SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Ktorú si vybrať? Porovnávací test Octavii

Škoda Octavia zaznamenáva u nás nevídané predajné úspechy. Niet sa čomu diviť, lebo vyvážené auto plní svoje rodinné zameranie na jednotku s hviezdičkou. Oplatí sa vôbec investovať do Octavie RS? Ako je na tom najsilnejšia naftová verzia základného modelu

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Škoda Octavia zaznamenáva u nás nevídané predajné úspechy. Niet sa čomu diviť, lebo vyvážené auto plní svoje rodinné zameranie na jednotku s hviezdičkou. Pre vodičov, ktorí obľubujú svižnejšiu jazdu, no potrebujú miesto na veľké nákupy a rodinné dovolenky ponúka Škoda hneď dve motorizácie športového modelu RS. Ktorý je z nich lepší? A oplatí sa vôbec investovať do Octavie RS? Ako je na tom najsilnejšia naftová verzia základného modelu? Pokiaľ ešte nepatríte medzi majiteľov českého bestsellera a rozmýšľate nad jeho kúpou, ponúkame vám odpovede na položené otázky.

Benzín verzus diesel
Najprv sme si vzali na mušku modely RS. Zvonka ich v podstate nemáte šancu rozoznať, lebo vzhľadovo sú úplne totožné. Oba majú hlboký predný nárazník s veľkým otvorom v spodnej časti na prívod vzduchu k motoru, logo RS na maske chladiča, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, 17-palcové kolesá obuté do pneumatík rozmeru 225/45 (v našom prípade príplatkové 18-palcové s pneumatikami 225/40), rozšírené prahy, prepracovaný zadný nárazník, decentné zadné krídlo a dokonca aj rovnakú dvojitú koncovku výfuku. Navyše obe verzie dostanete s karosériou liftback aj kombi. V prípade interiérov je to podobne. Oba sú až na otáčkomer úplne totožné. Majú prakticky a ergonomicky bezchybne riešený kokpit a od bežných Octavií sa líšia vynikajúco tvarovanými prednými športovými sedadlami, pekným trojramenným športovým volantom a hliníkovými pedálmi. Dizajn ani výbava teda voľbu určite neovplyvnia. Pomyselným jazýčkom na váhach bude preto hlavne motor.

Ako prvá prišla na trh Octavia RS s prepĺňaným benzínovým agregátom 2.0 TFSI s priamym vstrekovaním paliva. Tento motor sme skúšali veľakrát v rôznych koncernových modeloch a vždy nás utvrdil v názore, že pomerom medzi výkonom a spotrebou patrí medzi absolútnu špičku a právom sa pýši 2 titulmi motor roka vo svojej objemovej triede. Vyčítať mu môžeme len benzín s oktánovým číslom 98. Bežne je ale schopný jazdiť aj na natural 95. Vtedy však výrobca negarantuje oficiálne prezentované parametre a výkon 147 kW/200 k.

S nárokmi na špeciálne palivo na tom nie je o nič lepšie ani naftová RS, poháňaná silnejšou z dvoch výkonových verzií turbodiesela 2.0 TDI (125 kW/170 k). Kvôli štandardne montovanému bezúdržbovému filtru pevných častíc DPF výrobca odporúča kŕmiť ho naftou s minimálnym obsahom síry, ktorá tvorí menej sadzí a menej znečisťuje filter. Nepíše sa to však v žiadnej príručke, ide len o odporúčanie, vychádzajúce zo skúseností s inými koncernovými modelmi, ktoré mali problém s upchávaním filtra. Keď do nich ale začali tankovať naftu s minimálnym obsahom síry, ťažkosti prestali. Navyše Slovnaft už dnes vyrába naftu iba s nízkym obsahom síry (bežná nafta má do 50 ppm síry), takže v podstate by nemal byť problém ani s obyčajnou naftou. Liter takejto nafty u nás dostanete za 37,10 Sk. EVO diesel s ultra nízkym obsahom síry (cca 5 až 6 ppm) je výrazne drahší (40 Sk/l). V porovnaní s naturalom 98 (41,40 Sk/l) však stále ušetríte 1,40 Sk na liter, čo pri jednom tankovaní nádrže doplna (asi 50 l, keď rátame, že v nádrži je vždy minimálne 5 l) predstavuje v porovnaní s motorom 2.0 TFSI úsporu 70 Sk a investícia 30.000 Sk naviac za naftovú RS sa vám vráti po 29.000 km. V prípade klasickej nafty ušetríte na každej nádrži asi 215 Sk a cenový rozdiel medzi benzínovou a naftovou RS-ou sa vám vráti už po 24.700 km, čo niektorí zvládnu najazdiť aj skôr než za 1 rok. Tento agregát je labuťou piesňou súčasnej generácie vstrekovania čerpadlo-tryska.

