STABILIZAČNÝ SYSTÉM ESP ZACHRAŇUJE ŽIVOTY. BUDE SÚČASŤOU ZÁKLADNEJ VÝBAVY ?

Na čo je v aute ESP? Testovali sme.

Nezávislá skúšobňa EuroNCAP zaoberajúca sa bezpečnosťou áut apeluje na výrobcov, aby bol stabilizačný systém ESP súčasťou štandardnej výbavy. Cena áut by vzrásť nemusela.

(Zdroj: Mercedes)

Nezávislá skúšobňa EuroNCAP zaoberajúca sa bezpečnosťou automobilov apeluje na výrobcov, aby bol stabilizačný systém ESP súčasťou štandardnej výbavy. Podľa prieskumov a skúseností z reálnych dopravných nehôd by ESP dokázalo výrazne znížiť počet nehôd. Cena áut by vzrásť nemusela.

Prieskumy ukázali, že v Dánsku a Švédsku má najviac nových automobilov stabilizačný systém, pritom paradoxne sa v týchto krajinách jazdí najdisciplinovanejšie. Naopak Malta a Írsko skončili medzi poslednými s nízkym podielom ESP na štandardnej výbave hlavne v triede malých rodinných áut. Niekoľko štúdii ukázalo, že autá vybavené stabilizačným systémom ESP menej často havarujú ako autá bez neho. Odhady sa líšia, ale ESP môže predísť jednému úmrtiu z piatich pasažierov, čím zachráni každoročne životy tisícom ľudí v Európskej únii, ak bude vo všetkých autách.

Veľmi jednoduchým príkladom užitočnosti ESP je vyhýbací test , teda náhly manéver na ceste napríklad pri obchádzaní prekážky. Vo väčšine takýchto prípadov sa vodič prekážke vyhne avšak následne rozkmitané auto nevráti späť do pôvodného smeru. Buď vyletí z cesty alebo sa zrazí s protiidúcim autom.



Pozitívne štatistiky
Kým vzduchové vankúše (airbagy), bezpečnostné pásy a deformačné zóny chránia posádku až vtedy, keď dôjde k nárazu, prvky ako ABS a ESP sa snažia nehode zabrániť. Mercedes, priekopník vo vývoji systému, už od augusta 1999 ponúka ESP ako súčasť sériového vybavenia vo všetkých osobných automobiloch. Nemecký štatistický úrad už rok po sériovom inštalovaní ESP zaevidoval zhruba 15-percentné zníženie a s odstupom troch rokov štatistiky uvádzajú vyše 42-percentný pokles nehodovosti týchto vozidiel. Najviac sa po zavedení ESP znížili najťažšie nehody spôsobené nezvládnutím riadenia vodičom vo vysokej rýchlosti.
Podľa Euro NCAP zákazníci si budú žiadať ESP iba vtedy, ak budú vedieť o jeho výhodách a prínose. Preto treba vytvárať tlak na výrobcov a distribútorov vozidiel, aby ESP bolo súčasťou štandardných výbav všetkých nových automobilov v krajinách EU a motoristi si ho nemuseli objednávať. Motoristi a zvlášť na Slovensku si radšej priplatia za klimatizáciu, metalízu, než za ESP. Predajcovia to vedia, a preto v rámci akcií ponúkajú viac komfortu ako bezpečnosti. Na trhoch EU už platí, že každé nové auto musí mať ABS a dva čelné airbagy, v budúcnosti by k nim mal pribudnúť stabilizačný systém.

Ako funguje ESP ?
Snímacia časť systému nepretržite sleduje otáčky kolies, uhol natočenia volantu, otáčky motora a priečne zrýchlenie auta. Z dostupných údajov elektronika určí, či sa auto dostáva do šmyku ešte skôr, ako sa tento stihne rozvinúť. Následne rozhodne, ktoré z kolies pribrzdí a koľko výkonu uberie z motora. Ak napríklad vodič prudko vybočí doľava a zadná časť auta sa začne vychyľovať (má snahu ísť do hodín), ESP pribrzdí pravé predné koleso. Vytvorí tak protichodný moment a vyrovná šmyk auta.

Prínos ESP
Stabilizačný systém likviduje šmyk už v jeho počiatku a eliminuje nesprávnu reakciu vodiča. Navyše vodič spozoruje šmyk neskôr ako ESP. Sú situácie, kedy pri prehnanej rýchlosti ani ESP neudrží auto vo zvolenom smere, ale aspoň drží auto v lepšej orientácii tak, aby narazilo do prekážky alebo vyletelo z cesty predkom von. Zabráni sa tak prevráteniu auta alebo rizikovému bočnému nárazu. Vodič je oveľa lepšie chránený spredu ako zboku.

Koľko stojí ESP
Pokiaľ nie je ESP súčasťou sériového vybavenia, jeho cena sa v zozname príplatkových prvkov pohybuje od 19 000 do 35 000 Sk, v závislosti od typu a značky auta. Stále viac vozidiel vyšších tried má ESP ako súčasť sériového vybavenia bez nutnosti priplácania. Takmer všetky malé autá sú technicky pre ESP prispôsobené, ale na Slovensku nie je možné kombinovať niektoré motorizácie a verzie s ESP a naopak, sú modely s výkonnými motormi, ktoré ESP dostávajú automaticky. Cenovo najvýhodnejší variant je objednať si auto, kde je ESP v akciovom balíku alebo v štandarde. Stabilizačný systém sa však nedá do auta domontovať dodatočne, iba priamo vo výrobe. Značka Mercedes má systém ESP vo všetkých svojich automobiloch už v základnom vybavení.

Orientačné ceny ESP v príplatkovej výbave

Citroen C3 30 000 Sk
Škoda Fabia 19 600 Sk
Fiat G. Punto 24 900 Sk
Peugeot 207 30 000 Sk
Opel Corsa 19 800 Sk

Najčastejšie používané skratky systému ESP v automobiloch
ESP
DSC
VSA
VDIM
VSC

Ten istý automobil pri rovnakej nájazdovej rýchlosti do umelo vytvorenej šikany, ktorá simuluje náhlu prekážku na ceste. Zapnutý systém začína korigovať auto už v počiatku šmyku, zásahom zníži rýchlosť, udrží ho v stope a zabráni hodinám. S vypnutým systémom vodič nezvláda návrat do svojho pruhu a auto letí neovládateľne z cesty preč.




Stále väčšie uplatnenie má ESP medzi kamiónmi, kde elektronika stabilizuje nielen ťahač, ale najmä príves, ktorý má najväčšiu zotrvačnosť.
foto - mercedes



Stabilizačný systém zaregistruje typ šmyku a v závislosti od toho pribrzdením jedného alebo viacerých kolies vytvorí protismernú silu, ktorý natáča auto späť do jazdnej dráhy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 056
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 15 991
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 692
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 12 184
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 476
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 123
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 179
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 984
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 555
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 398

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Everest populizmu

Na rozhodovanie o strope bude času dosť.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.

Píše Emil Višňovský

Tento štát nám už nepatrí

Žiadne ministerstvo nie je vlastníctvom nejakej politickej strany — aspoň nie v demokratickom štáte.

Neprehliadnite tiež

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.

Boli sme na premiére Seatu Tarraco. Aké sú prvé dojmy?

Ak nepotrebujete tretí rad sedadiel, kufor zhltne 760 litrov.

Auto zo skladu sa oplatí. Ušetríte čas, niekedy aj peniaze

Niektorí zákazníci sú vyberavejší ako iní.