Majster Dakar - Stéphan Peterhansel

Je najúspešnejším jazdcom Rally Dakar. Nikto nemá na konte viac víťazstiev ako on, ale výzva prekonávať sám seba ho láka na štart tohto najnáročnejšieho motoristického maratónu na svete už 27 rokov.

(Zdroj: Josef Žáček)

Je najúspešnejším jazdcom Rally Dakar. Nikto nemá na konte viac víťazstiev ako on, ale výzva prekonávať sám seba ho láka na štart tohto najnáročnejšieho motoristického maratónu na svete už 19 rokov. Má rád taliansku kuchyňu a víno, cíti sa byť viac motocyklistom než automobilovým pretekárom a jeho nesplneným motoristickým snom pravdepodobne navždy ostane (kvôli veku) zisk titulu vo WRC. Vďaka importérovi vozidiel Mitsubishi sme mali exkluzívnu príležitosť vyspovedať legendu Rally Dakar – Stéphana Peterhansela a vychutnať si jeho šoférske umenie na sedadle spolujazdca.

Na Rally Dakar ste dosiahli množstvo víťazstviev, či už v sedle motocykla (6x) alebo za volantom automobilu (3x). Máte stále dostatok motivácie?
Každým rokom je to vždy nová výzva, pretože musíte prekonávať sám seba. Musíte dávať pozor, aby ste sa nestratili, neublížili autu, nezničili ho a došli vždy do cieľa. Dakar prináša zakaždým nové nepredvídateľné situácie a vždy ho prežívate odlišne. Je to niečo, čo sa dá zažiť len raz a nie niekoľkokrát za rok, takže pre mňa je vždy výzvou, ktorá ma motivuje, aby som ho každý rok zdolal.


Čo bolo pre Vás ťažšie. Vyhrať Dakar na motorke alebo v aute?
Oveľa ťažšie je to práve na motocykli, pretože pretekár je odkázaný sám na seba. Je pilotom a spolujazdcom súčasne. Nemá priateľa, ktorý by ho podržal. Takže v ťažkých momentoch si musíte poradiť sám. A keď sa vám stane nehoda na motocykli, väčšinou si ublížite, v aute sa vám nemusí stať nič.


V čom si myslíte, že je výhoda špeciálov Mitsubishi v porovnaní s VW Touaregmi?
Som si istý, že sme omnoho spoľahlivejší, to znamená, že naše vozidlá viacej znesú. Máme lepšiu rovnováhu, čo sa týka náprav na vozidle, ale tiež máme slabší motor než Touareg.


Je pravda, že Mitsubishi nasadí budúci rok na Dakar špeciály s naftovými motormi?
Začali sme s vývojom naftového motora pre Dakar. Včera som práve testoval toto vozidlo (13.6.2007), ale sme len na začiatku. Ešte je priveľmi skoro hovoriť, či ho využijeme na budúcoročný Dakar.


Kedy vidíte vy reálnu šancu, že by mohol byť nasadený?
Závisí to hlavne od vedenia tímu. Keby sa však naozaj v priebehu roka rozhodlo, že tento motor použijeme na nasledujúcom Dakare, určite sa to nebude týkať všetkých štyroch továrenských vozidiel.


V čom sú výhody naftových motorov v porovnaní s benzínovými?
Naftové motory majú tri hlavné prednosti. Po prvé je to výkon, po druhé krútiaci moment a treťou výhodou je spotreba. V otázke spoľahlivosti zase jasne dominuje benzín.


Na navigátora Jeana Paula Cottreta sa počas súťaže musíte maximálne spoľahnúť. Ste priateľmi aj v súkromí alebo je váš vzťah prísne profesionálny?
V prvom rade by som chcel povedať, že ako iste viete, medzi jazdcom a spolujazdcom prichádza často k rozličným nedorozumeniam a zvadám. Preto zvyčajne spolu nevydržia viac ako 2 až 3 roky. Ja ale so Jeanom Paulom spolupracujem už 9 rokov. Je veľmi spoľahlivý, čo sa týka navigácie ako takej a je aj veľmi dobrý mechanik. Keď je niekto jednoduchý a čitateľný, teda nie konfliktný typ, veľmi dobre sa s ním spolunáživa a spolupracuje. Môžem sa teda na neho100 percentne spoľahnúť. Náš vzťah ale prebieha na vyslovene profesionálnej úrovni, aj keď medzi súťažami si volávame, ale nestretávame sa. Čo sa týka môjho súkromia, mám iné koníčky než Jean Paul, ale pokiaľ ide o profesionálny život, sadneme si na 100%.


Portugalským organizátorom vyprší po Dakare 2008 zmluva na usporiadanie štartu súťaže v Lisabone. O jeho náhradu sa uchádza viacero svetových metropol. Odkiaľ by ste najradšej vyrazili Vy ?
Ja by som to zhrnul do troch bodov. Lisabon je ideálnym miestom na štart rely, pretože portugalskí organizátori sú veľmi šikovní. Po druhé, trasa a miesto sú ideálne, lebo hneď sa dostanete do Maroka. A po tretie, v Portugalsku sú nádherné rýchlostné skúšky, ktoré mi veľmi vyhovujú. Keď to porovnáte so štartom v Paríži, musíte absolvovať 2000 km, kým sa nalodíte a týchto 2000 km je vyslovene nezaujímavých. Existuje možnosť, že v rokoch 2009 a 2010 sa bude štartovať v Budapešti.


Kto vás priviedol k motoristickému športu?
Bol to môj otec, ktorý išiel na to úplne opačne ako ja. Najprv súťažil na autách a neskôr presedlal na motocykle.


Pamätáte si na svoju prvú motorku a automobil?
Moja prvá motorka bola trialová Yamaha TY. Pamätám sa na ňu veľmi dobre. Otec ju po čase predal a ona putovala cez viaceré ruky. Nedávno som ju ale vypátral a znova som si ju kúpil – ten istý kus. Mám takú veľmi malú zbierku motocyklov. Všetko sú to Yamahy. Moja prvá, potom dve motorky, s ktorými som vyhral svetový šampionát a taktiež som si nechal motocykel, na ktorom som vyhral Dakar. Prvé auto som mal Renault 6. To ale bolo veľmi, veľmi dávno.


Aj Vaša partnerka má mimoriadne blízko k motoristickému športu. Stojíte o jej rady alebo si prácu domov nenosíte ?
Určite sa stane, že sa bavíme doma o veciach týkajúcich sa motoristického športu, ale nie do detailov. Ako iste viete, ona jazdila Enduro aj automobilové súťaže, ale keďže s tým už prestala nechce dráždiť hada bosou nohou.


Už vás niekedy povozila v aute? Nemali ste strach ?
V každodennom živote ma vozí pravidelne. Keď šoféruje, kľudne si aj pospím po jej boku, takže dôverujem jej maximálne.


Práca profesionálneho jazdca v sebe obnáša aj účasť na množstve reklamných akcií. Je to pre Vás nutné zlo, alebo sa občas pri takejto príležitosti dokážete aj odviazať ?
Čo sa týka môjho profesionálneho života, určite uprednostňujem skôr súťaž. Rád ale participujem aj na tých veciach, ktoré sú súčasťou mojej práce, ako vývoj nových vozidiel, propagačné akcie a pod.

Znamená to, že podieľate sa aj na vývoji sériových vozidiel?
Špecializujem sa zásadne na vývoj pretekárskych špeciálov.


Kariéra profesionálneho jazdca netrvá večne. Spájate aj svoju ďalšiu budúcnosť s motorizmom alebo sa po ukončení kariéry z tohto športu úplne vytratíte ?
Som profesionálnym pilotom už od svojich 18 rokov, takže moja kariéra je naozaj dlhá. Trvá už 24 rokov. Určite chcem ešte pokračovať, minimálne 2 až 5 rokov. A potom dúfam, že už nebudem musieť pracovať...(smiech) a budem môcť chodiť s priateľmi do Afriky len tak pre zábavu, chodiť na hory, jednoducho aktívne si užívať život.

Ďakujeme za rozhovor

Dôležité momenty kariéry

Stéphane Peterhansel (nar. 6. 8. 1965)

• víťaz Rally Dakar (motocykel) 1991, 1992, 1993, 1995, 1997 a 1998
• víťaz Rally Dakar (automobil) 2004, 2005 a 2007
• víťaz UAE Desert Challenge (motocykel) 1996, 1997
• víťaz UAE Desert Challenge (automobil) 2002, 2003 a 2005
• víťaz Rally Tunis (automobil) 2002, 2004, 2006
• víťaz Rally Maroko (automobil) 2004

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 415
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 264
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 13 996
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 9 302
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 917
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 198
  7. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 5 772
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 547
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 755
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 583

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

ŠPORT

Kužmová po veľkej dráme zdolala bieloruskú jednotku

Napínavý duel musel rozhodnúť až tajbrejk tretieho setu.

TECH

Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život

Podľa hypotézy môže byť ľudstvo jednou z prvých civilizácií vo vesmíre.

EKONOMIKA

Alkohol u cyklistov tolerujú, ale nie všade

Vlani nafúkali stovky cyklistov, väčšinou viac ako jedno promile.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.