SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia
DLHODOBÝ TEST NA 50 000 KM

Kia Rio v cieli náročnej skúšky

Presne po 422 dňoch a 50.672 najazdených kilometroch opustila Kia našu redakciu, teda nadišiel čas nájsť tie správne slová na rozlúčku. Napriek svojim slabým stránkam nás Rio v mnohom príjemne prekvapilo a radikálne zmenilo náš pohľad na kórejské aut

Nové Rio je pre nás symbolom pokroku značky Kia. V priebehu päťdesiattisíc kilometrového testu nás presvedčilo dielenské spracovanie, kultivovaný motor a praktické vlastnosti auta.Nové Rio je pre nás symbolom pokroku značky Kia. V priebehu päťdesiattisíc kilometrového testu nás presvedčilo dielenské spracovanie, kultivovaný motor a praktické vlastnosti auta.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Presne po 422 dňoch a 50.672 najazdených kilometroch opustila Kia našu redakciu, teda nadišiel čas nájsť tie správne slová na rozlúčku. Napriek svojim slabým stránkam nás Rio v mnohom príjemne prekvapilo a radikálne zmenilo náš pohľad na kórejské autá.

Po Dacii Logan je Kia Rio 1.5 CRDi druhým automobilom, ktorý absolvoval dlhodobý test na päťdesiattisíc kilometrov, organizovaný denníkom SME a motoristickým mesačníkom Autožurnál. Bilancia dlhodobého testu nemôže obísť najmä fakty a štatistické údaje, dôležitejšie než subjektívne pocity. Test sme odštartovali 3.3.2006 a ukončili 28.4. 2007. Za ten čas sme s Riom prešli 7 krajín Európy, vymenili jednu žiarovku v prednom reflektore a kompletne zodrali dve predné a na dve tretiny opotrebovali obe zadné pneumatiky. Jeden plášť sme dokonca prerazili, takže sme museli použiť aj rezervu. Spotrebovali sme 3.065 l nafty, ktorá stála 121.386,80 Sk. Pre porovnanie s posledným dlhodobo testovaným vozidlom, ktorým bola Dacia Logan 1.4i, Rio spotrebovalo počas 50.000 km o 332 l paliva menej než Dacia a dosiahlo priemernú spotrebu 6,1 l/100 km (Dacia 6,83 l/100 km).

Výbava ohúrila
Cieľom testu bolo zistiť ako ďaleko sa posunula kvalita kórejských áut za posledné obdobie. Preto sme si vzali na mušku v tom čase absolútnu novinku Kiu Rio, ocenenú druhým najprestížnejším európskym titulom AutoBest, poháňanú technologicky novým naftovým motorom výkonu 81 kW/110 k. Z hľadiska nášho trhu nejde o najžiadanejšiu verziu, hoci jej k tomu veľa nechýba, ale malý diesel znamenal vstup automobilky do prvej ligy, najmä v papierových hodnotách. Preto sme boli zvedaví ako sa prejaví rok intenzívneho jazdenia na automobilovej novinke a novom motore. Už v prvej fáze testu nás zaujalo mimoriadne rozsiahle vybavenie vrátane plnej dávky bezpečnostných prvkov. Testovacie Rio malo okrem systému ABS aj stabilizačný systém ESP a šesť airbagov. Najväčšiemu konkurentovi, Škode Fabii, vtedy za danú cenu niektoré prvky chýbali a nebolo si možné objednať ani hlavové airbagy.

„Celkovo teda môžeme povedať, že autá Kia už dávno nie sú tým, čím boli v minulosti.“

Spotreba zaostala
Pre motor a prevodovku bolo 50 000 kilometrov iba zahrievacie kolo, pretože fungovali počas bez zaváhania a počas celých 13 mesiacov nebolo treba do motora doliať jediný liter oleja naviac. Už od začiatku tichý a kultivovaný motor s pribúdajúcimi kilometrami ešte zjemnel a získaval aj na temperamente. V jednej disciplíne ale nepresvedčil. Napriek jeho pracovnému princípu (diesel) sme sa s palivovou spotrebou v dlhodobom priemere nevedeli dostať pod 6 l/100 km a na začiatku testu, kedy sme si vychutnávali silu 81 kW, bežne jazdil so spotrebou 7,3 l/100 km.
Dôvodom bol chýbajúci šiesty rýchlostný stupeň, čo je jeho najväčšia a zároveň jediná chyba krásy. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h (na tachometri 140 km/h) motor totiž na päťke točil až 3300 ot/min a to sa muselo niekde prejaviť, najmä ak väčšina kilometrov pribúdala na dlhých cestách. Keď sme motor nenaháňali a vozili sa vyslovene komótnym tempom s častým využívaním nízkych otáčok, stačilo mu 5,5 l/100 km. Inokedy si bežne zapýtal okolo 6,4 l/100 km. Nebyť vyššej spotreby, než sme čakali a než predpisuje výrobca (4,6 l/100km), motor by rozhodne patril medzi špičku vo svojej triede. Možno by stála za zváženie verzia s nižším výkonom okolo 70 kW a tomu zodpovedajúcou spotrebou. Naftové motory podobného objemu a výkonu už výrobcovia kombinujú so šesťstupňovými prevodovkami.

V servise
Druhou slabinou testovaného Ria bola krátka životnosť niektorých dielcov. Priveľmi skoro odišli plynové vzpery na piatych dverách (pri 20.000 km) a tesne pred záverom testu sme museli meniť aj zadné tlmiče na zadnej náprave. Ich účinnosť približne od 33.500 km postupne klesala zo 67% na 46% pri poslednej nezávislej skúške pred koncom testu, pritom ľavý tlmič dokonca tiekol. Kritický stav zadných tlmičov sa odrazil na správaní inak normálneho podvozka.

Silnej motorizácii by pristalo športovejšie naladenie podvozka, najmä prednej nápravy. V priebehu celého testu nám nechýbal komfort a to sme okúsili aj vyslovene zlé cesty. Medzičasom prestalo poriadne fungovať navíjanie vodičovho pásu. Slabšiu výdrž mali aj držadlá v strope, ktoré sa nám podarilo obe na pravej strane vytrhnúť. Tento problém vyriešili väčšie skrutky. Pri výmene žiarovky v hlavnom reflektore nás zasa prekvapilo, že výrobca dal do krabičky náhradnú žiarovku nižšieho výkonu, takže návšteve servisu sme sa nevyhli ani v prípade takejto maličkosti.

Za volantom
Recidíva je pre Rio cudzí pojem, pretože vyriešené problémy sa už neopakovali. Samozrejme všetky chyby nám odstránili v autorizovanom servise, bezplatne v rámci 3-ročnej záruky. Ak berieme do úvahy, že celková priemerná rýchlosť sa v rámci dlhodobého testu mohla pohybovať okolo 60 km/h, tak za volantom sme strávili 830 hodín. Je to dosť času na odhalenie problematických miest a zároveň dosť času na vnímanie predností.

V poslednom čase nás hneval bezpečnostný pás na vodičovej strane, ktorý sa navíjal stále ťažšie. Automatická klimatizácia je zasa blízko radiacej páky, takže pri zaradení trojky alebo päťky môžete rukou nechtiac prepnúť režim, najmä ak obopínate páku všetkými prstami. Aj samotné nastavenie klimatizácie by mohlo byť lepšie , pretože buď kúrila naplno bez ohľadu na nastavenú teplotu alebo iba minimálne. Presné nastavovanie teploty na displeji tak vyznelo trochu formálne. S podobnými javmi sa však stretávame aj v iných autách, neraz aj prestížnejších značiek. Z ovládacích prvkov nevyhovuje umiestnenie tlačidla palubného počítača niekde za volantom.

Priestor v interiéri a ostatné funkčné detaily vyslovene potešili, zabudnúť tiež nemôžeme na dobre dimenzované a ideálne umiestnené odkladacie priestory. Neskrývaná radosť panuje z ľahkého nasadania, farebného spracovania a pohody za volantom. S radosťou spočinul náš pohľad na prehľadnom prístrojovom paneli. Na Slovensku domontované autorádio Pioneer nám okrem pesničiek vyhrávalo slabým vrzlikaním dvoch navzájom na seba tlačiacich plastov. Interiér prežil celých 50.000 km bez väčších znakov opotrebenia. Mierne ošúchaný je len kožený poťah volantu na miestach, kde sa volant drží najčastejšie. Radiaca páka a poťahy vyzerajú ako nové. Veľa znesú aj plasty, ktoré na pohľad pôsobia lacným dojmom, ale voči opotrebeniu sú pomerne odolné.

Najťažšie sa nám lúčilo s motorom 1.5 CRDi. Jeho ťah a kultúra chodu sú ozdobou tohto segmentu. Chýbať nám tiež bude príjemná a na pomery tejto kategórie priestranná kabína. Najmä v meste, kde človek v jednom kuse nastupuje a vystupuje, ocenili sme jej vzdušnosť a pohodlie cestovania, ktorým si nás Kia celkovo získala asi najviac. Na konci testu si ako vždy dávame skúšobnú otázku. Je Kia Rio taká dobrá, aby sme uvažovali o jej kúpe?

Rozlúčka
Za 533.000 Sk (toľko stálo naše testovacie vozidlo) je to vydarené auto s mimoriadne dynamickým motorom, výborne riešeným a priestranným interiérom a 3-ročnou zárukou. V prípade jediného auta v rodine môže chýbať väčší objem batožinového priestoru (270 l) a nízka zostatková cena. V každom prípade Rio je obrovský skok vpred v porovnaní s predchodcom.

Celkovo teda môžeme povedať, že autá Kia už dávno nie sú tým, čím boli v minulosti. V niektorých oblastiach, akými sú presnosť riadenia, filtrovanie rázov od náprav pri prejazde nerovností, spotreba a tuhosť karosérie Rio za elitou svojej kategórie síce ešte mierne zaostáva, ale rozhodne sa im môže postaviť ako výrazne rovnejší súper než jeho predchodca.


Stopy po 50.000 km vidieť iba na koženom poťahu volantu, ktorý je trochu ošúchaný v miestach, kde sa drží najčastejšie.
Na kvalite radenia sa 50 000 km nijako neprejavilo, akurát nám chýbal šiesty prevodový stupeň na diaľnici.
Sedadlá vyzerajú stále ako nové, neposkytujú výraznú bočnú oporu, ale veľmi ľahko sa do nich nasadá.
V poslednej časti testu začala spotreba mierne klesať a bola vždy o desatinu litra nižšia než indikoval palubný počítač. Dosiahnuť priemer udávaný výrobcom sa nepodarilo.
Vandali sú v hlavnom meste na každom kroku.
Kia navštívila sedem krajín Európy vrátane Chorvátska.
Podvozok podliehal pravidelnej kontrole v nezávislých servisoch ARS Bratislava a HaM Mitsubishi v Banskej Bystrici.

Celkové prevádzkové náklady po 50.677 km

Cena testovaného vozidla 533.000 Sk
Prihlásenie vozidla 2.000 Sk
Ročná diaľničná známka SR 1.100 Sk
Povinné zmluvné poistenie 7.100 Sk
Havarijné poistenie 24.625 Sk
Servisné prehliadky 15.958,50 Sk (po 15.000, 30.000 a 45.000 km)
Ostatné servisné náklady 2.338 Sk
Pohonné látky 121.386,80 Sk
Náklady celkom 172.508,30 Sk
Priemerná spotreba 6,1 l/100km
Spotrebované PHM 3.065 l


Naše hodnotenie

+

-

vnútorný priestor iba 5-stupňová prevodovka
výkonný motor spotreba
bezpečnostné vybavenie slabšie tlmiče vzadu
jednoduché ovládanie nastavovanie klimatizácie
odkladacie priestory
sklápanie zadných operadiel
polohovateľné operadlá vzadu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  4. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  9. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 079
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 817
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 863
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 799
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 584
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 917
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 879
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 172
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 128
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 941

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Švejna
Béla Bugár.
Komentár Petra Schutza

Ramadán na prieskumy je ďalší koaličný idiotizmus

„Návrh“ je dokumentácia ovládnutia myslí konšpiračnou optikou.

Peter Schutz.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Ak sa mocní začnú báť svojich šašov, je s nimi koniec

V Moskve dali zavariť dvere na nepohodlnú výstavu.

Neprehliadnite tiež

Mazda predstavila svoj prvý elektromobil MX-30, poznáme jeho cenu

Popri elektromotore sa pod kapotou objaví aj Wankel.

Mazda MX-30

Ste vodič? Prečo si za PZP opäť priplatíte

Od nového roka čaká motoristov rast cien poistiek.

Ilustračné foto.
Lancia Ypsilon