SME
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Vodíková budúcnosť rotačného motoru Mazdy

Mazda ako jediná automobilka na svete po štyri desaťročia vyrábala a vyvíjala Wankelove motory s rotačným piestom. Napriek vysokým nárokom na výrobu žije motor dodnes a ponúka ďalšie možnosti vďaka využitiu vodíka ako pohonného média.

Mazda RX-8 Hydrogen RE pracuje v duálnom režime - benzín alebo vodík. Vo vodíkovom móde dosahuje motor výkon 109 koní a na jedno natankovanie vodíka prejde iba 100 kilometrov.Mazda RX-8 Hydrogen RE pracuje v duálnom režime - benzín alebo vodík. Vo vodíkovom móde dosahuje motor výkon 109 koní a na jedno natankovanie vodíka prejde iba 100 kilometrov. (Zdroj: ARCHÍV)

Mazda ako jediná automobilka na svete po štyri desaťročia vyrábala a vyvíjala Wankelove motory s rotačným piestom. Napriek vysokým nárokom na výrobu žije motor dodnes a ponúka ďalšie možnosti vďaka využitiu vodíka ako pohonného média.

Na konci päťdesiatych rokov 20. storočia začali viacerí výrobcovia automobilov intenzívne pracovať a investovať do vývoja Wankelovho motora s rotačným piestom. Väčšina z nich sa tejto snahy vzdala. Vydržala len Mazda, ktorá spustila výrobu prvého auta s rotačným motorom pred štyridsiatimi rokmi. Odvtedy ich vyrobila vyše 1,9 milióna. Išlo vždy o športové a okrajové modely výrobného programu.

Výroba rotačných piestov a celého motora dosahujúceho vysoké otáčky je podstatne náročnejšia ako pri bežných štvortaktných motoroch. Rotačný agregát síce spotrebuje viac paliva, ale z pomerne nízkeho objemu ponúka vysoký výkon. Motor, ktorý sa na smetisku dejín techniky neocitol iba vďaka zanietenosti automobilky, má možno pred sebou skvelú budúcnosť.

Mazda pracuje na vývoji nového motora Hydrogen RE s rotačným piestom spaľujúcim vodík. Vývoj agregátu s nulovými emisiami CO2 sa začal ešte v roku 1991 a vo februári 2006 bolo predstavené prvé vozidlo Mazda RX-8 Hydrogen RE. Sedem predaných exemplárov jazdí po japonských cestách a iba čas ukáže, či vodík spaľovaný rotačným motorom dokáže naplniť sny konštruktérov o čistom automobile. Zatiaľ chýba posledný krok, postaviť vodíkové vozidlo za prijateľnú cenu s dojazdom vyšším než má súčasný model.


Rotačný piest a celý mechanizmus vystredeného otáčania je maximálne náročný na technológiu a presnosť výroby. V komorách najnovšie prúdi vodík.

Rotačný motor Mazda - história
Prvý automobil s dvojlitrovým rotačným motorom Cosmo Sport vyšiel na cesty 30. mája 1967.
Posledné dve desaťročia poháňali vysokootáčkové rotačné piesty modely RX - 7 a RX - 8. Vysoký výkon pri relatívne malom objeme rotačného motora inšpiroval Mazdu k vstupu do motoristického športu už v roku 1968, práve po uvedení modelu Cosmo Sport.

V roku 1991 sa Mazda 787B zapísala do histórie, keď ako jediné japonské auto vyhrala vytrvalostné 24-hodinové preteky v Le Mans.

Súčasná Mazda RX-8 bola uvedená na trh v apríli roku 2003. Jej pohon zabezpečuje nová generácia motora RENESIS, ktorý je kompaktnejší, má vyšší výkon a je ekologickejší. Tento motor bol v roku 2003 ocenený prestížnou cenou Engine of the Year.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  2. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  5. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  3. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  4. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  5. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  6. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  7. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  8. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  9. Bakalárske študijné programy na FVT
  10. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 14 128
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 838
  3. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 9 248
  4. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 642
  5. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 457
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 7 943
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 458
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 864
  9. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 628
  10. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur 4 898
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ústavný súd sídli v Košiciach.

Ústavný súd nariadil prepustneie z väzby po štrnástich rokoch.

9 h

Parlament čaká hlasovanie o skrátení kolúznej väzby.

4 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 2008 a pred ním jeho elektrická verzia e-2008.

Rozdiel v nákladoch na prevádzku je obrovský.

16 h
Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj