Fiat zažíva renesanciu. Uviedol na trh sériu skvelých modelov, ktorými sa vrátil medzi popredných hráčov na automobilovom trhu a jasne dal všetký konkurentom najavo, že je späť a treba s ním rátať. Začal zarábať a pripravovať pôdu na masívnu expanziu. O novom entuziazme a rozmachu automobilovej skupiny Fiat a o jej nových modeloch sme sa rozprávali s obchodným a marketingovým riaditeľom spoločnosti Fiat ČR a SR Bohumírom Přeučilom.
Skupina Fiat prechádza v súčasnosti rozsiahlymi zmenami štruktúry. Ako sa to dotkne zastúpenia na Slovensku?
Vo februári prebehla médiami správa, že vznikli 4 samostatné spoločnosti v skupine Fiat Auto – divízia Fiat osobné vozidlá, Fiat úžitkové vozidlá, Alfa Romeo a Lancia, ku ktorým v marci pribudla piata spoločnosť Abarth. Určite viete, že Abarth má z hľadiska pretekania a úprav vozidiel veľmi silnú históriu, a preto sa vedenie spoločnosti Fiat rozhodlo dať mu šancu presadiť sa. Ide o vytvorenie právnických subjektov so štruktúrou piatich nezávislých spoločností s vlastným vedením, kompetenciami a účtovníctvom.
Na všetkých trhoch sa to prejavuje tým, že sa tieto značky v každej krajine začínajú osamostatňovať, čo samozrejme platí aj o spoločnostiach Fiat ČR a SR. S platnosťou od 1. júna vzniká v spoločnostiach Fiat ČR a SR samostatná divízia, ktorá sa bude zaoberať iba predajom a marketingom úžitkových vozidiel. Takže v rámci internej štruktúry budú existovať tri základné skupiny – Fiat osobné vozidlá, Fiat úžitkové vozidlá a Alfa Romeo, resp.od 7. 6. aj Lancia, ktorá bude pod jedným vedením spolu so značkou Alfa Romeo. Sú to teda dosť významné zmeny uskutočnené nielen na papieri, ale zasahujúce hlboko do štruktúr firmy. To znamená, že každá skupina bude mať v Čechách aj na Slovensku vlastný tím ľudí, ktorý sa bude venovať len produktom danej značky.
Aký to bude mať prínos pre zákazníka?
To je práve to dôležité. Pokiaľ máte šancu venovať sa niečomu na 100% a nemáte združené funkcie, tak prvým a zásadným miľníkom je, aby to prinieslo niečo zákazníkovi. Čím viac sa budete venovať len jednej oblasti, tým skôr ste schopný realizovať určité zmeny, ktoré potom musia logicky viesť k spokojnosti zákazníka.
Nie je tajomstvom, že veľkým nepriateľom značky Fiat na Slovensku sú pretrvávajúce predsudky voči slabšiemu imidžu jej produktov, ktoré stále ovplyvňujú rozhodovanie zákazníkov. A to aj napriek tomu, že počnúc Pandou a ešte výraznejšie s príchodom Grande Punta a Brava naštartoval Fiat nový, veľmi silný dôraz na kvalitu. Náš motorista je však veľmi konzervatívny a chvíľu mu trvá kým zmení názor. Akým spôsobom sa chcete s týmto problémom popasovať?
O tejto téme by sme sa mohli rozprávať hodiny, ale poďme po poriadku. Som presvedčený, že zlé povesti o nižšej kvalite áut Fiat sú dávno prekonané. Otázkou je, ako sa nám doteraz podarilo tento fakt dať zákazníkom na známosť. Ako ste spomínali, zákazník - je jedno či slovenský alebo český - je do značnej miery konzervatívny. V prvom rade je to teda otázka toho, aký kvalitný produkt sme schopní priviesť. Takže tá konzervatívnosť tu je a samozrejme zlomenie určitej hranice nedôvery znamená pomerne zložitý a časovo náročný boj. Ten prvý krok tu bol urobený. Keď si zoberiete rok 2003, kedy bola uvedená na trh Panda, od toho momentu začala určitá renesancia značky Fiat a tým nemám na mysli len samotné produkty. Keď si pamätáte naše predajne z toho obdobia a porovnáte ich s tým ako vyzerajú dnes, zaisto si všimnete, že nielen dizajnovo ale aj kvalitatívne sú na úplne inej úrovni. Doslova z nich cítiť, že sa v nich predáva iný druh tovaru, ďaleko príťažlivejší. My vieme, že sme urobili v kvalite veľký pokrok. Panda nemá v súčasnosti žiadne problémy. Nedávno to potvrdil aj dlhodobý test na 100.000 km istého prestížneho nemeckého automobilového magazínu. V nastavenom trende ďalej pokračoval Grande Punto, ktorý zaujal nielen atraktívnymi tvarmi, ale v prvom rade priniesol novú kvalitu v oblasti materiálov a dielenského spracovania. A Bravo? Ten reprezentuje vrchol. Bravo prechádza takou dôkladnou kontrolou dielenského spracovania a kvality použitých materiálov, akú som nezažil u žiadnej značky. Môžem povedať, že dôraz na kvalitu u tohto modelu je skutočne mimoriadny. Takže zákazníka musíme presvedčiť v prvom rade kvalitou. V druhom rade kvalitou služieb, kde sa tiež urobil veľký kus práce. Dlhodobo sledujeme spokojnosť našich zákazníkov pomocou interného indexu, ktorý hovorí o kvalite vlastného produktu a zároveň aj o kvalite služieb, ktoré je naša predajná sieť schopná ponúknuť. Môžem Vám povedať, že taký vysoký stupeň spokojnosti zákazníkov akú máme dnes, nemali sme počas celých 15 rokov, čo pracujem pre Fiat. Takže je to komplikovaný a ťažký beh na dlhé trate. Viem vám ale garantovať, že hlas zákazníkov, ktorí dlhodobo niekoľko rokov jazdia v autách Fiat a sú tejto značke verní, má úplne inú váhu ako pred 4 alebo 5 rokmi.
Strategicky najdôležitejším modelom pre Fiat je Grande Punto. Ako ste spokojný so začiatkom jeho predaja na Slovensku?
Samozrejme mohlo by to byť aj lepšie. Na druhej strane ale treba povedať, že svoju klientelu si našiel a som presvedčený, že je tu priestor, aby postúpil vyššie.
Dokedy sa bude predávať Punto Classic?
Počítame s ním najmenej ešte celý budúci rok, pretože na slovenskom trhu momentálne nenájdete konkurenčný model, ktorý by mal taký výborný pomer medzi cenou a úžitkovou hodnotou. Aspoň v to dúfam...
Bude sa niečo meniť v jeho výbave alebo ponuke motorov?
Produkcia modelu Punto Classic sa presúva do srbského mesta Kragujevac, kde sa kedysi vyrábali automobily Zastava. Nepoznám konkrétnejšie detaily, ale neviem zatiaľ o žiadnych zmenách.
V západnej Európe chce Fiat tento rok zvýšiť trhový podiel na 7 až 10%. Aký máte plán na Slovensku?
V osobných vozidlách je našim cieľom dostať sa na úroveň asi 4%, práve vďaka novému modelu Bravo. Ale nielen jeho zásluhou. V septembri totiž uvedieme na trh ďalší nový model Fiat Linea. Nádherný sedan s mimoriadne atraktívnym dizajnom pripravený prilákať nových zákazníkov, ktorí požadujú veľký vnútorný priestor a veľa miesta pre batožinu.
Aký podiel má mať na tomto výsledku Bravo? Koľko kusov z neho plánujete predať do konca roka?
Náš plán je pomerne ambiciózny. Tento rok chceme predať aspoň 400 kusov, pričom prvé odozvy jasne smerujú k benzínovým motorom, konkrétne k agregátom 1.4 T-JET. Tieto verzie sa tešia jednoznačne najväčšiemu záujmu. Ale aj základný 1.4 l motor výkonu 60 kW/90 k oslovuje veľkú skupinu zákazníkov.
Budete sa snažiť homologovať Bravo do kategórie N1 s možnosťou odpočtu DPH? V prípade Grande Punta sa vám to podarilo...
Áno, usilujeme sa o to, aby sme aj Bravo mohli na Slovensku ponúkať v prevedení N1.
Nový Bravo je prvý model Fiat vybavený špičkovým telematickým systémom Blue&Me Nav, ktorý vznikol v spolupráci so spoločnosťou Microsoft. V západnej Európe si už 20% zákazníkov kúpilo nové vozidlo s týmto systémom. Ako reagujú slovenskí motoristi na Blue &Me Nav a kam to chcete z hľadiska objemov predaja dotiahnuť?
Reakcie sú vynikajúce. Musím povedať, že je úžasné, ak predajca skutočne vie tento systém predviesť. Zákazníci to veľmi oceňujú. Pritom cena tohto systému je veľmi dobrá. Osobne si myslím, že to môžeme dotiahnuť na viac než spomínaných 20%.
Bude tento systém dostupný aj v iných modeloch?
Som presvedčený, že nový Fiat 500 ho mal mať. Čo sa týka Liney, tak určite nie od začiatku, ale portfólio modelov s týmto systémom sa určite bude rozširovať.
Spomínali ste nový trojpriestorový sedan Fiat Linea. Môžete aspoň naznačiť, kde sa bude pohybovať jeho cena?
Bude to niekde medzi Grande Puntom a Bravom, ak to poviem takto lapidárne. Samozrejme budeme sa snažiť postaviť cenu v rámci našich možností tak, aby oslovila čo najviac zákazníkov tejto kategórie. Možnostiam slovenského trhu chceme zvlášť prispôsobiť verziu s maloobjemovým naftovým motorom 1.3 Multijet. Domnievame sa totiž, že toto auto je klasickým vozidlom pre rodiny, ktoré potrebujú mať čo najvyššiu úžitkovú hodnotu za rozumnú cenu. A to nielen z pohľadu ceny samotnej ale aj z hľadiska prevádzkových nákladov a poistenia, pretože sa stále pohybujeme v objeme do 1300 cm ³.
Mohli by sme aspoň naznačiť, či to bude pod alebo nad avízovanými 13.000 eurami?
Povedzme, že sa bude blížiť skôr k cenám Grande Punta.
Kedy uvediete na trh model Sedici? Od svetovej premiéry na Olympiáde v Turíne je o ňom u nás ticho. Plánujete ho vôbec dovážať?
O jeho uvedení na slovenský trh uvažujeme od začiatku. Dlho sme ale narážali na problém kapacity výroby. Ako iste viete, zo 60.000 kusov pripadlo doteraz 40.000 vozidiel na Suzuki a len 20.000 kusov schádzalo z výrobných liniek s logom Fiat. Táto situácia sa tento rok zmení. Produkciu pre Fiat by mali zvýšiť na 36.000 kusov a my robíme všetky kroky, aby sme ešte v tomto roku boli schopní zákazníkom Sedici ponúknuť. Momentálne prebiehajú intenzívne rokovania. Odhadujem, že by sme ho mohli začať predávať v priebehu októbra alebo novembra.
Ste schopní Sedici ponúknuť za konkurenčnú cenu voči Suzuki SX4?
Samozrejme, že sme na to pripravení. Suzuki SX4 sa predáva v dvoch prevedeniach – ako „štvorkolka" a „dvojkolka". My pôjdeme na trh zatiaľ len so štvorkolkou. Hlavné aktivity súvisiace s uvedením tohto modelu na trh ale plánujeme na budúci rok, kedy ponuku rozšírime o dvojkolku. Malo by to byť niekedy v marci.
Z Turína vyšla informácia, že v roku 2009 uzrie svetlo sveta nový malý Crossover, z ktorého má existovať celý modelový rad. Myslíte si, že je ešte na trhu priestor, aby sa popri Grande Punte a Sedici uchytil ďalší model?
Máte pravdu. Náš modelový mix je skutočne rozsiahly. Nesmieme však zabúdať, že sa rozprávame o Crossoveri, teda o vozidle, ktoré v rámci svojho spektra zákazníkov môže osloviť oveľa širšiu klientelu než klasické vozidlo segmentu B. Osobne si myslím, že je to veľmi dobrý ťah a má veľkú budúcnosť. Navyše plne zapadá do stratégie Fiatu v priebehu najbližších troch rokov (do 2010) minimálne zdvojnásobiť predaje osobných automobilov v Európe. Kedy príde na trh nový Fiat 500 a koľko bude stáť?
Začiatok predaja Fiata 500 je v Taliansku naplánovaný na 4. júla. Potom od 14. júla vo Francúzsku a v ďalších krajinách. Trhy ako Slovensko prídu na rad na prelome rokov. Do Cinqucenta vkladáme obrovské nádeje. Z dvoch dôvodov. Prvým je fakt, že štýl, ktorým sa bude prezentovať na verejnosti, plne zodpovedá dynamike talianskeho módneho návrhárstva. Retroštýl prepracovaný do najmenších detailov jasne ukazuje smer, ktorým sa bude Cinqecento ďalej vyvíjať. Druhá vec, ktorú chcem zdôrazniť je, že sa jedná o moderné auto. Čiže nie auto ako hračka, ale auto oslovujúce širokú klientelu. Cenové rokovania prebiehajú. Prvé indikácie, ktoré máme z Talianska, kde by malo Cinquecento začínať na cene necelých 10.000 euro vytvárajú jednoznačný priestor na to, aby nebol považový len za hračku, ale aby urobil aj predajné úspechy. V neposlednom rade to bude veľmi kvalitné auto. Bude mať niekoľko finesov najmodernejšieho charakteru, takže to nebude len o dizajne ale aj o technike. To znamená, že z hľadiska imidžu bude znamenať jasný prelom, ktorý má svoju veľkú váhu aj z hľadiska objemu. Toto auto je objemová záležitosť. Jeho úlohou je predávať sa a ono sa bude predávať veľmi dobre, o tom som presvedčený.
Ďakujeme za rozhovor
Autor: Zhováral sa Michal Karpat