V zozname prihlásených na prvú tohtoročnú súťaž, 38. Rallye Matador Tatry bola aj posádka denníka SME. Potešiteľné je, že figurovala aj vo výsledkovej listine, navyše na pozíciách, ktoré predčili očakávanie.
Rely na Slovensku začína po rokoch ožívať a získavať zašlú slávu, čo dokázalo aj prvé podujatie nového šesťdielneho seriálu Tempus Rally. Historicky populárne Rally Tatry presťahované do Púchova kvôli generálnemu sponzorovi síce neoplývalo rekordným počtom prihlásených posádok ale kvalitou a konkurenciou určite, pretože išlo o podujatie započítavané do zóny strednej Európy, Európskeho pohára a samozrejme Majstrovstiev Slovenska.
Prvých tridsať vozidiel na štarte patrilo do najvyššej špecifikácie N4 alebo A6 Super 1600. Vo zvyšku štartového poľa bol aj Seat Ibiza TDI posádky Rastislav Chvála - Pavol Horňák. Rokmi očakávaný štart a vysnívaná účasť na rely nebola pre posádku jednoduchá, pretože spolujazdec počas oboch tréningových dní, kedy si posádky prehliadajú trať a píšu rozpis jednotlivých rýchlostných skúšok, bojoval s brušnou chrípkou. Kontrola rozpisu teda prebiehala vo viac-menej núdzovom režime a nad hroziacou chrípkou zvíťazila túžba odštartovať prvú kompletnú rely v živote. Svoju úlohu zohrali sucháre a minerálna voda Lucka, ktorej posádka počas rely vypila vyše dvadsať litrov. Prvá etapa v okolí Bojníc a Prievidze merala celkom 494 km, z čoho 117 km pripadlo na rýchlostné skúšky.
Prvý deň ukázal začínajúcej posádke všetky tváre rely. Po vydarených rýchlostných skúškach a celkom sľubných časoch prišla štvrtá a pre techniku i jazdcov najťažšia rýchlostná skúška Remata s rozbitým povrchom. Rasťo Chvála si posťažoval na krízové momenty a otvorené piate dvere „Na Rematu som sa veľmi tešil, pretože povrch bol pri obhliadke ešte celkom dobrý a rád jazdím po štrku a nekvalitnom asfalte. Sklamanie prišlo v prvej ostrej zákrute, kde sa auto začalo šmýkať a nie a nie zabočiť. Potom nasledovalo pár krízových momentov a tak sme museli zvoliť čistú a pre diváka nie príliš zaujímavú stopu. V druhej tretine skúšky sa nám povolil držiak piatych dverí a v prachu sme išli s otvoreným kufrom. Vtedy má karoséria vysávačový efekt a všetok prach nasáva dnu. V duchu som si želal, aby sme už boli v cieli rýchlostnej skúšky.“
Z pohľadu dosiahnutých časov sedela novinárskej posádke rýchlostná skúška v Koši, kde pri druhom prejazde dosiahla dobrý čas, tesne za Augustínom Podhájeckým na Škode Fabii RS TDI. Značný náskok v triede N3 a vyčerpanie z prvých rýchlostných skúšok zrejme zapríčinili, že ku koncu dňa zvolila posádka tempo na istotu „chceme vidieť cieľ, čo bude v dlhej dvojdňovej rely dosť ťažké“, ospravedlňoval zmiernené tempo pilot Rasťo Chvála. Napriek tomu pri druhom prejazde náročnej Rematy s rozbitým povrchom dostal Seat defekt približne dva kilometre pred cieľom. Auto sa našťastie podarilo udržať na ceste. Spolujazdec Pavol Horňák, ktorý mal na starosti časový harmonogram, a časové kontroly spomína na výmenu defektu: „Po prejazde cieľovou fotobunkou sme museli meniť koleso, na čo sme neboli dobre pripravení a výmena trvala dosť dlho. Za oneskorený príjazd do časovej kontroly, sme dostali penalizáciu 10 sekúnd.“ Problém posádku mobilizoval a zvyšné skúšky prvého dňa odjazdila vo svojom štandardnom tempe. Po poslednom servise prvého dňa nasledoval presun z Bojníc do uzavretého parkoviska v Púchove. Prvý deň súťaže situovaný na Hornej Nitre v okolí Bojníc a Bánoviec nad Bebravou predstavoval väčšiu polovicu náročnej súťaže s premenlivým povrchom i charakterom skúšok. „Rýchlostná skúška Bojnice mi pripomínala preteky do vrchu, hoci v jej druhej časti sme išli dole kopcom. Znalosti z pretekov do vrchu sme zúžitkovali aj v Uhrovci, hoci zjazd lesom z Jankovho vŕšku sa nám páčil viac než trať pretekov do vrchu. Po prvom dni sme vyčerpaní a veľmi potešení z priebežného prvého miesta v skupine N3. Vďaka defektu a pár zaváhaniam má pred nami náskok maďarský jazdec Radó na Honde. Uvidíme, či sa nám ho podarí na druhý deň rely zdolať.“ Rasťo tiež priznal, že sa dopustil na trati pár nováčikovských chýb, ale napokon čistá jazda priniesla svoje ovocie v podobe dosiahnutých časov a priebežnom prvom mieste v triede N3 po prvom dni. Náladu na dobrú noc priniesol pohľad do výsledkovej listiny, kedy bola posádka po prvom dni z 37 posádok na 23 mieste. Druhá etapa v okolí Púchova s kratšími spojovacími úsekmi medzi rýchlostnými skúškami merala iba 261 km, rýchlostné skúšky predstavovali 103 km.
Druhý a niečo menej náročný deň s rýchlostnými skúškami v okolí Púchova rozpútal súboje v najsilnejších triedach, ale tiež v nami sledovanej triede N3, kde posádka SME mierne zvýšila náskok pred svojim prenasledovateľom z Košíc. Pavol Nagy so svojou spolujazdkyňou Klaudiou Prosschingerovou na Cliu pritvrdili a v niektorých skúškach nováčikovskej dvojici pár sekúnd nadelili. Nebyť technických problémov a zdržania na rýchlostnej skúške Remata , určite by do boja o prvenstvo zasiahla dvojica Ľubomír Eliáš s Adriánom Majerčákom na Seate ibiza GTI.
V stále bezpečnom odstupe od konkurentov v triede N3 sa schyľovalo k súboju Chvála - Radó. Výborný maďarský jazdec mal problémy s prehrievaním motora, a tak netrvalo dlho a z minútového náskoku pred posádkou SME zostalo iba pár sekúnd. Skúsený pretekár však v závere poriadne pridal a pred dvomi záverečnými skúškami dňa došlo k súboji na ostrie noža, z ktorého vyšla víťazne posádka Chvála – Horňák, teda spokojnosť bola na mieste.
„Na prvej súťaži sme ani nemohli dosiahnuť viac, vyhrali sme v triede a aj vďaka problémom súperov skončili pred nami iba technicky vyspelejšie a silnejšie autá triedy N4, A8 a A6. S daným autom sa nedalo skončiť vyššie. Škoda, že pri slabej mechanickej ručnej brzde a snahe neriskovať sme sa trochu nudili prejazdmi v ostrých zákrutách, kde treba robiť šou pre divákov. Navyše v závere dňa prichádzali jazdecké chyby. Najviac ma mrzí Remata, na ktorú som sa tešil a napokon som ju musel “odkráčať“a dúfam, že o rok zúžitkujeme tohtoročný rozpis a niektoré prejazdy budú aj naoko pekné. Okruhová skúška v Púchove vyzerala hrozivo, keď sme zo štartu sledovali ako ostatné posádky prezúvajú početné defekty a vždy na ľavom prednom kolese. Správne sme identifikovali miesto a vyhli sa mu, čo sa ale negatívne prejavilo na čase. Desať sekúnd naviac na RS je však menej ako dve minúty prezúvania v rámci skúšky“. – povedal po príchode do posledného servisu Rasťo Chvála. Novinárska posádka plánuje odštartovať aj na júnovej Rely Bratislava s tvrdou konkurenciou v triede N3 a s cieľom zbierať ďalšie skúsenosti.
