SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky
DLHODOBÝ TEST NA 50 000 KM

Kia Rio v cieli náročnej skúšky

Presne po 422 dňoch a 50.672 najazdených kilometroch opustila Kia našu redakciu, teda nadišiel čas nájsť tie správne slová na rozlúčku. Napriek svojim slabým stránkam nás Rio v mnohom príjemne prekvapilo a radikálne zmenilo náš pohľad na kórejské aut

Nové Rio je pre nás symbolom pokroku značky Kia. V priebehu päťdesiattisíc kilometrového testu nás presvedčilo dielenské spracovanie, kultivovaný motor a praktické vlastnosti auta.Nové Rio je pre nás symbolom pokroku značky Kia. V priebehu päťdesiattisíc kilometrového testu nás presvedčilo dielenské spracovanie, kultivovaný motor a praktické vlastnosti auta. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Presne po 422 dňoch a 50.672 najazdených kilometroch opustila Kia našu redakciu, teda nadišiel čas nájsť tie správne slová na rozlúčku. Napriek svojim slabým stránkam nás Rio v mnohom príjemne prekvapilo a radikálne zmenilo náš pohľad na kórejské autá.

Po Dacii Logan je Kia Rio 1.5 CRDi druhým automobilom, ktorý absolvoval dlhodobý test na päťdesiattisíc kilometrov, organizovaný denníkom SME a motoristickým mesačníkom Autožurnál. Bilancia dlhodobého testu nemôže obísť najmä fakty a štatistické údaje, dôležitejšie než subjektívne pocity. Test sme odštartovali 3.3.2006 a ukončili 28.4. 2007. Za ten čas sme s Riom prešli 7 krajín Európy, vymenili jednu žiarovku v prednom reflektore a kompletne zodrali dve predné a na dve tretiny opotrebovali obe zadné pneumatiky. Jeden plášť sme dokonca prerazili, takže sme museli použiť aj rezervu. Spotrebovali sme 3.065 l nafty, ktorá stála 121.386,80 Sk. Pre porovnanie s posledným dlhodobo testovaným vozidlom, ktorým bola Dacia Logan 1.4i, Rio spotrebovalo počas 50.000 km o 332 l paliva menej než Dacia a dosiahlo priemernú spotrebu 6,1 l/100 km (Dacia 6,83 l/100 km).

Výbava ohúrila
Cieľom testu bolo zistiť ako ďaleko sa posunula kvalita kórejských áut za posledné obdobie. Preto sme si vzali na mušku v tom čase absolútnu novinku Kiu Rio, ocenenú druhým najprestížnejším európskym titulom AutoBest, poháňanú technologicky novým naftovým motorom výkonu 81 kW/110 k. Z hľadiska nášho trhu nejde o najžiadanejšiu verziu, hoci jej k tomu veľa nechýba, ale malý diesel znamenal vstup automobilky do prvej ligy, najmä v papierových hodnotách. Preto sme boli zvedaví ako sa prejaví rok intenzívneho jazdenia na automobilovej novinke a novom motore. Už v prvej fáze testu nás zaujalo mimoriadne rozsiahle vybavenie vrátane plnej dávky bezpečnostných prvkov. Testovacie Rio malo okrem systému ABS aj stabilizačný systém ESP a šesť airbagov. Najväčšiemu konkurentovi, Škode Fabii, vtedy za danú cenu niektoré prvky chýbali a nebolo si možné objednať ani hlavové airbagy.

„Celkovo teda môžeme povedať, že autá Kia už dávno nie sú tým, čím boli v minulosti.“

Spotreba zaostala
Pre motor a prevodovku bolo 50 000 kilometrov iba zahrievacie kolo, pretože fungovali počas bez zaváhania a počas celých 13 mesiacov nebolo treba do motora doliať jediný liter oleja naviac. Už od začiatku tichý a kultivovaný motor s pribúdajúcimi kilometrami ešte zjemnel a získaval aj na temperamente. V jednej disciplíne ale nepresvedčil. Napriek jeho pracovnému princípu (diesel) sme sa s palivovou spotrebou v dlhodobom priemere nevedeli dostať pod 6 l/100 km a na začiatku testu, kedy sme si vychutnávali silu 81 kW, bežne jazdil so spotrebou 7,3 l/100 km.
Dôvodom bol chýbajúci šiesty rýchlostný stupeň, čo je jeho najväčšia a zároveň jediná chyba krásy. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h (na tachometri 140 km/h) motor totiž na päťke točil až 3300 ot/min a to sa muselo niekde prejaviť, najmä ak väčšina kilometrov pribúdala na dlhých cestách. Keď sme motor nenaháňali a vozili sa vyslovene komótnym tempom s častým využívaním nízkych otáčok, stačilo mu 5,5 l/100 km. Inokedy si bežne zapýtal okolo 6,4 l/100 km. Nebyť vyššej spotreby, než sme čakali a než predpisuje výrobca (4,6 l/100km), motor by rozhodne patril medzi špičku vo svojej triede. Možno by stála za zváženie verzia s nižším výkonom okolo 70 kW a tomu zodpovedajúcou spotrebou. Naftové motory podobného objemu a výkonu už výrobcovia kombinujú so šesťstupňovými prevodovkami.

V servise
Druhou slabinou testovaného Ria bola krátka životnosť niektorých dielcov. Priveľmi skoro odišli plynové vzpery na piatych dverách (pri 20.000 km) a tesne pred záverom testu sme museli meniť aj zadné tlmiče na zadnej náprave. Ich účinnosť približne od 33.500 km postupne klesala zo 67% na 46% pri poslednej nezávislej skúške pred koncom testu, pritom ľavý tlmič dokonca tiekol. Kritický stav zadných tlmičov sa odrazil na správaní inak normálneho podvozka.

Silnej motorizácii by pristalo športovejšie naladenie podvozka, najmä prednej nápravy. V priebehu celého testu nám nechýbal komfort a to sme okúsili aj vyslovene zlé cesty. Medzičasom prestalo poriadne fungovať navíjanie vodičovho pásu. Slabšiu výdrž mali aj držadlá v strope, ktoré sa nám podarilo obe na pravej strane vytrhnúť. Tento problém vyriešili väčšie skrutky. Pri výmene žiarovky v hlavnom reflektore nás zasa prekvapilo, že výrobca dal do krabičky náhradnú žiarovku nižšieho výkonu, takže návšteve servisu sme sa nevyhli ani v prípade takejto maličkosti.

Za volantom
Recidíva je pre Rio cudzí pojem, pretože vyriešené problémy sa už neopakovali. Samozrejme všetky chyby nám odstránili v autorizovanom servise, bezplatne v rámci 3-ročnej záruky. Ak berieme do úvahy, že celková priemerná rýchlosť sa v rámci dlhodobého testu mohla pohybovať okolo 60 km/h, tak za volantom sme strávili 830 hodín. Je to dosť času na odhalenie problematických miest a zároveň dosť času na vnímanie predností.

V poslednom čase nás hneval bezpečnostný pás na vodičovej strane, ktorý sa navíjal stále ťažšie. Automatická klimatizácia je zasa blízko radiacej páky, takže pri zaradení trojky alebo päťky môžete rukou nechtiac prepnúť režim, najmä ak obopínate páku všetkými prstami. Aj samotné nastavenie klimatizácie by mohlo byť lepšie , pretože buď kúrila naplno bez ohľadu na nastavenú teplotu alebo iba minimálne. Presné nastavovanie teploty na displeji tak vyznelo trochu formálne. S podobnými javmi sa však stretávame aj v iných autách, neraz aj prestížnejších značiek. Z ovládacích prvkov nevyhovuje umiestnenie tlačidla palubného počítača niekde za volantom.

Priestor v interiéri a ostatné funkčné detaily vyslovene potešili, zabudnúť tiež nemôžeme na dobre dimenzované a ideálne umiestnené odkladacie priestory. Neskrývaná radosť panuje z ľahkého nasadania, farebného spracovania a pohody za volantom. S radosťou spočinul náš pohľad na prehľadnom prístrojovom paneli. Na Slovensku domontované autorádio Pioneer nám okrem pesničiek vyhrávalo slabým vrzlikaním dvoch navzájom na seba tlačiacich plastov. Interiér prežil celých 50.000 km bez väčších znakov opotrebenia. Mierne ošúchaný je len kožený poťah volantu na miestach, kde sa volant drží najčastejšie. Radiaca páka a poťahy vyzerajú ako nové. Veľa znesú aj plasty, ktoré na pohľad pôsobia lacným dojmom, ale voči opotrebeniu sú pomerne odolné.

Najťažšie sa nám lúčilo s motorom 1.5 CRDi. Jeho ťah a kultúra chodu sú ozdobou tohto segmentu. Chýbať nám tiež bude príjemná a na pomery tejto kategórie priestranná kabína. Najmä v meste, kde človek v jednom kuse nastupuje a vystupuje, ocenili sme jej vzdušnosť a pohodlie cestovania, ktorým si nás Kia celkovo získala asi najviac. Na konci testu si ako vždy dávame skúšobnú otázku. Je Kia Rio taká dobrá, aby sme uvažovali o jej kúpe?

Rozlúčka
Za 533.000 Sk (toľko stálo naše testovacie vozidlo) je to vydarené auto s mimoriadne dynamickým motorom, výborne riešeným a priestranným interiérom a 3-ročnou zárukou. V prípade jediného auta v rodine môže chýbať väčší objem batožinového priestoru (270 l) a nízka zostatková cena. V každom prípade Rio je obrovský skok vpred v porovnaní s predchodcom.

Celkovo teda môžeme povedať, že autá Kia už dávno nie sú tým, čím boli v minulosti. V niektorých oblastiach, akými sú presnosť riadenia, filtrovanie rázov od náprav pri prejazde nerovností, spotreba a tuhosť karosérie Rio za elitou svojej kategórie síce ešte mierne zaostáva, ale rozhodne sa im môže postaviť ako výrazne rovnejší súper než jeho predchodca.


Stopy po 50.000 km vidieť iba na koženom poťahu volantu, ktorý je trochu ošúchaný v miestach, kde sa drží najčastejšie.
Na kvalite radenia sa 50 000 km nijako neprejavilo, akurát nám chýbal šiesty prevodový stupeň na diaľnici.
Sedadlá vyzerajú stále ako nové, neposkytujú výraznú bočnú oporu, ale veľmi ľahko sa do nich nasadá.
V poslednej časti testu začala spotreba mierne klesať a bola vždy o desatinu litra nižšia než indikoval palubný počítač. Dosiahnuť priemer udávaný výrobcom sa nepodarilo.
Vandali sú v hlavnom meste na každom kroku.
Kia navštívila sedem krajín Európy vrátane Chorvátska.
Podvozok podliehal pravidelnej kontrole v nezávislých servisoch ARS Bratislava a HaM Mitsubishi v Banskej Bystrici.

Celkové prevádzkové náklady po 50.677 km

Cena testovaného vozidla 533.000 Sk
Prihlásenie vozidla 2.000 Sk
Ročná diaľničná známka SR 1.100 Sk
Povinné zmluvné poistenie 7.100 Sk
Havarijné poistenie 24.625 Sk
Servisné prehliadky 15.958,50 Sk (po 15.000, 30.000 a 45.000 km)
Ostatné servisné náklady 2.338 Sk
Pohonné látky 121.386,80 Sk
Náklady celkom 172.508,30 Sk
Priemerná spotreba 6,1 l/100km
Spotrebované PHM 3.065 l


Naše hodnotenie

+

-

vnútorný priestor iba 5-stupňová prevodovka
výkonný motor spotreba
bezpečnostné vybavenie slabšie tlmiče vzadu
jednoduché ovládanie nastavovanie klimatizácie
odkladacie priestory
sklápanie zadných operadiel
polohovateľné operadlá vzadu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  3. Spánok – základ pevných vzťahov
  4. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  5. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  6. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  9. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  1. QSI International School of Bratislava
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  8. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 039
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 12 043
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 130
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 736
  5. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 4 338
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 896
  7. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 885
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 678
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 510
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 358
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová čaká s dcérami Leou (vpravo) a Emou (druhá vpravo).

Poslanec tvrdí, že status, ktorý vyvolal urážky, nemyslel ironicky.


49m
Minister vnútra SR Roman Mikulec (OĽaNO).

Minister zatiaľ nepovedal, ako s výsledkami naloží.


1 h
Zoltán Müller, CEO spoločnosti Lucron.

Mohli by sme stavať aj viac, hovorí Zoltán Müller.


17. okt
Peter Tkačenko

Ak je drzosť inou formou šťastia, Fico je plodom spojenia Felixa s Fortúnou.


5 h

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


2 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  2. Irena Šimuneková: Farby jesene
  3. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia
  4. Miriam Studeničová: Ako funguje karma, alebo ľudský osud?
  5. Irena Šimuneková: Jeseň na lúkach
  6. Ladislav Stupak: Dukáty
  7. Anton Polakovič: Posledná bosorka?
  8. Viktor Pamula: Kultúrne a inkluzívne
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 13 094
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 10 962
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 313
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 800
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 559
  6. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 4 336
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 824
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 717
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu