Česká republika pred rokom zaviedla systém trestných bodov za dopravné priestupky. Za jedenásť mesiacov jeho fungovania získalo body takmer pol milióna českých motoristov. Asi tisíc tristo vodičov nazbieralo 12 bodov a prišlo tak o vodičský preukaz. Napriek prísnym postihom však v prvej polovici tohto roku zomrelo na českých cestách viac ľudí ako vlani.
"Celkové zhodnotenie ročného fungovania bodového systému budeme robiť cez prázdniny, kedy sa chceme zamyslieť nad tým, prečo došlo v prvom polroku 2007 k zvýšeniu počtu obetí na cestách, hoci celkový počet nehôd klesol," povedal pre denník Sme hovorca českého ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Môže to byť spôsobené aj miernou zimou a skorším začiatkom motocyklovej sezóny," povedal. Podľa hovorcu stúpol za prvých päť mesiacov tohto roka počet obetí aj na cestách v Rakúsku a vo Francúzsku.
Hanzelka potvrdil nárast počtu mŕtvych medzi cyklistami (+10), ale tiež pokles mŕtvych pri dopravných nehodách v obci. "Aby mala štatistika väčšiu výpovednú hodnotu, potrebujeme porovnať viac rokov, keď bude systém fungovať," povedal. Ministerstvo pripravuje štatistiku desaťročného vývoja dopravnej nehodovosti.
Bodový systém pomohol znížiť počet úmrtí na cestách iba krátkodobo. Za prvých 14 dní platnosti nového zákona zaznamenali v medziročnom porovnaní o 80 percent menej obetí na životoch. "Bol to taký krátkodobý efekt, pretože vodiči si zvykli kde sú hliadky, a tiež policajná kontrola postupne ochabla," povedal Hanzelka.
Kritika neutícha
Zavedenie prísneho zákona sprevádzali rozsiahle kampane, investície do propagácie a vznik stránky www.novapravidla.cz, kde motoristom poskytujú informácie o bodovaní jednotlivých priestupkov. Aktivity zamerané na okamžitú zmenu zákona však vznikli už v lete minulého roka a pokračujú dodnes. Podľa internetovej stránky ChceteZmenu.cz je zákon neprijateľný, šikanuje motoristov a neprispieva k zvýšeniu bezpečnosti. Portál s množstvom informácií a príbehov motoristov dopodrobna rozoberá jednotlivé časti zákona a požaduje úplne nový cestný zákon.
Robert Vašíček z ChceteZmenu.cz tvrdí, že "bodový systém šikanuje a dvojitý postih za priestupok je v podstate korupčná ponuka. Rok skúseností nás presvedčil, že zákon nesplnil, čo sľuboval, okrem naplnenia štátnej pokladnice. Zákon zabíja motoristov."
Zákon sa od augusta zmení
Ministerstvo dopravy na základe skúseností z praxe, ale aj pod tlakom verejnosti, pripravilo "technickú" novelu zákona, ktorej cieľom je odstránenie chýb a nepresností. Nebude napríklad možné trestať účastníka premávky, ktorý pri nehode zraní iba sám seba. V pláne je tiež zrušenie výnimky pre vodičov poskytujúcich poštové služby, pokiaľ ide o zákaz zastavenia a státia. Aktivisti z ChceteZmenu.cz nesúhlasia iba s vypustením technicko-legislatívnych chýb, ale chcú zavedenie tolerancie +10 km/h nad povolený limit pri meraní rýchlosti a zníženie pokút. Žiadajú postihy pre obce a políciu za šikanovanie v podobe merania rýchlosti obmedzenej len na niekoľkometrovom úseku na 30 km/h. Požadujú najvyššiu povolenú rýchlosť 160 km/h na vybraných úsekoch diaľnic. O schválení podobných zmien však české ministerstvo zatiaľ neuvažuje.
Koľko bodov?
Medzi problémy bodového systému patrí spôsob informovania o počte bodov. Na českých cestách ich môže vodič dostať dvomi spôsobmi. Buď ho zastaví cestná kontrola, vodič súhlasí s priestupkom a v blokovom konaní zaplatí pokutu. Polícia potom priestupok nahlási do evidencie, ktorú zatiaľ vedie obec, kde je vodič registrovaný.
Druhý spôsob ako dostať body je, že vodič spácha priestupok napríklad prekročením rýchlosti v obci, kde ho zaznamenajú kamery. Vtedy ešte vodič nevie, že bol jeho priestupok zaznamenaný a až s odstupom času dostane predvolanie na prehodnotenie priestupku. Vodičom sa teda stáva, že pri prehodnotení iného priestupku zistia, že už stratili body, o ktorých doposiaľ vôbec nevedeli. Evidencia vraj navyše nie je vždy presná. Ministerstvo dopravy odmieta špekulácie o nepresnom evidovaní bodov.
Nepovažuje tiež za vhodné spustiť on-line register trestných bodov, ktorý by mohol riešiť problém slabo informovaných vodičov, pretože najskôr treba vyriešiť ochranu osobných údajov. Vybudovanie a správa podobného systému bude stáť nemalé prostriedky a z technického hľadiska treba eliminovať nebezpečenstvo zneužitia databázy a možný prienik heckerov, prípadne napadnutie vírusmi.
Slovensko bez bodov
Napriek celoeurópskemu trendu Slovensko zrejme nebude mať bodový systém ani po schválení novely cestného zákona, ktorá je teraz v medzirezortnom pripomienkovaní. Hovorca Prezídia policajného zboru Slovenskej republiky Martin Korch povedal, že pri príprave slovenského cestného zákona sme nešli českým smerom.
Ženy dostali menej bodov
Ministerstvo dopravy Českej republiky sledovalo disciplinovanosť mužov a žien za volantom. Z 1277 vodičov, ktorí dosiahli maximálny počet 12 bodov a odobrali im vodičský preukaz, bolo iba 45 žien. Spomedzi všetkých vodičov odmenených trestnými bodmi bolo iba necelých pätnásť percent žien. Pomer medzi registrovanými vodičmi je 60 ku 40 v prospech mužov, avšak aj po prepočítaní na počet vodičov získala body za priestupky iba každá štyridsiata žena vodička, ale každý desiaty muž s platným vodičským oprávnením.