SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Mníchovský klenot - BMW M3

Na autosalóne v Ženeve sa predstavil ešte v úlohe predskokana sériového modelu, ale už vtedy vyzeral tak dokonale, že každý v ňom videl produkčnú verziu.

Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.

Predstavitelia automobilky síce tvrdili, že niektoré detaily exteriéru sa ešte môžu zmeniť, ale takúto stratégiu Bavoráci použili aj pri uvedení štvrtej generácie M5, keď jej sériová podoba bola nakoniec  identická s konceptom. A toto je rovnaký prípad. Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.

Nový kráľ superšportov strednej triedy si teda ponecháva všetky obdivované detaily vrátane svalnatého prelisu na prednej kapote a dvoch malých otvorov po jeho stranách, ktoré veľa naznačujú o sile ukrývajúcej sa pod nimi. Bez zmien ostali tiež aerodynamické vonkajšie spätné zrkadlá s efektným ramienkom ako aj strecha z uhlíkových vlákien. Tri netradične veľké otvory v prednom nárazníku sa starajú o prívod vzduchu do motora a chladenie bŕzd.

Pod vytiahnutými prednými aj zadnými blatníkmi (vpredu s prieduchmi podporujúcimi prúdenie vzduchu motorovým priestorom) sa vynímajú 19-palcové kolesá v tradičnom M-dizajne. Robustné prahy pomáhajú stabilite vozidla vo vysokých rýchlostiach a vzadu nájdete známu štvoricu koncoviek výfuku ako u M5 a M6 spolu s tunelom odvádzajúcim teplý vzduch od diferenciálu.

Najväčším technickým klenotom novej M3 je agregát ukrývajúci sa pod spomínaným prelisom. Pôvodný šeťvalec nahradil vidlicový osemvalec odvodený od 5-litrového V10 agregátu pre M5 a M6 (dvojnásobného držiteľa titulu motor roka) vyšperkovaný do najmenších detailov, ktorý sa podobne ako jeho väčší brat stane ozdobou svojej objemovej triedy a nepochybne tiež zaútočí na titul motor roka. Celohliníková pohonná jednotka váži len 202 kg, čo je o 15 kg menej než dosluhujúci šesťvalec. Takže obavy z ťažkého motora a jeho negatívneho vplyvu na jazdné vlastnosti sú neopodstatnené.

Vďaka premenlivému časovaniu nasávacích a výfukových ventilov double Vanos dostali mníchovskí konštruktéri zo štyroch litrov objemu výkon až 420 k, ktorý vrcholí pri 8300 ot/min a riadnu dávku krútiaceho momentu 400 Nm. Pritom točivosť motora nebola dosiahnutá na úkor záťahu odspodu, pretože až 85% krútiaceho momentu (340 Nm) je k dispozícii už od 2000 ot/min. Obávať sa netreba ani o presné dávkovanie plynu a okamžité reakcie, čo je asi najväčší problém mnohých súčasných športových modelov, predovšetkým z koncernu VW. Každý valec má vlastnú škrtiacu klapku, rovnako ako V10. Riadiaca jednotka nepretržite spracováva signály z 50 rôznych senzorov a upravuje polohu škrtiacej klapky ako aj zapaľovanie a vstrekovanie pre každý valec zvlášť.

Agregát prenáša výkon na zadné kolesá cez štandardne montovanú 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ktorú kvôli vyššiemu zaťaženiu bolo nutné vybaviť vlastným chladením oleja. Podobne ako u predchádzajúcej generácie bude na výber tiež poloautomatická prevodovka so sekvenčným radením SMG, konkrétne jej posledná verzia so 7 rýchlostnými stupňami z modelu M5/M6. Chýbať tiež nebude nová generácia elektronicky riadeného samosvorného diferenciálu. O ňom ale BMW nechce zatiaľ veľa hovoriť, aj keď úzka skupina novinárov vrátane nášho zástupcu ho už mala možnosť testovať na snehu vo Švédsku.

V kombinácii s klasickou manuálnou prevodovkou nové M3 zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Maximálna rýchlosť ostane tradične elektronicky obmedzená na 250 km/h a zásluhou využitia mnohých najmodernejších technológii výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu 12,4 l/100 km. Významnými zmenami prešiel tiež podvozok. Obe nápravy (predná MacPherson, zadná multi-link) majú pôvod v kupé, ale vylepšili ich o odľahčené hliníkové ramená. Vpredu pribudla nová výstuha a elektricky riadené tlmiče EDC ponúkajú až tri stupne nastavenia tuhosti. V interiéri sa udiali tradičné úpravy v zmysle podfarbenia meracích prístrojov na bielo a osadenia športového volantu aj sedačiek. Nechýbajú dekoračné logá s veľkým M a tým, ktorí už mali možnosť jazdiť s M5 alebo M6 bude dôverné známe tiež čarovné tlačidlo MDrive na volante, ktorým sa celé auto v momente pripraví na športovú jazdu. To znamená, že podvozok stuhne na najtvrdšiu úroveň, motor sa prichystá na maximálny výkon a stabilizačný systém sa stane benevolentnejším voči kontrole trakcie a elektronicky riadený M-diferenciál vás sám naučí driftovať.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 652
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 330
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 468
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 580
  5. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 6 531
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 789
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 661
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 3 102
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  2. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  4. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac
  5. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  6. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  7. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  8. Rastislav Puchala: Marx v nás
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 062
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 098
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 5 434
  4. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 4 206
  5. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 4 201
  6. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 156
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 791
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 330
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu