Tehotné ženy za volant iba s bezpečnostným pásom

Dopravné nehody zapríčinia až sedemdesiat percent všetkých ťažkých úrazov žien počas tehotenstva. Dodržiavaním správnych zásad môžu tehotné ženy za volantom znížiť riziko poranenia seba aj dieťaťa.

V posledných mesiacoch tehotenstva sa treba vyhýbať šoférovaniu. V každom prípade základom bezpečnosti dieťaťa aj matky je správne pripútanie bezpečnostným pásom.(Zdroj: autor)

Dopravné nehody zapríčinia až sedemdesiat percent všetkých ťažkých úrazov žien počas tehotenstva. Dodržiavaním správnych zásad môžu tehotné ženy za volantom znížiť riziko poranenia seba aj dieťaťa.

Štatistiky ďalej uvádzajú, že najvážnejšou príčinou zranenia budúcej mamičky býva nepripútanie sa na sedadle, a to bez ohľadu či sedí za volantom alebo vzadu. Dôsledky sú o to tragickejšie, že ak neprežije matka, neprežije ani dieťa. Ak aj nehodu s ťažkými zraneniami prežije, často za cenu trvalých následkov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najčastejšie poranenia
Najčastejšou príčinou smrti alebo vážneho poranenia tehotnej býva úraz hlavy. Úrazy spojené s prudkým nárazom alebo tlakom na brušnú stenu spôsobuje prudké preťaženie pri náraze auta do prekážky. Preťaženie môže spôsobiť vnútorné krvácanie, smrť dieťatka, predčasný pôrod alebo potrat. Z pôrodníckeho hľadiska sú v centre pozornosti u tehotných žien najmä poranenia brucha a panvy. Tehotné ženy nezaistené bezpečnostnými pásmi sú pri čelnom náraze ohrozené zlomeninou panvového kruhu. Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných 2,8 krát vyššie než u pripútaných.

Tehotné nechcú pásy
Ženy, ktoré vo všeobecnosti používajú bezpečnostné pomôcky v aute vzornejšie ako muži, majú v tehotenstve zvláštny strach z bezpečnostných pásov. Pritom pásy by mali používať najmä v období gravidity. Výhovorky, že tehotné cestujú prevažne iba na krátke vzdialenosti neobstojí, pretože väčšina nehôd sa stáva cestou do práce, na nákup alebo k lekárovi. Odmietanie bezpečnostných pásov si možno vysvetliť strachom z uväznenia v havarovanom aute alebo strachom z obmedzenia pohybu. V období tehotenstva by si mali ženy na dlhých cestách robiť častejšie prestávky a uvoľniť sa spod tlaku bezpečnostného pásu. Pri odmietaní bezpečnostného pásu si treba uvedomiť, že ak dôjde k havárii, väčšina ľudí si dokáže odopnúť pás bez cudzej pomoci. Nepripútanú osobu síce pás neuväzní, ale počas nárazu utrpí ďaleko rozsiahlejšie zranenia, lebo je vystavená nárazu na pevné časti auta ako čelné sklo, volant, palubná doska, alebo vymršteniu z auta. Úmrtie tehotnej hrozí u nepripútaných v 33 % nehôd a u pripútaných len v 5 %. Riziko smrti dieťaťa je pri nepripútaných štyrikrát vyššie, ak bude žena vymrštená z auta.

Pásy neublížia
Strach z toho, že bezpečnostný pás poraní dieťa v lone matky je neopodstatnený, ak je žena správne pripútaná. Riziko zranenia dieťaťa vplyvom veľkého tlaku je minimálne, najmä ak pás neprechádza stredom brucha (maternice). Budúce matky by si mali v prvom rade uvedomiť, že hlavnou príčinou smrti dieťaťa býva smrť nepripútanej matky. Prvoradou úlohou bezpečnostného pásu je zaistiť stabilnú pozíciu matky vzhľadom k sedadlu a smeru nárazu. Preto je viac ako dôležité správne pripútanie.

„Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných 2,8 krát vyššie než u pripútaných.“

Ako sa pripútať bezpečnostným pásom
Nezávisle od toho, na ktorom sedadle auta budúca mamička sedí, mala by vždy použiť trojbodový bezpečnostný pás a nie iba dvojbodový, ktorý majú niektoré autá na strednom sedadle vzadu, napríklad Škoda Octavia prvej generácie. Spodný popruh bezpečnostného pásu musí prechádzať čo najnižšie popod brucho. Ďalšia časť pásu, ktorá smeruje od kotevného bodu šikmo cez telo k dverám musí prechádzať pomedzi prsia a ponad brucho. Spodná časť pásu sa nikdy nesmie dostať vyššie, do takej polohy, aby prechádzala cez bruško mamičky. Pozor, ramenný pás by nikdy nemal skĺznuť z ramena!

Upnutie pásom musí byt pohodlné - ani príliš tesné, ani príliš voľné. Ak je v aute airbag, malo by byť sedadlo posunuté čo najviac dozadu a operadlo by malo byt postavené priamo. Medzi bruchom a volantom musí byt zachovaná čo možno najväčšia vzdialenosť, takže ženy vo vysokom stupni tehotenstva by už radšej nemali samé riadiť, pretože volant predstavuje pre nenarodené dieťa najväčšie riziko.

Zásady cestovania autom pre tehotné
• používať bezpečnostné pásy
• robiť si častejšie prestávky s cvičením
• nešoférovať vo vyššom štádiu tehotenstva
• mať zo sebou dostatok tekutín
• necestovať v horúčavách
• necestovať sama
• používať voľné oblečenie
• vziať si tehotenský preukaz


Pás si treba nastaviť tak, aby jeho spodná časť prechádzala popod brucho.
Vrchná časť pásu prechádza pomedzi prsia a nesmie skĺznuť z ramena.
Podľa gynekológov je dôležitý priebeh tehotenstva

Pevná hranica dokedy môže tehotná žena šoférovať vlastne neexistuje, pretože všetko závisí od priebehu gravidity. Podľa MUDr. Ladislava Skladaného, sekundárneho lekára na gynekologicko pôrodníckej klinike nemocnice v Liptovskom Mikuláši, smie šoférovať iba žena s bežnými fyziologickými prejavmi tehotenstva a to do šiesteho mesiaca tehotenstva.

Akonáhle sa prejavia patologické príznaky tehotenstva ako zvracanie, opuchy nôh, nevoľnosti, kolísanie tlaku alebo žena užíva lieky, nemala by šoférovať ani v prvých mesiacoch tehotenstva“, podľa Skladaného totiž nespĺňa základné požiadavky na bezpečnosť jazdy, prameniace v koncentrácii sa na jazdu.

Na prvom mieste je starostlivosť o dieťa v matkinom lone, preto za volant patrí voľná obuv, pohodlné oblečenie a patričné spodné prádlo. MUDR. Skladaný doporučuje častejšie prestávky, dostatok tekutín a iba krátke jazdy na nevyhnutnú vzdialenosť. Bezpečnostné pásy nesmú vyvíjať tlak a vítaná je klimatizácia v aute.

V otázke prvej pomoci pri dopravných nehodách musia laici prioritne zabezpečiť životné funkcie tehotnej ženy, tak ako pri ostatných účastníkoch dopravnej nehody. Ak žena krváca v oblasti rodidiel, vzniká veľké podozrenie na oddelenie placenty a vtedy treba urobiť všetko pre čo najrýchlejší presun do rúk lekára, ktorý ukončí tehotenstvo a pokúsi sa zachrániť dieťa.


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  7. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  8. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  10. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  1. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  5. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  6. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  7. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  8. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 863
  2. Najužitočnejšia appka 17 765
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 050
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 408
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 9 014
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 276
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 316
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 646
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 214
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 807