SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Ktorú si vybrať? Porovnávací test Octavii

Škoda Octavia zaznamenáva u nás nevídané predajné úspechy. Niet sa čomu diviť, lebo vyvážené auto plní svoje rodinné zameranie na jednotku s hviezdičkou. Oplatí sa vôbec investovať do Octavie RS? Ako je na tom najsilnejšia naftová verzia základného modelu

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Škoda Octavia zaznamenáva u nás nevídané predajné úspechy. Niet sa čomu diviť, lebo vyvážené auto plní svoje rodinné zameranie na jednotku s hviezdičkou. Pre vodičov, ktorí obľubujú svižnejšiu jazdu, no potrebujú miesto na veľké nákupy a rodinné dovolenky ponúka Škoda hneď dve motorizácie športového modelu RS. Ktorý je z nich lepší? A oplatí sa vôbec investovať do Octavie RS? Ako je na tom najsilnejšia naftová verzia základného modelu? Pokiaľ ešte nepatríte medzi majiteľov českého bestsellera a rozmýšľate nad jeho kúpou, ponúkame vám odpovede na položené otázky.

Benzín verzus diesel
Najprv sme si vzali na mušku modely RS. Zvonka ich v podstate nemáte šancu rozoznať, lebo vzhľadovo sú úplne totožné. Oba majú hlboký predný nárazník s veľkým otvorom v spodnej časti na prívod vzduchu k motoru, logo RS na maske chladiča, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, 17-palcové kolesá obuté do pneumatík rozmeru 225/45 (v našom prípade príplatkové 18-palcové s pneumatikami 225/40), rozšírené prahy, prepracovaný zadný nárazník, decentné zadné krídlo a dokonca aj rovnakú dvojitú koncovku výfuku. Navyše obe verzie dostanete s karosériou liftback aj kombi. V prípade interiérov je to podobne. Oba sú až na otáčkomer úplne totožné. Majú prakticky a ergonomicky bezchybne riešený kokpit a od bežných Octavií sa líšia vynikajúco tvarovanými prednými športovými sedadlami, pekným trojramenným športovým volantom a hliníkovými pedálmi. Dizajn ani výbava teda voľbu určite neovplyvnia. Pomyselným jazýčkom na váhach bude preto hlavne motor.

Ako prvá prišla na trh Octavia RS s prepĺňaným benzínovým agregátom 2.0 TFSI s priamym vstrekovaním paliva. Tento motor sme skúšali veľakrát v rôznych koncernových modeloch a vždy nás utvrdil v názore, že pomerom medzi výkonom a spotrebou patrí medzi absolútnu špičku a právom sa pýši 2 titulmi motor roka vo svojej objemovej triede. Vyčítať mu môžeme len benzín s oktánovým číslom 98. Bežne je ale schopný jazdiť aj na natural 95. Vtedy však výrobca negarantuje oficiálne prezentované parametre a výkon 147 kW/200 k.

S nárokmi na špeciálne palivo na tom nie je o nič lepšie ani naftová RS, poháňaná silnejšou z dvoch výkonových verzií turbodiesela 2.0 TDI (125 kW/170 k). Kvôli štandardne montovanému bezúdržbovému filtru pevných častíc DPF výrobca odporúča kŕmiť ho naftou s minimálnym obsahom síry, ktorá tvorí menej sadzí a menej znečisťuje filter. Nepíše sa to však v žiadnej príručke, ide len o odporúčanie, vychádzajúce zo skúseností s inými koncernovými modelmi, ktoré mali problém s upchávaním filtra. Keď do nich ale začali tankovať naftu s minimálnym obsahom síry, ťažkosti prestali. Navyše Slovnaft už dnes vyrába naftu iba s nízkym obsahom síry (bežná nafta má do 50 ppm síry), takže v podstate by nemal byť problém ani s obyčajnou naftou. Liter takejto nafty u nás dostanete za 37,10 Sk. EVO diesel s ultra nízkym obsahom síry (cca 5 až 6 ppm) je výrazne drahší (40 Sk/l). V porovnaní s naturalom 98 (41,40 Sk/l) však stále ušetríte 1,40 Sk na liter, čo pri jednom tankovaní nádrže doplna (asi 50 l, keď rátame, že v nádrži je vždy minimálne 5 l) predstavuje v porovnaní s motorom 2.0 TFSI úsporu 70 Sk a investícia 30.000 Sk naviac za naftovú RS sa vám vráti po 29.000 km. V prípade klasickej nafty ušetríte na každej nádrži asi 215 Sk a cenový rozdiel medzi benzínovou a naftovou RS-ou sa vám vráti už po 24.700 km, čo niektorí zvládnu najazdiť aj skôr než za 1 rok. Tento agregát je labuťou piesňou súčasnej generácie vstrekovania čerpadlo-tryska.

