SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Zahraničie praje slušným vodičom

Rozdiely medzi pokutami za dopravné priestupky na Slovensku a v zahraničí sa síce postupne vyrovnávajú, ale stále platí, že za niektorý dopravný priestupok zaplatíte viac v zahraničí. Policajti na západe Európskej únie bývajú k cudzincom zdvorilí ale

(Zdroj: autor)

Rozdiely medzi pokutami za dopravné priestupky na Slovensku a v zahraničí sa síce postupne vyrovnávajú, ale stále platí, že za niektorý dopravný priestupok zaplatíte viac v zahraničí. Minimálne už len vďaka jazykovej bariére je vyjednávacia schopnosť previnilca oveľa horšia. Policajti na západe Európskej únie bývajú k cudzincom zdvorilí ale neoblomní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Navyše sa v EÚ prijímajú stále nové legislatívne a technické opatrenia, ktoré sťažujú život uponáhľaným motoristom. Napríklad na obnovených diaľniciach vo Francúzsku je inštalovaných približne stotridsať radarov. Novým fenoménom sa stalo meranie priemernej rýchlosti na dlhom úseku. To znamená, že zaznamenaním evidenčného čísla do systému ľahko vypočítajú vašu priemernú rýchlosť. Pribrzdiť v mieste merania už teda nestačí. Po prekročení rýchlosti vyhotoví radar okamžite fotografiu, ktorá je cez mobilnú sieť GPRS prenesená do centrálnej databázy, do ktorej majú prístup všetky policajné hliadky a dokonca aj pohraničné hliadky Schengenu. Konečný účet tak môžete dostať na našich hraniciach aspoň teoreticky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

„Priama exekúcia sa uplatňuje v čoraz väčšom počte krajín“

Prísna legislatíva
Netreba zabúdať, že pokuta je najnižšou formou trestu, za ktorou nasledujú oveľa tvrdšie opatrenia ako napríklad väzba. Vo Francúzsku má polícia oprávnenie riešiť súdnou cestou dokonca už aj priestupky, pri ktorých vodič prekročí povolenú rýchlosť len o viac ako desať kilometrov za hodinu. Navyše má polícia právo siahnuť na váš majetok. Mnohí Slováci sa aj v Rakúsku presvedčili, že so zhabaním autorádia nemajú rakúski policajti problém. Priama exekúcia sa uplatňuje v čoraz väčšom počte krajín, napríklad aj v Rakúsku, Španielsku a Nemecku.
Sadzobníky pokút v zahraničí sa tiež stále menia a bolo by zbytočné spoliehať sa na konkrétne čísla. Lepšie bude jazdiť v pohode podľa predpisov a hlavne nie agresívne, pretože na agresívnu jazdu sú alergickí samotní vodiči. Reči o horkokrvných vodičoch v Španielsku sú absolútnym nezmyslom, pretože Španieli jazdia značne pomaly aj na diaľniciach a na predbiehanie si nechávajú až nenormálne veľa miesta. To, že vo veľkom meste jazdia pomerne svižne a zo všadiaľ sa tlačia, je vec boja o prežitie v hustej premávke. Policajtom v iných krajinách tiež chýba slovenská špecialita vymýšľať na vodičov pasce, a preto slušný vodič sa nemá v zahraničí čoho báť.

Zahraničná realita
Tvrdé postihy za dopravné priestupky sa týkajú miest, kde môže porušenie predpisov znamenať vážne ohrozenie. V Nemecku, kde je inak rýchlosť na diaľniciach neobmedzená, si zgustnú na úsekoch so zníženou rýchlosťou a na vjazde do obcí, kde by ste mali mať zníženú rýchlosť už 50 m pred tabuľou obce. Španieli vás na otvorenej diaľnici netýrajú častým meraním ale v tuneloch a na mestských obchvatoch áno. Vo Švédsku ani merať nepotrebujú, pretože cestného piráta vytrúbia bežní motoristi. Inak pokuty v Škandinávii patria medzi najmastnejšie.
Na francúzskom vidieku si celkom dobre a svižne zajazdíte. Meracie vozidlo pred školou sa vôbec neskrýva, pretože tu nejde o nachytanie ale o účel, aby išli všetci pomaly. Ak už tu prestrelíte tridsiatku, treba si na pokutu vybrať stavebné sporenie.
V Grécku policajti reagujú na prehustenú premávku poháňaním okoloidúcich, takže ich treba rešpektovať. Zákerné meranie rýchlosti sa stalo módou v Čiernej hore, kde napríklad nemusíte dávať prednosť, lebo keď ju využívate a nabúrate, tiež vám ťažko uveria. Ani spätné zrkadlá nemusíte mať, ale zelenú kartu pri vstupe do krajiny áno. Rýchlosť sa meria všade, lebo tamojší policajti dostali od EU laserové pištole na meranie a tak ich využívajú.

SkryťVypnúť reklamu

Alkohol ale aj svietenie
V škandinávskych krajinách začala polícia uplatňovať celkom nový spôsob vyrubovania pokút. Ten berie do úvahy sociálne postavenie previnilca, keďže je výška určená násobkom jeho denného príjmu. Sadzobník v jednotlivých krajinách vedú jednoznačne pokuty za jazdu pod vplyvom alkoholu. Pre istotu už treba všade svietiť, pretože celodenné svietenie platí v stále väčšom počte krajín.

Ako sa správať pri strete s policajnou hliadkou
• buďte vždy slušní
• doklady sa snažte mať na ľahko dostupnom mieste
• nepokúšajte sa vyjednávať
• ak nerozumiete, z čoho ste obvinení, nič nepodpisujte
• dožadujte sa tlmočenia v jazyku, ktorý ovládate

Orientačný sadzobník pokút v zahraničí v eurách

Krajina rýchlosť o 20 km/h porušenie zákazu svetlá predbiehanie
Belgicko 200 200 200 30
Dánsko 60 90-170 85 60
Francúzsko od 90 od 90 od 90 35
Grécko do 60 do 300 do 150 do 60
V. Británia 150 150 200 35
Írsko 200 200 250 20
Taliansko od 120 od 120 od 60 od 30
Luxembursko od 50 150 150 70
Holandsko od 50 80 80 40
Nórsko 160 300 300 60
Rakúsko od 30 od 70 od 35 od 20
Poľsko od 115 od 120 od 120 od 15
Švajčiarsko od 110 160 od 170 75
Španielsko od 90 od 90 od 90 od 90
Česko od 20 50 50 10

Pokuty za alkohol (eur)

Krajina Povolené množstvo Pokuta za promile
Belgicko 0,5 120-10 000
Dánsko 0,5 130-5 200
Francúzsko 0,5 do 4 500
Grécko 0,5 do 150
V. Británia 0,8 do 2 600
Írsko 0,8 do 1 300
Taliansko 0,5 do 1 200
Luxembursko 0,8 do 1 200
Holandsko 0,5 od 200
Nórsko 0,5 od 20
Rakúsko 0,5 3 600
Poľsko 0,2 60 - 1500
Švajčiarsko 0,8 3 000
Španielsko 0,5 od 300
Česko 0,0 od 1000

Informácie na internete
Z množstva informácií na internete odporúčame slovenským motoristom pred cestou do zahraničia slovenské internetové stránky Ústredného automotoklubu www.uamk.sk a Slovenského autoturist klubu www.satc.sk. Obe motoristické ustanovizne ponúkajú motoristom aktuálne informácie, čerpané od zmluvných partnerov v zahraničí vrátane dobre mienených rád a skúseností motoristov. Na plánovanie trasy, výpočet času cesty, poplatkov a zobrazenie itineráru je najlepší server www.viamichelin.com. Pred cestou do Chorvátska nájdu motoristi všetky potrebné informácie na stránke chorvátskej diaľničnej spoločnosti www.hac.hr alebo tamojšieho automotoklubu www.hak.hr. Zvlášť odporúčame využiť online webkamery na diaľničných mýtach a sledovať pred dovolenkou, v ktorých dňoch sú kolóny najväčšie.

Drahé diaľnice budú ešte drahšie
Diaľnice sú v Európe sú z roka na rok drahšie a výber mýta prísnejší. Časom sa stane elektronický výber mýta realitou aj pre osobné autá. Dovtedy budeme používať buď nálepky alebo platiť na mýtniciach, tak ako je to zaužívané vo Francúzsku, Chorvátsku, Taliansku, Španielsku, Portugalsku alebo Srbsku. Výber poplatkov formou nálepiek uprednostňujú vo Švajčiarsku, Rakúsku, Čechách, Maďarsku a na Slovensku. Vo všeobecnosti sú najdrahšie diaľnice na juhu, teda v Taliansku a Chorvátsku. Úsek francúzskej diaľnice z nemeckých hraníc do Paríža, teda približne päťsto kilometrov , iba smerom tam vyjde na 23 Eur (798 Sk). Prechod Chorvátskom od Maďaských hraníc až po Split stojí 196 KN (922 Sk). Talianske diaľnice od rakúskych hraníc do Ríma, čo je 764 km stoja pre osobné auto 38 EUR ( 1318 Sk).

Základná desaťdňová diaľničná známka v Rakúsku stojí 7,60 Eur a dá sa kúpiť aj na Slovensku. Podľa posledných skúseností sa neoplatí v Rakúsku riskovať jazdu bez diaľničnej nálepky. Rakúska polícia kontroluje známky na výjazde z diaľnice do Bratislavy pred obcou Fischamend. Stanovisko majú tesne pred pripojením sa na bežnú cestu takže z diaľnice ich nevidieť.

Rovnako prísny systém kontroly diaľničných známok pomocou kamier majú Maďari. Pri kúpe ich diaľničnej známky (štvordňová stojí 1530 HUF – 214 Sk) treba predávajúcemu nahlásiť evidenčné číslo auta. To je potom zaradené do on-line systému, ku ktorému má prístup polícia.
Švajčiari nalepujú celoročnú známku na diaľničných hraničných priechodoch hneď pri vjazde do krajiny, kde zároveň vyberú 40 CHF alebo 30 EUR. Na ostatných hraničných prechodoch napríklad v obciach si treba známku kúpiť.
V Čechách sú v tomto roku diaľničné nálepky ročné, mesačné a týždenné (200 CZK) dostupné na všetkých čerpacích staniciach pri diaľnici a tiež na Slovensku.

Vstupom Bulharska do Európskej únie došlo konečne k zjednoteniu poplatkov za používanie miestnych diaľnic. Vyberanie ľubovoľne vysokého poplatku za cesty pri vstupe do krajiny nahradili diaľničné známky, ktoré sú ročné, mesačné (12 Eur), týždenné (5 eur), prípadne jednodňové.

Kalkuláciu diaľničného mýta vyberaného priamo na mieste dobre zvládne internetový plánovač ciest na stránke www.viamichelin.com. Cestujúcim do Chorvátska odporúčame stránku www.hac.hr.

SkryťVypnúť reklamu

Chorvátske diaľnice, stále lacnejšie ako talianske pribúdajú závratným tempom. V tomto roku otvoria nový úsek od Splitu smerom na Makarsku a tiež pred hranicami zo Slovinskom.













