Horúci turbodiesel nevypínajte

Turbodúchadlo naftového motora bolo ešte donedávna súčiastkou, ktorá bola veľmi citlivá na nesprávne zaobchádzanie. Zvyklo vypovedať službu najmä po najazdení vyššieho počtu kilometrov a výmena mimo záruky stála niekoľko desiatok tisíc korún.

(Zdroj: autor)

Dnešné turbodúchadlá sú oveľa odolnejšie. Napriek tomu treba pri výkonných dieseloch dodržiavať hlavé zásady správnej prevádzky. Napríklad nevypnúť motor krátko po rýchlej jazde na diaľnici alebo v kopcoch.

Pri plnom výkone motora bývajú lopatky turbíny tepelne najviac namáhanou súčasťou turbodúchadla s odvodom tepla do masívneho hriadeľa, ktorý je chladený a mazaný olejom. Ak však motor vypneme bezprostredne po rýchlej jazde, olej prestane chladiť hriadeľ, ktorý zväčší svoj rozmer a môže trvalo poškodiť klzné ložiská. Pri turbíne dosahujúcej až 100 000 otáčok za minútu sú funkčné ložiská viac ako potrebné. Po bežnej jazde v meste alebo u nás povolenou rýchlosťou už dnešné turbodúchadlá chladiť netreba. Po svižnom výjazde na Donovaly však áno.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 254
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 11 639
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 295
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 584
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 551
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 085
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 4 595
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 438
  9. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 4 291
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 917

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Z Číny sa stala montovňa sveta. Ako sa to stalo

Krajina vyváža tovar v biliónoch eur.

Píše Ivan Mikloš

Keď to príde k nám, budem kričať ako prvý

Ad: Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Z Ruska ma vyhnal Putin, z Lidoviek Babiš (píše Petra Procházková)

Obliehanie Babišom som nevydržala.

PLUS

Slováci dokážu viac než si myslia, ukáže to aj Biela noc

Čo pripravili pre Bielu noc slovenskí umelci.

Neprehliadnite tiež

Volvo V60 Cross Country dostane rodinu bližšie k prírode

Podvozok je zvýšený o 75 milimetrov.

Elektrický Nissan Leaf konečne dobre vyzerá a dáva zmysel aj v Bratislave (test)

Bez snahy šetriť energiu prejde na jedno nabitie 220 kilometrov.

Palivo, ktoré Musk nazval hlúpym, sa pokúša vrátiť do hry

Je ľahšie, dostupné – a konečne pripravené konkurovať Tesle.

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.