Tehotné ženy za volant iba s bezpečnostným pásom

Dopravné nehody zapríčinia až sedemdesiat percent všetkých ťažkých úrazov žien počas tehotenstva. Dodržiavaním správnych zásad môžu tehotné ženy za volantom znížiť riziko poranenia seba aj dieťaťa.

V posledných mesiacoch tehotenstva sa treba vyhýbať šoférovaniu. V každom prípade základom bezpečnosti dieťaťa aj matky je správne pripútanie bezpečnostným pásom.(Zdroj: autor)

Dopravné nehody zapríčinia až sedemdesiat percent všetkých ťažkých úrazov žien počas tehotenstva. Dodržiavaním správnych zásad môžu tehotné ženy za volantom znížiť riziko poranenia seba aj dieťaťa.

Štatistiky ďalej uvádzajú, že najvážnejšou príčinou zranenia budúcej mamičky býva nepripútanie sa na sedadle, a to bez ohľadu či sedí za volantom alebo vzadu. Dôsledky sú o to tragickejšie, že ak neprežije matka, neprežije ani dieťa. Ak aj nehodu s ťažkými zraneniami prežije, často za cenu trvalých následkov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najčastejšie poranenia
Najčastejšou príčinou smrti alebo vážneho poranenia tehotnej býva úraz hlavy. Úrazy spojené s prudkým nárazom alebo tlakom na brušnú stenu spôsobuje prudké preťaženie pri náraze auta do prekážky. Preťaženie môže spôsobiť vnútorné krvácanie, smrť dieťatka, predčasný pôrod alebo potrat. Z pôrodníckeho hľadiska sú v centre pozornosti u tehotných žien najmä poranenia brucha a panvy. Tehotné ženy nezaistené bezpečnostnými pásmi sú pri čelnom náraze ohrozené zlomeninou panvového kruhu. Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných 2,8 krát vyššie než u pripútaných.

Tehotné nechcú pásy
Ženy, ktoré vo všeobecnosti používajú bezpečnostné pomôcky v aute vzornejšie ako muži, majú v tehotenstve zvláštny strach z bezpečnostných pásov. Pritom pásy by mali používať najmä v období gravidity. Výhovorky, že tehotné cestujú prevažne iba na krátke vzdialenosti neobstojí, pretože väčšina nehôd sa stáva cestou do práce, na nákup alebo k lekárovi. Odmietanie bezpečnostných pásov si možno vysvetliť strachom z uväznenia v havarovanom aute alebo strachom z obmedzenia pohybu. V období tehotenstva by si mali ženy na dlhých cestách robiť častejšie prestávky a uvoľniť sa spod tlaku bezpečnostného pásu. Pri odmietaní bezpečnostného pásu si treba uvedomiť, že ak dôjde k havárii, väčšina ľudí si dokáže odopnúť pás bez cudzej pomoci. Nepripútanú osobu síce pás neuväzní, ale počas nárazu utrpí ďaleko rozsiahlejšie zranenia, lebo je vystavená nárazu na pevné časti auta ako čelné sklo, volant, palubná doska, alebo vymršteniu z auta. Úmrtie tehotnej hrozí u nepripútaných v 33 % nehôd a u pripútaných len v 5 %. Riziko smrti dieťaťa je pri nepripútaných štyrikrát vyššie, ak bude žena vymrštená z auta.

Pásy neublížia
Strach z toho, že bezpečnostný pás poraní dieťa v lone matky je neopodstatnený, ak je žena správne pripútaná. Riziko zranenia dieťaťa vplyvom veľkého tlaku je minimálne, najmä ak pás neprechádza stredom brucha (maternice). Budúce matky by si mali v prvom rade uvedomiť, že hlavnou príčinou smrti dieťaťa býva smrť nepripútanej matky. Prvoradou úlohou bezpečnostného pásu je zaistiť stabilnú pozíciu matky vzhľadom k sedadlu a smeru nárazu. Preto je viac ako dôležité správne pripútanie.

„Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných 2,8 krát vyššie než u pripútaných.“

Ako sa pripútať bezpečnostným pásom
Nezávisle od toho, na ktorom sedadle auta budúca mamička sedí, mala by vždy použiť trojbodový bezpečnostný pás a nie iba dvojbodový, ktorý majú niektoré autá na strednom sedadle vzadu, napríklad Škoda Octavia prvej generácie. Spodný popruh bezpečnostného pásu musí prechádzať čo najnižšie popod brucho. Ďalšia časť pásu, ktorá smeruje od kotevného bodu šikmo cez telo k dverám musí prechádzať pomedzi prsia a ponad brucho. Spodná časť pásu sa nikdy nesmie dostať vyššie, do takej polohy, aby prechádzala cez bruško mamičky. Pozor, ramenný pás by nikdy nemal skĺznuť z ramena!

Upnutie pásom musí byt pohodlné - ani príliš tesné, ani príliš voľné. Ak je v aute airbag, malo by byť sedadlo posunuté čo najviac dozadu a operadlo by malo byt postavené priamo. Medzi bruchom a volantom musí byt zachovaná čo možno najväčšia vzdialenosť, takže ženy vo vysokom stupni tehotenstva by už radšej nemali samé riadiť, pretože volant predstavuje pre nenarodené dieťa najväčšie riziko.

Zásady cestovania autom pre tehotné
• používať bezpečnostné pásy
• robiť si častejšie prestávky s cvičením
• nešoférovať vo vyššom štádiu tehotenstva
• mať zo sebou dostatok tekutín
• necestovať v horúčavách
• necestovať sama
• používať voľné oblečenie
• vziať si tehotenský preukaz


Pás si treba nastaviť tak, aby jeho spodná časť prechádzala popod brucho.
Vrchná časť pásu prechádza pomedzi prsia a nesmie skĺznuť z ramena.
Podľa gynekológov je dôležitý priebeh tehotenstva

Pevná hranica dokedy môže tehotná žena šoférovať vlastne neexistuje, pretože všetko závisí od priebehu gravidity. Podľa MUDr. Ladislava Skladaného, sekundárneho lekára na gynekologicko pôrodníckej klinike nemocnice v Liptovskom Mikuláši, smie šoférovať iba žena s bežnými fyziologickými prejavmi tehotenstva a to do šiesteho mesiaca tehotenstva.

Akonáhle sa prejavia patologické príznaky tehotenstva ako zvracanie, opuchy nôh, nevoľnosti, kolísanie tlaku alebo žena užíva lieky, nemala by šoférovať ani v prvých mesiacoch tehotenstva“, podľa Skladaného totiž nespĺňa základné požiadavky na bezpečnosť jazdy, prameniace v koncentrácii sa na jazdu.

Na prvom mieste je starostlivosť o dieťa v matkinom lone, preto za volant patrí voľná obuv, pohodlné oblečenie a patričné spodné prádlo. MUDR. Skladaný doporučuje častejšie prestávky, dostatok tekutín a iba krátke jazdy na nevyhnutnú vzdialenosť. Bezpečnostné pásy nesmú vyvíjať tlak a vítaná je klimatizácia v aute.

V otázke prvej pomoci pri dopravných nehodách musia laici prioritne zabezpečiť životné funkcie tehotnej ženy, tak ako pri ostatných účastníkoch dopravnej nehody. Ak žena krváca v oblasti rodidiel, vzniká veľké podozrenie na oddelenie placenty a vtedy treba urobiť všetko pre čo najrýchlejší presun do rúk lekára, ktorý ukončí tehotenstvo a pokúsi sa zachrániť dieťa.


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 417
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 333
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 076
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 9 543
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 701
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 023
  7. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 5 974
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 492
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 810
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 614

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

ŠPORT

Kužmová po veľkej dráme zdolala bieloruskú jednotku

Napínavý duel musel rozhodnúť až tajbrejk tretieho setu.

TECH

Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život

Podľa hypotézy môže byť ľudstvo jednou z prvých civilizácií vo vesmíre.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.