SME
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Opel Corsa OPC - prvá jazda

V segmente malých ostrých hatchbackov začína byť husto. Po modeloch Ford Fiesta ST, Renault Clio Sport a MiniCooper S vypustil svojho malého divocha na cesty aj Opel. Nová Corsa OPC vyzerá tak dokonale, že svojim vzhľadom nesklame žiadneho tunera. Je však

(Zdroj: Tomáš Kelement)

rovnako dobre zladená aj po mechanickej stránke?

Už je tomu 10 rokov, čo začalo písať svoju históriu oddelenie vývoja športových modelov automobilky s bleskom v znaku - Opel Performance Center. Za ten čas jeho dielne opustilo niekoľko viac či menej zmysluplných dravcov. Medzi tie extrémnejšie počiny možno zaradiť napríklad Zafiru OPC či Vectru Caravan OPC. Najúspešnejšou sa naopak stala Astra OPC. Celkovo sa od roku 1999 (vtedy uzrela svetlo sveta prvá generácia Astry OPC) v Európe predalo viac ako 30.000 modelov OPC, pričom až 8000 z nich (v drvivej väčšine Astra OPC) si našlo cestu k zákazníkom počas uplynulého roka. Popularita bledomodrej rodiny s bleskom v znaku teda utešene narastá a bolo iba otázkou času, kedy sa rozšíri o ďalšieho, v poradí už šiesteho člena.

S existenciou Corsy OPC výrobca na rozdiel od predchádzajúcich modelov počítal hneď od začiatku, takže súčasne s prípravami klasickej Corsy technici pracovali aj na jej ostrej verzii. Prvé testy prebehli na okruhu Indiana v Španielsku, no hlavná časť dolaďovania podvozku sa odohrala povinne na Nurbürgringu, ktorým musí prejsť snáď každé auto uvádzané na trh v Európe, ktoré chce byť úspešné. Akoby bolo nepísaným pravidlom, kto nebol na Nurbürgringu, ten neprešiel skúškou dospelosti a v očiach Európanov má o niekoľko bodov menej. Faktom však je, že práve tu Opel drží s každým zo svojich modelov OPC traťový rekord v rámci danej triedy, ktoré dosiahol bývalý továrenský jazdec stajne Opel v šampionáte DTM Manuel Reuter.

S Corsou OPC sa o nový traťový rekord ešte nepokúšal, ale keďže na rozdiel od predchádzajúcich modelov mali profesionálni piloti prvýkrát príležitosť vyjadriť sa k jazdným vlastnostiam ešte v rámci vývoja, dá sa priam s istotou predpokladať, že ani Corsu neminie. Dvojica Manuel Reuter a legenda okruhových šampionátov Joachim Winkelhock skúšali až 5 rôznych nastavení podvozku, kým vybrali to najvhodnejšie. Možno aj vďaka tomu získala Corsa v porovnaní so súrodencami náskok v kľúčových oblastiach. Lepšia ovládateľnosť, väčšia ochota rýchlo a presne zatáčať, vyšší jazdný komfort a krátke brzdné dráhy sú hlavnými atribútmi, pod ktoré sa podpísal aj s ich prispením vylepšený podvozok. Na rozdiel od štandardnej Corsy má nižšiu svetlú výšku (vpredu o 12 a vzadu o 19 mm), tuhšie pružiny, lepšie tlmiče a o 25% tuhší stabilizátor.

Zvláštnu pozornosť technici venovali zadnej náprave, ktorá dostala robustnejšie profily prvkov závesov kolies a pozmenená bola tiež geometria, resp. kinematika ich torznej priečky. Za štandardnými 17-palcovými kolesami s pneumatikami rozmeru 215/45 (za príplatok môžu byť aj 18-palcové) sa ukrývajú veľké brzdové kotúče s vnútorným chladením (vpredu priemeru 308 a vzadu 264 mm). Špeciálne naladené bolo tiež ESP, ktoré pustí vodiča o kúsok bližšie k limitu. Výsledkom je mimoriadne vyvážené správanie na rôznych povrchoch s dostatkom priľnavosti v rýchlych a plynulých zákrutách a veľmi hravou zadnou časťou pri náhlom ubratí plynu v serpentínach. Vtedy sa začnú zadné kolesá mierne kĺzať, čoho sa ale netreba báť, pretože Corsa OPC vám dá včas najavo, kedy to treba očakávať a stane sa tak progresívne a za sprievodu miernej nedotáčavosti. Opel to nazýva ovládateľnou pretáčavosťou. Ostrú nedotáčavosť pri ubratí plynu a hrnutie sa nosom von zo zákruty na spôsob Astry OPC Corsa nepozná. Rovnako rany do podvozku pri prejazde každej menšej nerovnosti a trhanie volantu z ruky sú pre Corsu cudzie veci. V porovnaní s Astrou je celkovo kultivovanejšia a použiteľná na každý deň.

Najväčšou pýchou vozidla je preplňovaný zážihový štvorvalec objemu 1,6 l s výkonom 141 kW/192 k a krútiacim momentom 230 Nm (pod plným plynom vďaka krátkodobému nárastu plniaceho tlaku až 260 Nm), čo je o 12 k viac než dosahuje Mini S a o 5 k menej v porovnaní s Cliom Sport (145 kW/197 k). Stačí to však na to, aby Corsa OPC s pohotovostnou hmotnosťou 1273 kg zrýchlila z 0 na 100 km/h za 7,2 s a rozbehla sa na 225 km/h. Dobre zvolené prevody výborne ladia s priebehom krútiaceho momentu motora, vďaka čomu sa agregát vyznačuje výnimočnou pružnosťou. Kvalita radenia ale nie je nič moc a ako prvú by sme vymenili priam tragicky veľkú hlavicu radiacej páky, ktorá v športovom aute nemá čo robiť. Najostrejšia Corsa všetkých čias nás nenadchla ani riadením. Opel sa snažil vyvinúť systém, ktorý by uľahčoval točenie volantom pri pomalej rýchlosti a so zrýchlovaním by tuhlo. V jazyku výrobcu sa volá variabilne- progresívne riadenie a jeho podstata je v tom, že prevod riadenia ako aj účinok posilňovača sa mení medzi 11:1 a 13:1 v závislosti na rýchlosti auta a na tom, ako prudko točíte volant.                  V skutočnosti však nie je ani z ďaleka také presné, ako by chcelo byť, a miestami pôsobí priveľmi gumovo. Pravdepodobne to vychádza z problému s prevodom okolo strednej polohy, ktorý má aj klasická Corsa a počas prezentácie Corsy OPC ho priznali aj technici. U klasickej Corsy sme kritizovali priveľmi aktívne reakcie na každý aj najjemnejší pohyb volantom, kvôli čomu si aj skúsený vodič spočiatku pripadá ako nováčik v autoškole, pretože v snahe udržať volant rovno chodí s autom cik-cak. Na úplnom odstránení tohto neduhu sa pracuje.

S bezchybným dizajnom exteriéru, ktorý podobne ako v prípade Astry návrhári zvládli na výbornú, ladí vkusne športový interiér. Páčili sa nám predovšetkým vynikajúce športové „korýtka" Recaro s integrovanými opierkami hlavy a bočnými airbagmi, ktoré sú v sedadlách tohto druhu použité prvýkrát. K nim dobre pasuje trojramenný športový volant s označením neutrálnej polohy a hrubým, naspodku mierne spľasnutým vencom.

Opel Corsa OPC je najzábavnejším modelom z „modrej" rodiny, ale ešte nie tak skvelým ako Renault Clio Sport. Na to, aby sa mu vyrovnala, by musela byť ostrejšia, obratnejšia a divokejšia než jej francúzsky rival. V porovnaní s ním je viac civilizovaná, čo ju stavia skôr do role mimoriadne schopného športového auta na diaľničné cestovanie, než na post kráľa serpentín. Napriek tomu rýchlosť, akou dokáže prechádzať zákrutami je impozantná, podporená úžasnou trakciou. Keď sa ešte k tomu pridá adekvátne konkurencieschopná suma, vďaka pomeru medzi výkonom, cenou a hodotou jej príťažlivosť ešte zosilnie.

Corsa OPC je prvým malým hatchbackom, ktorého športové „korýtka" Recaro majú integrované bočné airbagy.

Vonkajší dizajn dotiahli návrhári opäť do dokonalosti. V strede zadného nárazníka s difúzorom sa nachádza pre modely OPC typická trojuhoľníková koncovka výfuku.










Hlavica radiacej páky je priveľmi veľká.


Interiér pekne ladí so zovňajškom. O športovú atmosféru sa starajú „korýtkové" športové sedadlá, výborne tvarovaný trojramenný volant so splošteným vencom a hliníkové pedále. Nádych luxusu dodáva klavírny lak na stredovej konzole a rámikoch okolo výduchov ventilácie.


 

 

Motor 1.6 turbo
Zdvihový objem (cm³) 1598
Výkon (kW/k) 141/192
pri otáčkach (1/min) 5850
Krútiaci moment (Nm) 230 (260)
pri otáčkach (1/min) 1980-5800
Maximálna rýchlosť (km/h) 225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,9
Cena testovaného modelu od (Sk) začína od 819.900


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 200
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 483
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 364
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 468
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 383
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 332
  7. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 3 294
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 271
  9. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 244
  10. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vladimíra Kurincová Čavojová (1978) pôsobí na Ústave experimentálnej psychológie, ktorý funguje pod Centrom spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied (SAV). Získala ocenenie SAV za popularizáciu vedy aj za aktivitu Prečo ľudia veria nezmyslom.

Rozhovor s Vladimírou Kurincovou Čavojovou o vášňach, ktoré rozdeľujú spoločnosť.


30. júl
Golfista Rory Sabbatini na OH Tokio 2020 / 2021.

Golfista Rory Sabbatini získal olympijské striebro.


Boris Vanya 6 h
Petr Šabata.

Maďarský premiér oceňuje na tom českom najmä jeho odvahu.


26. júl
Taliansky šprintér Lamont Jacobs vyhral beh na 100 m na LOH Tokio 2020 / 2021.

Všetci šprintéri dosiahli vo finále čas pod 10 sekúnd.


Sportnet a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Honda Motocompo

Predajný úspech nemala, no jej cena je teraz o to vyššia.


9 h
Dacia Duster

Novinkou je automat pri najsilnejšej verzii.


30. júl
Volkswagen Taigo

Osloviť chce športovejšími líniami aj veľkým kufrom.


29. júl
Hyundai Kona

Na prvých miestach sú kórejské značky.


28. júl