SME
reklama

Mníchovský klenot - BMW M3

Na autosalóne v Ženeve sa predstavil ešte v úlohe predskokana sériového modelu, ale už vtedy vyzeral tak dokonale, že každý v ňom videl produkčnú verziu.

Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.

Predstavitelia automobilky síce tvrdili, že niektoré detaily exteriéru sa ešte môžu zmeniť, ale takúto stratégiu Bavoráci použili aj pri uvedení štvrtej generácie M5, keď jej sériová podoba bola nakoniec  identická s konceptom. A toto je rovnaký prípad. Jediný rozdiel medzi konceptom a produkčnou verziou, ktorej oficiálne snímky automobilka uvoľnila len nedávno, je vo farbe karosérie.

Nový kráľ superšportov strednej triedy si teda ponecháva všetky obdivované detaily vrátane svalnatého prelisu na prednej kapote a dvoch malých otvorov po jeho stranách, ktoré veľa naznačujú o sile ukrývajúcej sa pod nimi. Bez zmien ostali tiež aerodynamické vonkajšie spätné zrkadlá s efektným ramienkom ako aj strecha z uhlíkových vlákien. Tri netradične veľké otvory v prednom nárazníku sa starajú o prívod vzduchu do motora a chladenie bŕzd.

Pod vytiahnutými prednými aj zadnými blatníkmi (vpredu s prieduchmi podporujúcimi prúdenie vzduchu motorovým priestorom) sa vynímajú 19-palcové kolesá v tradičnom M-dizajne. Robustné prahy pomáhajú stabilite vozidla vo vysokých rýchlostiach a vzadu nájdete známu štvoricu koncoviek výfuku ako u M5 a M6 spolu s tunelom odvádzajúcim teplý vzduch od diferenciálu.

Najväčším technickým klenotom novej M3 je agregát ukrývajúci sa pod spomínaným prelisom. Pôvodný šeťvalec nahradil vidlicový osemvalec odvodený od 5-litrového V10 agregátu pre M5 a M6 (dvojnásobného držiteľa titulu motor roka) vyšperkovaný do najmenších detailov, ktorý sa podobne ako jeho väčší brat stane ozdobou svojej objemovej triedy a nepochybne tiež zaútočí na titul motor roka. Celohliníková pohonná jednotka váži len 202 kg, čo je o 15 kg menej než dosluhujúci šesťvalec. Takže obavy z ťažkého motora a jeho negatívneho vplyvu na jazdné vlastnosti sú neopodstatnené.

Vďaka premenlivému časovaniu nasávacích a výfukových ventilov double Vanos dostali mníchovskí konštruktéri zo štyroch litrov objemu výkon až 420 k, ktorý vrcholí pri 8300 ot/min a riadnu dávku krútiaceho momentu 400 Nm. Pritom točivosť motora nebola dosiahnutá na úkor záťahu odspodu, pretože až 85% krútiaceho momentu (340 Nm) je k dispozícii už od 2000 ot/min. Obávať sa netreba ani o presné dávkovanie plynu a okamžité reakcie, čo je asi najväčší problém mnohých súčasných športových modelov, predovšetkým z koncernu VW. Každý valec má vlastnú škrtiacu klapku, rovnako ako V10. Riadiaca jednotka nepretržite spracováva signály z 50 rôznych senzorov a upravuje polohu škrtiacej klapky ako aj zapaľovanie a vstrekovanie pre každý valec zvlášť.

Agregát prenáša výkon na zadné kolesá cez štandardne montovanú 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ktorú kvôli vyššiemu zaťaženiu bolo nutné vybaviť vlastným chladením oleja. Podobne ako u predchádzajúcej generácie bude na výber tiež poloautomatická prevodovka so sekvenčným radením SMG, konkrétne jej posledná verzia so 7 rýchlostnými stupňami z modelu M5/M6. Chýbať tiež nebude nová generácia elektronicky riadeného samosvorného diferenciálu. O ňom ale BMW nechce zatiaľ veľa hovoriť, aj keď úzka skupina novinárov vrátane nášho zástupcu ho už mala možnosť testovať na snehu vo Švédsku.

V kombinácii s klasickou manuálnou prevodovkou nové M3 zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Maximálna rýchlosť ostane tradične elektronicky obmedzená na 250 km/h a zásluhou využitia mnohých najmodernejších technológii výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu 12,4 l/100 km. Významnými zmenami prešiel tiež podvozok. Obe nápravy (predná MacPherson, zadná multi-link) majú pôvod v kupé, ale vylepšili ich o odľahčené hliníkové ramená. Vpredu pribudla nová výstuha a elektricky riadené tlmiče EDC ponúkajú až tri stupne nastavenia tuhosti. V interiéri sa udiali tradičné úpravy v zmysle podfarbenia meracích prístrojov na bielo a osadenia športového volantu aj sedačiek. Nechýbajú dekoračné logá s veľkým M a tým, ktorí už mali možnosť jazdiť s M5 alebo M6 bude dôverné známe tiež čarovné tlačidlo MDrive na volante, ktorým sa celé auto v momente pripraví na športovú jazdu. To znamená, že podvozok stuhne na najtvrdšiu úroveň, motor sa prichystá na maximálny výkon a stabilizačný systém sa stane benevolentnejším voči kontrole trakcie a elektronicky riadený M-diferenciál vás sám naučí driftovať.


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 694
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 525
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 317
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 12 813
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 658
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 981
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 602
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 359
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Orbánove médiá vykresľujú Pellegriniho ako mierotvorcu a Korčoka ako vojnového štváča.


Eduard Šebo (3 ku 2)

Eduard Šebo patrí medzi najbohatších Slovákov.


Nabudúce by niekto z SNS mohol vyriešiť krádež tým, že zatkne náhodného okoloidúceho.


reklama
  1. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  2. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  3. Martin Pánik: Sú premnožené
  4. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  5. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  6. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  7. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  8. Ivan Mlynár: Krátky článok bez názvu.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 909
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 448
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 326
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 219
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 340
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 323
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 604
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu