Po premiére na autosalóne v Bratislave vyšiel nový Jeep Wrangler a jeho predĺžená verzia Wrangler Unlimited do terénu. Miesto prvej prezentácie nemohlo byť inde, než v horách Spišsko-gemerského krasu, odkiaľ pochádzajú tvrdé pracovné kone.
Wrangler je totiž chlapík, ktorý sa stará o divé kone a v prenesenom význame je taký aj klasický model značky Jeep najnovšej generácie. Jeho vzhľad statočne odoláva móde a tlakom automobilového trhu ale rozšírenie o štvordverovú verziu Unlimited a o historicky prvý naftový motor môžeme považovať za jasný signál značky uchádzať sa o vysoké predajné čísla v triede.
Štvordverový Unlimited
Po prvý krát má totiž Jeep Wrangler štvoro dverí a miesto pre päť cestujúcich. Rodinná a doteraz nevídaná verzia Jeepu Wrangler nazývaná Unlimited má o pol metra dlhší rázvor a rovnako o pol metra narástla celková dĺžka vozidla. Úmerne k tomu narástol aj priestor pre zadných pasažierov i batožinu. V najvyššej výbave Rubicon je Wrangler skladačka s odoberateľnou strechou len nad vodičom alebo možnosťou urobiť z neho úplný kabriolet, natiahnuť plátno, či dokonca odmontovať všetky dvere a sklopiť čelné sklo. Variabilita karosérie tak narástla o rozmer pre konkurentov až nepochopiteľný.
V porovnaní s inými vozidlami off-road môže pôsobiť trochu zastaralo rozmiestnenie ovládacích prvkov alebo spracovanie detailov. Interiér však možno pokojne vystriekať vodou, pretože poťahy sú vode odolné. Wrangler Unlimited je dostupný rovnako ako kratší model vo verziách Sport, Sahara a Rubicon. Má rovnakú techniku ako kratší model a tiež dva nové motory pod kapotou. S rázvorom predĺženým až o 50 cm prejde rovnakým terénom ako kratšia dvojdverová verzia.
Nové motory
V duchu tradície terénnych automobilov je Wrangler postavený na novom nosnom ráme, má typický robustný a jednoduchý vonkajší dizajn, kde sú praktické vlastnosti povýšené nad krivky. Citeľná zmena nastala v ponuke motorov, kde starší benzínový agregát nahradil nový šesťvalec 3,8 V6 a na základe dopytu verejnosti pribudol aj historicky prvý diesel pod kapotou Wranglera. Ide o radový štvorvalec 2,8 CRD so systémom Common Rail a výkonom 130 kW (177 k). Obidva motory môžu dostať buď šesťstupňový manuál alebo benzínový motor a štvorstupňový a pre diesel päťstupňový automat. Kombinácia automatickej prevodovky a benzínového motora nie je príliš úsporná, avšak s obrovským komfortom jazdy v teréne. Pre časté jazdenie bude najlepšou alternatívou diesel. V bezpečnostnom balíku nechýba vypínateľný stabilizačný systém ESP, viacstupňové airbagy, bočné airbagy a ABS.
„Wrangler je chlapík, ktorý sa stará o divoké kone“
Vyššie nad zemou
Najpodstatnejšia zmena oproti predchodcovi nastala v civilizovanom správaní sa na ceste, kde je maximálne potlačený efekt tuhých náprav a to pri vyššej svetlej výške a väčších kolesách. Silu medzi kolesami rozdeľuje ďalšia generácia pohonu Command-Trac a Rock-Trac, nové elektrické uzávierky diferenciálov a elektronicky odpojiteľný stabilizátor prednej nápravy. Všetky spomenuté úpravy majú pri zachovaní a dokonca zlepšení pôvodných vlastností v teréne významný podiel na lepšej ovládateľnosti auta na bežných cestách. Karoséria sa v zákrutách, pri akcelerácii, či pri brzdení menej nakláňa.
![]() | Zväčšená dráha odpruženia kolies nachádza svoje uplatnenie pri krížení náprav a priečnom prechode veľkých terénnych nerovností napríklad priekop. Kráľ terénu sa zlepšil najmä na ceste. |
![]() | Dvojdverovej verzii pristane aj nový naftový motor. |
![]() | Jeep Wrangler má navonok pôsobiť ako surové terénne auto s typickými znakmi minulosti avšak civilizačné nároky nepustia, pretože len hlučnosť znížili o 20 percent. |
Vlastnosti v teréne
model | Wrangler | Wragler Unlimited |
predný nájazdový uhol | 38,5 stupňov | 38,4 stupňov |
prechodový uhol | 25,5 stupňov | 20,9 stupňov |
zadný nájazdový uhol | 31,6 stupňov | 31,7 stupňov |
Jeep Wrangler – technické parametre
model | Wrangler | (Unlimited) |
motor | 3,8 V6 | 2,8 CRD |
typ | benzín | diesel |
výkon | 146 kW / 199k | 130 kW / 177 k |
krútiaci moment | 315 Nm | 410 Nm |
spotreba | 11,5 l/100 km (11,8) | 9,7 (9,9) |
Zrýchlenie 0-100 | 9,6 (10.5) | 11,2 (11,7) |
Autor: rch