SME

Najrýchlejší Swift - prvá jazda

V dobe stúpajúceho výkonu a zároveň neustále narastajúcej hmotnosti automobilov je čoraz ťažšie nájsť ostrý hatchback, ktorý by bral dych nielen svojim zrýchlením ale hlavne svižnosťou a obratnosťou v zákrutách.

Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér.Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V dobe stúpajúceho výkonu a zároveň neustále narastajúcej hmotnosti automobilov je čoraz ťažšie nájsť ostrý hatchback, ktorý by bral dych nielen svojim zrýchlením ale hlavne svižnosťou a obratnosťou v zákrutách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ladiči podvozkov robia čo môžu, ale kilá navyše dané vysokými požiadavkami na bezpečnosť, deformačné zóny a výbavu sa obísť nedajú. Navyše pribúdajúci počet elektronických pomocníkov stále viac uberá vodiča o priamu kontrolu nad autom. Preto ak si dnes človek chce užiť trochu radosti zo živého riadenia auta a takpovediac trochu zabojovať s vozidlom v zákrutách, ako tomu bolo v minulosti v prípade ostrých kompaktov, musí dnes siahnuť o kategóriu nižšie. Napríklad po mimoriadne talentovanom nováčikovi Suzuki Swift s prívlastkom Sport.

SkryťVypnúť reklamu

Zvonka Swift Sport vyzerá rovnako sympaticky ako bežný model. Má podobne milý výraz, ale keď sa zahľadíte bližšie, všimnete si niekoľko zmien. V prvom rade širší a prikrčenejší postoj, čo je zásluha nového predného spojlera. K ďalším neprehliadnuteľným detailom patria mohutnejšie prahy, efektné 17-palcové kolesá a dve okrúhle koncovky výfuku. Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér. Predné športové sedadlá nevyzerajú síce  divoko, ale sú správne hlboké, aby podržali telo v skutočne ostrých zákrutách a zároveň dostatočne komfortné na dlhšie cestovanie. Jediné, čo nás na nich trochu nemilo prekvapilo, bola netradične vysoká poloha sedenia, ale časom sme si zvykli. Príjemným oživením interiéru sú trojramenný športový volant s hrubším a výraznejšie tvarovaným vencom potiahnutým kožou, farebné poťahy na dverách, hliníkové pedále a špeciálne koberce. Jednoduchá palubná doska ostala nezmenená, iba v spodnej časti stredového panelu nahradila manuálne ovládanie ventilačnej sústavy automatická klimatizácia.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa posunieme od dizajnu ku technike, prvé, čo robí takéto auto športovým, je motor. Ten pod prednou kapotou Swifta Sport má objem 1,6 l a dosahuje výkon 92 kW/125 k, ktorý autu o hmotnosti 1090 kg stačí. Na stláčanie akcelerátora reaguje ostro a do otáčok stúpa s nadšením ako sa na Japonca patrí. Najvýraznejšie pritom ťahá od 4500 ot/min po červené pole, ktoré začína tesne pod hranicou 7000 ot/min. Radiť na vyšší prevodový stupeň sa ale oplatí pri 6000 ot/min, pretože krútiaci moment 148 Nm vrcholí pri 4800 ot/min a potom klesá. Narábanie s pákou 5-stupňovej manuálnej prevodovky je radosť sama o sebe.

Najsilnejšou stránkou malého japonského dravca je podvozok. Základ sa po technickej stránke od klasického Swiftu nelíši. Zaostrením zraku pod blatníky ale zistíte, že pôvodné tlmiče nahradili úplne nové značky Monroe, zosilnené boli uchytenia náprav, ktoré dostali lepšie púzdra uloženia a samotné nápravy majú pevnejšiu konštrukciu. Jednoducho v snahe dosiahnuť čo najlepšie jazdné vlastnosti technici nenechali nič na náhodu. Posilňovač riadenia je naďalej elektronický, ale jeho riadiaca jednotka bola preladená s dôrazom na lepšiu spätnú väzbu.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom snaženia konštruktérov sme boli nadšení. Za volantom Swifta Sport sme si užili takú porciu zábavy ako so žiadnym z konkurentov v tejto cenovej kategórii. Pri razantnom brzdení do zákruty a následnom „uťahovaní“ stopy prechádza Swift Sport do jemného pretáčavého šmyku, pričom za pomoci presného riadenia a jemnej práce s ostro reagujúcim plynom ho môže vodič naďalej krásne kontrolovať a nasmerovať kam treba. To sa už ale bavíme o extrémnych situáciách. Pri bežnej športovej jazde si smerovú stabilitu stráži so zaťatosťou pitbulla. Obe nápravy držia na ceste ako prikované, až to vodiča provokuje stále viac povoľovať uzdu a hľadať, kde je hranica auta aj jeho odvahy. Tento mikrosúboj pritom často vyhráva auto, ktorého limity sú posunuté naozaj vysoko. Prítomnosť štandardne montovaného ESP preto považujeme skôr za povinnú čiarku v zozname výbavy než za nutnosť, bez ktorej by mal Swift Sport v očiach motoristov západnej Európy veľký čierny bod. Vypnúť sa samozrejme dá, ale nie je to ani potrebné, pretože nie je prehnane citlivý. Zasahuje až vyslovene v krajných situáciách, kedy by mohol nastať problém. V prípade, že sa vodič – pretekár odhodlá ESP vypnúť, špeciálne na klzkom povrchu (sneh, voda, šotolina) si musí dávať pozor na jemné dávkovanie plynu. Inak ho bude predok voziť zo strany na stranu a zabrať dostanú aj pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tých by bola škoda, pretože výrobca už sériovo obúva Swift Sport na 17-palcové kolesá s pneumatikami Good Year Eagle F1 rozmeru 195/45, ktoré majú taktiež nemalý podiel na výbornej stabilite vozidla. Výška profilu 45 je pritom z pohľadu komfortu jazdy ideálnym kompromisom, aby každá jazda cez mesto nebola pravidelne sprevádzaná počítaním stavcov na chrbtici.

Suzuki Swift Sport je veľmi dobrým príkladom toho, že keď Japonci chcú, vedia postaviť skutočne skvelé malé športové auto. Tentokrát naozaj chceli, pretože za 510.000 Sk pripravili perfektne vyladené a na dnešnú dobu mimoriadne zábavné auto, ktoré robí dobre meno značke a je najlepšou formou oslavy jej úspechov v majstrovstvách sveta automobilových súťaží.

Motor 1.6

Zdvihový objem (cm³) 1586

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkon (kW/k) 92/125

pri otáčkach (1/min) 6800

Krútiaci moment (Nm) 148

pri otáčkach (1/min) 4800

Maximálna rýchlosť (km/h) 200

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,9

Nameraná spotreba (l/100 km) 8,5

Cena testovaného modelu od (Sk) 510.000

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 772
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 532
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 307
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu