SME
Sobota, 10. jún, 2023 | Meniny má Margaréta
reklama

Vodíková budúcnosť rotačného motoru Mazdy

Mazda ako jediná automobilka na svete po štyri desaťročia vyrábala a vyvíjala Wankelove motory s rotačným piestom. Napriek vysokým nárokom na výrobu žije motor dodnes a ponúka ďalšie možnosti vďaka využitiu vodíka ako pohonného média.

Mazda RX-8 Hydrogen RE pracuje v duálnom režime - benzín alebo vodík. Vo vodíkovom móde dosahuje motor výkon 109 koní a na jedno natankovanie vodíka prejde iba 100 kilometrov.Mazda RX-8 Hydrogen RE pracuje v duálnom režime - benzín alebo vodík. Vo vodíkovom móde dosahuje motor výkon 109 koní a na jedno natankovanie vodíka prejde iba 100 kilometrov. (Zdroj: ARCHÍV)

Mazda ako jediná automobilka na svete po štyri desaťročia vyrábala a vyvíjala Wankelove motory s rotačným piestom. Napriek vysokým nárokom na výrobu žije motor dodnes a ponúka ďalšie možnosti vďaka využitiu vodíka ako pohonného média.

Na konci päťdesiatych rokov 20. storočia začali viacerí výrobcovia automobilov intenzívne pracovať a investovať do vývoja Wankelovho motora s rotačným piestom. Väčšina z nich sa tejto snahy vzdala. Vydržala len Mazda, ktorá spustila výrobu prvého auta s rotačným motorom pred štyridsiatimi rokmi. Odvtedy ich vyrobila vyše 1,9 milióna. Išlo vždy o športové a okrajové modely výrobného programu.

Výroba rotačných piestov a celého motora dosahujúceho vysoké otáčky je podstatne náročnejšia ako pri bežných štvortaktných motoroch. Rotačný agregát síce spotrebuje viac paliva, ale z pomerne nízkeho objemu ponúka vysoký výkon. Motor, ktorý sa na smetisku dejín techniky neocitol iba vďaka zanietenosti automobilky, má možno pred sebou skvelú budúcnosť.

Mazda pracuje na vývoji nového motora Hydrogen RE s rotačným piestom spaľujúcim vodík. Vývoj agregátu s nulovými emisiami CO2 sa začal ešte v roku 1991 a vo februári 2006 bolo predstavené prvé vozidlo Mazda RX-8 Hydrogen RE. Sedem predaných exemplárov jazdí po japonských cestách a iba čas ukáže, či vodík spaľovaný rotačným motorom dokáže naplniť sny konštruktérov o čistom automobile. Zatiaľ chýba posledný krok, postaviť vodíkové vozidlo za prijateľnú cenu s dojazdom vyšším než má súčasný model.


Rotačný piest a celý mechanizmus vystredeného otáčania je maximálne náročný na technológiu a presnosť výroby. V komorách najnovšie prúdi vodík.

Rotačný motor Mazda - história
Prvý automobil s dvojlitrovým rotačným motorom Cosmo Sport vyšiel na cesty 30. mája 1967.
Posledné dve desaťročia poháňali vysokootáčkové rotačné piesty modely RX - 7 a RX - 8. Vysoký výkon pri relatívne malom objeme rotačného motora inšpiroval Mazdu k vstupu do motoristického športu už v roku 1968, práve po uvedení modelu Cosmo Sport.

V roku 1991 sa Mazda 787B zapísala do histórie, keď ako jediné japonské auto vyhrala vytrvalostné 24-hodinové preteky v Le Mans.

Súčasná Mazda RX-8 bola uvedená na trh v apríli roku 2003. Jej pohon zabezpečuje nová generácia motora RENESIS, ktorý je kompaktnejší, má vyšší výkon a je ekologickejší. Tento motor bol v roku 2003 ocenený prestížnou cenou Engine of the Year.

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  3. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  4. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  5. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Blúdia parazity aj vo vašom tele?
  2. Hráči získali päťtisíc eur a stretnú sa s Ronaldom
  3. Ojazdených elektromobilov je v SR 3x viac než pred covidom
  4. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  5. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  6. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  7. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  8. Super zábava, super deň
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 16 219
  2. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 775
  3. Ako znížiť vysoký cholesterol? 5 515
  4. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 204
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 075
  6. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 4 730
  7. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska? 4 597
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 3 965
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Miroslav Daniš: Andrej Podkonický, ďalší do partie
  2. Dávid Kyzek: Top 10 Slovákov pre Draft NHL 2023
  3. Vlasta Sedláková: Ako Slovan Fans zavraždili Daniela Tupého
  4. Ján Šeďo: Záznam z dopravnej nehody : "Poľahčujúca okolnosť - bol opitý".
  5. Jozef Varga: Krkavci / 12. /
  6. Anna Miľanová: Experimenty v modrom...
  7. Jozef Varga: Judas Priest 50 rokov parádna muzička...
  8. Jozef Sitko: Budem voliť Dorotu Nvotovú ...
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 23 933
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 10 692
  3. Vlasta Sedláková: Ako je to s naším štátnym dlhom? Je nižší ako za čias Fica a Pellegriniho. 8 963
  4. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 7 206
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 494
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 517
  7. Rastislav Puchala: Nezakazujme Bibliu! 5 087
  8. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 5 080
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu