STABILIZAČNÝ SYSTÉM ESP ZACHRAŇUJE ŽIVOTY. BUDE SÚČASŤOU ZÁKLADNEJ VÝBAVY ?

Na čo je v aute ESP? Testovali sme.

Nezávislá skúšobňa EuroNCAP zaoberajúca sa bezpečnosťou áut apeluje na výrobcov, aby bol stabilizačný systém ESP súčasťou štandardnej výbavy. Cena áut by vzrásť nemusela.

(Zdroj: Mercedes)

Nezávislá skúšobňa EuroNCAP zaoberajúca sa bezpečnosťou automobilov apeluje na výrobcov, aby bol stabilizačný systém ESP súčasťou štandardnej výbavy. Podľa prieskumov a skúseností z reálnych dopravných nehôd by ESP dokázalo výrazne znížiť počet nehôd. Cena áut by vzrásť nemusela.

Prieskumy ukázali, že v Dánsku a Švédsku má najviac nových automobilov stabilizačný systém, pritom paradoxne sa v týchto krajinách jazdí najdisciplinovanejšie. Naopak Malta a Írsko skončili medzi poslednými s nízkym podielom ESP na štandardnej výbave hlavne v triede malých rodinných áut. Niekoľko štúdii ukázalo, že autá vybavené stabilizačným systémom ESP menej často havarujú ako autá bez neho. Odhady sa líšia, ale ESP môže predísť jednému úmrtiu z piatich pasažierov, čím zachráni každoročne životy tisícom ľudí v Európskej únii, ak bude vo všetkých autách.

Veľmi jednoduchým príkladom užitočnosti ESP je vyhýbací test , teda náhly manéver na ceste napríklad pri obchádzaní prekážky. Vo väčšine takýchto prípadov sa vodič prekážke vyhne avšak následne rozkmitané auto nevráti späť do pôvodného smeru. Buď vyletí z cesty alebo sa zrazí s protiidúcim autom.



Pozitívne štatistiky
Kým vzduchové vankúše (airbagy), bezpečnostné pásy a deformačné zóny chránia posádku až vtedy, keď dôjde k nárazu, prvky ako ABS a ESP sa snažia nehode zabrániť. Mercedes, priekopník vo vývoji systému, už od augusta 1999 ponúka ESP ako súčasť sériového vybavenia vo všetkých osobných automobiloch. Nemecký štatistický úrad už rok po sériovom inštalovaní ESP zaevidoval zhruba 15-percentné zníženie a s odstupom troch rokov štatistiky uvádzajú vyše 42-percentný pokles nehodovosti týchto vozidiel. Najviac sa po zavedení ESP znížili najťažšie nehody spôsobené nezvládnutím riadenia vodičom vo vysokej rýchlosti.
Podľa Euro NCAP zákazníci si budú žiadať ESP iba vtedy, ak budú vedieť o jeho výhodách a prínose. Preto treba vytvárať tlak na výrobcov a distribútorov vozidiel, aby ESP bolo súčasťou štandardných výbav všetkých nových automobilov v krajinách EU a motoristi si ho nemuseli objednávať. Motoristi a zvlášť na Slovensku si radšej priplatia za klimatizáciu, metalízu, než za ESP. Predajcovia to vedia, a preto v rámci akcií ponúkajú viac komfortu ako bezpečnosti. Na trhoch EU už platí, že každé nové auto musí mať ABS a dva čelné airbagy, v budúcnosti by k nim mal pribudnúť stabilizačný systém.

Ako funguje ESP ?
Snímacia časť systému nepretržite sleduje otáčky kolies, uhol natočenia volantu, otáčky motora a priečne zrýchlenie auta. Z dostupných údajov elektronika určí, či sa auto dostáva do šmyku ešte skôr, ako sa tento stihne rozvinúť. Následne rozhodne, ktoré z kolies pribrzdí a koľko výkonu uberie z motora. Ak napríklad vodič prudko vybočí doľava a zadná časť auta sa začne vychyľovať (má snahu ísť do hodín), ESP pribrzdí pravé predné koleso. Vytvorí tak protichodný moment a vyrovná šmyk auta.

Prínos ESP
Stabilizačný systém likviduje šmyk už v jeho počiatku a eliminuje nesprávnu reakciu vodiča. Navyše vodič spozoruje šmyk neskôr ako ESP. Sú situácie, kedy pri prehnanej rýchlosti ani ESP neudrží auto vo zvolenom smere, ale aspoň drží auto v lepšej orientácii tak, aby narazilo do prekážky alebo vyletelo z cesty predkom von. Zabráni sa tak prevráteniu auta alebo rizikovému bočnému nárazu. Vodič je oveľa lepšie chránený spredu ako zboku.

Koľko stojí ESP
Pokiaľ nie je ESP súčasťou sériového vybavenia, jeho cena sa v zozname príplatkových prvkov pohybuje od 19 000 do 35 000 Sk, v závislosti od typu a značky auta. Stále viac vozidiel vyšších tried má ESP ako súčasť sériového vybavenia bez nutnosti priplácania. Takmer všetky malé autá sú technicky pre ESP prispôsobené, ale na Slovensku nie je možné kombinovať niektoré motorizácie a verzie s ESP a naopak, sú modely s výkonnými motormi, ktoré ESP dostávajú automaticky. Cenovo najvýhodnejší variant je objednať si auto, kde je ESP v akciovom balíku alebo v štandarde. Stabilizačný systém sa však nedá do auta domontovať dodatočne, iba priamo vo výrobe. Značka Mercedes má systém ESP vo všetkých svojich automobiloch už v základnom vybavení.

Orientačné ceny ESP v príplatkovej výbave

Citroen C3 30 000 Sk
Škoda Fabia 19 600 Sk
Fiat G. Punto 24 900 Sk
Peugeot 207 30 000 Sk
Opel Corsa 19 800 Sk

Najčastejšie používané skratky systému ESP v automobiloch
ESP
DSC
VSA
VDIM
VSC

Ten istý automobil pri rovnakej nájazdovej rýchlosti do umelo vytvorenej šikany, ktorá simuluje náhlu prekážku na ceste. Zapnutý systém začína korigovať auto už v počiatku šmyku, zásahom zníži rýchlosť, udrží ho v stope a zabráni hodinám. S vypnutým systémom vodič nezvláda návrat do svojho pruhu a auto letí neovládateľne z cesty preč.




Stále väčšie uplatnenie má ESP medzi kamiónmi, kde elektronika stabilizuje nielen ťahač, ale najmä príves, ktorý má najväčšiu zotrvačnosť.
foto - mercedes



Stabilizačný systém zaregistruje typ šmyku a v závislosti od toho pribrzdením jedného alebo viacerých kolies vytvorí protismernú silu, ktorý natáča auto späť do jazdnej dráhy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  5. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  6. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  7. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  8. Tréningové moduly HACCP online
  9. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  10. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 18 543
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 847
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 791
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 491
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 9 439
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 867
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 295
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 4 277
  9. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 626
  10. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 2 984

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obľúbený hotel Bödöra a Smeru prišiel o eurofondy

Firmy z babindolskej skupiny odstúpili od zmluvy na opravu hotela Zlatý kľúčik z eurofondov. Dôvod nepovedali.

EKONOMIKA

Najlepšie kakao? Granko ani Nesquik to podľa testu nie je

Instantné kakaové nápoje obsahujú zväčša veľa cukru, ukázal test.

DOMOV

Dobré ráno: Coca Cola zmenila chuť, skončilo to katastrofou

Keď všetko urobíte dobre a dopadne to zle.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.