Od budúceho roka koncern VW postupne prejde na systém common-rail, ktorý sa za posledné roky výkonom aj ťahom vyrovnal vstrekovaniu čerpadlo-tryska pri výrazne tichšom a kultivovanejšom chode motora. Turbodiesel 2.0 TDI so 16-ventilovou hlavou valcov a turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek dáva výkon 125 kW/170 k a krútiaci moment 350 Nm, ktorý je k dispozícii od otáčok 1800 1/min. Jeho prednosťou je nízka spotreba, čo ocenia najmä vodiči, ktorí radi jazdia rýchlo ale nechcú zbankrotovať na palive. Nevýhodou je drsnejší chod a väčšia hlučnosť.


Najsilnejšou stránkou motora 2.0 TFSI je lineárny ťah asi od otáčok 1500 1/min s maximom krútiaceho momentu 280 Nm v širokom pásme od 1800 do 5000 1/min, ktorý prináša fascinujúcu pružnosť a pridáva obrovskú chuť stúpať do otáčok. Dokazujú to aj naše merania pružnosti. Zatiaľ čo pri akcelerácii z rýchlosti 40 km/h na 3. prevodovom stupni turbodiesel 2.0 TDI dokázal svojim explozívnym nástupom výkonu dobehnúť náskok zážihového štvorvalca 2.0 TFSI s menej agresívnym ale plynulejším ťahom z nižších otáčok (obaja dosiahli rovnaký čas), na ďalších dvoch prevodových stupňoch začala benzínová RS naftovej utekať. Pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h na štvorke to bolo o 0,7 s a zo 60 na 120 km/h so zaradeným 5. rýchlostným stupňom bol lepší o 0,5 s. Nafťák strácal hlavne na tom, že do otáčok 1800 1/min je prakticky mŕtvy a dlho mu trvá, kým sa chytí. V akcelerácii z 0 na 100 a 120 km/h zvíťazil benzínový motor ešte jednoznačnejšie, keď 2.0 TDI porazil o 0,8 resp. 1,8 s. V tomto prípade bolo zase problémom turbodiesela krátke spektrum pracovných otáčok. Zatiaľ čo 2.0 TFSI si vystačil s 3 prevodovými stupňami, turbodiesel potreboval aj štvorku a to je minimálne sekunda naviac. Subjektívne razantnejší pocit zo zrýchlenia má pritom vodič naftovej verzie, práve vďaka spomínanej explózii výkonu, za ktorou stojí o 70 Nm vyšší krútiaci moment (v porovnaní s motorom 2.0 TFSI). Lineárny ťah benzínového turbomotora v širšom spektre otáčok spojený s točivosťou bol ale účinnejší. Jeho spotreba nie je pritom na agregát tejto kategórie nijak premrštená. V priemere si z nádrže odpije o 2,4 l/100 km viac než turbodiesel, čo predstavuje hodnotu na úrovni 2-litrových motorov s atmosferickým nasávaním. V číslach je to 10,8 l/100 km verzus 8,4 l/100 km ( 2.0 TDI) pri častom využívaní plného výkonu a 8,4 l/100 km verzus 6,1 l/100 km keď sa vodič neponáhľa a ide plynulým tempom s častým využívaním pružnosti motora v nízkych otáčkach.

Diesel verzus diesel
Od príchodu naftovej Octavie RS sa nás viacerí čitatelia pýtali, v čom je motor 2.0 TDI (125 kW/170 k) lepší od klasického naftového dvojlitra a či sa oplatí kvôli nemu investovať do modelu RS. Preto sme v druhej časti testu postavili proti sebe oba agregáty. Žiaľ, nepodarilo sa nám získať vozidlá s rovnakým typom karosérie, výsledky meraní preto považujte za orientačnú pomôcku pri rozhodovaní.

