Mazda ako jediná automobilka na svete po štyri desaťročia vyrábala a vyvíjala Wankelove motory s rotačným piestom. Napriek vysokým nárokom na výrobu žije motor dodnes a ponúka ďalšie možnosti vďaka využitiu vodíka ako pohonného média. Na konci päťdesiatych rokov 20. storočia začali viacerí výrobcovia automobilov intenzívne pracovať a investovať do vývoja Wankelovho motora s rotačným piestom. Väčšina z nich sa tejto snahy vzdala. Vydržala len Mazda, ktorá spustila výrobu prvého auta s rotačným motorom pred štyridsiatimi rokmi. Odvtedy ich vyrobila vyše 1,9 milióna. Išlo vždy o športové a okrajové modely výrobného programu.
Výroba rotačných piestov a celého motora dosahujúceho vysoké otáčky je podstatne náročnejšia ako pri bežných štvortaktných motoroch. Rotačný agregát síce spotrebuje viac paliva, ale z pomerne nízkeho objemu ponúka vysoký výkon. Motor, ktorý sa na smetisku dejín techniky neocitol iba vďaka zanietenosti automobilky, má možno pred sebou skvelú budúcnosť.
Mazda pracuje na vývoji nového motora Hydrogen RE s rotačným piestom spaľujúcim vodík. Vývoj agregátu s nulovými emisiami CO2 sa začal ešte v roku 1991 a vo februári 2006 bolo predstavené prvé vozidlo Mazda RX-8 Hydrogen RE. Sedem predaných exemplárov jazdí po japonských cestách a iba čas ukáže, či vodík spaľovaný rotačným motorom dokáže naplniť sny konštruktérov o čistom automobile. Zatiaľ chýba posledný krok, postaviť vodíkové vozidlo za prijateľnú cenu s dojazdom vyšším než má súčasný model.
Rotačný piest a celý mechanizmus vystredeného otáčania je maximálne náročný na technológiu a presnosť výroby. V komorách najnovšie prúdi vodík.
Rotačný motor Mazda - história
Prvý automobil s dvojlitrovým rotačným motorom Cosmo Sport vyšiel na cesty 30. mája 1967.
Posledné dve desaťročia poháňali vysokootáčkové rotačné piesty modely RX - 7 a RX - 8. Vysoký výkon pri relatívne malom objeme rotačného motora inšpiroval Mazdu k vstupu do motoristického športu už v roku 1968, práve po uvedení modelu Cosmo Sport.
V roku 1991 sa Mazda 787B zapísala do histórie, keď ako jediné japonské auto vyhrala vytrvalostné 24-hodinové preteky v Le Mans.
Súčasná Mazda RX-8 bola uvedená na trh v apríli roku 2003. Jej pohon zabezpečuje nová generácia motora RENESIS, ktorý je kompaktnejší, má vyšší výkon a je ekologickejší. Tento motor bol v roku 2003 ocenený prestížnou cenou Engine of the Year.
Autor: rch