Pokiaľ ide o divácky záujem, Púchov ukázal, že automobilové súťaže patria k jeho koloritu. Rozhodne viac ľudí mohlo byť v Prievidzi a okolí, kde podľa nás pokrivkávala propagácia. Potešiteľné však je, že jazdcov čakali pekné rýchlostné skúšky a dobre zorganizovaná súťaž. Nakoľko sa v agentúrach objavili iba výsledky v absolútnom poradí pripájame kompletnú výsledkovú listinu aj s víťazmi jednotlivých tried (zvýraznený tučným písmom). Na štart dvojdňovej rely nastúpilo 48 posádok pričom cieľom prešlo iba 29.
Výsledky Rally Matador Tatry MSR
1. | Pech / Uhel | Mitsubishi EVO IX | N/4 | 2:09:50.6 |
2. | Kuzaj / Baran | Subaru Sti | N/4 | +43.7 |
3. | Trojan / Řihák | Mitsubishi EVO IX | N/4 | +2:34.0 |
4. | Jandík / Chrastecký | Mitsubishi EVO IX | N/4 | +2:41.6 |
5. | Béreš / Starý | Renault Clio S1600 | A/6 | +2:41.7 |
6. | Štajf / Lesniaková | Subaru Sti | N/4 | +3:21.9 |
7. | Drotár / Bánoci | Škoda Octavia WRC | A/8 | +3:32.3 |
8. | Frycz / Rathe | Subaru Sti | N/4 | +4:17.4 |
9. | Barvík / Bartončík | Mitsubishi EVO IX | N/4 | +4:47.3 |
10. | Gavlák P / Hůlka | Mitsubishi EVO IX | N/4 | +5:15.9 |
11. | Grzyb G / Hundla R | Suzuki Swift S1600 | A/6 | +6:33.0 |
12. | Tlusťák / Volf | Suzuki Ignis S1600 | A/6 | +7:14.7 |
13. | Oleksowicz / Obrebowski | Subaru Sti | N/4 | +8:46.2 |
14. | Kuchar / Gerber | Subaru Impreza Sti | N/4 | +11:43.1 |
15. | Beltowski / Drahan | Subaru Impreza Sti | N/4 | +12:43.0 |
16. | Vlasatý / Stropkovič | Mitsubishi EVO IX | N/4 | +17:09.5 |
17. | Chvála / Horňák | Seat Ibiza TDI | N/3 | +20:50.8 |
18. | Radó / Holczer | Honda Civic VTi | N/2 | +21:06.0 |
19. | Ruta / Burkat | Subaru Sti | N/4 | +22:55.1 |
20. | Nagy / Proschingerová | Renault Clio 16V | N/3 | +23:15.8 |
21. | Mutňanský / Slezák | Mitsubishi EVO VII | A/8 | +24:22.0 |
22. | Homola / Štefuca | Citroën C2 S1600 | A/6 | +25:23.6 |
23. | Krupko / Leskovská | Renault Clio Sport | N/3 | +26:25.4 |
24. | Kubata / Maroušková | Ford RS 2000 | A/7 | +26:32.9 |
25. | Szöke / Kertész | Opel Astra OPC | A/7 | +26:46.8 |
26. | Pavlínsky / Plichta | Škoda Felicia | N/1 | +27:06.1 |
27. | Pospíšil / Vajík | Honda Type R | A/7 | +29:01.1 |
28. | Ondrej / Podobník | Škoda Fabia | N/1 | +31:36.6 |
29. | Šamo / Tischler | Škoda Felicia | N/1 | +39:22.8 |
Autor: kch