SME

Poslední mohykáni

Clio a Civic sa stali medzi ostrými hatchbackmi priam legendami. Veď len máloktorému motoristickému nadšencovi sa netisnú do úst sliny pri spomienkach na preslávené Clio Williams, šialené Clio V6 či predchádzajúce generácie modelu Civic s motormi VTi aleb

V čase, keď motoristický svet zažíva renesanciu turbomotorov, stále existujú automobilky, ktoré idú pri stavbe športových modelov vlastnou atmosférickou cestou. Jednými z posledných zástupcov tejto kategórie sú Honda Civic Type R a Renault Clio SportV čase, keď motoristický svet zažíva renesanciu turbomotorov, stále existujú automobilky, ktoré idú pri stavbe športových modelov vlastnou atmosférickou cestou. Jednými z posledných zástupcov tejto kategórie sú Honda Civic Type R a Renault Clio Sport (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

o minulú generáciu Type R. Čas a s ním spojený technologický vývoj ale neúprosne letí a tak sa aj tieto legendy dočkali svojich nasledovníkov.

Viac ako dôstojným pokračovateľom slávneho rodu u francúzskeho Renaultu je nové Clio Sport, do ktorého sme sa po prvých kilometroch nedávneho redakčného testu priam zamilovali. O slovo sa ale nedávno prihlásil aj dlho očakávaný a už na pohľad mimoriadne ostrý Civic Type R. Ako obstojí v priamom súboji s doposiaľ najlepšou atmosferickou predokolkou, akú sme kedy mali možnosť vyskúšať?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

 

Exteriér

Už pri prvom pohľade na oboch dravcov musí byť aj nezainteresovanému jasné, že medzi ich prioritné ambície rozhodne nepatrí úloha nákupného košíka alebo presúvadla pre manželky či priateľky. Malé Clio dostalo zrejme nadpriemernú dávku steroidov, o niečo väčší Civic ku svojmu už aj tak drsnému futuristickému vzhľadu pridal pôsobivý body kit. Zvlášť v jeho prípade človek nadobúda pocit, akoby už základný model dizajnér navrhoval s náčrtom nového Type R pred očami. Čo ale obe autá spája a robí mimoriadne atraktívnymi je cit pre detail, s ktorým sa dizajnéri vyhrali do posledného kúska karosérie a nedali tak ani najmenšiu šancu priaznivcom tuningu. Každá zmena vizáže ich exteriéru by totiž dokázala narušiť harmóniu vzhľadu ako celku, a na takýto zásah sa bude cítiť len málotko. Dôležitý je pritom aj fakt, že prvký ako zadný difúzor a žiabre za prednými blatníkmi v prípade Clia ako aj spojlery Civica nie sú iba optickým doplnkom ale v plnej miere plnia svoju funkciu.

SkryťVypnúť reklamu

Za volantom

Po otvorení dverí má väčší dôvod na úsmev majiteľ Civica. Jeho interiér zmenil farebný tón z modrej na červenú. Tá dáva športovému duchu Type R vyniknúť v celej jeho sile a nikoho nenechá na pochybách, že so zaradením sa medzi prémiové športové značky BMW a Audi to Honda myslí naozaj vážne. Predné sedadlá sú jednoducho skvelé. Majú výborné bočné vedenie a hoci sa v nich sedí trochu vyššie, ponúkajú veľa pohodlia a ihneď po usadení dávajú na známosť, že nesedíte v pomalom aute. Každý drobný detail tvorí úžasný celok, od pomerne malého volantu s hlbokým stredom cez červené štartovacie tlačidlo až po radiacu páku či nádherné meracie prístroje podsvietené tiež na červeno. Pozícia za volantom je dobrá pre vodičov najrôznejšieho vzrastu. Rušil nás ale na túto kategóriu auta dosť zlý výhľad dozadu aj dopredu. Problémom sú široké predné stĺpiky a veľmi šikmý sklon čelného skla, v ktorom sa navyše odráža palubná doska. Výhľad dozadu zasa obmedzuje krídlo, ktoré rozdeľuje zadné okno na dve časti. Clio pôsobí pri Civicu možno ako šedá myška, avšak vo funkčnosti sa mu dokáže minimálne vyrovnať. Štandardné sedačky sú trochu mäkšie a komfortnejšie ale objednať si môžete aj rovnako dokonalé korýtka Recaro ako má Honda. Volant s červeným pásikom v strede venca presne sadne do ruky a športový dojem dotvárajú otáčkomer a rýchlomer s veľkými bielymi číslicami. Poloha sedenia za volantom je dobrá. Jediné, čo Cliu vyčítame, je šikmý sklon volantu. Celkovo vám ale Clio neponúkne taký pocit výnimočnosti a dokonalosti ako kokpit Type R. Aj vo vnútornom priestore a objeme kufra má Honda, ktorá rozmerovo patrí do vyššej kategórie, logicky navrch.

