SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Najrýchlejší Swift - prvá jazda

V dobe stúpajúceho výkonu a zároveň neustále narastajúcej hmotnosti automobilov je čoraz ťažšie nájsť ostrý hatchback, ktorý by bral dych nielen svojim zrýchlením ale hlavne svižnosťou a obratnosťou v zákrutách.

Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér.Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V dobe stúpajúceho výkonu a zároveň neustále narastajúcej hmotnosti automobilov je čoraz ťažšie nájsť ostrý hatchback, ktorý by bral dych nielen svojim zrýchlením ale hlavne svižnosťou a obratnosťou v zákrutách.

Ladiči podvozkov robia čo môžu, ale kilá navyše dané vysokými požiadavkami na bezpečnosť, deformačné zóny a výbavu sa obísť nedajú. Navyše pribúdajúci počet elektronických pomocníkov stále viac uberá vodiča o priamu kontrolu nad autom. Preto ak si dnes človek chce užiť trochu radosti zo živého riadenia auta a takpovediac trochu zabojovať s vozidlom v zákrutách, ako tomu bolo v minulosti v prípade ostrých kompaktov, musí dnes siahnuť o kategóriu nižšie. Napríklad po mimoriadne talentovanom nováčikovi Suzuki Swift s prívlastkom Sport.

Zvonka Swift Sport vyzerá rovnako sympaticky ako bežný model. Má podobne milý výraz, ale keď sa zahľadíte bližšie, všimnete si niekoľko zmien. V prvom rade širší a prikrčenejší postoj, čo je zásluha nového predného spojlera. K ďalším neprehliadnuteľným detailom patria mohutnejšie prahy, efektné 17-palcové kolesá a dve okrúhle koncovky výfuku. Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér. Predné športové sedadlá nevyzerajú síce  divoko, ale sú správne hlboké, aby podržali telo v skutočne ostrých zákrutách a zároveň dostatočne komfortné na dlhšie cestovanie. Jediné, čo nás na nich trochu nemilo prekvapilo, bola netradične vysoká poloha sedenia, ale časom sme si zvykli. Príjemným oživením interiéru sú trojramenný športový volant s hrubším a výraznejšie tvarovaným vencom potiahnutým kožou, farebné poťahy na dverách, hliníkové pedále a špeciálne koberce. Jednoduchá palubná doska ostala nezmenená, iba v spodnej časti stredového panelu nahradila manuálne ovládanie ventilačnej sústavy automatická klimatizácia.

Ak sa posunieme od dizajnu ku technike, prvé, čo robí takéto auto športovým, je motor. Ten pod prednou kapotou Swifta Sport má objem 1,6 l a dosahuje výkon 92 kW/125 k, ktorý autu o hmotnosti 1090 kg stačí. Na stláčanie akcelerátora reaguje ostro a do otáčok stúpa s nadšením ako sa na Japonca patrí. Najvýraznejšie pritom ťahá od 4500 ot/min po červené pole, ktoré začína tesne pod hranicou 7000 ot/min. Radiť na vyšší prevodový stupeň sa ale oplatí pri 6000 ot/min, pretože krútiaci moment 148 Nm vrcholí pri 4800 ot/min a potom klesá. Narábanie s pákou 5-stupňovej manuálnej prevodovky je radosť sama o sebe.

Najsilnejšou stránkou malého japonského dravca je podvozok. Základ sa po technickej stránke od klasického Swiftu nelíši. Zaostrením zraku pod blatníky ale zistíte, že pôvodné tlmiče nahradili úplne nové značky Monroe, zosilnené boli uchytenia náprav, ktoré dostali lepšie púzdra uloženia a samotné nápravy majú pevnejšiu konštrukciu. Jednoducho v snahe dosiahnuť čo najlepšie jazdné vlastnosti technici nenechali nič na náhodu. Posilňovač riadenia je naďalej elektronický, ale jeho riadiaca jednotka bola preladená s dôrazom na lepšiu spätnú väzbu.

Výsledkom snaženia konštruktérov sme boli nadšení. Za volantom Swifta Sport sme si užili takú porciu zábavy ako so žiadnym z konkurentov v tejto cenovej kategórii. Pri razantnom brzdení do zákruty a následnom „uťahovaní“ stopy prechádza Swift Sport do jemného pretáčavého šmyku, pričom za pomoci presného riadenia a jemnej práce s ostro reagujúcim plynom ho môže vodič naďalej krásne kontrolovať a nasmerovať kam treba. To sa už ale bavíme o extrémnych situáciách. Pri bežnej športovej jazde si smerovú stabilitu stráži so zaťatosťou pitbulla. Obe nápravy držia na ceste ako prikované, až to vodiča provokuje stále viac povoľovať uzdu a hľadať, kde je hranica auta aj jeho odvahy. Tento mikrosúboj pritom často vyhráva auto, ktorého limity sú posunuté naozaj vysoko. Prítomnosť štandardne montovaného ESP preto považujeme skôr za povinnú čiarku v zozname výbavy než za nutnosť, bez ktorej by mal Swift Sport v očiach motoristov západnej Európy veľký čierny bod. Vypnúť sa samozrejme dá, ale nie je to ani potrebné, pretože nie je prehnane citlivý. Zasahuje až vyslovene v krajných situáciách, kedy by mohol nastať problém. V prípade, že sa vodič – pretekár odhodlá ESP vypnúť, špeciálne na klzkom povrchu (sneh, voda, šotolina) si musí dávať pozor na jemné dávkovanie plynu. Inak ho bude predok voziť zo strany na stranu a zabrať dostanú aj pneumatiky.

A tých by bola škoda, pretože výrobca už sériovo obúva Swift Sport na 17-palcové kolesá s pneumatikami Good Year Eagle F1 rozmeru 195/45, ktoré majú taktiež nemalý podiel na výbornej stabilite vozidla. Výška profilu 45 je pritom z pohľadu komfortu jazdy ideálnym kompromisom, aby každá jazda cez mesto nebola pravidelne sprevádzaná počítaním stavcov na chrbtici.

Suzuki Swift Sport je veľmi dobrým príkladom toho, že keď Japonci chcú, vedia postaviť skutočne skvelé malé športové auto. Tentokrát naozaj chceli, pretože za 510.000 Sk pripravili perfektne vyladené a na dnešnú dobu mimoriadne zábavné auto, ktoré robí dobre meno značke a je najlepšou formou oslavy jej úspechov v majstrovstvách sveta automobilových súťaží.

Motor 1.6
Zdvihový objem (cm³) 1586
Výkon (kW/k) 92/125
pri otáčkach (1/min) 6800
Krútiaci moment (Nm) 148
pri otáčkach (1/min) 4800
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,9
Nameraná spotreba (l/100 km) 8,5
Cena testovaného modelu od (Sk) 510.000

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 304
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 446
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 213
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 721
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 479
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 424
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 554
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 269
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 063
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L