SME

Český bodový systém? Mŕtvych na cestách pribudlo

V nedeľu uplynul rok platnosti českého cestného zákona. Bodový systém znížil počet nehôd len krátkodobo, mnohí vodiči nevedia, koľko majú bodov. Na Slovensku sa o zavedení systému neuvažuje.

(Zdroj: ČTK)

Česká republika pred rokom zaviedla systém trestných bodov za dopravné priestupky. Za jedenásť mesiacov jeho fungovania získalo body takmer pol milióna českých motoristov. Asi tisíc tristo vodičov nazbieralo 12 bodov a prišlo tak o vodičský preukaz. Napriek prísnym postihom však v prvej polovici tohto roku zomrelo na českých cestách viac ľudí ako vlani.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Celkové zhodnotenie ročného fungovania bodového systému budeme robiť cez prázdniny, kedy sa chceme zamyslieť nad tým, prečo došlo v prvom polroku 2007 k zvýšeniu počtu obetí na cestách, hoci celkový počet nehôd klesol," povedal pre denník Sme hovorca českého ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Môže to byť spôsobené aj miernou zimou a skorším začiatkom motocyklovej sezóny," povedal. Podľa hovorcu stúpol za prvých päť mesiacov tohto roka počet obetí aj na cestách v Rakúsku a vo Francúzsku.

SkryťVypnúť reklamu

Hanzelka potvrdil nárast počtu mŕtvych medzi cyklistami (+10), ale tiež pokles mŕtvych pri dopravných nehodách v obci. "Aby mala štatistika väčšiu výpovednú hodnotu, potrebujeme porovnať viac rokov, keď bude systém fungovať," povedal. Ministerstvo pripravuje štatistiku desaťročného vývoja dopravnej nehodovosti.

Bodový systém pomohol znížiť počet úmrtí na cestách iba krátkodobo. Za prvých 14 dní platnosti nového zákona zaznamenali v medziročnom porovnaní o 80 percent menej obetí na životoch. "Bol to taký krátkodobý efekt, pretože vodiči si zvykli kde sú hliadky, a tiež policajná kontrola postupne ochabla," povedal Hanzelka.

Kritika neutícha

Zavedenie prísneho zákona sprevádzali rozsiahle kampane, investície do propagácie a vznik stránky www.novapravidla.cz, kde motoristom poskytujú informácie o bodovaní jednotlivých priestupkov. Aktivity zamerané na okamžitú zmenu zákona však vznikli už v lete minulého roka a pokračujú dodnes. Podľa internetovej stránky ChceteZmenu.cz je zákon neprijateľný, šikanuje motoristov a neprispieva k zvýšeniu bezpečnosti. Portál s množstvom informácií a príbehov motoristov dopodrobna rozoberá jednotlivé časti zákona a požaduje úplne nový cestný zákon.

SkryťVypnúť reklamu

Robert Vašíček z ChceteZmenu.cz tvrdí, že "bodový systém šikanuje a dvojitý postih za priestupok je v podstate korupčná ponuka. Rok skúseností nás presvedčil, že zákon nesplnil, čo sľuboval, okrem naplnenia štátnej pokladnice. Zákon zabíja motoristov."

Zákon sa od augusta zmení

Ministerstvo dopravy na základe skúseností z praxe, ale aj pod tlakom verejnosti, pripravilo "technickú" novelu zákona, ktorej cieľom je odstránenie chýb a nepresností. Nebude napríklad možné trestať účastníka premávky, ktorý pri nehode zraní iba sám seba. V pláne je tiež zrušenie výnimky pre vodičov poskytujúcich poštové služby, pokiaľ ide o zákaz zastavenia a státia. Aktivisti z ChceteZmenu.cz nesúhlasia iba s vypustením technicko-legislatívnych chýb, ale chcú zavedenie tolerancie +10 km/h nad povolený limit pri meraní rýchlosti a zníženie pokút. Žiadajú postihy pre obce a políciu za šikanovanie v podobe merania rýchlosti obmedzenej len na niekoľkometrovom úseku na 30 km/h. Požadujú najvyššiu povolenú rýchlosť 160 km/h na vybraných úsekoch diaľnic. O schválení podobných zmien však české ministerstvo zatiaľ neuvažuje.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko bodov?

Medzi problémy bodového systému patrí spôsob informovania o počte bodov. Na českých cestách ich môže vodič dostať dvomi spôsobmi. Buď ho zastaví cestná kontrola, vodič súhlasí s priestupkom a v blokovom konaní zaplatí pokutu. Polícia potom priestupok nahlási do evidencie, ktorú zatiaľ vedie obec, kde je vodič registrovaný.

Druhý spôsob ako dostať body je, že vodič spácha priestupok napríklad prekročením rýchlosti v obci, kde ho zaznamenajú kamery. Vtedy ešte vodič nevie, že bol jeho priestupok zaznamenaný a až s odstupom času dostane predvolanie na prehodnotenie priestupku. Vodičom sa teda stáva, že pri prehodnotení iného priestupku zistia, že už stratili body, o ktorých doposiaľ vôbec nevedeli. Evidencia vraj navyše nie je vždy presná. Ministerstvo dopravy odmieta špekulácie o nepresnom evidovaní bodov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nepovažuje tiež za vhodné spustiť on-line register trestných bodov, ktorý by mohol riešiť problém slabo informovaných vodičov, pretože najskôr treba vyriešiť ochranu osobných údajov. Vybudovanie a správa podobného systému bude stáť nemalé prostriedky a z technického hľadiska treba eliminovať nebezpečenstvo zneužitia databázy a možný prienik heckerov, prípadne napadnutie vírusmi.

Slovensko bez bodov

Napriek celoeurópskemu trendu Slovensko zrejme nebude mať bodový systém ani po schválení novely cestného zákona, ktorá je teraz v medzirezortnom pripomienkovaní. Hovorca Prezídia policajného zboru Slovenskej republiky Martin Korch povedal, že pri príprave slovenského cestného zákona sme nešli českým smerom.

Ženy dostali menej bodov

Ministerstvo dopravy Českej republiky sledovalo disciplinovanosť mužov a žien za volantom. Z 1277 vodičov, ktorí dosiahli maximálny počet 12 bodov a odobrali im vodičský preukaz, bolo iba 45 žien. Spomedzi všetkých vodičov odmenených trestnými bodmi bolo iba necelých pätnásť percent žien. Pomer medzi registrovanými vodičmi je 60 ku 40 v prospech mužov, avšak aj po prepočítaní na počet vodičov získala body za priestupky iba každá štyridsiata žena vodička, ale každý desiaty muž s platným vodičským oprávnením.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 493
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 167
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 765
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 999
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 491
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 770
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 513
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 411
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 629
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 268
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 779
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 537
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 800
  7. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 908
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 859
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu