SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Vodíková budúcnosť rotačného motoru Mazdy

Mazda ako jediná automobilka na svete po štyri desaťročia vyrábala a vyvíjala Wankelove motory s rotačným piestom. Napriek vysokým nárokom na výrobu žije motor dodnes a ponúka ďalšie možnosti vďaka využitiu vodíka ako pohonného média.

Mazda RX-8 Hydrogen RE pracuje v duálnom režime - benzín alebo vodík. Vo vodíkovom móde dosahuje motor výkon 109 koní a na jedno natankovanie vodíka prejde iba 100 kilometrov.Mazda RX-8 Hydrogen RE pracuje v duálnom režime - benzín alebo vodík. Vo vodíkovom móde dosahuje motor výkon 109 koní a na jedno natankovanie vodíka prejde iba 100 kilometrov. (Zdroj: ARCHÍV)

Mazda ako jediná automobilka na svete po štyri desaťročia vyrábala a vyvíjala Wankelove motory s rotačným piestom. Napriek vysokým nárokom na výrobu žije motor dodnes a ponúka ďalšie možnosti vďaka využitiu vodíka ako pohonného média.

Na konci päťdesiatych rokov 20. storočia začali viacerí výrobcovia automobilov intenzívne pracovať a investovať do vývoja Wankelovho motora s rotačným piestom. Väčšina z nich sa tejto snahy vzdala. Vydržala len Mazda, ktorá spustila výrobu prvého auta s rotačným motorom pred štyridsiatimi rokmi. Odvtedy ich vyrobila vyše 1,9 milióna. Išlo vždy o športové a okrajové modely výrobného programu.

Výroba rotačných piestov a celého motora dosahujúceho vysoké otáčky je podstatne náročnejšia ako pri bežných štvortaktných motoroch. Rotačný agregát síce spotrebuje viac paliva, ale z pomerne nízkeho objemu ponúka vysoký výkon. Motor, ktorý sa na smetisku dejín techniky neocitol iba vďaka zanietenosti automobilky, má možno pred sebou skvelú budúcnosť.

Mazda pracuje na vývoji nového motora Hydrogen RE s rotačným piestom spaľujúcim vodík. Vývoj agregátu s nulovými emisiami CO2 sa začal ešte v roku 1991 a vo februári 2006 bolo predstavené prvé vozidlo Mazda RX-8 Hydrogen RE. Sedem predaných exemplárov jazdí po japonských cestách a iba čas ukáže, či vodík spaľovaný rotačným motorom dokáže naplniť sny konštruktérov o čistom automobile. Zatiaľ chýba posledný krok, postaviť vodíkové vozidlo za prijateľnú cenu s dojazdom vyšším než má súčasný model.


Rotačný piest a celý mechanizmus vystredeného otáčania je maximálne náročný na technológiu a presnosť výroby. V komorách najnovšie prúdi vodík.

Rotačný motor Mazda - história
Prvý automobil s dvojlitrovým rotačným motorom Cosmo Sport vyšiel na cesty 30. mája 1967.
Posledné dve desaťročia poháňali vysokootáčkové rotačné piesty modely RX - 7 a RX - 8. Vysoký výkon pri relatívne malom objeme rotačného motora inšpiroval Mazdu k vstupu do motoristického športu už v roku 1968, práve po uvedení modelu Cosmo Sport.

V roku 1991 sa Mazda 787B zapísala do histórie, keď ako jediné japonské auto vyhrala vytrvalostné 24-hodinové preteky v Le Mans.

Súčasná Mazda RX-8 bola uvedená na trh v apríli roku 2003. Jej pohon zabezpečuje nová generácia motora RENESIS, ktorý je kompaktnejší, má vyšší výkon a je ekologickejší. Tento motor bol v roku 2003 ocenený prestížnou cenou Engine of the Year.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 14 759
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 755
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 369
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 988
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 038
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 903
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 797
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 390
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


20 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Michala Guľasová: Martina Jakubová - Líštička
  2. Ľubomír Maretta: Zmena
  3. Robert Štepaník: diel 70 - MDAD 2022 - Medzinárodný deň (alternatívnych) detí 2022
  4. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  5. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  6. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  7. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  8. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 682
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 764
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 394
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 807
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 190
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 831
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 421
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 826
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu