Katalyzátor benzínového motora vydrží veľmi dlho, avšak už po stotisíc kilometroch jeho účinnosť výrazne klesá a bude závisieť od typu vozidla a spôsobu používania, či dokáže prejsť emisnou kontrolou.
V horšom prípade si môže motorista zničiť katalyzátor oveľa skôr, napríklad prehriatím. Nespálený uhľovodík spôsobený zlým spaľovaním vo valcoch sa zachytáva v stenách katalyzátora, následne sa vznieti a zničí platinovú vrstvu, ktorá má viazať karbóny vo výfukových plynoch. Nespálený uhľovodík vzniká aj vtedy, ak motor spotrebuje citeľne viac oleja alebo jazdí na nevhodné palivo.
Motoristi by vo vlastnom záujme mali sledovať hladinu oleja v motore a jeho spotrebu. Obmedziť treba tiež prudké zrýchlenie so studeným motorom, kedy sa ešte ani katalyzátor nestihol zohriať. Počas dlhotrvajúcej jazdy po diaľnici bez prestávky a vo vysokej rýchlosti tiež nezaškodí na chvíľu ubrať plyn a mierne ochladiť katalyzátor.
Náš TIP
Pravidelná kontrola hladiny oleja v motore a návšteva servisu, ak olej podozrivo rýchlo mizne, môže zachrániť katalyzátor a jeho finančne náročnú výmenu.