SME
reklama

Najrýchlejší Swift - prvá jazda

V dobe stúpajúceho výkonu a zároveň neustále narastajúcej hmotnosti automobilov je čoraz ťažšie nájsť ostrý hatchback, ktorý by bral dych nielen svojim zrýchlením ale hlavne svižnosťou a obratnosťou v zákrutách.

Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér.Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V dobe stúpajúceho výkonu a zároveň neustále narastajúcej hmotnosti automobilov je čoraz ťažšie nájsť ostrý hatchback, ktorý by bral dych nielen svojim zrýchlením ale hlavne svižnosťou a obratnosťou v zákrutách.

Ladiči podvozkov robia čo môžu, ale kilá navyše dané vysokými požiadavkami na bezpečnosť, deformačné zóny a výbavu sa obísť nedajú. Navyše pribúdajúci počet elektronických pomocníkov stále viac uberá vodiča o priamu kontrolu nad autom. Preto ak si dnes človek chce užiť trochu radosti zo živého riadenia auta a takpovediac trochu zabojovať s vozidlom v zákrutách, ako tomu bolo v minulosti v prípade ostrých kompaktov, musí dnes siahnuť o kategóriu nižšie. Napríklad po mimoriadne talentovanom nováčikovi Suzuki Swift s prívlastkom Sport.

Zvonka Swift Sport vyzerá rovnako sympaticky ako bežný model. Má podobne milý výraz, ale keď sa zahľadíte bližšie, všimnete si niekoľko zmien. V prvom rade širší a prikrčenejší postoj, čo je zásluha nového predného spojlera. K ďalším neprehliadnuteľným detailom patria mohutnejšie prahy, efektné 17-palcové kolesá a dve okrúhle koncovky výfuku. Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér. Predné športové sedadlá nevyzerajú síce  divoko, ale sú správne hlboké, aby podržali telo v skutočne ostrých zákrutách a zároveň dostatočne komfortné na dlhšie cestovanie. Jediné, čo nás na nich trochu nemilo prekvapilo, bola netradične vysoká poloha sedenia, ale časom sme si zvykli. Príjemným oživením interiéru sú trojramenný športový volant s hrubším a výraznejšie tvarovaným vencom potiahnutým kožou, farebné poťahy na dverách, hliníkové pedále a špeciálne koberce. Jednoduchá palubná doska ostala nezmenená, iba v spodnej časti stredového panelu nahradila manuálne ovládanie ventilačnej sústavy automatická klimatizácia.

Ak sa posunieme od dizajnu ku technike, prvé, čo robí takéto auto športovým, je motor. Ten pod prednou kapotou Swifta Sport má objem 1,6 l a dosahuje výkon 92 kW/125 k, ktorý autu o hmotnosti 1090 kg stačí. Na stláčanie akcelerátora reaguje ostro a do otáčok stúpa s nadšením ako sa na Japonca patrí. Najvýraznejšie pritom ťahá od 4500 ot/min po červené pole, ktoré začína tesne pod hranicou 7000 ot/min. Radiť na vyšší prevodový stupeň sa ale oplatí pri 6000 ot/min, pretože krútiaci moment 148 Nm vrcholí pri 4800 ot/min a potom klesá. Narábanie s pákou 5-stupňovej manuálnej prevodovky je radosť sama o sebe.

Najsilnejšou stránkou malého japonského dravca je podvozok. Základ sa po technickej stránke od klasického Swiftu nelíši. Zaostrením zraku pod blatníky ale zistíte, že pôvodné tlmiče nahradili úplne nové značky Monroe, zosilnené boli uchytenia náprav, ktoré dostali lepšie púzdra uloženia a samotné nápravy majú pevnejšiu konštrukciu. Jednoducho v snahe dosiahnuť čo najlepšie jazdné vlastnosti technici nenechali nič na náhodu. Posilňovač riadenia je naďalej elektronický, ale jeho riadiaca jednotka bola preladená s dôrazom na lepšiu spätnú väzbu.

Výsledkom snaženia konštruktérov sme boli nadšení. Za volantom Swifta Sport sme si užili takú porciu zábavy ako so žiadnym z konkurentov v tejto cenovej kategórii. Pri razantnom brzdení do zákruty a následnom „uťahovaní“ stopy prechádza Swift Sport do jemného pretáčavého šmyku, pričom za pomoci presného riadenia a jemnej práce s ostro reagujúcim plynom ho môže vodič naďalej krásne kontrolovať a nasmerovať kam treba. To sa už ale bavíme o extrémnych situáciách. Pri bežnej športovej jazde si smerovú stabilitu stráži so zaťatosťou pitbulla. Obe nápravy držia na ceste ako prikované, až to vodiča provokuje stále viac povoľovať uzdu a hľadať, kde je hranica auta aj jeho odvahy. Tento mikrosúboj pritom často vyhráva auto, ktorého limity sú posunuté naozaj vysoko. Prítomnosť štandardne montovaného ESP preto považujeme skôr za povinnú čiarku v zozname výbavy než za nutnosť, bez ktorej by mal Swift Sport v očiach motoristov západnej Európy veľký čierny bod. Vypnúť sa samozrejme dá, ale nie je to ani potrebné, pretože nie je prehnane citlivý. Zasahuje až vyslovene v krajných situáciách, kedy by mohol nastať problém. V prípade, že sa vodič – pretekár odhodlá ESP vypnúť, špeciálne na klzkom povrchu (sneh, voda, šotolina) si musí dávať pozor na jemné dávkovanie plynu. Inak ho bude predok voziť zo strany na stranu a zabrať dostanú aj pneumatiky.

A tých by bola škoda, pretože výrobca už sériovo obúva Swift Sport na 17-palcové kolesá s pneumatikami Good Year Eagle F1 rozmeru 195/45, ktoré majú taktiež nemalý podiel na výbornej stabilite vozidla. Výška profilu 45 je pritom z pohľadu komfortu jazdy ideálnym kompromisom, aby každá jazda cez mesto nebola pravidelne sprevádzaná počítaním stavcov na chrbtici.

Suzuki Swift Sport je veľmi dobrým príkladom toho, že keď Japonci chcú, vedia postaviť skutočne skvelé malé športové auto. Tentokrát naozaj chceli, pretože za 510.000 Sk pripravili perfektne vyladené a na dnešnú dobu mimoriadne zábavné auto, ktoré robí dobre meno značke a je najlepšou formou oslavy jej úspechov v majstrovstvách sveta automobilových súťaží.

Motor 1.6
Zdvihový objem (cm³) 1586
Výkon (kW/k) 92/125
pri otáčkach (1/min) 6800
Krútiaci moment (Nm) 148
pri otáčkach (1/min) 4800
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,9
Nameraná spotreba (l/100 km) 8,5
Cena testovaného modelu od (Sk) 510.000

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 23 186
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 357
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 305
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 894
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 633
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu