Od apríla pribudla majiteľom vozidiel s benzínovým motorom a riadeným katalyzátorom povinnosť absolvovať samostatnú emisnú kontrolu podľa zákonom stanoveného časového harmonogramu. Zosúladenie s európskou legislatívou vytiahne z peňaženiek finančne najviac zaťaženej skupiny obyvateľstva ďalšie peniaze i čas. Hoci cieľom emisných kontrol je ochrana životného prostredia a zvýšený dohľad nad produkovaním škodlivých látok do ovzdušia, paradoxne nový spôsob kontroly emisie už viac nezníži.
Vozidlá s riadeným katalyzátorom a benzínovým motorom totiž doposiaľ podstúpili emisnú kontrolu v rámci technickej kontroly, kde boli výsledky zapísané do protokolu. Na cestách teda smeli jazdiť autá iba s funkčným katalyzátorom a emisiami v predpísanej norme. Podľa nového zákona bude v podstate ten istý proces emisnej kontroly vyňatý z STK ako samostatná kontrola so samostatným poplatkom, evidenciou a osvedčením, ale tými istými normami ako predtým.
Dve návštevy
Motoristi s dotknutou skupinou vozidiel budú musieť navštíviť strediská emisnej kontroly raz za dva roky bez ohľadu na to, kedy im vychádza pravidelná dvojročná technická kontrola vozidla. Do budúcnosti bude dobré zosúladiť si termín estékačky s termínom emisnej kontroly na jednu návštevu stanice technickej a emisnej kontroly.
Pretože na prvú emisnú kontrolu sú v závislosti od prvého prihlásenia vozidla do evidencie stanovené lehoty, motoristi si môžu vykonať predčasne technickú kontrolu, aby mali termíny zosúladené alebo pri bližšej technickej kontrole požiadať o vykonanie emisnej kontroly v predstihu. Či vykonávateľ kontrol predčasnému termínu vyhovie, závisí od vyťaženosti stredísk, ale podľa našich informácií v tom nebýva problém. Aj pracoviská emisných kontrol sa dnes riadia pravidlami trhu, a tak každý prevádzkovateľ má záujem o to, aby motorista platil za tzv. vynútený úkon pod jeho strechou.
Ceny
Previerka škodlivosti výfukových plynov je daná zákonom a z pohľadu motoristu patrí medzi vynútené výkony, ktoré musí občan zo zákona strpieť, teda vyžiadať si ich a uhradiť. Cena za emisnú kontrolu napriek tomu nie je regulovaná a mala by sa pohybovať od 280 Sk vyššie. Podľa prieskumu denníka SME sa ceny emisných kontrol benzínových motorov s riadeným katalyzátorom pohybujú od 300 do 420 Sk v závislosti od firmy a regiónu. Motoristi by si mali tiež uvedomiť, že okrem samotnej kontroly musia zaplatiť za nálepku na evidenčné číslo (20 – 60 Sk) a tiež za preukaz o emisných kontrolách, približne 40 Sk. Cena za emisnú kontrolu musí byť na doklade oddelená od ceny za prípadné nastavenie, resp. opravu motora a príslušných systémov.
Do konca júna 2007
Ešte pred začiatkom letných prázdnin by mali absolvovať emisnú kontrolu vozidlá prvý krát evidované do 31.12. 1993, ktorých je v prevádzke približne dvadsaťtisíc. Podľa nového a veľmi presného centrálneho systému evidencie vykonalo do 9. mája emisnú kontrolu 4861 automobilov s benzínovým motorom a zdokonaleným emisným systémom R-KAT (riadený katalyzátor). Predpísaným hodnotám nevyhovelo 97 automobilov, teda približne dve percentá. Majitelia vozidiel, ktoré nevyhoveli, musia dať opraviť alebo nastaviť automobil tak, aby splnil opätovnú emisnú kontrolu za znížený poplatok. Vozidlá bez platnej emisnej kontroly nebudú považované za spôsobilé premávky na pozemných komunikáciách. Podľa Mariána Škoricu zo spoločnosti Seka, emisné kontroly podstúpi približne 700 000 evidovaných vozidiel s riadeným katalyzátorom R-KAT. „Čísla môžu kolísať v závislosti od počtu vozidiel vyradených resp. novo prihlásených do evidencie, počtu administratívnych EK a disciplinovanosti motoristov“ dodáva Škorica.
Termíny prvej EK pre vozidlá s R-KAT
Prvé prihlásenie do evidencie | Lehota prvej emisnej kontroly |
do 31.12.1993 | od 1.4. 2007 do 30.6.2007 |
od 1.1 1994 do 31.12.1999 | od 1.7. 2007 do 31.12. 2007 |
od 1.2000 | od 1.1. 2007 do 30.6.2008 |
Nové a staré autá
Nových automobilov mladších ako štyri roky sa zatiaľ emisné kontroly netýkajú, lebo tie prídu na rad rovnako ako pri technickej kontrole až po štyroch rokoch od prvého prihlásenia do evidencie. Posledný stanovený termín (koniec júna 2008) pre skupinu vozidiel prihlásených od 1.1.2000 sa týka motoristov, ktorým vychádza termín prvej emisnej kontroly práve v tomto období. Staré vozidlá s benzínovým motorom ale bez riadeného prípadne žiadneho katalyzátora podstupujú emisné kontroly raz ročne podľa osobitných emisných limitov.
V praxi to znamená asi toľko, že kontrolou nemusí prejsť vozidlo s mierne poškodeným katalyzátorom alebo lambda sondou a naopak na cestách budú jazdiť ešte staršie vozidlá bez katalyzátora a s vyšším obsahom škodlivín vo výfukových plynoch. Z tohto pohľadu budú na tom horšie majitelia starších automobilov s opotrebovaným katalyzátorom, pretože jeho prípadná výmena môže stáť sumu na úrovni polovice hodnoty automobilu.
Administratívna EK a STK
Niekdajšie nariadenie vlády, povinne absolvovať administratívnu emisnú aj technickú kontrolu s novým autom, zrušilo ďalšie vykonávacie nariadenie. Od vtedy je to iba na dobrovoľnosti motoristov, najmä tých, ktorí cestujú do zahraničia. Vo väčšine krajín EÚ môžu požadovať doklad o emisnej kontrole aj pri vozidlách, ktoré sú mladšie ako štyri roky. V únii totiž platí, že všetky vozidlá v prevádzke musia mať označenie o spôsobilosti na premávku na pozemných komunikáciách.
Pri administratívnom type emisnej kontroly sa overujú identifikačné a evidenčné údaje vozidla a porovnáva sa ich zhoda s údajmi v predložených dokladoch. Pracovisko emisnej kontroly na základe toho vystaví osvedčenie o emisnej kontrole a vozidlu udelí perforovanú kontrolnú nálepku s vyznačením platnosti.
Administratívnu emisnú kontrolu možno vykonať aj na vozidle, ktoré už podlieha emisnej kontrole, napríklad z dôvodu výmeny evidenčného čísla, výmeny čelného skla, straty osvedčenia o emisnej kontrole alebo poškodenia kontrolnej nálepky. Vtedy sa však treba obrátiť iba na pracovisko, ktoré vykonalo pôvodnú pravidelnú EK.
Dovoz auta?
Pri individuálnom dovoze sa vozidlá musia podrobiť zvláštnej emisnej kontrole akurát z nej vypadáva overenie evidenčného čísla, pretože to ešte nie je pridelené. Emisná kontrola musí byť vykonaná pred kontrolou technického stavu a protokol treba mať pri prihlasovaní vozidla do evidencie.
Katalyzátor alebo lambda
Ak vozidlo pri emisnej kontrole nevyhovie z dôvodu prekročenia emisných limitov, vyhodnotí sa ako nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. Preto nebude použiteľné v premávke až dovtedy, kým pri opakovanej emisnej kontrole stanoveným požiadavkám nevyhovie.
Najčastejšou príčinou nesplnenia emisných limitov môže byť prehriaty alebo inak poškodený katalyzátor, prípadne nefungujúca lambda sonda, ktorá sníma údaje o zložení výfukových plynov a komunikuje s riadiacou jednotkou motora. Ak vozidlo neprejde emisnou kontrolou, ešte to neznamená, že má zlý katalyzátor. Niekedy stačí v odbornom servise vymeniť lacnejšiu lambda sondu a nastaviť elektroniku motora. Nepriateľom katalyzátorov môže byť použitie nevhodného paliva alebo prehriatie.
Dnes sa na čerpacích staniciach predávajú iba bezolovnaté benzíny, ale práve pred desiatimi – dvanástimi rokmi, keď sa u nás začali rozmáhať prvé vozidlá s katalyzátormi, často dochádzalo k zámene bezolovnatého benzínu s olovnatým. Na trvalé poškodenia riadeného katalyzátora tak môžu doplatiť práve majitelia Felícií alebo iných starších áut s R-KAT. Z tohto dôvodu by bolo dobré pri kúpe ojazdeného auta s R-KAT nahliadnuť do protokolu o technickej kontrole, či boli alebo sú emisné limity v poriadku.
V závislosti od typu staršieho vozidla sa môže cena nového katalyzátora pohybovať od 10 500 do 40 000 Sk. Lambda sonda je o niečo lacnejšia v rozmedzí od 4000 do 8000 Sk.
Približné ceny pre nový katalyzátor a lambda sondu u vybraných starších vozidiel
Vozidlo | rok výroby | motor | katalyzátor (Sk) | lambda sonda(Sk) |
Škoda Felicia | 1997 | 1,3 Mpi | 10 300 | 4400 |
Škoda Octavia | 1998 | 1,6 i | 32 500 | 5200 |
Renault Megane | 1997 | 1,4 i | 21 000 | 5600 |
Opel Astra | 1994 | 1,6 i | 20 000 | 4000 |
Fiat Punto | 1996 | 1,1 i | 29 000 | 6300 |
Ford Escort | 1994 | 1,8 i | 16 700 | 8300 |
![]() | Pracoviská emisných kontrol (PEK) vyrastajú ako huby po daždi. Takto by mali byť označené tie, ktoré majú oprávnenie vykonávať emisné kontroly |
![]() | Nové predpisy staré vozidlá z ciest nevytlačia, pretože tie majú iné limity škodlivín ako autá s katalyzátorom. |
![]() | Novým systémom emisných kontrol by malo prejsť približne 700 000 automobilov s riadeným katalyzátorom. Desať a viac ročné autá môžu mať problém s katalyzátorom alebo lambda sondou. |