Obrovský kvalitatívny skok, výborné motory, agresívna cenová politika a v neposlednom rade bezkonkurenčná 7-ročná záruka urobili z modelu Cee´d celoeurópsky fenomén a zabezpečili mu doposiaľ nevídanú publicitu na celom kontinente. Média v žiadnej európskej krajine nešetria ódami na jeho adresu a stavajú ho doslova do pozície kata európskych hatchbackov. Aká je ale skutočnosť? Prijali Európania revolučný model s rovnakým nadšením, s akým predstavitelia automobilky o ňom rozprávajú? O tejto téme aj o ďalšom smerovaní značky Kia sme sa na ženevskom autosalóne rozprávali s výkonným viceprezidentom Kia Motors Europe Jean-Charlesom Lievensom.
Ako ste spokojný s rozbehnutím produkcie a kvalitou výroby modelu Cee´d v Žiline?
Na kontrolu kvality celého výrobného procesu kladieme veľký dôraz, preto sme v prvej fáze produkcie na konci výrobnej linky zriadili zdvojený audit. Bežne býva jedna výstupná kontrola. Ak je auto v poriadku, môže sa vyexpedovať, ak sa nájdu nejaké nedostatky, vrátia ho, aby ich odstránili. V našom prípade však vozidlo skontrolujeme ešte raz aj vtedy, keď je perfektné.
S kvalitou výroby sme nemali ani na začiatku žiadne problémy. Musím povedať, že od novej fabriky, akou je Žilina, je to pozoruhodný výkon, ak ihneď dosiahne úroveň, akú očakávame. Rovnako produktivita práce je už veľmi vysoká, takže postupujeme v súlade s našimi plánmi. Som veľmi spokojný.
Koľko automobilov Cee´d ste predali do konca februára? Aké máte ambície na našom trhu a na ostatných trhoch strednej i východnej Európy?
Počas úvodnej etapy sme mali tri typy predaja: najprv sme dodali predvádzacie vozidlá dílerom, automobily do showroomov a potom sa už rozbehla výroba pre zákazníkov. Za prvé tri mesiace sme v Európe predali celkove 26.000 vozidiel, pričom za toto isté obdobie sme dostali až 40.000 objednávok od našich európskych dílerov. Záujem prekonal všetky očakávania, pretože tento trend predaja by zodpovedal ročnej produkcii 130.000 vozidiel, pritom na rok 2007 je naplánovaná výroba 105.000 automobilov. Ale je dobré, že aj pri vysokej produkcii máme viac zákazníkov než tovaru.
Na Slovensku sme za prvý mesiac okrem predvádzacích modelov dodali 85 vozidiel, potom 100 a teraz prichádza okolo 120 - 130 objednávok za mesiac, čo je presne podľa plánu.
Výnimočný výsledok s modelom Cee´d máme v Poľsku, kde sme za tri mesiace predali toľko áut, koľko sme plánovali na celý rok. Tam máme zatiaľ najlepšie výsledky vo východnej Európe. Ale v Maďarsku nastáva rovnaká situácia. Sedemročná záruka láka mnoho ľudí do predajní, absolvujú predvádzaciu jazdu a zistia, že ide o veľmi kvalitné auto.
Ako reaguje na novinku západoeurópsky trh?
V západných krajinách sme niektorým trhom dali prioritu. V decembri a januári sme uviedli novinku v Írsku, Holandsku, vo Fínsku a na bruselskom autosalóne. Vychádzali sme zo špecifík jednotlivých krajín, pretože napríklad v Belgicku sa asi 25-30 % osobných automobilov predá v januári – kvôli daniam. Podobné je to v Írsku. Do Francúzska a Španielska prišiel Cee´d vo februári, na ďalšie trhy ako Veľká Británia, Nemecko v marci. Výsledky sú zatiaľ mimoriadne sľubné.
Počas nedávneho slávnostného odovzdávania cien AutoBest získal pán Jean-Charles Lievens titul ManBest. Toto ocenenie medzinárodnej poroty zloženej z 13 popredných motoristických novinárov zo strednej a z východnej Európy získal za rozvoj európskeho automobilového priemyslu, za popularizáciu závodu Kia Motors pri Žiline a za bezprecedentnú 7-ročnú záruku na modely Kia Cee´d. Cenu mu odovzdáva šéfredaktor Autožurnálu Ing. Rudolf Karpat.
Na tohtoročnom ženevskom autosalóne mal premiéru krásny koncept kabrioletu Ex-Cee´d. Rozhodlo sa už vedenie Kia Motors, či s ním pôjde do sériovej výroby? Ak áno, kedy a o akej ročnej produkcii uvažujete?
Najprv treba povedať, že chceli sme si otestovať, ako na kabriolet zareagujú médiá, verejnosť, návštevníci. Prevažná väčšina reakcií bola veľmi pozitívna, potvrdila to aj včerajšia tlačová konferencia. Kabriolet je v plnom súlade s imidžom, ktorý si chce Kia vytvoriť, rozhodnutie pre sériovú výrobu si však vyžaduje veľa času, pretože treba zohľadniť dva faktory. Prvým je výroba, druhým predajnosť produktu. Odbyt nie je až taký problematický – máme dobrú pozíciu, pretože sa vraciame ku klasickému kabrioletu. Nevydali sme sa po ľahkej ceste CC a stavili sme na nový trend u zákazníkov. Čiže pokiaľ ide o marketingovú stránku, som si istý, že sme schopní ju zabezpečiť. S výrobou to je zložitejšie. Potrebujete analýzu nákladov. Treba určiť, kde by sa auto vyrábalo – v Kórei, v Európe, v USA? Na akú kapacitu sa treba nachystať? Ide o dlhý rozhodovací proces… Ak by sme sa rozhodli kabriolet vyrábať – ale takéto rozhodnutie ešte nepadlo – príprava produkcie by mohla trvať tri až štyri roky.
