Rudolf Diesel záhadne zmizol

Študoval na Technickej Univerzite v Mníchove a dosiahol najlepšie študijné výsledky v dejinách univerzity. Už v týchto časoch uvažoval o možnosti vytvorenia motora so samovznietením. Svoj motor patentoval 28. februára 1892.

Od svojich 14 rokov sa chcel stať technikom, študoval na Technickej Univerzite v Mníchove a dosiahol najlepšie študijné výsledky v dejinách univerzity. Už v týchto časoch uvažoval o možnosti vytvorenia motora so samovznietením. Svoj motor patentoval 28. februára 1892.

V decembri 1896 bol motor Rudolfa Diesela pripravený na testovanie. To sa uskutočnilo 17. februára 1897, keď profesor mníchovskej univerzity Moritz Schroter vyhodnotil jeho efektivitu na 26,2 %. Diesel bol síce na vrchole svojej kariéry, ale finančne a zdravotne sa mu vodilo zle. Roky a roky diskusii, vedeckých argumentov a straty na burze privodili Dieselovi viaceré nervové zrútenia. 29. septembra 1913 nastúpil na vlak (oprava - parník ) v Antverpách, aby sa zúčastnil kongresu v Londýne. Nikdy však nedocestoval, zmizol zo svojej kajuty. Všetko nasvedčovalo tomu, že spáchal samovraždu.

Myšlienka Rudolfa Diesela bola geniálna, ale bez ďalších inovácii by dieselové motory nikdy nedosiahli takú popularitu. Jednou z kľúčových technológií bolo uvedenie radového vstrekovacieho čerpadla (1927), ktoré umožnilo rozšírenie malých vysokoobrátkových dieselových motorov aj do úžitkových a neskôr aj osobných automobilov. Moderné vstrekovacie čerpadlo pracujúce s vysokými tlakmi umožnilo presne regulovať množstvo a časovanie paliva. Nasledovala éra turbodúchadiel, ktorá zohrala hlavnú úlohu pri úspešnom ťažení dieselových motorov segmentom osobných automobilov. Priame vstrekovanie paliva do valcov, ktoré nahradilo predchádzajúce nepriame vstrekovanie do predkomôrky, zvýšilo efektivitu moderných dieselov. K pokojnejšiemu a tichšiemu chodu prispelo vyspelé elektronické ovládanie motora a technológie priameho vstrekovania - common-rail.

Míľniky v histórii dieselov

1892 - Rudolf Diesel patentuje svoj dieselový motor
1905 - turbodúchadlo : Alfred Büchi patentoval „Využitie zostatkovej energie z výfukových plynov“
1912 - Železničná spoločnosť Preußisch - Hessisch začala používať prvú dieselovú lokomotívu
1919 - L’Orange patentoval svoj princíp predkomôrky
1924 - Prvé dieselové nákladné auto debutovalo na IAA v Frankfurte
1927 - Bosch začína sériovú výrobu dieselovej pumpy vstrekovania
1928 - dieselový motor prvýkrát použitý v aute pre model predprodukcie - Peugeot 402
1936 - Mercedes Benz uvádza prvé sériovo vyrábané dieselové auto 260 D
1968 - Najmenší diesel svojej doby s kapacitou 1,3 l debutoval v modeli Peugeot 204
1972 - modifikovaný Opel GT s 2,1 l turbodieselovým motorom dosiahol maximálnu rýchlosť 197,5 km/h
1972 - prvé dieselové auto GM- Opel Rekord 2,1 D
1976 - s Volkswagenom Golf vstúpil naftový motor do segmentu kompaktov
1977 - Mercedes 300 SD sa stal prvým sériovo vyrobeným turbodieselom
1987 - Štúdia Fiat Croma TDid je prvým dieselom s priamym vstrekovaním
1996 - GM predstavil prvý turbodiesel s priamym vstrekovaním a štvorventilovou technológiou (Opel Vectra B)
1997 - Alfa Romeo a Mercedes Benz uviedli systém common-rail
1998 - Prvá výhra diesela na 24 - hodinových pretekoch na Nürburgringu ( BMW 320d)
2000 - Peugeot 607 bolo prvé auto štandardne vybavené dieselovým časticovým filtrom
2002 - Opel Astra 1,7 CDTi sa stala prvým dieselom vyhovujúcim emisnej norme Euro 4
2006 - Prvé víťazstvo dieselového športového auta na 24-hodinovke LeMans ( Audi R10 TDI)





Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  5. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Investment Advisory Guide for Slovakia
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  9. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  3. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  4. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  6. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  7. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  8. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 25 292
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 22 428
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 21 177
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 17 894
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 863
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 054
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 894
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 763
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 479
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 4 407

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.