Od budúceho roka koncern VW postupne prejde na systém common-rail, ktorý sa za posledné roky výkonom aj ťahom vyrovnal vstrekovaniu čerpadlo-tryska pri výrazne tichšom a kultivovanejšom chode motora. Turbodiesel 2.0 TDI so 16-ventilovou hlavou valcov a turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek dáva výkon 125 kW/170 k a krútiaci moment 350 Nm, ktorý je k dispozícii od otáčok 1800 1/min. Jeho prednosťou je nízka spotreba, čo ocenia najmä vodiči, ktorí radi jazdia rýchlo ale nechcú zbankrotovať na palive. Nevýhodou je drsnejší chod a väčšia hlučnosť.


Najsilnejšou stránkou motora 2.0 TFSI je lineárny ťah asi od otáčok 1500 1/min s maximom krútiaceho momentu 280 Nm v širokom pásme od 1800 do 5000 1/min, ktorý prináša fascinujúcu pružnosť a pridáva obrovskú chuť stúpať do otáčok. Dokazujú to aj naše merania pružnosti. Zatiaľ čo pri akcelerácii z rýchlosti 40 km/h na 3. prevodovom stupni turbodiesel 2.0 TDI dokázal svojim explozívnym nástupom výkonu dobehnúť náskok zážihového štvorvalca 2.0 TFSI s menej agresívnym ale plynulejším ťahom z nižších otáčok (obaja dosiahli rovnaký čas), na ďalších dvoch prevodových stupňoch začala benzínová RS naftovej utekať. Pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h na štvorke to bolo o 0,7 s a zo 60 na 120 km/h so zaradeným 5. rýchlostným stupňom bol lepší o 0,5 s. Nafťák strácal hlavne na tom, že do otáčok 1800 1/min je prakticky mŕtvy a dlho mu trvá, kým sa chytí. V akcelerácii z 0 na 100 a 120 km/h zvíťazil benzínový motor ešte jednoznačnejšie, keď 2.0 TDI porazil o 0,8 resp. 1,8 s. V tomto prípade bolo zase problémom turbodiesela krátke spektrum pracovných otáčok. Zatiaľ čo 2.0 TFSI si vystačil s 3 prevodovými stupňami, turbodiesel potreboval aj štvorku a to je minimálne sekunda naviac. Subjektívne razantnejší pocit zo zrýchlenia má pritom vodič naftovej verzie, práve vďaka spomínanej explózii výkonu, za ktorou stojí o 70 Nm vyšší krútiaci moment (v porovnaní s motorom 2.0 TFSI). Lineárny ťah benzínového turbomotora v širšom spektre otáčok spojený s točivosťou bol ale účinnejší. Jeho spotreba nie je pritom na agregát tejto kategórie nijak premrštená. V priemere si z nádrže odpije o 2,4 l/100 km viac než turbodiesel, čo predstavuje hodnotu na úrovni 2-litrových motorov s atmosferickým nasávaním. V číslach je to 10,8 l/100 km verzus 8,4 l/100 km ( 2.0 TDI) pri častom využívaní plného výkonu a 8,4 l/100 km verzus 6,1 l/100 km keď sa vodič neponáhľa a ide plynulým tempom s častým využívaním pružnosti motora v nízkych otáčkach.

Diesel verzus diesel
Od príchodu naftovej Octavie RS sa nás viacerí čitatelia pýtali, v čom je motor 2.0 TDI (125 kW/170 k) lepší od klasického naftového dvojlitra a či sa oplatí kvôli nemu investovať do modelu RS. Preto sme v druhej časti testu postavili proti sebe oba agregáty. Žiaľ, nepodarilo sa nám získať vozidlá s rovnakým typom karosérie, výsledky meraní preto považujte za orientačnú pomôcku pri rozhodovaní.

Slabší 2-litrový turbodiesel dosahuje o 22 kW/30 k menší výkon 103 kW/140 a o 30 Nm (320 Nm pri1750 – 2500 1/min) nižší krútiaci moment než silnejší brat. V zrýchlení z 0 na 100 km/h to robí rozdiel pri odlišnom type karosérie 1,1 s a z 0 na 120 km/h 1,7 s, čo je takmer rovnaký rozdiel ako medzi 2.0 TDI (125 kW/170 k) a 2.0 TFSI. Pri meraniach pružnosti základný dvojliter vzhľadom na menší krútiaci moment zaostal viacej. Naopak v palivovej spotrebe bol zasa o 0,7 až 1,3 l/100 km lepší (5,4 l/100 km s ľahkou nohou, 7.1 l/100 km pri dynamickejšej jazde). Keď berieme teda do úvahy rozdiel v dynamických vlastnostiach áut a bohatú základnú výbavu modelu RS, ktorý popri športovom body kite so 17-palcovými kolesami v štandarde ponúka aj systém kontroly tlaku v pneumatikách, ESP, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, audio vstup v Jumbo boxe, výkonný audiosystém Stream s CD a MP3 prehrávačom a metalický lak, príplatok 160.000 Sk v porovnaní s klasickou Octaviou (2.0 TDI 103 kW/140 k vo výbave Elegance) sa do naftovej RS zainvestovať oplatí. Aj v prípade, keď všetky prvky (okrem body kitu), ktoré má model RS naviac, pripočítame k výbave Elegance, čo vyjde asi na 100.000 Sk. Ostatné veci ako body kit, športové sedadlá, trojramenný volant a predovšetkým silnejší motor, ktoré sa samostatne objednať nedajú, sú určite hodné viac ako zvyšných 60.000 Sk.

Resumé
Keď sa častejšie pohybujete po okreskách a rozhodli ste sa pre športovú Octaviu pretože túžite po väčšej zábave a radosti z jazdy než s klasickou Octaviou, odporúčame vám benzínovú RS s motorom 2.0 TFSI. Napriek tomu, že má len o 30 kg menšiu pohotovostnú hmotnosť než jej naftová sestra, ľahšie sa ovláda a celkovo je viac športová a hravá. Naftovú Octaviu RS odporúčame hltačom diaľničných kilometrov, ktorí pravidelne jazdia vyššou rýchlosťou, a preto si zakladajú na nízkej spotrebe paliva. Predpokladáme, že aj jej zostatková hodnota pri predaji bude o niečo vyššia. Ak ste sa rozhodli pre 2-litrový turbodiesel a neviete si vybrať medzi klasickou Octaviou alebo naftovým modelom RS, odporúčame vám obe autá vyskúšať. RS-ka je tvrdšia, poslušnejšia v kritických situáciách a ostrejšia v zrýchlení, ale viac namáhaný motor rovnakého objemu logicky aj viac spotrebuje. Závisí teda od vás, či sa chcete líšiť od väčšiny majiteľov Octavie, menej zaťažovať životné prostredie a vychutnávať si výborne vybavené auto s dynamickejším motorom, alebo dáte prednosť lacnejšej verzii s rovnako schopným podvozkom, komfortnejším pružením a v porovnaní s naftovou RS úspornejším a o niečo slabším, hoci v rámci svojej objemovej kategórie stále nadpriemerne výkonným motorom.


Merania Podmienky merania
teplota vzduchu 11 °C
tlak vzduchu 1002 hPa
rýchlosť vetra 2,0 m.s-1
rel. vlhkosť vzduchu 53 %

Namerané hodnoty Octavia RS 2.0 TFSI   Octavia RS 2.0 TDI  Octavia 2.0 TDI  
Zrýchlenie
0 – 100 km/h (s) 7,6 8,4 9,5
0 – 120 km/h (s) 9,9 11,7 13,4
Elasticita
40 – 80 km/h 3.stupeň (s) 3,9 3,9 4,6
60 – 100 km/h 4. stupeň (s) 5,1 5,8 6,2
80 – 120 km/h 5. stupeň (s) 7,5 8,0 8,9
Vnútorná hlučnosť vozidla
60 km/h 3.stupeň (dB) 65,0 64,4 64,8
80 km/h 4. stupeň (dB) 68,2 66,6 66,0
100 km/h 5.stupeň (dB) 69,5 69,3 68,8


Technické parametre

Motor 2.0 TFSI (RS)   2.0 TDI (RS) 2.0 TDI
Zdvihový objem (cm³) 1984 1968 1968
Výkon (kW/k) 147/200 125/170 103/140
pri otáčkach (1/min) 5100-6000 4200 4000
Krútiaci moment (Nm) 280 350 320
pri otáčkach (1/min) 1800-5000 5000 1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h) 240 225 208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,3 8,5 9,6
Nameraná spotreba (l/100 km) 8,4-10,8 6,1-8,4 5,4-7,1
Cena testovaného modelu od (Sk) 939.900 969.900 794.990

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet.
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  2. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  3. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  4. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  5. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  6. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  7. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  8. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 26 058
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 454
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 821
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 566
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 678
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 030
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 782
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Trochu humoru, potrebujeme, dobre?
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu.
  3. Blanka Ulaherová: Byť mačkou v Istanbule
  4. Ján Škerko: Terorista Putin, kúrenie v krbe, výdavky na vojnu a ...
  5. Robert Štepaník: diel 78 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 1
  6. Helena Michlíková: On to nevie ?
  7. Julius Kravjar: Akademické podvody netreba podceňovať
  8. Štefan Vidlár: Aj my
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 857
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 552
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 052
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 486
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 856
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 3 746
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 681
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 530
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu