Nové emisné kontroly – zmenila sa forma

Do konca júna by malo prejsť emisnými kontrolami približne dvadsaťtisíc automobilov. Doteraz tak urobila iba štvrtina.

Emisným kontrolám podliehajú autá s benzínovým motorom a riadeným katalyzátorom R-KAT. Bolo to tak aj doteraz, avšak emisná kontrola sa presunula  spod technickej  na samostatnú kontrolu, s vlastným poplatkom  a osvedčenímEmisným kontrolám podliehajú autá s benzínovým motorom a riadeným katalyzátorom R-KAT. Bolo to tak aj doteraz, avšak emisná kontrola sa presunula spod technickej na samostatnú kontrolu, s vlastným poplatkom a osvedčením(Zdroj: autor)

Od apríla pribudla majiteľom vozidiel s benzínovým motorom a riadeným katalyzátorom povinnosť absolvovať samostatnú emisnú kontrolu podľa zákonom stanoveného časového harmonogramu. Zosúladenie s európskou legislatívou vytiahne z peňaženiek finančne najviac zaťaženej skupiny obyvateľstva ďalšie peniaze i čas. Hoci cieľom emisných kontrol je ochrana životného prostredia a zvýšený dohľad nad produkovaním škodlivých látok do ovzdušia, paradoxne nový spôsob kontroly emisie už viac nezníži.

Vozidlá s riadeným katalyzátorom a benzínovým motorom totiž doposiaľ podstúpili emisnú kontrolu v rámci technickej kontroly, kde boli výsledky zapísané do protokolu. Na cestách teda smeli jazdiť autá iba s funkčným katalyzátorom a emisiami v predpísanej norme. Podľa nového zákona bude v podstate ten istý proces emisnej kontroly vyňatý z STK ako samostatná kontrola so samostatným poplatkom, evidenciou a osvedčením, ale tými istými normami ako predtým.

Dve návštevy
Motoristi s dotknutou skupinou vozidiel budú musieť navštíviť strediská emisnej kontroly raz za dva roky bez ohľadu na to, kedy im vychádza pravidelná dvojročná technická kontrola vozidla. Do budúcnosti bude dobré zosúladiť si termín estékačky s termínom emisnej kontroly na jednu návštevu stanice technickej a emisnej kontroly.
Pretože na prvú emisnú kontrolu sú v závislosti od prvého prihlásenia vozidla do evidencie stanovené lehoty, motoristi si môžu vykonať predčasne technickú kontrolu, aby mali termíny zosúladené alebo pri bližšej technickej kontrole požiadať o vykonanie emisnej kontroly v predstihu. Či vykonávateľ kontrol predčasnému termínu vyhovie, závisí od vyťaženosti stredísk, ale podľa našich informácií v tom nebýva problém. Aj pracoviská emisných kontrol sa dnes riadia pravidlami trhu, a tak každý prevádzkovateľ má záujem o to, aby motorista platil za tzv. vynútený úkon pod jeho strechou.

Ceny
Previerka škodlivosti výfukových plynov je daná zákonom a z pohľadu motoristu patrí medzi vynútené výkony, ktoré musí občan zo zákona strpieť, teda vyžiadať si ich a uhradiť. Cena za emisnú kontrolu napriek tomu nie je regulovaná a mala by sa pohybovať od 280 Sk vyššie. Podľa prieskumu denníka SME sa ceny emisných kontrol benzínových motorov s riadeným katalyzátorom pohybujú od 300 do 420 Sk v závislosti od firmy a regiónu. Motoristi by si mali tiež uvedomiť, že okrem samotnej kontroly musia zaplatiť za nálepku na evidenčné číslo (20 – 60 Sk) a tiež za preukaz o emisných kontrolách, približne 40 Sk. Cena za emisnú kontrolu musí byť na doklade oddelená od ceny za prípadné nastavenie, resp. opravu motora a príslušných systémov.

Do konca júna 2007
Ešte pred začiatkom letných prázdnin by mali absolvovať emisnú kontrolu vozidlá prvý krát evidované do 31.12. 1993, ktorých je v prevádzke približne dvadsaťtisíc. Podľa nového a veľmi presného centrálneho systému evidencie vykonalo do 9. mája emisnú kontrolu 4861 automobilov s benzínovým motorom a zdokonaleným emisným systémom R-KAT (riadený katalyzátor). Predpísaným hodnotám nevyhovelo 97 automobilov, teda približne dve percentá. Majitelia vozidiel, ktoré nevyhoveli, musia dať opraviť alebo nastaviť automobil tak, aby splnil opätovnú emisnú kontrolu za znížený poplatok. Vozidlá bez platnej emisnej kontroly nebudú považované za spôsobilé premávky na pozemných komunikáciách. Podľa Mariána Škoricu zo spoločnosti Seka, emisné kontroly podstúpi približne 700 000 evidovaných vozidiel s riadeným katalyzátorom R-KAT. „Čísla môžu kolísať v závislosti od počtu vozidiel vyradených resp. novo prihlásených do evidencie, počtu administratívnych EK a disciplinovanosti motoristov“ dodáva Škorica.


Termíny prvej EK pre vozidlá s R-KAT

Prvé prihlásenie do evidencie Lehota prvej emisnej kontroly
do 31.12.1993 od 1.4. 2007 do 30.6.2007
od 1.1 1994 do 31.12.1999 od 1.7. 2007 do 31.12. 2007
od 1.2000 od 1.1. 2007 do 30.6.2008


Nové a staré autá
Nových automobilov mladších ako štyri roky sa zatiaľ emisné kontroly netýkajú, lebo tie prídu na rad rovnako ako pri technickej kontrole až po štyroch rokoch od prvého prihlásenia do evidencie. Posledný stanovený termín (koniec júna 2008) pre skupinu vozidiel prihlásených od 1.1.2000 sa týka motoristov, ktorým vychádza termín prvej emisnej kontroly práve v tomto období. Staré vozidlá s benzínovým motorom ale bez riadeného prípadne žiadneho katalyzátora podstupujú emisné kontroly raz ročne podľa osobitných emisných limitov.

