SME
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky
PREDSTAVUJEME BMW M3

Mníchovský klenot - BMW M3

Na autosalóne v Ženeve sa predstavil ešte v úlohe predskokana sériového modelu, ale už vtedy vyzeral tak dokonale, že každý v ňom videl produkčnú verziu.

Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.

Predstavitelia automobilky síce tvrdili, že niektoré detaily exteriéru sa ešte môžu zmeniť, ale takúto stratégiu Bavoráci použili aj pri uvedení štvrtej generácie M5, keď jej sériová podoba bola nakoniec  identická s konceptom. A toto je rovnaký prípad. Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.

Nový kráľ superšportov strednej triedy si teda ponecháva všetky obdivované detaily vrátane svalnatého prelisu na prednej kapote a dvoch malých otvorov po jeho stranách, ktoré veľa naznačujú o sile ukrývajúcej sa pod nimi. Bez zmien ostali tiež aerodynamické vonkajšie spätné zrkadlá s efektným ramienkom ako aj strecha z uhlíkových vlákien. Tri netradične veľké otvory v prednom nárazníku sa starajú o prívod vzduchu do motora a chladenie bŕzd.

Pod vytiahnutými prednými aj zadnými blatníkmi (vpredu s prieduchmi podporujúcimi prúdenie vzduchu motorovým priestorom) sa vynímajú 19-palcové kolesá v tradičnom M-dizajne. Robustné prahy pomáhajú stabilite vozidla vo vysokých rýchlostiach a vzadu nájdete známu štvoricu koncoviek výfuku ako u M5 a M6 spolu s tunelom odvádzajúcim teplý vzduch od diferenciálu.

Najväčším technickým klenotom novej M3 je agregát ukrývajúci sa pod spomínaným prelisom. Pôvodný šeťvalec nahradil vidlicový osemvalec odvodený od 5-litrového V10 agregátu pre M5 a M6 (dvojnásobného držiteľa titulu motor roka) vyšperkovaný do najmenších detailov, ktorý sa podobne ako jeho väčší brat stane ozdobou svojej objemovej triedy a nepochybne tiež zaútočí na titul motor roka. Celohliníková pohonná jednotka váži len 202 kg, čo je o 15 kg menej než dosluhujúci šesťvalec. Takže obavy z ťažkého motora a jeho negatívneho vplyvu na jazdné vlastnosti sú neopodstatnené.

Vďaka premenlivému časovaniu nasávacích a výfukových ventilov double Vanos dostali mníchovskí konštruktéri zo štyroch litrov objemu výkon až 420 k, ktorý vrcholí pri 8300 ot/min a riadnu dávku krútiaceho momentu 400 Nm. Pritom točivosť motora nebola dosiahnutá na úkor záťahu odspodu, pretože až 85% krútiaceho momentu (340 Nm) je k dispozícii už od 2000 ot/min. Obávať sa netreba ani o presné dávkovanie plynu a okamžité reakcie, čo je asi najväčší problém mnohých súčasných športových modelov, predovšetkým z koncernu VW. Každý valec má vlastnú škrtiacu klapku, rovnako ako V10. Riadiaca jednotka nepretržite spracováva signály z 50 rôznych senzorov a upravuje polohu škrtiacej klapky ako aj zapaľovanie a vstrekovanie pre každý valec zvlášť.

Agregát prenáša výkon na zadné kolesá cez štandardne montovanú 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ktorú kvôli vyššiemu zaťaženiu bolo nutné vybaviť vlastným chladením oleja. Podobne ako u predchádzajúcej generácie bude na výber tiež poloautomatická prevodovka so sekvenčným radením SMG, konkrétne jej posledná verzia so 7 rýchlostnými stupňami z modelu M5/M6. Chýbať tiež nebude nová generácia elektronicky riadeného samosvorného diferenciálu. O ňom ale BMW nechce zatiaľ veľa hovoriť, aj keď úzka skupina novinárov vrátane nášho zástupcu ho už mala možnosť testovať na snehu vo Švédsku.

V kombinácii s klasickou manuálnou prevodovkou nové M3 zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Maximálna rýchlosť ostane tradične elektronicky obmedzená na 250 km/h a zásluhou využitia mnohých najmodernejších technológii výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu 12,4 l/100 km. Významnými zmenami prešiel tiež podvozok. Obe nápravy (predná MacPherson, zadná multi-link) majú pôvod v kupé, ale vylepšili ich o odľahčené hliníkové ramená. Vpredu pribudla nová výstuha a elektricky riadené tlmiče EDC ponúkajú až tri stupne nastavenia tuhosti. V interiéri sa udiali tradičné úpravy v zmysle podfarbenia meracích prístrojov na bielo a osadenia športového volantu aj sedačiek. Nechýbajú dekoračné logá s veľkým M a tým, ktorí už mali možnosť jazdiť s M5 alebo M6 bude dôverné známe tiež čarovné tlačidlo MDrive na volante, ktorým sa celé auto v momente pripraví na športovú jazdu. To znamená, že podvozok stuhne na najtvrdšiu úroveň, motor sa prichystá na maximálny výkon a stabilizačný systém sa stane benevolentnejším voči kontrole trakcie a elektronicky riadený M-diferenciál vás sám naučí driftovať.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  4. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  5. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  6. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  7. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  8. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 700
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 729
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 10 152
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 447
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 654
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 894
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 793
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 181
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 5 555
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 458
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pacientka ukazuje svoj očkovací preukaz proti ochoreniu Covid-19 v piatok 30. apríla 2021 v Budapešti.

Slovensko vypadlo z dohody o voľnom cestovaní.

2 h
V skutočnosti je problémom naša sociálna predstavivosť, ich otvorenosť k oceánu, v protiklade s našou bukolickou pahorkatinou.

Stále máme neusporiadaný vzťah k problematike západnosti.

12. máj
Katarína Danová

Paulínymu hrozí dva až desať rokov.

6 h

Neprehliadnite tiež

Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

10 h
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj
Škoda Fabia v základnej výbave Ambition.

Oproti predošlej generácii zdražela približne o 2000 eur.

13. máj
Čítanie dopravných značiek zvláda väčšina nových áut už dnes.

Obmedzovač bude povinný od júla 2022.

12. máj