Z praxe je známe, že v kritických situáciách väčšinou vodič síce pomerne rýchlo stúpi na brzdový pedál, ale nestlačí ho dosť silno. Následkom toho sa zbytočne predĺži brzdná dráha. Preto konštruktéri v poslednom čase vyvinuli brzdového asistenta (BAS), ktorý v kritických situáciách pomáha vodičovi silnejšie zabrzdiť. Pri bežnej jazde, keď vodič pomaly stláč brzdový pedál, brzdy so systémém BAS pracujú normálne, ako keby tam ani nebol brzdový asistent.
Vo chvíli, keď vodič rýchlo stúpi na brzdový pedál, brzdový asistent to zaregistruje a dotlačí silnejšie brzdový pedál tak, aby sa dosiahla čo najkratšia možná brzdná dráha. Aby pritom vozidlo nedostalo šmyk, zvyčajne sa systém BAS kombinuje so systémom ABS.
Brzdový asistent pracuje vlastne tak, ako keby automobil mal ešte ďalší posiľňovač bŕzd. Účinok brzdového asistenta je taký silný, že napríklad z rýchlosti 100 km/h na suchom asfalte je schopný zataviť automobil na dráhe 40 m, zatiaľčo vozidlo bez systému BAS na to potrebuje 70 m.
Keď vodič zmierni tlak na brzdový pedál, brzdový asistent prestane núdzovo brzdiť a brzdy opäť pracujú normálnym spôsobom.
Autor: AI