Slabší 2-litrový turbodiesel dosahuje o 22 kW/30 k menší výkon 103 kW/140 a o 30 Nm (320 Nm pri1750 – 2500 1/min) nižší krútiaci moment než silnejší brat. V zrýchlení z 0 na 100 km/h to robí rozdiel pri odlišnom type karosérie 1,1 s a z 0 na 120 km/h 1,7 s, čo je takmer rovnaký rozdiel ako medzi 2.0 TDI (125 kW/170 k) a 2.0 TFSI. Pri meraniach pružnosti základný dvojliter vzhľadom na menší krútiaci moment zaostal viacej. Naopak v palivovej spotrebe bol zasa o 0,7 až 1,3 l/100 km lepší (5,4 l/100 km s ľahkou nohou, 7.1 l/100 km pri dynamickejšej jazde). Keď berieme teda do úvahy rozdiel v dynamických vlastnostiach áut a bohatú základnú výbavu modelu RS, ktorý popri športovom body kite so 17-palcovými kolesami v štandarde ponúka aj systém kontroly tlaku v pneumatikách, ESP, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, audio vstup v Jumbo boxe, výkonný audiosystém Stream s CD a MP3 prehrávačom a metalický lak, príplatok 160.000 Sk v porovnaní s klasickou Octaviou (2.0 TDI 103 kW/140 k vo výbave Elegance) sa do naftovej RS zainvestovať oplatí. Aj v prípade, keď všetky prvky (okrem body kitu), ktoré má model RS naviac, pripočítame k výbave Elegance, čo vyjde asi na 100.000 Sk. Ostatné veci ako body kit, športové sedadlá, trojramenný volant a predovšetkým silnejší motor, ktoré sa samostatne objednať nedajú, sú určite hodné viac ako zvyšných 60.000 Sk.

Resumé
Keď sa častejšie pohybujete po okreskách a rozhodli ste sa pre športovú Octaviu pretože túžite po väčšej zábave a radosti z jazdy než s klasickou Octaviou, odporúčame vám benzínovú RS s motorom 2.0 TFSI. Napriek tomu, že má len o 30 kg menšiu pohotovostnú hmotnosť než jej naftová sestra, ľahšie sa ovláda a celkovo je viac športová a hravá. Naftovú Octaviu RS odporúčame hltačom diaľničných kilometrov, ktorí pravidelne jazdia vyššou rýchlosťou, a preto si zakladajú na nízkej spotrebe paliva. Predpokladáme, že aj jej zostatková hodnota pri predaji bude o niečo vyššia. Ak ste sa rozhodli pre 2-litrový turbodiesel a neviete si vybrať medzi klasickou Octaviou alebo naftovým modelom RS, odporúčame vám obe autá vyskúšať. RS-ka je tvrdšia, poslušnejšia v kritických situáciách a ostrejšia v zrýchlení, ale viac namáhaný motor rovnakého objemu logicky aj viac spotrebuje. Závisí teda od vás, či sa chcete líšiť od väčšiny majiteľov Octavie, menej zaťažovať životné prostredie a vychutnávať si výborne vybavené auto s dynamickejším motorom, alebo dáte prednosť lacnejšej verzii s rovnako schopným podvozkom, komfortnejším pružením a v porovnaní s naftovou RS úspornejším a o niečo slabším, hoci v rámci svojej objemovej kategórie stále nadpriemerne výkonným motorom.


Merania Podmienky merania
teplota vzduchu 11 °C
tlak vzduchu 1002 hPa
rýchlosť vetra 2,0 m.s-1
rel. vlhkosť vzduchu 53 %

Namerané hodnoty Octavia RS 2.0 TFSI   Octavia RS 2.0 TDI  Octavia 2.0 TDI  
Zrýchlenie
0 – 100 km/h (s) 7,6 8,4 9,5
0 – 120 km/h (s) 9,9 11,7 13,4
Elasticita
40 – 80 km/h 3.stupeň (s) 3,9 3,9 4,6
60 – 100 km/h 4. stupeň (s) 5,1 5,8 6,2
80 – 120 km/h 5. stupeň (s) 7,5 8,0 8,9
Vnútorná hlučnosť vozidla
60 km/h 3.stupeň (dB) 65,0 64,4 64,8
80 km/h 4. stupeň (dB) 68,2 66,6 66,0
100 km/h 5.stupeň (dB) 69,5 69,3 68,8


Technické parametre

Motor 2.0 TFSI (RS)   2.0 TDI (RS) 2.0 TDI
Zdvihový objem (cm³) 1984 1968 1968
Výkon (kW/k) 147/200 125/170 103/140
pri otáčkach (1/min) 5100-6000 4200 4000
Krútiaci moment (Nm) 280 350 320
pri otáčkach (1/min) 1800-5000 5000 1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h) 240 225 208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,3 8,5 9,6
Nameraná spotreba (l/100 km) 8,4-10,8 6,1-8,4 5,4-7,1
Cena testovaného modelu od (Sk) 939.900 969.900 794.990

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  6. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 916
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 673
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 944
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 251
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 121
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 339
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 173
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 985
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 905
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


18 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu