slovenský automobilový trh patrí v priemere medzi tie s nižšími cenami, je logické, že tieto budú v priemere mierne stúpať.“
Posledná cenová analýza vykonaná v EÚ hovorí o priemerných rozdieloch v cenách nových áut na úrovni 4,6%.
„V rozdieloch cien je aj odpoveď na otázku, v akom pásme sa v krátkodobom horizonte budú pohybovať ceny automobilov,“ povedal Ujhelyi. Proces cenovej harmonizácie ešte urýchli očakávaný prechod na euro, ale tiež silnejúca kúpna sila ako dôsledok silnejúcej ekonomiky. Značné investície do budovania konkurencieschopných predajných a servisných centier a takzvané cenové vojny z posledných rokov veľmi znížili kredibilitu väčšiny autorizovaných predajcov automobilov. „Je preto logické očakávať, že posilňovanie koruny využijú niektorí importéri na ozdravenie svojich sietí. Nesmieme však zabudnúť na to, že o všetkom nakoniec aj tak rozhodne zákazník,“ dodáva Ujhelyi.
Lepšie kúpiť dnes
Najlepší čas na kúpu auta je pravdepodobne teraz, nakoľko aj značky, ktoré neznížili plošne ceny, posilnili výbavu a ponuku za danú cenu. Kým pred pol rokom by napríklad Ford Fusion 1,4 s ABS, klimatizáciou, hliníkovými diskami, autorádiom a elektrickými oknami stál podľa cenníka okolo 520 000 Sk, dnes je to vplyvom akcie o stotisíc menej.
Podiel na výhodnej kúpe má cenová vojna medzi značkami, ktorá však pomaly vrcholí. Postupne dôjde k zjednoteniu cien automobilov v rámci EÚ. To znamená, že časom kúpite Seat Ibizu približne za rovnaké peniaze na Slovensku, v Rakúsku aj Holandsku. Nízke marže síce v poslednom období zabezpečili predajcom na Slovensku vyšší počet predaných kusov, ale viedli k znižovaniu ziskov a spomalili investovanie do skvalitňovania služieb a servisnej siete. Mnohé značky s cieľom ozdraviť svoju sieť budú pracovať s vyššími maržami aj cenami.
Vývoj cien malých automobilov
Obdobie | september | september | marec | september | marec |
2004 | 2005 | 2006 | 2006 | 2007 | |
Kurz Eura podľa NBS * | 40,056 | 38,450 | 37,455 | 37,505 | 33,863 |
Citroen C3 1,1 Plus (Firio) | 349 900 | 388 400 | 309 900 | 314 900 | 305 900 |
Dacia Logan 1,4 Ambiance | 279 900 | 279 900 | 279 900 | 279 900 | 286 900 |
Fiat Punto 1,2 Actual | 335 900 | 335 900 | 304 900 | 287 900 | 316 900 |
Fiat Grande Punto 1,2 Active | x | x | 379 900 | 396 900 | 344 900 |
Ford Fiesta 1,3 Ambiente | 389 000 | 344 000 | 349 000 | 364 000 | 315 000 |
Honda Jazz 1,2 S | 425 000 | 425 000 | 425 000 | 449 900 | 409 000 |
Hyundai Getz 1,1 Base (active) | 289 900 | 269 900 | 279 900 | 279 900 | 299 900 |
Kia Rio 1,4 LX | x | x | 378 700 | 378 700 | 355 700 |
Mitsubishi Colt 1,1 Inform AC | x | 429 900 | 424 900 | 375 900 | 359 900 |
Nissan Micra 1,2 Visia | 459 000 | 380 000 | 359 900 | 359 900 | 369 900 |
Opel Corsa 1,4 Essentia | 399 900 | 394 400 | 398 400 | x | x |
Opel Corsa (nová) 1,2 Essentia | x | x | x | 384 900 | 379 900 |
Peugeot 206 1,1 XR | 342 400 | 342 400 | 342 400 | 342 400 | 289 000 |
Peugeot 207 1,4 Urban | x | x | x | 423 000 | 386 000 |
Renault Clio 1,2 Authentique | 399 900 | 388 000 | 329 900 | 329 900 | 317 900 |
Renault Clio III.1,2 Authentique | x | x | 364 900 | 366 900 | 349 900 |
Seat Ibiza 1,2 Reference | 363 570 | 349 900 | 349 900 | 341 300 | 351 300 |
Suzuki Swift 1,3 GC | x | 323 000 | 323 000 | 323 000 | 299 000 |
Škoda Fabia 1,2 Classic | 314 990 | 359 990 | 344 990 | 344 900 | 344 900 |
Toyota Yaris 1,0 Base | 359 000 | 359 000 | x | x | x |
Toyota Yaris (nová) 1,0 Base | x | x | 369 900 | 369 900 | 354 900 |
Volkswagen Polo 1,2 | x | 349 700 | 321 000 | 327 100 | 327 100 |
* (priemerný kurz za mesiac)
![]() | Tvorba cien nových automobilov značky Toyota podlieha internej politike firmy a kurz eura nemá žiadny vplyv na cenu nových automobilov. To, koľko budú stáť nové Toyoty ovplyvňuje ponuka, dopyt, konkurenčné prostredie a mnoho ďalších faktorov. |
![]() | Zastúpenie tejto japonskej značky pre Slovenskú republiku berie do úvahy zvýhodnený kurz slovenskej koruny v rámci cenových úprav. Ceny niektorých vybraných modelov tak vplyvom kurzu, ale najmä v rámci obchodnej stratégie klesli v priemere o 8%, v prípade modelu Colt až o 11%. |
![]() | Francúzsky výrobca vyšiel ako prvý (tesne pred značkou Suzuki) s kampaňou a znížením cien na základe silnejúcej koruny pri modeloch 206 a 307. Pokles cien sa pohybuje v rozpätí od 9 až do 16,8 %. |
![]() | Cena nových Mercedesov sa prepočítava vždy podľa aktuálneho kurzu koruny voči Euru v deň prebratia, teda aj fakturácie vozidla. To znamená, že Mercedes premieta všetky aktuálne zmeny kurzu kontinuálne do cien vozidiel. |
![]() | Vo všeobecnosti došlo na jar 2007 k plošnému zníženiu cien. |
![]() | Japonské vozidlá vyrábané v Maďarsku sú vplyvom silnejúcej koruny lacnejšie od prvého marca. Suzuki znížilo odporúčané ceny modelov Swift a Ignis v priemere o 7%. Dôvodom plošného zníženia je výrazné posilnenie slovenskej koruny. Úprava cien smerom dole o 10% sa týka aj motocyklov. |
![]() | Renault nestanovuje ceny na základe kurzu koruny, ale sleduje vývoj cien u hlavných konkurentov a cenovú úroveň upravuje tak, aby boli vozidlá konkurencieschopné. |
![]() | Značka Citroen pravidelne sleduje vývoj cien na slovenskom trhu a podľa potreby ich upravuje. V porovnaní s mesiacmi september - október značka znížila ceny svojich vozidiel a to o viac ako spomínaný rozdiel kurzu. |
![]() | Zastúpenie značky Nissan určuje ceny predovšetkým na základe konkurencieschopnosti. Nissan totiž nepatrí k značkám s majoritným podielom na trhu, preto vychádza iba z analýzy konkurenčných automobilov, ich doplnkovej výbavy a záručných podmienok. |