Keby chcelo ministerstvo vnútra vymeniť svoje autá aspoň raz za desať rokov, muselo by ich každý rok kúpiť aspoň 780. V skutočnosti kupovalo ministerstvo v poslednom období len dvesto až tristo áut ročne, hovorí Eva Uhliariková, riaditeľka ekonomického odboru sekcie ekonomiky ministerstva vnútra.
Policajné zbory, úrad pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misii, kontrola ministerstva vnútra a ostatné policajné útvary majú vyše 5700 vozidiel. Po zarátaní hasičského zboru, civilnej ochrany a krajských a obvodných úradov ministerstvo vlastní a spravuje 7800 vozidiel.
Vozidlá získané v rámci deblokácie ruského dlhu majú už veľa najazdené a sú nákladné. Slovenská republika totiž deblokovala pre potreby ministerstva vnútra 795 áut v rokoch 1997-1998. Priemerné ročné náklady na opravy deblokovaného vozidla sú 59517 korún.
Stále však jazdia vzhľadom na nedostatok prostriedkov na nákup nových áut, ktoré by ich nahradili. Len čo financie umožnia výmenu, budú vyradené staré Lady a Nivy. Potom príde rad na autá, ktoré majú viac ako desať rokov a sú opotrebované ako Favority, Renaulty, staré VW Golf VR6. Policajný zbor prešiel niekoľkými reorganizáciami, takže ministerstvo prehodnocuje aj stav a hospodárnosť áut.
Polícia chce silné autá
Niektoré autá vydržia naplno slúžiť len niekoľko rokov. Volkswageny Passat diaľničnej polície vybavené radarmi kúpilo ministerstvo ešte v roku 2004 a podľa Evy Uhliarikovej boli výkonovo na primeranej úrovni, aby zvládali diaľnicu. Za dva roky najazdilo každé z áut viac ako 200 tisíc kilometrov. „Pokiaľ viem, tak si na seba kráľovsky zarobili.“ Passaty išli spolu s radarmi slúžiť na cesty nižšieho stupňa.
Nákup nových výkonných vozidiel Audi S4 Uhliariková obhajuje: „Dopravní policajti by mali jazdiť na vozidlách typu BMW M5. Policajt musí mať na ceste rešpekt a dostatočný výkon na to, aby zvládal akéhokoľvek narušiteľa, aj na výkonnom aute“. Polícia nakúpila šesť kusov Audi S4, ktoré slúžia na diaľničných oddeleniach dopravnej polície. Výkonné autá slúžia polícii aj v iných krajinách, Taliani majú Lamborghini, Nemci využívajú Porsche a BMW, Maďari zase Audi TT.
Zľava až 40 percent
Nákup áut na ministerstve sa riadi pravidlami verejného obstarávania, pri ktorom sa vždy zadefinuje trieda, z ktorej bude rezort kupovať konkrétne modely. Onedlho bude napríklad finále súťaže o autá nižšej strednej triedy. Pri požiadavke na silnejšie a väčšie autá sa zameriava na vyššiu strednú triedu, kde sa môžu prihlásiť autá z celej výkonnostnej škály a špecifikácia nie je taká úzka. Minulý rok prebehla súťaž na limuzíny. Na dodávku limuzín boli v decembri 2006 uzavreté 3 rámcové dohody na dobu štyroch rokov, teda na zákonom povolenú dobu. Ide o autá továrenských značiek BMW, Mercedes Benz, Audi.
Nedávno zverejnený nákup Peugeotov 207 je zas výsledkom dávnejšej súťaže, kedy boli v ponuke ešte modely 206. Uchádzač však medzičasom v súlade s rámcovou dohodou zlepšil ponuku o nový model 207. V tomto roku bude ministerstvo pre policajtov kupovať tridsať vozidiel Volkswagen Polo. Budú to autá so slabším výkonom určené pre úrad justičnej a kriminálnej polície, teda vyšetrovateľov.
Rozdeľovanie automobilov a skvalitnenie vozidlového parku v regiónoch však už nie je otázkou verejného obstarávania „My nakúpime autá, ktoré od nás žiada policajný zbor v množstve, ktoré nám dovolí rozpočet a verejné obstarávanie. Prerozdelenie áut na jednotlivé útvary je už plne v réžii policajného zboru. Ak napríklad krajský riaditeľ policajného zboru dostane tri Passaty Variant, tak je na jeho zodpovednosti, komu ich posunie ďalej,“ hovorí Uhliariková.
Automobilkám záleží na víťazstve v tendroch, pretože okrem veľkého počtu predaných kusov ide o prestíž. Bežná zľava na autá pre ministerstvo vnútra sa pohybuje od 15 až po 30 percent. Pri limuzínach sú zľavy ešte výraznejšie - od 30 až 40 percent.
Príslušníci na motorkách
Novinkou v rámci policajného zboru majú byť motocykle, ktoré bolo doteraz vidieť najmä pri ochrane ústavných činiteľov. Pre bežných policajtov sa motorky v priebehu posledných desiatich rokov nekupovali.
Rezort vnútra má v prevádzke zaradených 160 motoriek. Keď odrátame motocykle ochranky zostáva v nasledujúcich rokoch obmeniť približne 140 motoriek. Policajt na motorke má napríklad v Bratislave oveľa lepšiu šancu zvládnuť dopravnú situáciu, a preto budú prioritne použité na dopravných inšpektorátoch.
Policajti na vidieku sú zúfalí
Policajti v regiónoch jazdia na starých autách nevhodných na výkon služby. Desať a viacročné služobné autá majú najazdených často až tristotisíc kilometrov, slabý výkon a na dnešnú dobu nepostačujúce jazdné vlastnosti. Opotrebovanie často vidieť na predratom čalúnení sedadiel, ošúchaných pedáloch, volante, radiacej páke a skorodovaných blatníkoch. „Ľuďom s bežnými novými autami sme na smiech, a to máme vykonávať službu a zasahovať? Našej rozbitej Felicii už unikne skoro každé auto,“ hovorí službukonajúci policajt zo stredného Slovenska, podľa ktorého je zázrak, že niektoré autá vôbec držia pohromade. „Už toľko krát sme mali dostať lepšie autá a stále nič“.