SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Jazda s najrýchlejším Audi všetkých čias

Modelom R8 vstúpila automobilka Audi do triedy superšportových automobilov, a hoci nechce priamo konkurovať značkám Lamborghini a Ferrari, jej najnovší model s motorom v strede medzi ne právom patrí. Zoznámenie s najrýchlejším Audi všetkých čias prebehlo

Od prvého predstavenia Audi R8 sa snáď nenašiel motorista, ktorému by sa nový športový automobil nepáčil.Od prvého predstavenia Audi R8 sa snáď nenašiel motorista, ktorému by sa nový športový automobil nepáčil. (Zdroj: Ivan Kelement)
Automobilka Audi rúbe poriadne vysoko. Modelom R8 vstúpila do triedy superšportových automobilov a hoci nechce priamo konkurovať značkám Lamborghini a Ferrari jej najnovší model s motorom v strede medzi ne právom patrí. Zoznámenie s najrýchlejším Audi všetkých čias bolo pochopiteľne na letisku.

Audi si pre vstup do prestížnej kategórie zvolilo hliníkovú karosériu, tradične pohon všetkých kolies, 4,2 litrový osemvalcový motor a za plnú náruč emócií. Prestížna značka vzbudzovala vždy obdiv a rešpekt, ale teraz k chladnej kráse pridala veľkú dávku automobilového umenia. Krátke jazdenie na ploche letiska presvedčilo, že jazda za vzhľadom nezaostáva. Napriek brutálnemu výkonu dokáže Audi R8 jazdiť pokojne a podľa predpisov. Skutočný charakter treba vyskúšať na okruhu alebo na letisku.

Taliansky sen v nemeckom aute
Na hliníkovej karosérii upúta množstvo detailov ako samostatných architektonických celkov. Interiér citeľne priestrannejší než v Audi TT nesie typické symboly značky, avšak v podstatne uvoľnenejšom štýle. Kokpit pre vodiča už citeľne pripomína pretekárske auto alebo futuristické štúdie z minulosti. K typicky talianskym prvkom patria výrazne oddelené kruhové prístroje od zvyšku palubnej dosky a kovová radiaca páka, asi najpôsobivejší detail. Samozrejme okrem stupnice tachometra s maximom na 350 km/h. Záujemcom o auto za štyri milióny korún odporúčame priplatiť si za karbónový obklad interiéru. Karbónový lem natiahnutý od dverí ponad prístroje až po stredový tunel symbolicky pripomína monoposty Auto Union. Pre nás bola prvá jazda skôr splnením chlapčenského sna, ktorý úprimne prajeme každému nadšenému motoristovi. Tak poďme snívať ďalej.

Svetlo z LED
Od konca tohto roka pribudnú vo výbave predné svetlomety s LED diódami namiesto sériových bi-xenónových reflektorov. Žiariče so šošovkami vyzerajú napohľad efektne a nezaťažujú tak oči vodiča. Farebná teplota svetla LED diód je 6000 Kelvinov, teda oveľa viac sa podobá na denné svetlo, než svetlo vytvorené xenónovými alebo halogénovými svetlami. LED diódy sú súčasťou dizajnu celého auta, ktoré v rámci možností ponúkne malý priestor (100 l) na batožinu pod prednou kapotou. Druhý box podobného objemu ešte vznikol medzi sedadlami a motorom. Výrobca udáva, že sa tam vmestia dva veľké golfové vaky. Audi chcelo zrejme naznačiť, že s R8 sa dá jazdiť každý deň bez obmedzenia.

Hliníková diéta
Kompletná surová karoséria Audi R8 má hmotnosť iba 210 kilogramov, čím vznikla podstatná úspora v porovnaní s oceľovým skeletom. Na karosérii zloženej z hliníkových profilov a vylisovaných dielcov je 99 metrov zváraných spojov, 782 lisovaných nitov a 308 samorezných skrutiek. Nízka hmotnosť auta iba okolo 1550 kg výrazne zlepšila zrýchlenie a ovládateľnosť. Audi R8 tak už pri výkone 420 k zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,6 sekúnd a dvestovku pokorí za 14,9 s. Iné automobily potrebujú na takéto zrýchlenie podstatne vyšší výkon.

Srdce v krku
Osemvalcový motor s priamym vstrekovaním benzínu a špeciálnym výfukovým potrubím naháňa strach zúrivým zvukom a rýchlym nárastom otáčok po jemnom dotyku s plynovým pedálom. Akoby ani nepatril medzi motory FSI, ktorým sme vždy vytýkali pomalé reakcie. Aj spojka manuálnej prevodovky je poriadne tvrdá a už pohnutie si vynúti veľkú vodičovu pozornosť. Manuálna prevodovka má namiesto koženej manžety hliníkovú platňu s vyfrézovanými dráhami pre radiacu páku. Z dvoch ponúkaných prevodoviek sa nám na rozdiel od iných kolegov zapáčila prevodovka R-tronic s možnosťou sekvenčného radenia alebo plne automatického režimu. Zmena prevodového stupňa trvá iba krátko, radenie je energické a pri podraďovaní nádherne znie krátky medziplyn.

Quore sportivo ?
V Audi to určite neradi počujú, ale v nemecky dokonalom aute prúdi konečne talianska krv. Podvozok nič nezakrýva, necháva vodiča precítiť jazdu a vyžaduje si celú jeho pozornosť. Dvojstupňovo vypínateľný stabilizačný systém necháva vodičovi voľnú ruku a poriadnu radosť z jazdy, ktorá bola doposiaľ príznačná iba pre inú nemeckú automobilku. Toto je asi najlepšie a určite najrýchlejšie Audi všetkých čias.

Zvýšený tep srdca za volantom zažije aj skúsený motorista, hoci iba medzi kolíkmi a na ploche letiska. Pohon všetkých kolies modifikovaný podľa vozidiel Lamborghini prenáša viac výkonu na zaťaženejšiu zadnú nápravu a preferuje pretáčavý šmyk.



Technické zaujímavosti

Mazanie so suchou skriňou zabezpečuje rovnomerný prívod oleja v ostrých zákrutách a pri prudkom preťažení, typické pre pretekárske motory
Priestorový zvuk systém značky Bang & Olufsen má 12 reproduktorov s hudobným výkonom 465 W
Keramické brzdové kotúče na prianie možno vybaviť auto keramickými brzdovými kotúčmi, znesú obrovskú pracovnú teplotu, trvalé zaťaženie na pretekárskom okruhu a v kopcoch
Quattro pre R8 pohon všetkých kolies nemá klasický medzinápravový diferenciál thorsen, má medzinápravovú spojku ako Lamborghini, v základe

Audi R8 - technické údaje

Motor 4,2 FSI V8
Objem 4163 cm3
Výkon 309 kW (420 k)
Krútiaci moment 430 Nm (4500 - 6000 ot./min.)
Spotreba paliva 13,6 l/100 km
Zrýchlenie 0–100 km/h 4,6 s
Maximálna rýchlosť 301 km/h
Cena od 3 900 000 Sk


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 234
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 10 533
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 370
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 7 834
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 770
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 507
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  2. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  6. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  7. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  8. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 349
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 995
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 299
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 852
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 028
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 666
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 655
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 225
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu