SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
STABILIZAČNÝ SYSTÉM ESP ZACHRAŇUJE ŽIVOTY. BUDE SÚČASŤOU ZÁKLADNEJ VÝBAVY ?

Na čo je v aute ESP? Testovali sme.

Nezávislá skúšobňa EuroNCAP zaoberajúca sa bezpečnosťou áut apeluje na výrobcov, aby bol stabilizačný systém ESP súčasťou štandardnej výbavy. Cena áut by vzrásť nemusela.

(Zdroj: Mercedes)

Nezávislá skúšobňa EuroNCAP zaoberajúca sa bezpečnosťou automobilov apeluje na výrobcov, aby bol stabilizačný systém ESP súčasťou štandardnej výbavy. Podľa prieskumov a skúseností z reálnych dopravných nehôd by ESP dokázalo výrazne znížiť počet nehôd. Cena áut by vzrásť nemusela.

Prieskumy ukázali, že v Dánsku a Švédsku má najviac nových automobilov stabilizačný systém, pritom paradoxne sa v týchto krajinách jazdí najdisciplinovanejšie. Naopak Malta a Írsko skončili medzi poslednými s nízkym podielom ESP na štandardnej výbave hlavne v triede malých rodinných áut. Niekoľko štúdii ukázalo, že autá vybavené stabilizačným systémom ESP menej často havarujú ako autá bez neho. Odhady sa líšia, ale ESP môže predísť jednému úmrtiu z piatich pasažierov, čím zachráni každoročne životy tisícom ľudí v Európskej únii, ak bude vo všetkých autách.

Veľmi jednoduchým príkladom užitočnosti ESP je vyhýbací test , teda náhly manéver na ceste napríklad pri obchádzaní prekážky. Vo väčšine takýchto prípadov sa vodič prekážke vyhne avšak následne rozkmitané auto nevráti späť do pôvodného smeru. Buď vyletí z cesty alebo sa zrazí s protiidúcim autom.



Pozitívne štatistiky
Kým vzduchové vankúše (airbagy), bezpečnostné pásy a deformačné zóny chránia posádku až vtedy, keď dôjde k nárazu, prvky ako ABS a ESP sa snažia nehode zabrániť. Mercedes, priekopník vo vývoji systému, už od augusta 1999 ponúka ESP ako súčasť sériového vybavenia vo všetkých osobných automobiloch. Nemecký štatistický úrad už rok po sériovom inštalovaní ESP zaevidoval zhruba 15-percentné zníženie a s odstupom troch rokov štatistiky uvádzajú vyše 42-percentný pokles nehodovosti týchto vozidiel. Najviac sa po zavedení ESP znížili najťažšie nehody spôsobené nezvládnutím riadenia vodičom vo vysokej rýchlosti.
Podľa Euro NCAP zákazníci si budú žiadať ESP iba vtedy, ak budú vedieť o jeho výhodách a prínose. Preto treba vytvárať tlak na výrobcov a distribútorov vozidiel, aby ESP bolo súčasťou štandardných výbav všetkých nových automobilov v krajinách EU a motoristi si ho nemuseli objednávať. Motoristi a zvlášť na Slovensku si radšej priplatia za klimatizáciu, metalízu, než za ESP. Predajcovia to vedia, a preto v rámci akcií ponúkajú viac komfortu ako bezpečnosti. Na trhoch EU už platí, že každé nové auto musí mať ABS a dva čelné airbagy, v budúcnosti by k nim mal pribudnúť stabilizačný systém.

Ako funguje ESP ?
Snímacia časť systému nepretržite sleduje otáčky kolies, uhol natočenia volantu, otáčky motora a priečne zrýchlenie auta. Z dostupných údajov elektronika určí, či sa auto dostáva do šmyku ešte skôr, ako sa tento stihne rozvinúť. Následne rozhodne, ktoré z kolies pribrzdí a koľko výkonu uberie z motora. Ak napríklad vodič prudko vybočí doľava a zadná časť auta sa začne vychyľovať (má snahu ísť do hodín), ESP pribrzdí pravé predné koleso. Vytvorí tak protichodný moment a vyrovná šmyk auta.

Prínos ESP
Stabilizačný systém likviduje šmyk už v jeho počiatku a eliminuje nesprávnu reakciu vodiča. Navyše vodič spozoruje šmyk neskôr ako ESP. Sú situácie, kedy pri prehnanej rýchlosti ani ESP neudrží auto vo zvolenom smere, ale aspoň drží auto v lepšej orientácii tak, aby narazilo do prekážky alebo vyletelo z cesty predkom von. Zabráni sa tak prevráteniu auta alebo rizikovému bočnému nárazu. Vodič je oveľa lepšie chránený spredu ako zboku.

Koľko stojí ESP
Pokiaľ nie je ESP súčasťou sériového vybavenia, jeho cena sa v zozname príplatkových prvkov pohybuje od 19 000 do 35 000 Sk, v závislosti od typu a značky auta. Stále viac vozidiel vyšších tried má ESP ako súčasť sériového vybavenia bez nutnosti priplácania. Takmer všetky malé autá sú technicky pre ESP prispôsobené, ale na Slovensku nie je možné kombinovať niektoré motorizácie a verzie s ESP a naopak, sú modely s výkonnými motormi, ktoré ESP dostávajú automaticky. Cenovo najvýhodnejší variant je objednať si auto, kde je ESP v akciovom balíku alebo v štandarde. Stabilizačný systém sa však nedá do auta domontovať dodatočne, iba priamo vo výrobe. Značka Mercedes má systém ESP vo všetkých svojich automobiloch už v základnom vybavení.

Orientačné ceny ESP v príplatkovej výbave

Citroen C3 30 000 Sk
Škoda Fabia 19 600 Sk
Fiat G. Punto 24 900 Sk
Peugeot 207 30 000 Sk
Opel Corsa 19 800 Sk

Najčastejšie používané skratky systému ESP v automobiloch
ESP
DSC
VSA
VDIM
VSC

Ten istý automobil pri rovnakej nájazdovej rýchlosti do umelo vytvorenej šikany, ktorá simuluje náhlu prekážku na ceste. Zapnutý systém začína korigovať auto už v počiatku šmyku, zásahom zníži rýchlosť, udrží ho v stope a zabráni hodinám. S vypnutým systémom vodič nezvláda návrat do svojho pruhu a auto letí neovládateľne z cesty preč.




Stále väčšie uplatnenie má ESP medzi kamiónmi, kde elektronika stabilizuje nielen ťahač, ale najmä príves, ktorý má najväčšiu zotrvačnosť.
foto - mercedes



Stabilizačný systém zaregistruje typ šmyku a v závislosti od toho pribrzdením jedného alebo viacerých kolies vytvorí protismernú silu, ktorý natáča auto späť do jazdnej dráhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 547
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 392
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 874
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 728
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 074
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 056
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 396
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 218
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 055
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan