SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Rudolf Diesel záhadne zmizol

Študoval na Technickej Univerzite v Mníchove a dosiahol najlepšie študijné výsledky v dejinách univerzity. Už v týchto časoch uvažoval o možnosti vytvorenia motora so samovznietením. Svoj motor patentoval 28. februára 1892.

Od svojich 14 rokov sa chcel stať technikom, študoval na Technickej Univerzite v Mníchove a dosiahol najlepšie študijné výsledky v dejinách univerzity. Už v týchto časoch uvažoval o možnosti vytvorenia motora so samovznietením. Svoj motor patentoval 28. februára 1892.

V decembri 1896 bol motor Rudolfa Diesela pripravený na testovanie. To sa uskutočnilo 17. februára 1897, keď profesor mníchovskej univerzity Moritz Schroter vyhodnotil jeho efektivitu na 26,2 %. Diesel bol síce na vrchole svojej kariéry, ale finančne a zdravotne sa mu vodilo zle. Roky a roky diskusii, vedeckých argumentov a straty na burze privodili Dieselovi viaceré nervové zrútenia. 29. septembra 1913 nastúpil na vlak (oprava - parník ) v Antverpách, aby sa zúčastnil kongresu v Londýne. Nikdy však nedocestoval, zmizol zo svojej kajuty. Všetko nasvedčovalo tomu, že spáchal samovraždu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Myšlienka Rudolfa Diesela bola geniálna, ale bez ďalších inovácii by dieselové motory nikdy nedosiahli takú popularitu. Jednou z kľúčových technológií bolo uvedenie radového vstrekovacieho čerpadla (1927), ktoré umožnilo rozšírenie malých vysokoobrátkových dieselových motorov aj do úžitkových a neskôr aj osobných automobilov. Moderné vstrekovacie čerpadlo pracujúce s vysokými tlakmi umožnilo presne regulovať množstvo a časovanie paliva. Nasledovala éra turbodúchadiel, ktorá zohrala hlavnú úlohu pri úspešnom ťažení dieselových motorov segmentom osobných automobilov. Priame vstrekovanie paliva do valcov, ktoré nahradilo predchádzajúce nepriame vstrekovanie do predkomôrky, zvýšilo efektivitu moderných dieselov. K pokojnejšiemu a tichšiemu chodu prispelo vyspelé elektronické ovládanie motora a technológie priameho vstrekovania - common-rail.

SkryťVypnúť reklamu

Míľniky v histórii dieselov

1892 - Rudolf Diesel patentuje svoj dieselový motor
1905 - turbodúchadlo : Alfred Büchi patentoval „Využitie zostatkovej energie z výfukových plynov“
1912 - Železničná spoločnosť Preußisch - Hessisch začala používať prvú dieselovú lokomotívu
1919 - L’Orange patentoval svoj princíp predkomôrky
1924 - Prvé dieselové nákladné auto debutovalo na IAA v Frankfurte
1927 - Bosch začína sériovú výrobu dieselovej pumpy vstrekovania
1928 - dieselový motor prvýkrát použitý v aute pre model predprodukcie - Peugeot 402
1936 - Mercedes Benz uvádza prvé sériovo vyrábané dieselové auto 260 D
1968 - Najmenší diesel svojej doby s kapacitou 1,3 l debutoval v modeli Peugeot 204
1972 - modifikovaný Opel GT s 2,1 l turbodieselovým motorom dosiahol maximálnu rýchlosť 197,5 km/h
1972 - prvé dieselové auto GM- Opel Rekord 2,1 D
1976 - s Volkswagenom Golf vstúpil naftový motor do segmentu kompaktov
1977 - Mercedes 300 SD sa stal prvým sériovo vyrobeným turbodieselom
1987 - Štúdia Fiat Croma TDid je prvým dieselom s priamym vstrekovaním
1996 - GM predstavil prvý turbodiesel s priamym vstrekovaním a štvorventilovou technológiou (Opel Vectra B)
1997 - Alfa Romeo a Mercedes Benz uviedli systém common-rail
1998 - Prvá výhra diesela na 24 - hodinových pretekoch na Nürburgringu ( BMW 320d)
2000 - Peugeot 607 bolo prvé auto štandardne vybavené dieselovým časticovým filtrom
2002 - Opel Astra 1,7 CDTi sa stala prvým dieselom vyhovujúcim emisnej norme Euro 4
2006 - Prvé víťazstvo dieselového športového auta na 24-hodinovke LeMans ( Audi R10 TDI)

SkryťVypnúť reklamu





SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  4. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  5. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 219
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 8 401
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 365
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 6 093
  5. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 026
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 767
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  2. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  3. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline
  5. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  6. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  7. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  8. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 814
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 148
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 747
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 576
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 005
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 641
  7. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 3 607
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu