SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Ford Galaxy – ako osobák, Renault Espace - zakladateľ

Veľké rodinné minivany vchádzajú do ďalšej etapy svojho vývoja. Okrem vnútorného priestoru, komfortu a úžitku majú posádke ponúknuť jazdné vlastnosti a krásu na úrovni osobného automobilu. Podľa možností bez kompromisov.

Pri pohľade na nadčasovo tvarované Galaxy musí byť každému jasné, že dizajn je jeho silnou stránkou.Pri pohľade na nadčasovo tvarované Galaxy musí byť každému jasné, že dizajn je jeho silnou stránkou. (Zdroj: autor)

Veľké rodinné minivany vchádzajú do ďalšej etapy svojho vývoja. Okrem vnútorného priestoru, komfortu a úžitku majú posádke ponúknuť jazdné vlastnosti a krásu na úrovni osobného automobilu. Podľa možností bez kompromisov.

Mnoho manažérov a podnikateľov váhalo medzi kúpou rodinného minivanu alebo limuzíny strednej triedy iba kvôli dizajnu a horším jazdným vlastnostiam minivanov. Pri pohľade na nadčasovo tvarované Galaxy musí byť každému jasné, že dizajn je jeho silnou stránkou. Rovnako vo vnútri vymizli lacné plasty, pribudli kvalitné materiály a prístrojový panel pôsobí serióznym dojmom. Verzia Ghia však sklamala ponúknutým dreveným obkladom, ktorý vyzerá v peknom interiéri gýčovo.

Na jednotku, ale bez kože

Interiér prešiel radikálnou prestavbou a v porovnaní s predchodcom vyzerá komorne ako v osobnom aute. Najmä vodič je obklopený prístrojmi, akurát posed na vysokom sedadle s nohami spustenými dole pripomína veľké rodinné autá. Zrejme pre blízkosť masívu prístrojovej dosky je Galaxy vybavené kolenným airbagom.
Cestou na ženevský autosalón sme ocenili takmer každý komfortný prvok najvyššej verzie Ghia s výnimkou koženého čalúnenia sedadiel, za ktoré by sme nevyhodili 89 000 Sk ani vtedy, ak majú predné sedadlá vyhrievanie a vetranie. Veď čo budú robiť chudáci vzadu na studenej koži. Ford si dal záležať na prevedení prístrojového panela, čitateľnosti displeja za akéhokoľvek počasia a ďalších praktických drobnostiach. S počtom odkladacích priestorov to trochu prehnali, pretože okrem bežných miest a veľkých boxov vo dverách sú skrinky v strede stropu. Otázne je, kto a na čo ich využije.

Treba ich vyberať

Cestovať tisíc a viac kilometrov a sedieť v druhom rade sedadiel minulej generácie bolo hotové utrpenie. Konštruktéri našťastie nedostatok vyriešili a v novom Galaxy je viac priestoru v okolí väčších sedadiel a úplne iné sedenie. Mimochodom sedadlá sú pozdĺžne nastaviteľné s polohovateľným operadlom a veľmi dobrou pozíciou. Prídavné dve zadné sedadlá vhodné na krátku vzdialenosť alebo pre deti po sklopení zmiznú v podlahe. Veľké sedadlá v druhom rade treba pre prípad využitia celého nákladného objemu auta vybrať von, čo nie je úplne najľahšie.

Kráľovský podvozok

Ford preslávený kvalitou svojich podvozkov opäť raz predviedol, ako vie skĺbiť dynamiku jazdy s primeraným komfortom. Testované Galaxy aj napriek zimným pneumatikám s vyšším bočným profilom vyniká držaním stopy v zákrutách a stabilitou pri brzdení. Vodič rodinného minivanu tak nepríde skrátka a za volantom si môže vychutnať jazdu na akomkoľvek charaktere cesty, pretože karoséria sa nenakláňa ani v ostrých zákrutách a pri nezaťaženom aute zostáva aj zadná náprava pokojná. Jedine na priečnych nerovnostiach, napríklad spojoch asfaltu by mohol byť podvozok tichší.

Úsporný

Z dvoch ponúkaných motorov sme vyskúšali silnejší dvojliter TDCi s výkonom 105 kW a krútiacim momentom 320 Nm. Pri nižších rýchlostiach by mohol byť Fordov motor lepšie odhlučnený, ale pri pohľade na priemernú spotrebu 6,6 l/100 km mu niet čo vyčítať. Najmä ak nábeh výkonu je plynulý a motor sa tvári priateľsky v celom spektre otáčok. Cestou do Ženevy spotreba občas klesla na 6,3 l/100 km prípadne na nemeckej diaľnici stúpla na 7,2 l/100km. Pri polovičnom obsadení auta a príslušnej batožine sa nám v Nemecku ako celkom dobrá cestovná rýchlosť zdala stosedemdesiatka. Vtedy je motor ešte tichý, relatívne úsporný. Aj aerodynmický hluk ešte neobťažuje. V tejto súvislosti drobná výhrada k audiosystému, od ktorého sme v najdrahšej verzii Ghia čakali trochu lepší zvuk.

Za volant

Ak predchádzajúce Galaxy splynulo s priemerom, jeho následovník vyčnieva z radu. Pri kompaktnom zovňajšku ponúka veľa miesta, suverénny podvozok a takú radosť zo šoférovania, že doma bude prebiehať bitka o volant. Drahú verziu Ghia odporúčame iba na časté a mimoriadne dlhé cesty. Vďaka kolennému airbagu dostalo Galaxy najvyššie hodnotenie spomedzi všetkých minivanov v nárazových testoch EuroNCAP. Z príplatkového vybavenia sa nám páčil dažďový senzor a vykurovanie sedadiel kombinované s odvetrávaním. Rozdiel medzi firemnou limuzínou a veľkým rodinným autom takmer neexistuje, lebo Galaxy spája obe autá do jedného a bez kompromisov.

Naše hodnotenie

vzhľad ****
interiér ****
motor ****
jazdné vlastnosti *****
technika ***
výbava ****
úžitok ****
celkový dojem ****


Ford galaxy 2,0 TDCi Ghia

Cena modelu Galaxy od 990 000 Sk
Cena testovanej verzie 1 513 800 Sk
Motor 2,0 TDCi
Výkon motora 105 /143 kW/k
Krútiaci moment 320 (340 Overboost) Nm
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Objem bat. priestoru 330 – 2600 l
Spotreba podľa výrobcu 6,5 l/100 km
Spotreba v teste 6,7 l/100 km
Bezpečnosť 7 x airbag

Vonkajší dizajn dnešných minivanov doslova priťahuje a rozhodne nepatrí medzi ich slabé stránky.
S výhľadom šikmo dopredu sa pasuje každý minivan. Po vzore Citroenu C4 Picasso bude zrejme riešením dvojica tenkých stĺpikov. Pracovisko vodiča je na vysokej úrovni.
Boxy v strope sa tvária užitočne, ale podľa nás zostanú nevyužité
V sedemmiestnom usporiadaní zostáva na batožinu 280 litrov po vrch sedadiel. Naložením po strechu možno využiť 330 l.
Pohodlie cestovania a priestor na nohy pramení z vyššie položeného sedadla a hlbokej podlahy. Tmavý drevený obklad pôsobil gýčovo.
Klasickú ručnú brzdu nahradila elektronická a pomerne inteligentná pretože pri pohýnaní sa samočinne odisťuje.
Na prístrojovom paneli si dali tvorcovia záležať. Okrem estetickej stránky je pracovisko vodiča ergonomicky správne vyriešené.
Priestor v treťom rade sedadiel nie je špeciálne oslňujúci ale vhodný aj pre dospelého. Tretí rad sedadiel sa sklápa rovno do podlahy.


Renault Espace sa nevzdáva

Presne v čase testu Galaxy sme si požičali na krátky test Renault Espace, teda doterajšieho lídra segmentu, aby sme si ho mohli v priamej konfrontácii porovnať s horúcou novinkou. Espace so svojím konceptom interiéru pripomínajúcom vesmírnu loď je morálne starší a cítiť, že ho navrhovali pred pár rokmi. Vôbec však nepatrí do starého železa.

Nebyť o niečo lepšieho podvozka Forda a kvalitnejších plastov, Renault by ho v priamom porovnaní poriadne potrápil. Pokiaľ ide o využitie vnútorného priestoru Espace môže dať lekciu všetkým konkurentom vrátane Forda Galaxy. Navyše zadné sedadlá sa ľahšie vyberajú a namiesto odkladacích boxov v strope ponúka nádhernú panoramatickú strechu.

Na koncept centrálneho displeja, s ktorým majú majitelia starších modelov nekonečné problémy, si treba zvyknúť. Plasty tiež nepôsobia tak dôveryhodne ako v Galaxy, avšak pokiaľ ide o tradičný francúzsky komfort, Renault Espace má navrch. Akurát sila naftového motora 2,0 dCi vybaveného časticovým filtrom nie je tak dominantná ako sme čakali. V spotrebe bol v porovnaní s Fordom horší o jeden a pol litra na 100 k. Veľmi praktické je tiež ovládanie klimatizácie na dverových paneloch, nielen pre vodiča a spolujazdca ale aj vzadu. Centrálny multimediálny a na náš vkus trochu zložitý ovládač riadi autorádio a navigačný systém. Možno pri dlhšom jazdení by sme sa naučili ovládať všetky prvky.

V priamom porovnaní by vďaka podvozku, spotrebe, materiálom a sympatiám vyhral Ford Galaxy. Ford má tiež lepšie referencie v spoľahlivosti.

Renault Espace hrá stále prvú ligu, čím dáva najavo, kto založil tento segment v Európe.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 105
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 577
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 359
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 546
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 815
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 719
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 620
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 372
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 174
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 166
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Ford
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept