Štvrtá generácia najväčšej limuzíny značky Lexus debutuje s novým motorom osemstupňovou prevodovkou, obvyklou dávkou pohodlia a multimediálnym svetom na palube. Na pohľad nenápadná limuzína sama zaparkuje a nahradí domáce kino.
Lexus dosahuje stále vyššie predajné čísla v Európe aj napriek tomu, že ani jeden jeho model neoplýva extravaganciou. Nová karoséria sa vždy objaví v uliciach úplne nenápadne bez búrlivých emócií a so šepotajúcim motorom. Päťmetrovú limuzínu štvrtej generácie s výraznou maskou chladiča, elegantne tvarovaným zadkom a konečne pôsobivejším zvukom výfuku však nemožno prehliadnuť.
Z dizajnu nás zaujali zadné svetlomety a obrovské ústie výfukového potrubia priamo v nárazníku. Poteší tiež diaľkovo otvárané veko batožinového priestoru, ktorý môže mať v základnej verzii objem 510 l ale so samostatnou klimatizáciou vzadu a elektricky polohovateľnými zadnými sedadlami je objem iba 400 l. Polemizovanie o objeme kufra končí posadením na zadné sedadlá vybavené nezvyčajnou lakťovou opierkou.
Miesto pre šéfa
Pokiaľ je zadná lakťová opierka zaklopená v sedadle cestujúci si môže užívať iba veľký priestor, kvalitné čalúnenie a inteligentné osvetlenie interiéru. Už podvedome tu však chýbajú nejaké gombíky a ovládače. Stačí vyklopiť opierku s ovládacím panelom klimatizácie polohovania sedadiel a multimediálneho systému Mark and Levinson a zrazu je tlačidiel viac ako vpredu. Komfort Lexusu LS je nastavený na to, aby sa majiteľ vozil vzadu.
Keby niekomu nestačili zadné elektricky ovládané sedadlá s pamäťou, samozrejme vyhrievané aj odvetrávané, Lexus ponúka vzadu aj chladiaci box. V automobilovej obývačke nechýba ani domáce kino s výklopným LCD displejom a audiosústavou s devätnástimi reproduktormi kanálového systému 5.1. Pochopiteľne malý displej zaostáva za fantastickým zvukom ale ani to nás neodradilo stráviť niekoľko večerov pozeraním nových filmov v zaparkovanom aute.
Sám parkuje
V kapitole moderných technológií má Lexus snahu presvedčiť európanov o neotrasiteľnej pozícii na poli nových elektronických systémov. Okrem aktívneho tempomatu ponúka predkolízny systém sledujúci priestor pred a za autom. Za príplatok možno tiež objednať systém sledujúci neželané opustenie jazdného pruhu alebo mikrospánok vodiča. Aby bolo technologické harašenie dokonalé, náš testovací Lexus sám parkoval. Stačilo nájsť voľné miesto nastaviť presne cieľ v obraze snímanom cúvacou kamerou. Stlačením tlačidla a uvoľnením brzdy Lexus zaparkoval sám, bez pomoci rúk vodiča. Trochu diskutabilné sa nám zdá vyhrievanie volantu. Teoreticky je to príjemné ale v praxi sme si na teplý volant nevedeli zvyknúť.
Ťah na konkurentov
Najsilnejší atak na vychýrenú trojku Audi, BMW a Mercedes predviedol motor s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Nový osemvalec objemu 4,6 D-4S dosahuje mimoriadne vysoký výkon 280 kW (380k), oveľa lepšie ťahá v nízkych otáčkach a s osemstupňovou prevodovkou vyniká aj v spotrebe. Výrobcom udávaný priemer 11,1 l/100 km sme reálne dosiahli, dokonca mimo mesta sa dá bežne jazdiť za 9,8. Po uvoľnení mravov sa nám spotreba ustálila na 13,5 l/100 km. Pritom dve tony vážiaca limuzína dosiahne stovku za 5,7 s.
Hmotnosť navyše
Kým pri spotrebe a dynamike sa hmotnosť negatívne neprejavila, na podvozku diaľničného typu áno. Energia motora a pohotové radenie osemstupňovej automatickej prevodovky nabádajú k rýchlej jazde v ostrých zákrutách, ale podvozku to príliš nevonia. Na druhej strane toto nie je športové auto ale limuzína s dobrými brzdami. Na podrobný opis Lexusu LS 460 a všetkých jeho systémov bude potrebná kniha. V podmienkach redakčného testu nás zaujala nízka spotreba výkonného osemvalca a činnosť osemstupňovej prevodovky na vyššej úrovni než u konkurentov. Lexus tak zapôsobil v oblasti, v ktorej na konkurentov z Európy strácal. Ešte zostáva otvorená kapitola podvozka.
Naše hodnotenie
vzhľad ***
interiér ****
motor *****
jazdné vlastnosti ****
technika *****
výbava *****
úžitok ***
celkový dojem *****
Lexus LS 460
Cena modelu od 3 149 000 Sk
Cena testovanej verzie 3 879 000 Sk
Motor 4,6 V8 D-4S
Výkon motora 280 kW / 380 k
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s
Objem batožinového priestoru 400 l
Spotreba podľa výrobcu 11,1 l/100 km
Spotreba v teste 13,5 l/100 km
Bezpečnosť 10 x airbag, ABS, VDIM (ESP), VGRS
Celkom dobrý nápad ako zakomponovať výfuky do nárazníka. zozadu chráni auto špeciálny radar a v prípade hroziaceho nárazu automaticky prisunie hlavové opierky k hlavám pasažierov.
Na farebnom dotykovom monitore sa v obraze snímanom kamerou objaví náčrt miesta, kde môže auto zaparkovať. Vodič prstom upresní polohu a auto samo zaparkuje.
Za vyhrievaným volantom vládne typicky japonská architektúra.
Motor vybavený technológiou vstrekovania D-4S s jedným vstrekovačom vo valci a druhým v sacom potrubí ohúril výkonom a spotrebou. Zložitá technológia kombinuje výhody priameho a nepriameho vstrekovania.
Lakťová opierka vzadu s ovládaním klimatizácie, sedadiel a domáceho kina.
Konkurencia musí sklopiť uši pred zatiaľ neprekonateľnou audiosústavou Mark and Levinson s devätnástimi reproduktormi. Každý z nich je navrhnutý iba pre tento typ auta.
Každý večer domáce kino v zaparkovanom aute.