Koncom apríla prešli sériou nárazových testov nezávislej skúšobne euro NCAP ďalšie dva malé exempláre. Obe autá dosiahli dnes už komerčne nutné hodnotenie na úrovni piatich hviezdičiek a to aj napriek tomu, že jedno z nich je kabriolet a druhé pomerne malé auto.
Obe automobilky tak ukázali vysoký bezpečnostný štandard v ochrane dospelých. Pri strete s chodcom sa však kvôli proporciám vozidiel nepodarilo prekročiť dvojhviezdičkové hodnotenie v ochrane chodcov. Kým nové Mini druhej generácie si dobre stráži bezpečnosť detí, v Peugeote 207 CC sa predpísané autosedačky na zadné sedadlá nevmestili, ak mal vpredu sedieť priemerne vysoký človek s normálnou pozíciou sedadla. Preto EuroNCAP nevykonalo nárazové testy s figurínami detí.
Mini Cooper
Asi najúspešnejší retro automobil, z ktorého sa po znovuzrodení vyrobilo už milión kusov, sleduje súčasný technický trend vo všetkých oblastiach vrátane bezpečnosti. A to aj napriek tomu, že tvary karosérie malého auta sú podriadené skôr odkazu minulosti. Karosérie ostatných malých áut dneška majú kvôli požiadavkám na bezpečnosť a komfort takmer rovnaké proporcie. Konštruktérske dielne BMW dokázali urobiť bezpečnú karosériu aj pri zachovaní pôvodných proporcí, pretože Mini dosiahlo v ochrane dospelých 33 bodov, čo je už dosť na päť hviezdičiek. K výsledku však tromi bodmi , teda dosť výrazne, pomohol inteligentný pripomínač nezapnutých bezpečnostných pásov predných aj zadných sedadiel. Podľa nedávneho redakčného testu Mini vieme, že „seat belt reminder“ je neodbytný, ale má ďaleko príjemnejší zvuk než väčšina konkurenčných automobilov.
Okrem pripomenutia nezapnutých pásov dostalo Mini za čelný náraz 13 (81%) a za bočný náraz 16 (89 %) bodov. Podľa záznamu z videokamery a z obhliadky roztriešteného vraku bol kontakt dospelých pasažierov s čelnými airbagmi v poriadku a podľa očakávania. Volant sa posunul smerom k vodičovi iba o 5 mm a doľava o 24 mm. Podstatné je, že hrudník neprišiel do kontaktu s volantom a o tuhosti karosérie svedčí fakt, že predný stĺpik okna zostal posunutý iba o 24 mm.
Výraznejšie deformácie nastali v oblasti pedálovej skupiny, kde brzdový pedál klesol 92 mm a spojkový pedál vystúpil smerom k vodičovi o 49 mm. Napriek tomu posunuté pedále nespôsobili zlomeninu v oblasti chodidiel a členka. Ochrana detí v autosedačkách umiestnených na zadných sedadlách zodpovedá úrovni troch hviezdičiek, pretože deti boli v priamom smere počas čelného nárazu dobre zabezpečené. Akurát bolo zaznamenané vyššie zvislé zaťaženie u trojročného dieťaťa. Nedostatky sa dostavili pri bočnom náraze, kedy sa trojročné dieťa v autosedačke ukázalo ako zraniteľné, hoci na jeho hlavu nepôsobilo také preťaženie ako u 18 mesačného dieťaťa. S danými tvarmi karosérie zrejme nebolo možné dosiahnuť viac v ochrane chodcov, za ktorú Mini inkasovalo dve hviezdičky. Môže za to tvrdá predná časť a krátka predná kapota.
Peugeot 207 CC
Rovnaký počet bodov (33) za ochranu dospelých ako Mini, dosiahol aj Peugeot akurát, že jeho otravný pripomínač nezapnutých pásov dostal iba dva body a Peugeot vynikol pri bočnom náraze, kde za 100 %-né splnenie požiadaviek dostal 18 bodov. Pri čelnom náraze ohodnotenom na 13 bodov (81%) sa zrejme prejavila absencia strechy, pretože bežná verzia 207 dostala v tejto disciplíne o dva body viac.
Pri detailnom pohľade na priebeh nehody nebol zaznamenaný posun volantu v pozdĺžnej osi, iba jeho vychýlenie smerom doľava o 13 mm. O tuhosti karosérie svedčí fakt, že stĺpik čelného skla zmenil svoju polohu iba o 12 mm. Veľmi dobre dopadli tiež nohy vodiča bez rizika zranenia pri podmienkach nárazu EuroNCAP. Posun pedálov bol následovný : plynový pedál späť o 70 mm a smerom hore o 36 mm.
Autor: rch