SkryťVypnúť reklamu

Kokpit Civica vyzerá oveľa atraktívnejšie a pôsobí hodnotnejším dojmom než interiér Clia. Má však niekoľko chybičiek krásy ako veniec volantu cloniaci prístroje a slabší výhľad cez čelné sklo.

Kokpit Clia pôsobí pri Civicu ako šedá myška, avšak funkčnosťou a ergonómiou sa mu minimálne vyrovná.

Predné sedadlá Hondy nemajú chybu. Perfektne vyzerajú a održia vás na správnych miestach.

Štandardné sedadlá Clia sú mäkšie a poddajnejšie než v Honde. V jeho prípade odporúčame radšej si priplatiť za športové korýtka Recaro.

Pod kapotou

Obe vozidlá poháňajú dvojlitrové atmosférické štvorvalce. Ide o evolúcie motorov použitých v predchádzajúcich generáciách. Zatiaľ čo Francúzi sa zamerali na zvýšenie výkonu 16-ventilového motora na 145 kW/197 k, v Japonsku si s tým hlavu nelámali, vzali osvedčený poháňací agregát 2.0 l DOHC i-VTEC z minulého Type R

SkryťVypnúť reklamu
reklama

a pohrali sa len s jeho nastavením. Výsledkom pridania elektronického ovládania škrtiacej klapky, ľahkého zotrvačníka a novej konštrukcie sacieho potrubia sú ostrejšie reakcie na plyn a vyššie pracovné otáčky. Civic Type R dáva teraz výkon 148 kW/201 k pri otáčkach 7800 1/min, obmedzovač vás zastaví až pri šialených 8250 1/ min. Zatiaľ, čo iné športové motory už v rozsahu 6000 až 7000 1/min vzdychajú a šťavia svoje maximum v snahe dostať zo seba čo najväčší výkon, agregát Type R je v tej chvíli najšťastnejší. Skôr než preladí na ostrejšiu vačku znie ostro ako vždy, ale keď pridáte, nádherne zareve ako superšport. Malým sklamaním pre majiteľov predošlej generácie modelu Type R však bude prepnutie na ostrejšiu vačku, ktoré už nesprevádza taký citeľný ťah ako kedysi. Nárast výkonu je oveľa hladší a tým sa vytratilo aj nadšenie z dosiahnutia absolútneho vrcholu. Motor Clia RS síce nie je naučený pracovať až v tak vysokom otáčkovom spektre, zato ale ponúka o 22 Nm väčší krútiaci moment (asi pri 5600 1/ min, podobne ako v prípade Civica), čo pri jeho 215 Nm nie je práve nezanedbateľný rozdiel. V praxi to znamená, že Clio ťahá vo vyšších otáčkach kratšie ale o to efektívnejšie (aj zásluhou nižšej pohotovostnej hmotnosti). V maximálnych otáčkach je krásne hlučný podobne ako motor Civica, ale Type R znie ešte ostrejšie. Pocit zo zrýchlenia nemôžeme však ani v jednom z áut označiť za zdrvujúci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V oboch prípadoch cítiť totiž silný vplyv novodobého fenoménu, ktorým je rastúca pohotovostná hmotnosť. Kvôli krátkosti času sme tentokrát zrýchlenie nemerali, ale v oboch prípadoch výrobcom udávané hodnoty (Civic 6.6 s, Clio 6.9 s) nezodpovedajú tomu ako pôsobia obe autá na ceste v skutočnosti.

