SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Najrýchlejší Swift - prvá jazda

V dobe stúpajúceho výkonu a zároveň neustále narastajúcej hmotnosti automobilov je čoraz ťažšie nájsť ostrý hatchback, ktorý by bral dych nielen svojim zrýchlením ale hlavne svižnosťou a obratnosťou v zákrutách.

Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér.Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V dobe stúpajúceho výkonu a zároveň neustále narastajúcej hmotnosti automobilov je čoraz ťažšie nájsť ostrý hatchback, ktorý by bral dych nielen svojim zrýchlením ale hlavne svižnosťou a obratnosťou v zákrutách.

Ladiči podvozkov robia čo môžu, ale kilá navyše dané vysokými požiadavkami na bezpečnosť, deformačné zóny a výbavu sa obísť nedajú. Navyše pribúdajúci počet elektronických pomocníkov stále viac uberá vodiča o priamu kontrolu nad autom. Preto ak si dnes človek chce užiť trochu radosti zo živého riadenia auta a takpovediac trochu zabojovať s vozidlom v zákrutách, ako tomu bolo v minulosti v prípade ostrých kompaktov, musí dnes siahnuť o kategóriu nižšie. Napríklad po mimoriadne talentovanom nováčikovi Suzuki Swift s prívlastkom Sport.

Zvonka Swift Sport vyzerá rovnako sympaticky ako bežný model. Má podobne milý výraz, ale keď sa zahľadíte bližšie, všimnete si niekoľko zmien. V prvom rade širší a prikrčenejší postoj, čo je zásluha nového predného spojlera. K ďalším neprehliadnuteľným detailom patria mohutnejšie prahy, efektné 17-palcové kolesá a dve okrúhle koncovky výfuku. Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér. Predné športové sedadlá nevyzerajú síce  divoko, ale sú správne hlboké, aby podržali telo v skutočne ostrých zákrutách a zároveň dostatočne komfortné na dlhšie cestovanie. Jediné, čo nás na nich trochu nemilo prekvapilo, bola netradične vysoká poloha sedenia, ale časom sme si zvykli. Príjemným oživením interiéru sú trojramenný športový volant s hrubším a výraznejšie tvarovaným vencom potiahnutým kožou, farebné poťahy na dverách, hliníkové pedále a špeciálne koberce. Jednoduchá palubná doska ostala nezmenená, iba v spodnej časti stredového panelu nahradila manuálne ovládanie ventilačnej sústavy automatická klimatizácia.

Ak sa posunieme od dizajnu ku technike, prvé, čo robí takéto auto športovým, je motor. Ten pod prednou kapotou Swifta Sport má objem 1,6 l a dosahuje výkon 92 kW/125 k, ktorý autu o hmotnosti 1090 kg stačí. Na stláčanie akcelerátora reaguje ostro a do otáčok stúpa s nadšením ako sa na Japonca patrí. Najvýraznejšie pritom ťahá od 4500 ot/min po červené pole, ktoré začína tesne pod hranicou 7000 ot/min. Radiť na vyšší prevodový stupeň sa ale oplatí pri 6000 ot/min, pretože krútiaci moment 148 Nm vrcholí pri 4800 ot/min a potom klesá. Narábanie s pákou 5-stupňovej manuálnej prevodovky je radosť sama o sebe.

Najsilnejšou stránkou malého japonského dravca je podvozok. Základ sa po technickej stránke od klasického Swiftu nelíši. Zaostrením zraku pod blatníky ale zistíte, že pôvodné tlmiče nahradili úplne nové značky Monroe, zosilnené boli uchytenia náprav, ktoré dostali lepšie púzdra uloženia a samotné nápravy majú pevnejšiu konštrukciu. Jednoducho v snahe dosiahnuť čo najlepšie jazdné vlastnosti technici nenechali nič na náhodu. Posilňovač riadenia je naďalej elektronický, ale jeho riadiaca jednotka bola preladená s dôrazom na lepšiu spätnú väzbu.

Výsledkom snaženia konštruktérov sme boli nadšení. Za volantom Swifta Sport sme si užili takú porciu zábavy ako so žiadnym z konkurentov v tejto cenovej kategórii. Pri razantnom brzdení do zákruty a následnom „uťahovaní“ stopy prechádza Swift Sport do jemného pretáčavého šmyku, pričom za pomoci presného riadenia a jemnej práce s ostro reagujúcim plynom ho môže vodič naďalej krásne kontrolovať a nasmerovať kam treba. To sa už ale bavíme o extrémnych situáciách. Pri bežnej športovej jazde si smerovú stabilitu stráži so zaťatosťou pitbulla. Obe nápravy držia na ceste ako prikované, až to vodiča provokuje stále viac povoľovať uzdu a hľadať, kde je hranica auta aj jeho odvahy. Tento mikrosúboj pritom často vyhráva auto, ktorého limity sú posunuté naozaj vysoko. Prítomnosť štandardne montovaného ESP preto považujeme skôr za povinnú čiarku v zozname výbavy než za nutnosť, bez ktorej by mal Swift Sport v očiach motoristov západnej Európy veľký čierny bod. Vypnúť sa samozrejme dá, ale nie je to ani potrebné, pretože nie je prehnane citlivý. Zasahuje až vyslovene v krajných situáciách, kedy by mohol nastať problém. V prípade, že sa vodič – pretekár odhodlá ESP vypnúť, špeciálne na klzkom povrchu (sneh, voda, šotolina) si musí dávať pozor na jemné dávkovanie plynu. Inak ho bude predok voziť zo strany na stranu a zabrať dostanú aj pneumatiky.

A tých by bola škoda, pretože výrobca už sériovo obúva Swift Sport na 17-palcové kolesá s pneumatikami Good Year Eagle F1 rozmeru 195/45, ktoré majú taktiež nemalý podiel na výbornej stabilite vozidla. Výška profilu 45 je pritom z pohľadu komfortu jazdy ideálnym kompromisom, aby každá jazda cez mesto nebola pravidelne sprevádzaná počítaním stavcov na chrbtici.

Suzuki Swift Sport je veľmi dobrým príkladom toho, že keď Japonci chcú, vedia postaviť skutočne skvelé malé športové auto. Tentokrát naozaj chceli, pretože za 510.000 Sk pripravili perfektne vyladené a na dnešnú dobu mimoriadne zábavné auto, ktoré robí dobre meno značke a je najlepšou formou oslavy jej úspechov v majstrovstvách sveta automobilových súťaží.

Motor 1.6
Zdvihový objem (cm³) 1586
Výkon (kW/k) 92/125
pri otáčkach (1/min) 6800
Krútiaci moment (Nm) 148
pri otáčkach (1/min) 4800
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,9
Nameraná spotreba (l/100 km) 8,5
Cena testovaného modelu od (Sk) 510.000

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 234
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 10 533
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 370
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 7 834
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 770
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 507
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  7. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  8. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 349
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 007
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 316
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 852
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 029
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 666
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 655
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu