
Tokio 9. apríla (TASR) - Toyota Motor Corp plánuje už v lete predstaviť prototyp nového hybridného vozidla s nulovými emisiami škodlivých plynov, poháňaného palivovým článkom a batériou. Základom tejto najnovšej verzie bude päťmiestne športovo-úžitkové vozidlo Highlander a bude ho poháňať predovšetkým palivový článok s výkonom 90 kilowattov, pôvodná verzia z roka 1997 mala výkon 25 kilowattov.
Toyota aj napriek radu nevyriešených technických problémov je optimistická k vyhliadkam automobilov s palivovými článkami, ktoré ako palivo využívajú vodík na výrobu elektrickej energie a odborníci ich považujú za najsľubejšiu náhradu tradičného výbušného motora.
Výkonný riaditeľ Toyoty Hirojuki Watanabe uviedol, že pred masovou výrobou a predajom hybridných vozidiel musia vyriešiť celý rad otázok, vrátane nákladov, bezpečnosti a spoľahlivosti. Očakáva, že takéto automobily sa na cestách neobjavia pred rokom 2010.
Jeho optimizmus pramení z úspechu hybridného elektromobilu Prius, ktorý ako pohonnú jednotku využíva kombináciu benzínového a elektrického motora, čím vozidlo dosahuje takmer dvojnásobne nižšiu spotrebu než auto s bežným benzínovým motorom. Podľa jeho slov od uvedenia na trh v novembri 1997 doteraz predali viac než 50 000 týchto vozidiel, čo prekročilo pôvodné prognózy.
Nový hybrid úplne nahradí benzínový motor Priusu palivovým článkom. H. Watanabe nepovažuje za dôležité rozdiely medzi prototypmi DaimlerChrysler AG na metanol, z ktorého sa chemickou cestou získava vodík a konceptom Toyoty pre používanie čistého vodíka, ktorý sa oveľa jednoduchšie integruje do existujúcich palivových systémov. Podľa jeho názoru totiž síce jednotlivé automobilky postupujú rôznymi spôsobmi, no niekoľko odlišných možností pomôže urýchliť prijatie vodíka ako automobilového paliva.
* 1 sov