Európsky prieskum posunul krajiny ako UK, Holandsko, Grécko, Malta a Írsko na spodok zoznamu za Dánsko, Švédsko a Nemecko. ESP môže zmenšiť dôsledky vážnych nehôd a dramaticky znížiť ich počet v Európe.
ESP sa prvý krát objavilo pred desiatimi rokmi a jeho prínos k bezpečnosti sa stal rýchlo zrejmý. Niekoľko štúdii ukázalo, že autá vybavené ESP menej často havarujú ako bez neho. Odhady sa líšia, ale ESP môže predísť jednému úmrtiu z piatich pasažierov, čím zachráni každoročne životy tisícom ľudí v Európskej únii, ak bude vo všetkých autách.
Úlohou ESP je rozpoznať začiatok šmyku. V zlomku sekundy pribrzďuje jednotlivé kolesá, čím napomáha udržať auto pod kontrolou predtým, ako sa šmyk rozvinie. Systém pomáha šoférovi udržať kontrolu nad vozidlom bez ohľadu na to, či je šmyk výsledkom vyhýbacieho manévru alebo obyčajnej chyby.
Výsledky boli zverejnené spolu s uvedením kampane „ Zvoľte si ESP“ pod patronátom Európskej komisie s cieľom zvýšiť povedomie o ESP. Existujú veľké rozdiely v supňoch, v ktorých tento rozhodujúci bezpečnostný prvok je ponúkaný zákazníkom v Európe. Prieskumy ukázali, že Dánsko a Švédsko patria k najlepším, čo sa týka vybavenia štandardnej výbavy systémom ESP. Malta a Írsko skončili medzi poslednými s nízkym podielom ESP na štandardnej výbave hlavne v triede superminis a malých rodinných áut. Dôvody týchto rozdielov pritom nie sú technického charakteru. Niektoré modely majú ESP ako súčasť štandardnej výbavy v jednej krajine, kým v druhej nie je ESP v tom istom modeli dostupné ani za príplatok.
Pri prezentácii výsledkov prieskumu generálny tajomník Euro NCAP Adrian Hobbs poznamenal:“ Všetci sa musíme snažiť zvýšiť povedomie o dôležitosti ESP. Výrobcovia odpovedajú na požiadavky zákazníkov, ale zákazníci si budú žiadať ESP iba ak budú vedieť o jeho výhodách a prínose. Preto treba vytvárať tlak na výrobcov a distribútorov, aby ESP bolo súčasťou štandardných výbav všetkých nových modelov áut v každej krajine“.