V praxi to znamená asi toľko, že kontrolou nemusí prejsť vozidlo s mierne poškodeným katalyzátorom alebo lambda sondou a naopak na cestách budú jazdiť ešte staršie vozidlá bez katalyzátora a s vyšším obsahom škodlivín vo výfukových plynoch. Z tohto pohľadu budú na tom horšie majitelia starších automobilov s opotrebovaným katalyzátorom, pretože jeho prípadná výmena môže stáť sumu na úrovni polovice hodnoty automobilu.

Administratívna EK a STK
Niekdajšie nariadenie vlády, povinne absolvovať administratívnu emisnú aj technickú kontrolu s novým autom, zrušilo ďalšie vykonávacie nariadenie. Od vtedy je to iba na dobrovoľnosti motoristov, najmä tých, ktorí cestujú do zahraničia. Vo väčšine krajín EÚ môžu požadovať doklad o emisnej kontrole aj pri vozidlách, ktoré sú mladšie ako štyri roky. V únii totiž platí, že všetky vozidlá v prevádzke musia mať označenie o spôsobilosti na premávku na pozemných komunikáciách.

Pri administratívnom type emisnej kontroly sa overujú identifikačné a evidenčné údaje vozidla a porovnáva sa ich zhoda s údajmi v predložených dokladoch. Pracovisko emisnej kontroly na základe toho vystaví osvedčenie o emisnej kontrole a vozidlu udelí perforovanú kontrolnú nálepku s vyznačením platnosti.
Administratívnu emisnú kontrolu možno vykonať aj na vozidle, ktoré už podlieha emisnej kontrole, napríklad z dôvodu výmeny evidenčného čísla, výmeny čelného skla, straty osvedčenia o emisnej kontrole alebo poškodenia kontrolnej nálepky. Vtedy sa však treba obrátiť iba na pracovisko, ktoré vykonalo pôvodnú pravidelnú EK.

Dovoz auta?
Pri individuálnom dovoze sa vozidlá musia podrobiť zvláštnej emisnej kontrole akurát z nej vypadáva overenie evidenčného čísla, pretože to ešte nie je pridelené. Emisná kontrola musí byť vykonaná pred kontrolou technického stavu a protokol treba mať pri prihlasovaní vozidla do evidencie.

Katalyzátor alebo lambda
Ak vozidlo pri emisnej kontrole nevyhovie z dôvodu prekročenia emisných limitov, vyhodnotí sa ako nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. Preto nebude použiteľné v premávke až dovtedy, kým pri opakovanej emisnej kontrole stanoveným požiadavkám nevyhovie.

Najčastejšou príčinou nesplnenia emisných limitov môže byť prehriaty alebo inak poškodený katalyzátor, prípadne nefungujúca lambda sonda, ktorá sníma údaje o zložení výfukových plynov a komunikuje s riadiacou jednotkou motora. Ak vozidlo neprejde emisnou kontrolou, ešte to neznamená, že má zlý katalyzátor. Niekedy stačí v odbornom servise vymeniť lacnejšiu lambda sondu a nastaviť elektroniku motora. Nepriateľom katalyzátorov môže byť použitie nevhodného paliva alebo prehriatie.

Dnes sa na čerpacích staniciach predávajú iba bezolovnaté benzíny, ale práve pred desiatimi – dvanástimi rokmi, keď sa u nás začali rozmáhať prvé vozidlá s katalyzátormi, často dochádzalo k zámene bezolovnatého benzínu s olovnatým. Na trvalé poškodenia riadeného katalyzátora tak môžu doplatiť práve majitelia Felícií alebo iných starších áut s R-KAT. Z tohto dôvodu by bolo dobré pri kúpe ojazdeného auta s R-KAT nahliadnuť do protokolu o technickej kontrole, či boli alebo sú emisné limity v poriadku.

V závislosti od typu staršieho vozidla sa môže cena nového katalyzátora pohybovať od 10 500 do 40 000 Sk. Lambda sonda je o niečo lacnejšia v rozmedzí od 4000 do 8000 Sk.

Približné ceny pre nový katalyzátor a lambda sondu u vybraných starších vozidiel

Vozidlo rok výroby motor katalyzátor (Sk) lambda sonda(Sk)
Škoda Felicia 1997 1,3 Mpi 10 300 4400
Škoda Octavia 1998 1,6 i 32 500 5200
Renault Megane 1997 1,4 i 21 000 5600
Opel Astra 1994 1,6 i 20 000 4000
Fiat Punto 1996 1,1 i 29 000 6300
Ford Escort 1994 1,8 i 16 700 8300

Pracoviská emisných kontrol (PEK) vyrastajú ako huby po daždi. Takto by mali byť označené tie, ktoré majú oprávnenie vykonávať emisné kontroly
Nové predpisy staré vozidlá z ciest nevytlačia, pretože tie majú iné limity škodlivín ako autá s katalyzátorom.
Novým systémom emisných kontrol by malo prejsť približne 700 000 automobilov s riadeným katalyzátorom. Desať a viac ročné autá môžu mať problém s katalyzátorom alebo lambda sondou.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 29 105
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 22 968
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 660
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 103
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 194
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 11 289
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 9 351
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 8 470
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 770
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 224

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.