Vybrané ceny diaľničných nálepiek pre osobné autá v Európe

Krajina doba platnosti cena v miestnej mene orientačná cena v Sk
Česko týždeň 200 CZK 246
mesiac 300 CZK 369
rok 900 CZK 1107
Bulharsko mesiac 12 EUR 416
týždeň 5 EUR 173
Rakúsko desať dní 7,60 EUR 263,60
dva mesiace 31,80 EUR 1102,80
rok 72,60 EUR 2517
Maďarsko štyri dni 1530 HUF 214
desať dní 2550 HUF 357
mesiac 4200 HUF 588
rok 37 200 HUF 5208
Švajčiarsko rok 40 CHF 832

Preukaz poistenca nestačí
Napriek tomu, že v krajinách EU "funguje" európsky zdravotný preukaz, vystavený zdravotnou poisťovňou, nemusí kryť všetky náklady spojené s ošetrením, liečením či hospitalizáciou, tiež nekryje repatriáciu pacienta či telesných pozostatkov a platí len v rámci verejnej zdravotnej siete, nie vo výlučne súkromných zdravotníckych zariadeniach. Naši turisti často platia rôzne spoluúčasti, poplatky, lieky niekedy aj v plnej výške. Samozrejme, mimo krajín EU, kde európsky zdravotný preukaz neplatí, je poistenie liečebných nákladov nevyhnutné.

SkryťVypnúť reklamu

Havarijná a úrazová poistka
Okrem samotného vozidla s havarijnou poistkou na celú Európu odporúčame poistiť zdravie spolucestujúcich osôb, prípadne batožinu. Podľa Lucie Muthovej z Allianz Slovenskej poisťovne možno priamo k poisteniu vozidla dojednať ktorékoľvek z ponúkaných doplnkových poistení - úrazové poistenie osôb vo vozidle a poistenie batožiny.
Úrazové poistenie osôb je poistenie pre prípad smrteľného úrazu spôsobeného pri havárii alebo pre prípad trvalých následkov úrazu. „Poistenie sa vždy dojednáva na počet sedadiel uvedených v technickom preukaze vozidla a vzťahuje sa na úrazy, ku ktorým došlo vo vozidle počas jazdy, pričom úraz s jazdou vozidla bezprostredne súvisel, pri havárii alebo zrážke vozidla“ dodáva Muthová.

Čo je to batožina v aute?
Motoristi si môžu poistiť batožinu formou doplnkového poistenia k základnému poisteniu motorového vozidla, teda batožina bude poistená počas celého poistného obdobia, nielen v období dovoleniek. Predmetom poistenia je batožina osôb cestujúcich vo vozidle. Batožinou sa rozumejú obvyklé veci osobnej potreby osôb cestujúcich vo vozidle, ktoré si vzali so sebou na cestu, alebo ktoré si zabezpečili počas cesty. Tieto doplnkové poistenia kryjú riziká, ktoré sú v priamej súvislosti s prevádzkou poisteného motorového vozidla. Klient si ich môže dojednať spolu s niektorým zo základných poistení.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  6. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  2. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  3. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  4. Statute of limitations in consumer relations
  5. As prices rise, purchasing the right office is essential
  6. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  7. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  8. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 707
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 263
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 859
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 321
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 686
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 413
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 038
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 823
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Beňová veľmi často hovorí o rôznych morálnych kompasoch.

O neznesiteľnej ľahkosti bytia v Smere.


27. nov
Predseda vlády Eduard Heger a predseda Lekárskeho odborového združenia Peter Visolajský počas tlačovej konferencie po skončení rokovania o podmienkach lekárov.

Čím viac pôjde na platy, tým menej na inovácie.


4 h
Peter Schutz.

Zvýšenie deficitu o mzdy lekárov zvyšuje šancu na prijatie rozpočtu.


2 h
Tridsaťosemročná Lilia Kristenková (vpravo) plače, keď odnášajú telo jej matky Natalie Kristenkovej v nedávno oslobodenom ukrajinskom meste Cherson na juhu Ukrajiny v piatok 25. novembra 2022.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  4. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  5. Anna Miľanová: Sen...
  6. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  7. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 15 631
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 369
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 090
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 997
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 227
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 976
  7. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 3 853
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 817
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu