SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Tehotné ženy za volant iba s bezpečnostným pásom

Dopravné nehody zapríčinia až sedemdesiat percent všetkých ťažkých úrazov žien počas tehotenstva. Dodržiavaním správnych zásad môžu tehotné ženy za volantom znížiť riziko poranenia seba aj dieťaťa.

V posledných mesiacoch tehotenstva sa treba vyhýbať šoférovaniu. V každom prípade základom bezpečnosti dieťaťa aj matky je správne pripútanie bezpečnostným pásom.V posledných mesiacoch tehotenstva sa treba vyhýbať šoférovaniu. V každom prípade základom bezpečnosti dieťaťa aj matky je správne pripútanie bezpečnostným pásom. (Zdroj: autor)

Dopravné nehody zapríčinia až sedemdesiat percent všetkých ťažkých úrazov žien počas tehotenstva. Dodržiavaním správnych zásad môžu tehotné ženy za volantom znížiť riziko poranenia seba aj dieťaťa.

Štatistiky ďalej uvádzajú, že najvážnejšou príčinou zranenia budúcej mamičky býva nepripútanie sa na sedadle, a to bez ohľadu či sedí za volantom alebo vzadu. Dôsledky sú o to tragickejšie, že ak neprežije matka, neprežije ani dieťa. Ak aj nehodu s ťažkými zraneniami prežije, často za cenu trvalých následkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčastejšie poranenia
Najčastejšou príčinou smrti alebo vážneho poranenia tehotnej býva úraz hlavy. Úrazy spojené s prudkým nárazom alebo tlakom na brušnú stenu spôsobuje prudké preťaženie pri náraze auta do prekážky. Preťaženie môže spôsobiť vnútorné krvácanie, smrť dieťatka, predčasný pôrod alebo potrat. Z pôrodníckeho hľadiska sú v centre pozornosti u tehotných žien najmä poranenia brucha a panvy. Tehotné ženy nezaistené bezpečnostnými pásmi sú pri čelnom náraze ohrozené zlomeninou panvového kruhu. Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných 2,8 krát vyššie než u pripútaných.

Tehotné nechcú pásy
Ženy, ktoré vo všeobecnosti používajú bezpečnostné pomôcky v aute vzornejšie ako muži, majú v tehotenstve zvláštny strach z bezpečnostných pásov. Pritom pásy by mali používať najmä v období gravidity. Výhovorky, že tehotné cestujú prevažne iba na krátke vzdialenosti neobstojí, pretože väčšina nehôd sa stáva cestou do práce, na nákup alebo k lekárovi. Odmietanie bezpečnostných pásov si možno vysvetliť strachom z uväznenia v havarovanom aute alebo strachom z obmedzenia pohybu. V období tehotenstva by si mali ženy na dlhých cestách robiť častejšie prestávky a uvoľniť sa spod tlaku bezpečnostného pásu. Pri odmietaní bezpečnostného pásu si treba uvedomiť, že ak dôjde k havárii, väčšina ľudí si dokáže odopnúť pás bez cudzej pomoci. Nepripútanú osobu síce pás neuväzní, ale počas nárazu utrpí ďaleko rozsiahlejšie zranenia, lebo je vystavená nárazu na pevné časti auta ako čelné sklo, volant, palubná doska, alebo vymršteniu z auta. Úmrtie tehotnej hrozí u nepripútaných v 33 % nehôd a u pripútaných len v 5 %. Riziko smrti dieťaťa je pri nepripútaných štyrikrát vyššie, ak bude žena vymrštená z auta.

SkryťVypnúť reklamu

Pásy neublížia
Strach z toho, že bezpečnostný pás poraní dieťa v lone matky je neopodstatnený, ak je žena správne pripútaná. Riziko zranenia dieťaťa vplyvom veľkého tlaku je minimálne, najmä ak pás neprechádza stredom brucha (maternice). Budúce matky by si mali v prvom rade uvedomiť, že hlavnou príčinou smrti dieťaťa býva smrť nepripútanej matky. Prvoradou úlohou bezpečnostného pásu je zaistiť stabilnú pozíciu matky vzhľadom k sedadlu a smeru nárazu. Preto je viac ako dôležité správne pripútanie.

„Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných 2,8 krát vyššie než u pripútaných.“

Ako sa pripútať bezpečnostným pásom
Nezávisle od toho, na ktorom sedadle auta budúca mamička sedí, mala by vždy použiť trojbodový bezpečnostný pás a nie iba dvojbodový, ktorý majú niektoré autá na strednom sedadle vzadu, napríklad Škoda Octavia prvej generácie. Spodný popruh bezpečnostného pásu musí prechádzať čo najnižšie popod brucho. Ďalšia časť pásu, ktorá smeruje od kotevného bodu šikmo cez telo k dverám musí prechádzať pomedzi prsia a ponad brucho. Spodná časť pásu sa nikdy nesmie dostať vyššie, do takej polohy, aby prechádzala cez bruško mamičky. Pozor, ramenný pás by nikdy nemal skĺznuť z ramena!

Upnutie pásom musí byt pohodlné - ani príliš tesné, ani príliš voľné. Ak je v aute airbag, malo by byť sedadlo posunuté čo najviac dozadu a operadlo by malo byt postavené priamo. Medzi bruchom a volantom musí byt zachovaná čo možno najväčšia vzdialenosť, takže ženy vo vysokom stupni tehotenstva by už radšej nemali samé riadiť, pretože volant predstavuje pre nenarodené dieťa najväčšie riziko.

SkryťVypnúť reklamu
Zásady cestovania autom pre tehotné
• používať bezpečnostné pásy
• robiť si častejšie prestávky s cvičením
• nešoférovať vo vyššom štádiu tehotenstva
• mať zo sebou dostatok tekutín
• necestovať v horúčavách
• necestovať sama
• používať voľné oblečenie
• vziať si tehotenský preukaz


Pás si treba nastaviť tak, aby jeho spodná časť prechádzala popod brucho.
Vrchná časť pásu prechádza pomedzi prsia a nesmie skĺznuť z ramena.
Podľa gynekológov je dôležitý priebeh tehotenstva

Pevná hranica dokedy môže tehotná žena šoférovať vlastne neexistuje, pretože všetko závisí od priebehu gravidity. Podľa MUDr. Ladislava Skladaného, sekundárneho lekára na gynekologicko pôrodníckej klinike nemocnice v Liptovskom Mikuláši, smie šoférovať iba žena s bežnými fyziologickými prejavmi tehotenstva a to do šiesteho mesiaca tehotenstva.

Akonáhle sa prejavia patologické príznaky tehotenstva ako zvracanie, opuchy nôh, nevoľnosti, kolísanie tlaku alebo žena užíva lieky, nemala by šoférovať ani v prvých mesiacoch tehotenstva“, podľa Skladaného totiž nespĺňa základné požiadavky na bezpečnosť jazdy, prameniace v koncentrácii sa na jazdu.

Na prvom mieste je starostlivosť o dieťa v matkinom lone, preto za volant patrí voľná obuv, pohodlné oblečenie a patričné spodné prádlo. MUDR. Skladaný doporučuje častejšie prestávky, dostatok tekutín a iba krátke jazdy na nevyhnutnú vzdialenosť. Bezpečnostné pásy nesmú vyvíjať tlak a vítaná je klimatizácia v aute.

V otázke prvej pomoci pri dopravných nehodách musia laici prioritne zabezpečiť životné funkcie tehotnej ženy, tak ako pri ostatných účastníkoch dopravnej nehody. Ak žena krváca v oblasti rodidiel, vzniká veľké podozrenie na oddelenie placenty a vtedy treba urobiť všetko pre čo najrýchlejší presun do rúk lekára, ktorý ukončí tehotenstvo a pokúsi sa zachrániť dieťa.

SkryťVypnúť reklamu


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  3. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  4. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  7. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Cenami prenájmov hýbe vysoký dopyt, ponuka klesla o viac ako 40%
  2. Futbal v meste: Poznáme 16 najlepších tímov!
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  7. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  8. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 29 118
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 200
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 109
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 998
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 918
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 104
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 965
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 451
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Kantúrkové
  2. Martin Šuraba: Moje Košice
  3. Soňa Fröhlichová: Švajčiarske mesto Schaffhausen, neodolateľný Tom Cruise a hodinky IWC
  4. Irena Šimuneková: Tatranská klasika
  5. Metropolitný inštitút Bratislavy: Z ľudí, ktorí využili digitálnu platbu dane z nehnuteľnosti, ju 9 z 10 odporúča aj ostatným
  6. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Štátnice, konferencie, workshopy a nové publikácie | Týmto žil ÚVP záverom akademického roka.
  7. Viera Polakovičová: Charitatívne operné gala v Redute
  8. Robert Puk: Zadĺži starosta Kusý obyvateľov bratislavského Nového Mesta na niekoľko generácii?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 267
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 348
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 920
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 860
  5. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 4 159
  6. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 664
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 640
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 070
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu