SME

Ford Galaxy – ako osobák, Renault Espace - zakladateľ

Veľké rodinné minivany vchádzajú do ďalšej etapy svojho vývoja. Okrem vnútorného priestoru, komfortu a úžitku majú posádke ponúknuť jazdné vlastnosti a krásu na úrovni osobného automobilu. Podľa možností bez kompromisov.

Pri pohľade na nadčasovo tvarované Galaxy musí byť každému jasné, že dizajn je jeho silnou stránkou.Pri pohľade na nadčasovo tvarované Galaxy musí byť každému jasné, že dizajn je jeho silnou stránkou. (Zdroj: autor)

Veľké rodinné minivany vchádzajú do ďalšej etapy svojho vývoja. Okrem vnútorného priestoru, komfortu a úžitku majú posádke ponúknuť jazdné vlastnosti a krásu na úrovni osobného automobilu. Podľa možností bez kompromisov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mnoho manažérov a podnikateľov váhalo medzi kúpou rodinného minivanu alebo limuzíny strednej triedy iba kvôli dizajnu a horším jazdným vlastnostiam minivanov. Pri pohľade na nadčasovo tvarované Galaxy musí byť každému jasné, že dizajn je jeho silnou stránkou. Rovnako vo vnútri vymizli lacné plasty, pribudli kvalitné materiály a prístrojový panel pôsobí serióznym dojmom. Verzia Ghia však sklamala ponúknutým dreveným obkladom, ktorý vyzerá v peknom interiéri gýčovo.

SkryťVypnúť reklamu

Na jednotku, ale bez kože

Interiér prešiel radikálnou prestavbou a v porovnaní s predchodcom vyzerá komorne ako v osobnom aute. Najmä vodič je obklopený prístrojmi, akurát posed na vysokom sedadle s nohami spustenými dole pripomína veľké rodinné autá. Zrejme pre blízkosť masívu prístrojovej dosky je Galaxy vybavené kolenným airbagom.
Cestou na ženevský autosalón sme ocenili takmer každý komfortný prvok najvyššej verzie Ghia s výnimkou koženého čalúnenia sedadiel, za ktoré by sme nevyhodili 89 000 Sk ani vtedy, ak majú predné sedadlá vyhrievanie a vetranie. Veď čo budú robiť chudáci vzadu na studenej koži. Ford si dal záležať na prevedení prístrojového panela, čitateľnosti displeja za akéhokoľvek počasia a ďalších praktických drobnostiach. S počtom odkladacích priestorov to trochu prehnali, pretože okrem bežných miest a veľkých boxov vo dverách sú skrinky v strede stropu. Otázne je, kto a na čo ich využije.

SkryťVypnúť reklamu

Treba ich vyberať

Cestovať tisíc a viac kilometrov a sedieť v druhom rade sedadiel minulej generácie bolo hotové utrpenie. Konštruktéri našťastie nedostatok vyriešili a v novom Galaxy je viac priestoru v okolí väčších sedadiel a úplne iné sedenie. Mimochodom sedadlá sú pozdĺžne nastaviteľné s polohovateľným operadlom a veľmi dobrou pozíciou. Prídavné dve zadné sedadlá vhodné na krátku vzdialenosť alebo pre deti po sklopení zmiznú v podlahe. Veľké sedadlá v druhom rade treba pre prípad využitia celého nákladného objemu auta vybrať von, čo nie je úplne najľahšie.

Kráľovský podvozok

Ford preslávený kvalitou svojich podvozkov opäť raz predviedol, ako vie skĺbiť dynamiku jazdy s primeraným komfortom. Testované Galaxy aj napriek zimným pneumatikám s vyšším bočným profilom vyniká držaním stopy v zákrutách a stabilitou pri brzdení. Vodič rodinného minivanu tak nepríde skrátka a za volantom si môže vychutnať jazdu na akomkoľvek charaktere cesty, pretože karoséria sa nenakláňa ani v ostrých zákrutách a pri nezaťaženom aute zostáva aj zadná náprava pokojná. Jedine na priečnych nerovnostiach, napríklad spojoch asfaltu by mohol byť podvozok tichší.

SkryťVypnúť reklamu

Úsporný

Z dvoch ponúkaných motorov sme vyskúšali silnejší dvojliter TDCi s výkonom 105 kW a krútiacim momentom 320 Nm. Pri nižších rýchlostiach by mohol byť Fordov motor lepšie odhlučnený, ale pri pohľade na priemernú spotrebu 6,6 l/100 km mu niet čo vyčítať. Najmä ak nábeh výkonu je plynulý a motor sa tvári priateľsky v celom spektre otáčok. Cestou do Ženevy spotreba občas klesla na 6,3 l/100 km prípadne na nemeckej diaľnici stúpla na 7,2 l/100km. Pri polovičnom obsadení auta a príslušnej batožine sa nám v Nemecku ako celkom dobrá cestovná rýchlosť zdala stosedemdesiatka. Vtedy je motor ešte tichý, relatívne úsporný. Aj aerodynmický hluk ešte neobťažuje. V tejto súvislosti drobná výhrada k audiosystému, od ktorého sme v najdrahšej verzii Ghia čakali trochu lepší zvuk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za volant

Ak predchádzajúce Galaxy splynulo s priemerom, jeho následovník vyčnieva z radu. Pri kompaktnom zovňajšku ponúka veľa miesta, suverénny podvozok a takú radosť zo šoférovania, že doma bude prebiehať bitka o volant. Drahú verziu Ghia odporúčame iba na časté a mimoriadne dlhé cesty. Vďaka kolennému airbagu dostalo Galaxy najvyššie hodnotenie spomedzi všetkých minivanov v nárazových testoch EuroNCAP. Z príplatkového vybavenia sa nám páčil dažďový senzor a vykurovanie sedadiel kombinované s odvetrávaním. Rozdiel medzi firemnou limuzínou a veľkým rodinným autom takmer neexistuje, lebo Galaxy spája obe autá do jedného a bez kompromisov.

Naše hodnotenie

vzhľad ****
interiér ****
motor ****
jazdné vlastnosti *****
technika ***
výbava ****
úžitok ****
celkový dojem ****


Ford galaxy 2,0 TDCi Ghia

Cena modelu Galaxy od 990 000 Sk
Cena testovanej verzie 1 513 800 Sk
Motor 2,0 TDCi
Výkon motora 105 /143 kW/k
Krútiaci moment 320 (340 Overboost) Nm
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Objem bat. priestoru 330 – 2600 l
Spotreba podľa výrobcu 6,5 l/100 km
Spotreba v teste 6,7 l/100 km
Bezpečnosť 7 x airbag

Vonkajší dizajn dnešných minivanov doslova priťahuje a rozhodne nepatrí medzi ich slabé stránky.
S výhľadom šikmo dopredu sa pasuje každý minivan. Po vzore Citroenu C4 Picasso bude zrejme riešením dvojica tenkých stĺpikov. Pracovisko vodiča je na vysokej úrovni.
Boxy v strope sa tvária užitočne, ale podľa nás zostanú nevyužité
V sedemmiestnom usporiadaní zostáva na batožinu 280 litrov po vrch sedadiel. Naložením po strechu možno využiť 330 l.
Pohodlie cestovania a priestor na nohy pramení z vyššie položeného sedadla a hlbokej podlahy. Tmavý drevený obklad pôsobil gýčovo.
Klasickú ručnú brzdu nahradila elektronická a pomerne inteligentná pretože pri pohýnaní sa samočinne odisťuje.
Na prístrojovom paneli si dali tvorcovia záležať. Okrem estetickej stránky je pracovisko vodiča ergonomicky správne vyriešené.
Priestor v treťom rade sedadiel nie je špeciálne oslňujúci ale vhodný aj pre dospelého. Tretí rad sedadiel sa sklápa rovno do podlahy.


Renault Espace sa nevzdáva

Presne v čase testu Galaxy sme si požičali na krátky test Renault Espace, teda doterajšieho lídra segmentu, aby sme si ho mohli v priamej konfrontácii porovnať s horúcou novinkou. Espace so svojím konceptom interiéru pripomínajúcom vesmírnu loď je morálne starší a cítiť, že ho navrhovali pred pár rokmi. Vôbec však nepatrí do starého železa.

Nebyť o niečo lepšieho podvozka Forda a kvalitnejších plastov, Renault by ho v priamom porovnaní poriadne potrápil. Pokiaľ ide o využitie vnútorného priestoru Espace môže dať lekciu všetkým konkurentom vrátane Forda Galaxy. Navyše zadné sedadlá sa ľahšie vyberajú a namiesto odkladacích boxov v strope ponúka nádhernú panoramatickú strechu.

Na koncept centrálneho displeja, s ktorým majú majitelia starších modelov nekonečné problémy, si treba zvyknúť. Plasty tiež nepôsobia tak dôveryhodne ako v Galaxy, avšak pokiaľ ide o tradičný francúzsky komfort, Renault Espace má navrch. Akurát sila naftového motora 2,0 dCi vybaveného časticovým filtrom nie je tak dominantná ako sme čakali. V spotrebe bol v porovnaní s Fordom horší o jeden a pol litra na 100 k. Veľmi praktické je tiež ovládanie klimatizácie na dverových paneloch, nielen pre vodiča a spolujazdca ale aj vzadu. Centrálny multimediálny a na náš vkus trochu zložitý ovládač riadi autorádio a navigačný systém. Možno pri dlhšom jazdení by sme sa naučili ovládať všetky prvky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V priamom porovnaní by vďaka podvozku, spotrebe, materiálom a sympatiám vyhral Ford Galaxy. Ford má tiež lepšie referencie v spoľahlivosti.

Renault Espace hrá stále prvú ligu, čím dáva najavo, kto založil tento segment v Európe.

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 246
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 150
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 875
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 106
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 243
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 888
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 717
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu