SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Najrýchlejší Swift - prvá jazda

V dobe stúpajúceho výkonu a zároveň neustále narastajúcej hmotnosti automobilov je čoraz ťažšie nájsť ostrý hatchback, ktorý by bral dych nielen svojim zrýchlením ale hlavne svižnosťou a obratnosťou v zákrutách.

Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér.Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V dobe stúpajúceho výkonu a zároveň neustále narastajúcej hmotnosti automobilov je čoraz ťažšie nájsť ostrý hatchback, ktorý by bral dych nielen svojim zrýchlením ale hlavne svižnosťou a obratnosťou v zákrutách.

Ladiči podvozkov robia čo môžu, ale kilá navyše dané vysokými požiadavkami na bezpečnosť, deformačné zóny a výbavu sa obísť nedajú. Navyše pribúdajúci počet elektronických pomocníkov stále viac uberá vodiča o priamu kontrolu nad autom. Preto ak si dnes človek chce užiť trochu radosti zo živého riadenia auta a takpovediac trochu zabojovať s vozidlom v zákrutách, ako tomu bolo v minulosti v prípade ostrých kompaktov, musí dnes siahnuť o kategóriu nižšie. Napríklad po mimoriadne talentovanom nováčikovi Suzuki Swift s prívlastkom Sport.

Zvonka Swift Sport vyzerá rovnako sympaticky ako bežný model. Má podobne milý výraz, ale keď sa zahľadíte bližšie, všimnete si niekoľko zmien. V prvom rade širší a prikrčenejší postoj, čo je zásluha nového predného spojlera. K ďalším neprehliadnuteľným detailom patria mohutnejšie prahy, efektné 17-palcové kolesá a dve okrúhle koncovky výfuku. Dynamikou nabitému zovňajšku neostáva nič dlžný ani interiér. Predné športové sedadlá nevyzerajú síce  divoko, ale sú správne hlboké, aby podržali telo v skutočne ostrých zákrutách a zároveň dostatočne komfortné na dlhšie cestovanie. Jediné, čo nás na nich trochu nemilo prekvapilo, bola netradične vysoká poloha sedenia, ale časom sme si zvykli. Príjemným oživením interiéru sú trojramenný športový volant s hrubším a výraznejšie tvarovaným vencom potiahnutým kožou, farebné poťahy na dverách, hliníkové pedále a špeciálne koberce. Jednoduchá palubná doska ostala nezmenená, iba v spodnej časti stredového panelu nahradila manuálne ovládanie ventilačnej sústavy automatická klimatizácia.

Ak sa posunieme od dizajnu ku technike, prvé, čo robí takéto auto športovým, je motor. Ten pod prednou kapotou Swifta Sport má objem 1,6 l a dosahuje výkon 92 kW/125 k, ktorý autu o hmotnosti 1090 kg stačí. Na stláčanie akcelerátora reaguje ostro a do otáčok stúpa s nadšením ako sa na Japonca patrí. Najvýraznejšie pritom ťahá od 4500 ot/min po červené pole, ktoré začína tesne pod hranicou 7000 ot/min. Radiť na vyšší prevodový stupeň sa ale oplatí pri 6000 ot/min, pretože krútiaci moment 148 Nm vrcholí pri 4800 ot/min a potom klesá. Narábanie s pákou 5-stupňovej manuálnej prevodovky je radosť sama o sebe.

Najsilnejšou stránkou malého japonského dravca je podvozok. Základ sa po technickej stránke od klasického Swiftu nelíši. Zaostrením zraku pod blatníky ale zistíte, že pôvodné tlmiče nahradili úplne nové značky Monroe, zosilnené boli uchytenia náprav, ktoré dostali lepšie púzdra uloženia a samotné nápravy majú pevnejšiu konštrukciu. Jednoducho v snahe dosiahnuť čo najlepšie jazdné vlastnosti technici nenechali nič na náhodu. Posilňovač riadenia je naďalej elektronický, ale jeho riadiaca jednotka bola preladená s dôrazom na lepšiu spätnú väzbu.

Výsledkom snaženia konštruktérov sme boli nadšení. Za volantom Swifta Sport sme si užili takú porciu zábavy ako so žiadnym z konkurentov v tejto cenovej kategórii. Pri razantnom brzdení do zákruty a následnom „uťahovaní“ stopy prechádza Swift Sport do jemného pretáčavého šmyku, pričom za pomoci presného riadenia a jemnej práce s ostro reagujúcim plynom ho môže vodič naďalej krásne kontrolovať a nasmerovať kam treba. To sa už ale bavíme o extrémnych situáciách. Pri bežnej športovej jazde si smerovú stabilitu stráži so zaťatosťou pitbulla. Obe nápravy držia na ceste ako prikované, až to vodiča provokuje stále viac povoľovať uzdu a hľadať, kde je hranica auta aj jeho odvahy. Tento mikrosúboj pritom často vyhráva auto, ktorého limity sú posunuté naozaj vysoko. Prítomnosť štandardne montovaného ESP preto považujeme skôr za povinnú čiarku v zozname výbavy než za nutnosť, bez ktorej by mal Swift Sport v očiach motoristov západnej Európy veľký čierny bod. Vypnúť sa samozrejme dá, ale nie je to ani potrebné, pretože nie je prehnane citlivý. Zasahuje až vyslovene v krajných situáciách, kedy by mohol nastať problém. V prípade, že sa vodič – pretekár odhodlá ESP vypnúť, špeciálne na klzkom povrchu (sneh, voda, šotolina) si musí dávať pozor na jemné dávkovanie plynu. Inak ho bude predok voziť zo strany na stranu a zabrať dostanú aj pneumatiky.

A tých by bola škoda, pretože výrobca už sériovo obúva Swift Sport na 17-palcové kolesá s pneumatikami Good Year Eagle F1 rozmeru 195/45, ktoré majú taktiež nemalý podiel na výbornej stabilite vozidla. Výška profilu 45 je pritom z pohľadu komfortu jazdy ideálnym kompromisom, aby každá jazda cez mesto nebola pravidelne sprevádzaná počítaním stavcov na chrbtici.

Suzuki Swift Sport je veľmi dobrým príkladom toho, že keď Japonci chcú, vedia postaviť skutočne skvelé malé športové auto. Tentokrát naozaj chceli, pretože za 510.000 Sk pripravili perfektne vyladené a na dnešnú dobu mimoriadne zábavné auto, ktoré robí dobre meno značke a je najlepšou formou oslavy jej úspechov v majstrovstvách sveta automobilových súťaží.

Motor 1.6
Zdvihový objem (cm³) 1586
Výkon (kW/k) 92/125
pri otáčkach (1/min) 6800
Krútiaci moment (Nm) 148
pri otáčkach (1/min) 4800
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,9
Nameraná spotreba (l/100 km) 8,5
Cena testovaného modelu od (Sk) 510.000

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  5. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 264
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 465
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 225
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 621
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 410
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 404
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 363
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 563
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 379
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 335
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý premiér SR Mikuláš Dzurinda.

Rozhovor s Mikulášom Dzurindom.

13. máj
Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 387-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 224 obetí.

13 h
Peter Schutz

Orbánisticko-lepenistické živly sú už plné nádeje.

14. máj
Jakub Koniar (vľavo) a Jaroslav Polách.

Slováci sa dostali až do semifinále MS v biliarde.

18 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj
Škoda Fabia v základnej výbave Ambition.

Oproti predošlej generácii zdražela približne o 2000 eur.

13. máj