Aoste 10. apríla (TASR) - V cestnom tuneli pod Mont Blancom, ktorý dajú znovu do prevádzky v septembri tohto roku, sa hustota prepravy vozidiel s ťažkým nákladom zredukuje o 30 - 40 %. Informoval o tom prezident talianskej spoločnosti Traforo del Monte Bianco (TMB). Kým pred ničivým požiarom, v ktorom 24. marca 1999 zahynulo 39 osôb, jazdilo denne cez tunel 3 200 ťažkých vozidiel, teraz hornú hranicu ich počtu stanovili na 2 000.
Kamióny budú musieť rešpektovať viaceré obmedzujúce bezpečnostné opatrenia. Ich maximálna povolená rýchlosť bude 70 km/h a odstupy medzi vozidlami budú musieť byť najmenej 150 metrov. Po otvorení bude tento tunel najbezpečnejším v Európe a bude patriť aj medzi najbezpečnejšie na svete.
Opatrenia na dosiahnutie vyššieho bezpečnostného štandardu si vyžiadali investície 258 miliónov eúr. Na každých 300 metroch je vybudované ochranné zariadenie s plochou 42 štvorcových metrov. V prípade kolízie sa tam ľudia môžu dostať veľmi jednoduchým spôsobom. Okrem toho budú na nebezpečenstvo upozorňovať svetelné bóje a informačné tabule, ktoré sa nachádzajú na murive v dĺžke 11,6 km.
V ochranných krytoch, ktoré sú vybavené všetkými potrebnými prístrojmi, ľudia vydržia bez problémov dve hodiny. Každý bude napojený na prívod čerstvého vzduchu. Okrem toho sa v nich bude dať spustiť záchranný zvukový signál.
Bežné vetranie vzduchu dosiahne 150 kubických metrov za sekundu a v prípade požiaru jeho výkon stúpne na 600 kubických metrov. Prevádzkari tunela budú mať k dispozícii aj radary na meranie rýchlosti a prístroje na okamžité vyhodnocovanie kvality vzduchu.
Podľa výpočtov analytikov zatvorenie tunela pod Mont Blancom prináša Taliansku stratu ročne 516 miliónov eúr. Agentúra AFP hospodársku stratu Francúzska neuvádza.
(1 EUR = 43,540 SKK)
* 4 jns zll
* * *