STABILIZAČNÝ SYSTÉM ESP ZACHRAŇUJE ŽIVOTY. BUDE SÚČASŤOU ZÁKLADNEJ VÝBAVY ?

Na čo je v aute ESP? Testovali sme.

Nezávislá skúšobňa EuroNCAP zaoberajúca sa bezpečnosťou áut apeluje na výrobcov, aby bol stabilizačný systém ESP súčasťou štandardnej výbavy. Cena áut by vzrásť nemusela.

(Zdroj: Mercedes)

Nezávislá skúšobňa EuroNCAP zaoberajúca sa bezpečnosťou automobilov apeluje na výrobcov, aby bol stabilizačný systém ESP súčasťou štandardnej výbavy. Podľa prieskumov a skúseností z reálnych dopravných nehôd by ESP dokázalo výrazne znížiť počet nehôd. Cena áut by vzrásť nemusela.

Prieskumy ukázali, že v Dánsku a Švédsku má najviac nových automobilov stabilizačný systém, pritom paradoxne sa v týchto krajinách jazdí najdisciplinovanejšie. Naopak Malta a Írsko skončili medzi poslednými s nízkym podielom ESP na štandardnej výbave hlavne v triede malých rodinných áut. Niekoľko štúdii ukázalo, že autá vybavené stabilizačným systémom ESP menej často havarujú ako autá bez neho. Odhady sa líšia, ale ESP môže predísť jednému úmrtiu z piatich pasažierov, čím zachráni každoročne životy tisícom ľudí v Európskej únii, ak bude vo všetkých autách.

Veľmi jednoduchým príkladom užitočnosti ESP je vyhýbací test , teda náhly manéver na ceste napríklad pri obchádzaní prekážky. Vo väčšine takýchto prípadov sa vodič prekážke vyhne avšak následne rozkmitané auto nevráti späť do pôvodného smeru. Buď vyletí z cesty alebo sa zrazí s protiidúcim autom.



Pozitívne štatistiky
Kým vzduchové vankúše (airbagy), bezpečnostné pásy a deformačné zóny chránia posádku až vtedy, keď dôjde k nárazu, prvky ako ABS a ESP sa snažia nehode zabrániť. Mercedes, priekopník vo vývoji systému, už od augusta 1999 ponúka ESP ako súčasť sériového vybavenia vo všetkých osobných automobiloch. Nemecký štatistický úrad už rok po sériovom inštalovaní ESP zaevidoval zhruba 15-percentné zníženie a s odstupom troch rokov štatistiky uvádzajú vyše 42-percentný pokles nehodovosti týchto vozidiel. Najviac sa po zavedení ESP znížili najťažšie nehody spôsobené nezvládnutím riadenia vodičom vo vysokej rýchlosti.
Podľa Euro NCAP zákazníci si budú žiadať ESP iba vtedy, ak budú vedieť o jeho výhodách a prínose. Preto treba vytvárať tlak na výrobcov a distribútorov vozidiel, aby ESP bolo súčasťou štandardných výbav všetkých nových automobilov v krajinách EU a motoristi si ho nemuseli objednávať. Motoristi a zvlášť na Slovensku si radšej priplatia za klimatizáciu, metalízu, než za ESP. Predajcovia to vedia, a preto v rámci akcií ponúkajú viac komfortu ako bezpečnosti. Na trhoch EU už platí, že každé nové auto musí mať ABS a dva čelné airbagy, v budúcnosti by k nim mal pribudnúť stabilizačný systém.

Ako funguje ESP ?
Snímacia časť systému nepretržite sleduje otáčky kolies, uhol natočenia volantu, otáčky motora a priečne zrýchlenie auta. Z dostupných údajov elektronika určí, či sa auto dostáva do šmyku ešte skôr, ako sa tento stihne rozvinúť. Následne rozhodne, ktoré z kolies pribrzdí a koľko výkonu uberie z motora. Ak napríklad vodič prudko vybočí doľava a zadná časť auta sa začne vychyľovať (má snahu ísť do hodín), ESP pribrzdí pravé predné koleso. Vytvorí tak protichodný moment a vyrovná šmyk auta.

Prínos ESP
Stabilizačný systém likviduje šmyk už v jeho počiatku a eliminuje nesprávnu reakciu vodiča. Navyše vodič spozoruje šmyk neskôr ako ESP. Sú situácie, kedy pri prehnanej rýchlosti ani ESP neudrží auto vo zvolenom smere, ale aspoň drží auto v lepšej orientácii tak, aby narazilo do prekážky alebo vyletelo z cesty predkom von. Zabráni sa tak prevráteniu auta alebo rizikovému bočnému nárazu. Vodič je oveľa lepšie chránený spredu ako zboku.

Koľko stojí ESP
Pokiaľ nie je ESP súčasťou sériového vybavenia, jeho cena sa v zozname príplatkových prvkov pohybuje od 19 000 do 35 000 Sk, v závislosti od typu a značky auta. Stále viac vozidiel vyšších tried má ESP ako súčasť sériového vybavenia bez nutnosti priplácania. Takmer všetky malé autá sú technicky pre ESP prispôsobené, ale na Slovensku nie je možné kombinovať niektoré motorizácie a verzie s ESP a naopak, sú modely s výkonnými motormi, ktoré ESP dostávajú automaticky. Cenovo najvýhodnejší variant je objednať si auto, kde je ESP v akciovom balíku alebo v štandarde. Stabilizačný systém sa však nedá do auta domontovať dodatočne, iba priamo vo výrobe. Značka Mercedes má systém ESP vo všetkých svojich automobiloch už v základnom vybavení.

Orientačné ceny ESP v príplatkovej výbave

Citroen C3 30 000 Sk
Škoda Fabia 19 600 Sk
Fiat G. Punto 24 900 Sk
Peugeot 207 30 000 Sk
Opel Corsa 19 800 Sk

Najčastejšie používané skratky systému ESP v automobiloch
ESP
DSC
VSA
VDIM
VSC

Ten istý automobil pri rovnakej nájazdovej rýchlosti do umelo vytvorenej šikany, ktorá simuluje náhlu prekážku na ceste. Zapnutý systém začína korigovať auto už v počiatku šmyku, zásahom zníži rýchlosť, udrží ho v stope a zabráni hodinám. S vypnutým systémom vodič nezvláda návrat do svojho pruhu a auto letí neovládateľne z cesty preč.




Stále väčšie uplatnenie má ESP medzi kamiónmi, kde elektronika stabilizuje nielen ťahač, ale najmä príves, ktorý má najväčšiu zotrvačnosť.
foto - mercedes



Stabilizačný systém zaregistruje typ šmyku a v závislosti od toho pribrzdením jedného alebo viacerých kolies vytvorí protismernú silu, ktorý natáča auto späť do jazdnej dráhy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 438
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 512
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 389
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 267
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 808
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 383
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 945
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 517
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 800
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 562

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

NAKA obvinila konateľa Kiskovej firmy

Stíhanie sa týka firmy KTAG, ktorá si mala vypýtať neoprávnenú vratku DPH.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kde nechal Fico istoty?

Ani volič Smeru nevydrží všetko.

Neprehliadnite tiež

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

BMW rozširuje ponuku výkonných SUV o modely X3 M a X4 M

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ostrý Ford Focus ST dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST