Od svojich 14 rokov sa chcel stať technikom, študoval na Technickej Univerzite v Mníchove a dosiahol najlepšie študijné výsledky v dejinách univerzity. Už v týchto časoch uvažoval o možnosti vytvorenia motora so samovznietením. Svoj motor patentoval 28. februára 1892.
V decembri 1896 bol motor Rudolfa Diesela pripravený na testovanie. To sa uskutočnilo 17. februára 1897, keď profesor mníchovskej univerzity Moritz Schroter vyhodnotil jeho efektivitu na 26,2 %. Diesel bol síce na vrchole svojej kariéry, ale finančne a zdravotne sa mu vodilo zle. Roky a roky diskusii, vedeckých argumentov a straty na burze privodili Dieselovi viaceré nervové zrútenia. 29. septembra 1913 nastúpil na vlak (oprava - parník ) v Antverpách, aby sa zúčastnil kongresu v Londýne. Nikdy však nedocestoval, zmizol zo svojej kajuty. Všetko nasvedčovalo tomu, že spáchal samovraždu.
Myšlienka Rudolfa Diesela bola geniálna, ale bez ďalších inovácii by dieselové motory nikdy nedosiahli takú popularitu. Jednou z kľúčových technológií bolo uvedenie radového vstrekovacieho čerpadla (1927), ktoré umožnilo rozšírenie malých vysokoobrátkových dieselových motorov aj do úžitkových a neskôr aj osobných automobilov. Moderné vstrekovacie čerpadlo pracujúce s vysokými tlakmi umožnilo presne regulovať množstvo a časovanie paliva. Nasledovala éra turbodúchadiel, ktorá zohrala hlavnú úlohu pri úspešnom ťažení dieselových motorov segmentom osobných automobilov. Priame vstrekovanie paliva do valcov, ktoré nahradilo predchádzajúce nepriame vstrekovanie do predkomôrky, zvýšilo efektivitu moderných dieselov. K pokojnejšiemu a tichšiemu chodu prispelo vyspelé elektronické ovládanie motora a technológie priameho vstrekovania - common-rail.
Míľniky v histórii dieselov
1892 - Rudolf Diesel patentuje svoj dieselový motor
1905 - turbodúchadlo : Alfred Büchi patentoval „Využitie zostatkovej energie z výfukových plynov“
1912 - Železničná spoločnosť Preußisch - Hessisch začala používať prvú dieselovú lokomotívu
1919 - L’Orange patentoval svoj princíp predkomôrky
1924 - Prvé dieselové nákladné auto debutovalo na IAA v Frankfurte
1927 - Bosch začína sériovú výrobu dieselovej pumpy vstrekovania
1928 - dieselový motor prvýkrát použitý v aute pre model predprodukcie - Peugeot 402
1936 - Mercedes Benz uvádza prvé sériovo vyrábané dieselové auto 260 D
1968 - Najmenší diesel svojej doby s kapacitou 1,3 l debutoval v modeli Peugeot 204
1972 - modifikovaný Opel GT s 2,1 l turbodieselovým motorom dosiahol maximálnu rýchlosť 197,5 km/h
1972 - prvé dieselové auto GM- Opel Rekord 2,1 D
1976 - s Volkswagenom Golf vstúpil naftový motor do segmentu kompaktov
1977 - Mercedes 300 SD sa stal prvým sériovo vyrobeným turbodieselom
1987 - Štúdia Fiat Croma TDid je prvým dieselom s priamym vstrekovaním
1996 - GM predstavil prvý turbodiesel s priamym vstrekovaním a štvorventilovou technológiou (Opel Vectra B)
1997 - Alfa Romeo a Mercedes Benz uviedli systém common-rail
1998 - Prvá výhra diesela na 24 - hodinových pretekoch na Nürburgringu ( BMW 320d)
2000 - Peugeot 607 bolo prvé auto štandardne vybavené dieselovým časticovým filtrom
2002 - Opel Astra 1,7 CDTi sa stala prvým dieselom vyhovujúcim emisnej norme Euro 4
2006 - Prvé víťazstvo dieselového športového auta na 24-hodinovke LeMans ( Audi R10 TDI)
Autor: Katarína Chválová