Rudolf Diesel záhadne zmizol

Študoval na Technickej Univerzite v Mníchove a dosiahol najlepšie študijné výsledky v dejinách univerzity. Už v týchto časoch uvažoval o možnosti vytvorenia motora so samovznietením. Svoj motor patentoval 28. februára 1892.

Od svojich 14 rokov sa chcel stať technikom, študoval na Technickej Univerzite v Mníchove a dosiahol najlepšie študijné výsledky v dejinách univerzity. Už v týchto časoch uvažoval o možnosti vytvorenia motora so samovznietením. Svoj motor patentoval 28. februára 1892.

V decembri 1896 bol motor Rudolfa Diesela pripravený na testovanie. To sa uskutočnilo 17. februára 1897, keď profesor mníchovskej univerzity Moritz Schroter vyhodnotil jeho efektivitu na 26,2 %. Diesel bol síce na vrchole svojej kariéry, ale finančne a zdravotne sa mu vodilo zle. Roky a roky diskusii, vedeckých argumentov a straty na burze privodili Dieselovi viaceré nervové zrútenia. 29. septembra 1913 nastúpil na vlak (oprava - parník ) v Antverpách, aby sa zúčastnil kongresu v Londýne. Nikdy však nedocestoval, zmizol zo svojej kajuty. Všetko nasvedčovalo tomu, že spáchal samovraždu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Myšlienka Rudolfa Diesela bola geniálna, ale bez ďalších inovácii by dieselové motory nikdy nedosiahli takú popularitu. Jednou z kľúčových technológií bolo uvedenie radového vstrekovacieho čerpadla (1927), ktoré umožnilo rozšírenie malých vysokoobrátkových dieselových motorov aj do úžitkových a neskôr aj osobných automobilov. Moderné vstrekovacie čerpadlo pracujúce s vysokými tlakmi umožnilo presne regulovať množstvo a časovanie paliva. Nasledovala éra turbodúchadiel, ktorá zohrala hlavnú úlohu pri úspešnom ťažení dieselových motorov segmentom osobných automobilov. Priame vstrekovanie paliva do valcov, ktoré nahradilo predchádzajúce nepriame vstrekovanie do predkomôrky, zvýšilo efektivitu moderných dieselov. K pokojnejšiemu a tichšiemu chodu prispelo vyspelé elektronické ovládanie motora a technológie priameho vstrekovania - common-rail.

Míľniky v histórii dieselov

1892 - Rudolf Diesel patentuje svoj dieselový motor
1905 - turbodúchadlo : Alfred Büchi patentoval „Využitie zostatkovej energie z výfukových plynov“
1912 - Železničná spoločnosť Preußisch - Hessisch začala používať prvú dieselovú lokomotívu
1919 - L’Orange patentoval svoj princíp predkomôrky
1924 - Prvé dieselové nákladné auto debutovalo na IAA v Frankfurte
1927 - Bosch začína sériovú výrobu dieselovej pumpy vstrekovania
1928 - dieselový motor prvýkrát použitý v aute pre model predprodukcie - Peugeot 402
1936 - Mercedes Benz uvádza prvé sériovo vyrábané dieselové auto 260 D
1968 - Najmenší diesel svojej doby s kapacitou 1,3 l debutoval v modeli Peugeot 204
1972 - modifikovaný Opel GT s 2,1 l turbodieselovým motorom dosiahol maximálnu rýchlosť 197,5 km/h
1972 - prvé dieselové auto GM- Opel Rekord 2,1 D
1976 - s Volkswagenom Golf vstúpil naftový motor do segmentu kompaktov
1977 - Mercedes 300 SD sa stal prvým sériovo vyrobeným turbodieselom
1987 - Štúdia Fiat Croma TDid je prvým dieselom s priamym vstrekovaním
1996 - GM predstavil prvý turbodiesel s priamym vstrekovaním a štvorventilovou technológiou (Opel Vectra B)
1997 - Alfa Romeo a Mercedes Benz uviedli systém common-rail
1998 - Prvá výhra diesela na 24 - hodinových pretekoch na Nürburgringu ( BMW 320d)
2000 - Peugeot 607 bolo prvé auto štandardne vybavené dieselovým časticovým filtrom
2002 - Opel Astra 1,7 CDTi sa stala prvým dieselom vyhovujúcim emisnej norme Euro 4
2006 - Prvé víťazstvo dieselového športového auta na 24-hodinovke LeMans ( Audi R10 TDI)





Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 518
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 246
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 619
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 389
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 545
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 977
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 385
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 913
  9. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 949
  10. Najužitočnejšia appka 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kam chodíte, aj keď hovoríte opak

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

PRIMÁR

Šesť rád, ktoré vás môžu ochrániť pred chrípkou

Pripravte sa na chrípkovú sezónu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.