V akcii

Veľakrát sme sa presvedčili, že dobré športové auto sa rodí veľmi ťažko. Niekedy aj drobný detail dokáže úplne zruinovať dobrý pocit z jazdy. Pokiaľ zaostáva riadenie, radenie, brzdy alebo naladenie podvozka, auto má vážny problém. Clio a Civic sme preto podrobili náročnému testu na Pezinskej Babe, kde rýchlo zistíte, ako sa veci majú...

Prvá prišla na rad Honda. Hneď prvé metre, prvé vytočenie motora do červeného poľa a prvé preradenie zanechali v nás hlboký dojem. Neuveriteľný zvuk, okamžitá reakcia na stlačenie akcelerátora a nesmierne presné radenie s krátkymi dráhami, to je Type R tak, ako ho poznáme. Nájazd do prvej obávanej ľavotočivej zákruty a jej prejazd ale odhalil, v čom je najväčší problém súčasnej generácie Type R. Volá sa veľmi civilný podvozok. Kvôli pokrytiu širšieho spektra zákazníkov Honda siahla po mäkšom pružení, čím urobila z Type R oveľa civilizovanejšiu verziu než bol predchodca. Napriek tomu, že pri jazde po meste otrasy z výmoľov a jám pomerne intenzívne prenikajú do interiéru, jazda je vďaka mäkšiemu pruženiu poddajnejšia. Auto sa však viac nakláňa v zákrutách a podvozok sa nedokáže uspokojivo vysporiadať s mnohými pohybmi karosérie. Pokiaľ klasický Civic vie pomerne slušne svojimi schopnosťami maskovať hendikep polotuhej zadnej nápravy, Type R vám jej prítomnosť nechá pocítiť v plnej miere. Pri jazde po nerovnom povrchu zadok divne poskakuje, akoby tlmiče a pružiny neboli zladené a v zákrutách nie je zadná náprava ani zďaleka takou oporou akou bola predchádzajúcej generácii Type R (s viacprvkovým zavesením zadných kolies), čo sa prejavuje na silne nedotáčavom správaní. Ešte že výrobca ponúka aj verziu Type R Race so športovými tlmičmi, inou riadiacou jednotkou motora a kvôli nižšej hmotnosti sparťanskejšie vybaveným interiérom. Sklamaní sme tiež boli zo slabších bŕzd a nešportového správania stabilizačného systému ESP. Je nám jasné, že všetko je o cene, ale predné kotúče modelu Civic priemeru 300 mm v porovnaní s 312 mm kotúčmi Clia sú vzhľadom na jeho rozmery a hmotnosť (1338 kg) predsa len trochu primalé. Nehovoriac o tom, že Renault zainvestoval do sústavy Brembo, ktorá vyniká nielen ostrejším a intenzívnejším brzdným účinkom ale aj výrazne väčšou odolnosťou materiálu voči prehrievaniu. Namiesto hrania sa s okrasnými plechovými lemami subtílne vyzerajúcich predných kotúčov (aby na pohľad vyzerali väčšie a opticky viac vypĺňali predné kolesá), mohla sa Honda radšej buchnúť viac po vrecku a tiež siahnuť po sústave Brembo. Tých pár tisíc korún naviac by zákazník prežil. Samotnému riadeniu niet čo vytýkať, presnosť a cit mu rozhodne nechýbajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Decentný zadný spojler Hondy vyzerá efektne, ale bráni vo výhľade dozadu.

Namiesto okrasných plieškov navodzujúcich dojem plnšieho disku by Honda Potrebovala väčšie predné kotúče. Vpredu aj vzadu majú priemer 300 mm.

Viac radosti zo zladenia motora s podvozkom a tým aj väčšiu pasiu z jazdy nám ale poskytlo Clio. Jeho motor je síce ochotný vydať zo seba všetko iba pri udržiavaní vyšších otáčok, ale krátke sprevodovanie, ostro zopínajúca spojka a presné radenie robia z tejto činnosti nesmierny pôžitok. Prudké spomalenie pred zákrutami dalo vyniknúť spomínaným výborným brzdám, nepáčil sa nám však pri aute tohto typu úplne zbytočný systém zapnutia výstražných svetiel – väčšinu prudkých zákrut sme prechádzali s blikajúcimi smerovkami. Clio sa vrhá do každej z nich s obrovskou ochotou a s ešte väčším nadšením nimi aj prechádza. Ocenili sme najmä minimálne zásahy elektroniky. Vynikajúci podvozok, ktorý má zadnú nápravu podobnej koncepcie ako Civic ale výrazne lepšie naladenú, je tak skvelý, že to jednoducho nebolo potrebné. Každé koleso stojí pevne na zemi a v ideálnej pozícii voči vozovke, vďaka čomu na výjazde zo zákruty prehrabne len málokedy. Napriek vyššej svetlej výške sa v zákrutách nakláňa menej než Type R a zásluhou veľkého zdvihu tlmičov pruženia sa oveľa suverénnejšie správa aj na cestách s nerovným povrchom. Pošlite ho do akejkoľvek zákruty v akejkoľvek rýchlosti a ručíme vám, že z priľnavosti predných kolies vám padne sánka. Jedinú výhradu smerujeme voči menej citlivému ale presnému riadeniu, ktoré trpí na elektornický posilňovač s variabilným účinkom. Ten je ale tradičnou chorobou všetkých

SkryťVypnúť reklamu
reklama

modelov Renault.

Clio Sport je jedným z mála športových áut, ktorého zadný difúzor reálne plní svoju funkciu. Podľa výrobcu vytvára na zadnú nápravu vo vysokých rýchlostiach prítlak 40 kg, vďaka čomu vôbec nepotrebuje zadný spojler.

Veľkou prednosťou Clia je špičková brzdová sústava Brembo. Predné kotúče majú priemer 312, zadné 300 mm.

Technické parametre vozidiel Honda Civic Type R Renault Clio Sport

Zdvihový objem (cm3) 1998 1998

Výkon kW(k) pri ot/min. 148 (201) 7800 145 (197)7250

Krútiaci moment ( Nm pri ot/min) 193/ 5600 215/ 5550

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6,6 6,9

Maximálna rýchlosť ( km/h) 235 215

Prevodovka 6M 6M

Kombinovaná spotreba (l/ 100 km) 9,1 8,4

Rázvor náprav (mm) 2620 2585

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dĺžka/ šírka/ výška (mm) 4270/ 1785/ 1445 3991/ 1720/ 1484

Objem batožinového priestoru (l) 485 288

Pohotovostná hmotnosť ( kg) 1338 1335

Objem palivovej nádrže (l) 50 55

Cena testovaného modelu od (Sk) 979.000 866.900

Resumé

Dá sa povedať, že po príliš veľkých očakávaniach bol pre nás Civic Type R skôr sklamaním. Možno to bolo preto, že po ultra športovom klasickom Civicu sme v prípade verzie Type R čakali niečo radikálne ostrejšie... Tak či onak, nazvať ho zlým autom by bolo obrovským nedorozumením. Skvelo vyzerá, veľmi dobre jazdí, jednoducho je to správne nervózna športová Honda, s ktorou treba v každej zákrute bojovať ako kedysi s Integrou Type R, a preto sa za jej volantom nemožno cítiť obyčajne. Na dokonalý pocit z jazdy v Cliu Sport to však tentoraz nestačilo...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 628
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 379
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 724
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 209
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 387
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 783
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 915
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 326
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jan Pražák: Heleno, hledej!
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  5. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  6. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  7. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  8. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  1. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 912
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 651
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 21 515
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 007
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 579
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 288
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 191
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 086
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu