SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
PREDSTAVUJEME BMW M3

Mníchovský klenot - BMW M3

Na autosalóne v Ženeve sa predstavil ešte v úlohe predskokana sériového modelu, ale už vtedy vyzeral tak dokonale, že každý v ňom videl produkčnú verziu.

Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.

Predstavitelia automobilky síce tvrdili, že niektoré detaily exteriéru sa ešte môžu zmeniť, ale takúto stratégiu Bavoráci použili aj pri uvedení štvrtej generácie M5, keď jej sériová podoba bola nakoniec  identická s konceptom. A toto je rovnaký prípad. Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.

Nový kráľ superšportov strednej triedy si teda ponecháva všetky obdivované detaily vrátane svalnatého prelisu na prednej kapote a dvoch malých otvorov po jeho stranách, ktoré veľa naznačujú o sile ukrývajúcej sa pod nimi. Bez zmien ostali tiež aerodynamické vonkajšie spätné zrkadlá s efektným ramienkom ako aj strecha z uhlíkových vlákien. Tri netradične veľké otvory v prednom nárazníku sa starajú o prívod vzduchu do motora a chladenie bŕzd.

Pod vytiahnutými prednými aj zadnými blatníkmi (vpredu s prieduchmi podporujúcimi prúdenie vzduchu motorovým priestorom) sa vynímajú 19-palcové kolesá v tradičnom M-dizajne. Robustné prahy pomáhajú stabilite vozidla vo vysokých rýchlostiach a vzadu nájdete známu štvoricu koncoviek výfuku ako u M5 a M6 spolu s tunelom odvádzajúcim teplý vzduch od diferenciálu.

Najväčším technickým klenotom novej M3 je agregát ukrývajúci sa pod spomínaným prelisom. Pôvodný šeťvalec nahradil vidlicový osemvalec odvodený od 5-litrového V10 agregátu pre M5 a M6 (dvojnásobného držiteľa titulu motor roka) vyšperkovaný do najmenších detailov, ktorý sa podobne ako jeho väčší brat stane ozdobou svojej objemovej triedy a nepochybne tiež zaútočí na titul motor roka. Celohliníková pohonná jednotka váži len 202 kg, čo je o 15 kg menej než dosluhujúci šesťvalec. Takže obavy z ťažkého motora a jeho negatívneho vplyvu na jazdné vlastnosti sú neopodstatnené.

Vďaka premenlivému časovaniu nasávacích a výfukových ventilov double Vanos dostali mníchovskí konštruktéri zo štyroch litrov objemu výkon až 420 k, ktorý vrcholí pri 8300 ot/min a riadnu dávku krútiaceho momentu 400 Nm. Pritom točivosť motora nebola dosiahnutá na úkor záťahu odspodu, pretože až 85% krútiaceho momentu (340 Nm) je k dispozícii už od 2000 ot/min. Obávať sa netreba ani o presné dávkovanie plynu a okamžité reakcie, čo je asi najväčší problém mnohých súčasných športových modelov, predovšetkým z koncernu VW. Každý valec má vlastnú škrtiacu klapku, rovnako ako V10. Riadiaca jednotka nepretržite spracováva signály z 50 rôznych senzorov a upravuje polohu škrtiacej klapky ako aj zapaľovanie a vstrekovanie pre každý valec zvlášť.

Agregát prenáša výkon na zadné kolesá cez štandardne montovanú 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ktorú kvôli vyššiemu zaťaženiu bolo nutné vybaviť vlastným chladením oleja. Podobne ako u predchádzajúcej generácie bude na výber tiež poloautomatická prevodovka so sekvenčným radením SMG, konkrétne jej posledná verzia so 7 rýchlostnými stupňami z modelu M5/M6. Chýbať tiež nebude nová generácia elektronicky riadeného samosvorného diferenciálu. O ňom ale BMW nechce zatiaľ veľa hovoriť, aj keď úzka skupina novinárov vrátane nášho zástupcu ho už mala možnosť testovať na snehu vo Švédsku.

V kombinácii s klasickou manuálnou prevodovkou nové M3 zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Maximálna rýchlosť ostane tradične elektronicky obmedzená na 250 km/h a zásluhou využitia mnohých najmodernejších technológii výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu 12,4 l/100 km. Významnými zmenami prešiel tiež podvozok. Obe nápravy (predná MacPherson, zadná multi-link) majú pôvod v kupé, ale vylepšili ich o odľahčené hliníkové ramená. Vpredu pribudla nová výstuha a elektricky riadené tlmiče EDC ponúkajú až tri stupne nastavenia tuhosti. V interiéri sa udiali tradičné úpravy v zmysle podfarbenia meracích prístrojov na bielo a osadenia športového volantu aj sedačiek. Nechýbajú dekoračné logá s veľkým M a tým, ktorí už mali možnosť jazdiť s M5 alebo M6 bude dôverné známe tiež čarovné tlačidlo MDrive na volante, ktorým sa celé auto v momente pripraví na športovú jazdu. To znamená, že podvozok stuhne na najtvrdšiu úroveň, motor sa prichystá na maximálny výkon a stabilizačný systém sa stane benevolentnejším voči kontrole trakcie a elektronicky riadený M-diferenciál vás sám naučí driftovať.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 977
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 231
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 950
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 229
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 823
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 951
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 330
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 349
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.