SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Vodíková budúcnosť rotačného motoru Mazdy

Mazda ako jediná automobilka na svete po štyri desaťročia vyrábala a vyvíjala Wankelove motory s rotačným piestom. Napriek vysokým nárokom na výrobu žije motor dodnes a ponúka ďalšie možnosti vďaka využitiu vodíka ako pohonného média.

Mazda RX-8 Hydrogen RE pracuje v duálnom režime - benzín alebo vodík. Vo vodíkovom móde dosahuje motor výkon 109 koní a na jedno natankovanie vodíka prejde iba 100 kilometrov.Mazda RX-8 Hydrogen RE pracuje v duálnom režime - benzín alebo vodík. Vo vodíkovom móde dosahuje motor výkon 109 koní a na jedno natankovanie vodíka prejde iba 100 kilometrov. (Zdroj: ARCHÍV)

Mazda ako jediná automobilka na svete po štyri desaťročia vyrábala a vyvíjala Wankelove motory s rotačným piestom. Napriek vysokým nárokom na výrobu žije motor dodnes a ponúka ďalšie možnosti vďaka využitiu vodíka ako pohonného média.

Na konci päťdesiatych rokov 20. storočia začali viacerí výrobcovia automobilov intenzívne pracovať a investovať do vývoja Wankelovho motora s rotačným piestom. Väčšina z nich sa tejto snahy vzdala. Vydržala len Mazda, ktorá spustila výrobu prvého auta s rotačným motorom pred štyridsiatimi rokmi. Odvtedy ich vyrobila vyše 1,9 milióna. Išlo vždy o športové a okrajové modely výrobného programu.

Výroba rotačných piestov a celého motora dosahujúceho vysoké otáčky je podstatne náročnejšia ako pri bežných štvortaktných motoroch. Rotačný agregát síce spotrebuje viac paliva, ale z pomerne nízkeho objemu ponúka vysoký výkon. Motor, ktorý sa na smetisku dejín techniky neocitol iba vďaka zanietenosti automobilky, má možno pred sebou skvelú budúcnosť.

Mazda pracuje na vývoji nového motora Hydrogen RE s rotačným piestom spaľujúcim vodík. Vývoj agregátu s nulovými emisiami CO2 sa začal ešte v roku 1991 a vo februári 2006 bolo predstavené prvé vozidlo Mazda RX-8 Hydrogen RE. Sedem predaných exemplárov jazdí po japonských cestách a iba čas ukáže, či vodík spaľovaný rotačným motorom dokáže naplniť sny konštruktérov o čistom automobile. Zatiaľ chýba posledný krok, postaviť vodíkové vozidlo za prijateľnú cenu s dojazdom vyšším než má súčasný model.


Rotačný piest a celý mechanizmus vystredeného otáčania je maximálne náročný na technológiu a presnosť výroby. V komorách najnovšie prúdi vodík.

Rotačný motor Mazda - história
Prvý automobil s dvojlitrovým rotačným motorom Cosmo Sport vyšiel na cesty 30. mája 1967.
Posledné dve desaťročia poháňali vysokootáčkové rotačné piesty modely RX - 7 a RX - 8. Vysoký výkon pri relatívne malom objeme rotačného motora inšpiroval Mazdu k vstupu do motoristického športu už v roku 1968, práve po uvedení modelu Cosmo Sport.

V roku 1991 sa Mazda 787B zapísala do histórie, keď ako jediné japonské auto vyhrala vytrvalostné 24-hodinové preteky v Le Mans.

Súčasná Mazda RX-8 bola uvedená na trh v apríli roku 2003. Jej pohon zabezpečuje nová generácia motora RENESIS, ktorý je kompaktnejší, má vyšší výkon a je ekologickejší. Tento motor bol v roku 2003 ocenený prestížnou cenou Engine of the Year.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 563
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 729
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 425
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 408
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 845
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 988
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 472
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 446
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 241
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 102
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými?

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Rozprávky SME

Najmúdrejšia sestra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N