Kia Soul
Koncepčná štúdia kompaktného viacúčelového športovo-úžitkového auta s prakticky zariadeným interiérom, panoramatickou strechou a variabilným batožinovým priestorom s úplne skladateľnými zadnými sedadlami mala svetovú premiéru v januári 2006 na autosalóne v Detroite. Pretože sa tam tešila veľkému záujmu verejnosti, kórejská automobilka z nej vyvinula vozidlo pripravené do sériovej výroby.
Soul je spoločným dielom dizajnérskych štúdií Kia v Kalifornii a Kórei. Architektúra vozidla a široký rozchod kolies už opticky signalizujú športového ducha a ľahkú ovládateľnosť. Do strán zasahujúce čelné sklo, mohutne odstávajúce blatníky kolies, výrazne tvarované reflektory a dozadu sa zvažujúca strecha dodávajú modelu atletický vzhľad, ktorý má osloviť najmä zákazníkov s aktívnym životným štýlom. Okrem tohto silného zjavu dodávajú vozidlu zvláštny charakter rafinované a elegantné detaily. 2-litrový zážihový štvorvalec neznámeho výkonu poháňa len predné kolesá. Spojený je s 5-stupňovou automatickou prevodovkou s možnosťou manuálneho radenia a adaptívnym tempomatom. 4040 mm dlhé vozidlo s rázvorom náprav 2550 mm jazdí na 20-palcových hliníkových diskoch kolies obutých v pneumatikách veľkosti 245/45 R20.
Štúdia KN-4 naznačuje novodobý dizajnérsky štýl budúcej generácie športovo-úžitkových vozidiel Kia s pohonom všetkých kolies. Na aprílovom medzinárodnom autosalóne v Soule si štúdia odbila svetovú premiéru. Týmto koncepčným autom s vonkajšími rozmermi 4466x1860x1600 mm a rázvorom náprav 2630 mm chce Kia podčiarknúť svoju pozíciu jednej z vedúcich značiek segmentu s pohonom všetkých kolies. Trojdverová Kia KND-4 lakovaná v krikľavo zelenej farbe je očividne koncipovaná ako štúdia , naznačuje, ktorým smerom sa asi bude uberať dizajn vozidiel tejto značky s pohonom 4x4 v blízkej budúcnosti.
Tvorcovia vozidla tvrdia, že KND-4 je prvé vozidlo kórejskej značky demonštrujúce nový vývojový smer nazvaný Designology (spojenie dizajnu s najmodernejšou technológiou), čo v reáli znamená auto s karosériou moderných tvarov prešpikované pokrokovou technológiou.
"Niektoré elementy tejto štúdie športovo-úžitkového vozidla zaisto použijeme v najbližšej modelovej generácii, aby sme tým ďalej zvýšili celosvetovú obľúbenosť našich vozidiel s pohonom všetkých kolies", povedal Yong-Hwan Kim, výkonný viceprezident a generálny riaditeľ Kia Motors Corporation. .
V klinovitej zaoblenej prednej časti nájdete svetlomety s technológiou LED tvoriace s čelnou maskou takmer jeden celok. Rozšírené blatníky ukrývajú impozantné 20-palcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami veľkosti 245/40 R20. Výrazné línie bokov a strechy, dynamický zadný stĺpik karosérie a nízke bočné okná dodávajú štúdii športový vzhľad. Zadné okno siaha po celej šírke vozidla a tým zvýrazňuje priestrannosť interiéru. Svojou jednoduchosťou stojí v peknom kontraste k celkovému dizajnu koncových svetiel s LED žiarivkami. Zaujímavým detailom sú najmä ukazovatele smeru, ktoré lemujú horný okraj otvorov na prívod vzduchu. Krátke previsy karosérie vpredu a vzadu i veľká svetlá výška zabezpečujú vozidlu vysokú priechodnosť aj po náročnom teréne.
V interiéri štúdie nájdete štyri samostatné futuristicky tvarované sedadlá. Posuvne sú úložené na kovovej podlahe. Nádych budúcnosti udeľujú vozidlu aj kovové povrchové plochy na prístrojovom paneli a výplniach dverí ako aj nepriame osvetlenie, ktoré sa z kovových plôch odráža.
Interiér je vybavený najmodernejšími informačnými technológiami, ktoré vodiča zásobujú všetkými potrebnými informáciami o technickom stave vozidla aj jeho okolí. Na stredovej konzole dominuje veľký displej s veľmi tenkou a extrémne širokouhlou obrazovkou s vysokým kontrastom.
KND-4 ponúka technológie Bluetooth i Blu-Ray aj integrovaný disk pre audiosystém, ktorý vodič ovláda multifunkčnými tlačidlami na volante. Kapacita pamäte Blu-Ray-DVD je desaťkrát väčšia než konvenčného DVD.
Športovo-úžitkové auto do ľahkého terénu má 2,2 l turbodiesel s variabilnou geometriou lopatiek turbodúchadla poháňajúci všetky kolesá. Jedná sa o najnovšiu generáciu elektronicky riadeného pohonu 4x4. Je to systém ATT (Active Torque Transfer), ktorý na šmykľavom povrchu rozdeľuje krútiaci moment motora na kolesá s najlepšou trakciou. Štúdiu vyvinuli vo vysoko modernom štúdiu Kia Namyang Designcenter - odtiaľ aj typové označenie KND-4.