Budú nasledovať aj ďalšie verzie odvodené od základného modelu Cee´d, napríklad sedan?
Záujem o vozidlá typu sedan sa v Európe veľmi rýchlo zmenšuje, ostáva už len v niekoľkých krajinách, napríklad v Španielsku, vo Fínsku, v Írsku a Maďarsku... možno v Poľsku. Celkove však tento segment už nemá budúcnosť, a tak nemáme v úmysle zaradiť do svojho programu Cee´d ako sedan. Pre spomínané trhy má však Kia model Cerrato, ktoré ponúka aj štvordverovú verziu.
Aké motory bude vyrábať druhá továreň v Žiline?
Benzínový s objemom 1,4 litra, dva varianty 1,6-litrového agregátu a dvojliter. Myslím, že to bude vznetový i zážihový motor, ktorých produkciu presunú z Kórey.
V súčasnosti sú čoraz populárnejšie prepĺňané motory a mnohí výrobcovia ponúkajú takéto pohonné jednotky s malým zdvihovým objemom. Plánujete vstúpiť aj do tejto špeciálnej oblasti napríklad s trojdverovou športovou modifikáciou modelu Cee´d?
Nie, neplánujeme. Sme veľmi spokojní s výkonom, spotrebou aj hladinou emisií našich súčasných motorov a nemáme v úmysle vyvíjať prepĺňané alebo maloobjemové motory tohto typu. Ale o to viac sa venujeme hybridnému pohonu, ktorý sme v modeli Rio predstavili tu v Ženeve. Naše riešenie je veľmi jednoduché, veľmi účinné, veľmi lacné a investícia do neho prináša veľmi dobrý výsledok: zredukovanie CO2 o 37 % a o 44 % menšiu spotreba paliva. To je oveľa lepšie v porovnaní s drahými hybridmi iných výrobcov, pri ktorých sa používajú akumulátorové batérie.
Znamená to, že cieľ, za ktorým Kia pôjde v najbližšej budúcnosti, je hybridný pohon?
Dnes jazdí v Kórei 3000 testovacích automobilov s týmto pohonom. Časť z nich sú vozidlá Sportage, časť Rio a používa ich ministerstvo dopravy, ministerstvo životného prostredia, ministerstvo priemyslu aj štátne úrady. Po dlhodobom užívaní výsledky vyhodnotíme a rozhodneme sa, či systém predstavíme v Kórei a potom možno aj na ďalších kontinentoch sveta.
Čo si myslíte o motoroch spaľujúcich bio-etanol?
Ide o kontroverzný princíp. Vieme takýto motor urobiť, lenže nie je preň reálny stabilný trh.
Akú stratégiu so záručnou lehotou zvolíte pre nasledujúce modely? Bude na takej úrovni ako v prípade modelu Cee´d, alebo 7-ročná záruka bola marketingovým nástrojom ako preniknúť do povedomia čo najväčšieho množstva ľudí?
Sedemročná záruka nasledovala po hĺbkovej analýze trhov, ktorú sme začali pred dvoma rokmi. Vyplynulo z nej veľmi jasne, že v období, keď uvádzame stále viac nových modelov, potrebujeme zákazníkov opätovne uistiť o kvalite našich výrobkov. Takže pre nás to nie je marketingový nástroj, ale korporatívne rozhodnutie, je to súčasť našej komunikácie. Budeme sledovať, ako zaúčinkuje pri Cee´de, čo potrvá určitý čas, veď ešte príde športové kombi i trojdverový športový hatchback. Keď budeme mať k dispozícii všetky potrebné informácie, rozhodneme sa, akú garanciu poskytneme na ďalší model. Potrebujeme však čas na analýzu spätnej väzby. Zatiaľ je ohlas na záruku skvelý. Zákazník príde do showroomu a pýta sa „kde je to auto so sedemročnou zárukou?" Nepamätám si tak často diskutovanú tému odvtedy, čo sa objavila Toyota Yaris. A je fakt, že díleri sú prekvapení, ako účinkuje 7-ročná záruka.
Podľa novej hierarchie v koncerne Hyundai by sa Kia mala profilovať ako športová značka. Prejaví sa to na vašich aktivitách v motoristickom športe, napríklad účasťou na MS rely?
V športe máme dve sponzorské aktivity – tenis a futbal. V tenise sponzorujeme Australian Open a Davis Cup, pričom v tejto oblasti sú našimi cieľovými skupinami zákazníci, ktorých môžu osloviť naše špičkové modely. Vo futbale sponzorujeme medzinárodnú futbalovú asociáciu FIFA a cez ňu majstrovstvá sveta v rokoch 2010 a 2014. Okrem toho sme partnermi viacerých známych futbalových klubov. Byť angažovaný v motoristickom športe je tiež pekné, ale ten nepatrí medzi naše priority.
Je možné, že Hyundai i30 by sa vyrábal v Žiline spoločne s modelom Kia Cee´d?
Nemyslím.
Ďakujem za rozhovor