Prvý X-Trail priniesol značke Nissan veľký úspech. V priebehu šiestich rokov sa z neho predalo vyše 800.000 kusov, z toho 300.000 v Európe. Zákazníci si ho natoľko obľúbili, že niektorí si ho kúpili opakovane. Nissan preto neriskoval a pred vývojom novej generácie si urobil malý prieskum. Z neho vyplynulo, že väčšina majiteľov si neželá žiadne zmeny tvarov.
Druhá generácia preto veľmi pripomína prvú, má však väčší vnútorný priestor, bohatšiu výbavu a väčšie schopnosti. Na prvý pohľad je to teda X-Trail, ale od základu prekopaný. V duchu súčasného trendu je vo všetkých smeroch väčší. Do šírky narástol o 20, do výšky o 10 a do dĺžky o 175 mm. Väčšina rastových hormónov išla pritom hlavne na konto zadného previsu, ktorý týmto spôsobom pomohol narásť batožinovému priestoru na 603 litrov (+ 193 l), resp. 1773 l po sklopení zadných operadiel. Podieľa sa na tom aj nová priestorovo úsporná viacprvková zadná náprava a zmenené vedenie tlmiča výfuku, vďaka ktorým klesla nakladacia hrana o 110 mm. Tým vznikol priestor pre plnohodnotné rezervné koleso a multifunkčnú podlahu s množstvom boxov na drobné predmety a zásuvkou umožňujúcou vytvoriť po sklopení zadných operadiel úplne rovnú úložnú plochu. Jedinou nevýhodou batožinového priestoru ostáva klzké plastové dno, na ktorom sa batožina šmýka ako na ľade.
Najmarkantnejšie zmeny v interiéri sa týkajú kokpitu. Združené meracie prístroje neležia už v strede palubnej dosky ale v zaoblenej kaplnke pred vodičom. Tým vznikol priestor pre sedempalcový displej navigačného systému, ktorý zároveň zobrazuje informácie o audio- a ventilačnej sústave a premieta obraz snímaný parkovacou kamerou. Rovnaký systém používajú aj modely Pathfinder a Murano. Z nich pochádza aj stredový panel s prehľadnejšie rozmiestnenými tlačidlami. Príjemne tvarovaný volant s radiacou pákou manuálnej šesťrýchlostnej prevodovky, ktorej hladkosť a presnosť radenia vyslovene provokuje k rýchlej jazde, pripomína zase Qashqai. Dôkladne prepracovaný interiér ponúka viditeľne vyššiu kvalitu materiálov a spracovania. Veľkú časť tvrdých a lacno pôsobiacich plastov výrobca vymenil za mäkké, čo prospelo hlavne palubnej doske a výplniam dverí.
Nissan si tiež dal záležať na odhlučnení interiéru (verzie s naftovými motormi sú asi o tri dB a benzínové až o šesť dB tichšie) a množstve dobre využiteľných odkladacích priestorov. Počas prvých testovacích jázd ortuť teplomera pravidelne prekračovala 32 ºC, a preto dobre padli chladené (!) nápojové držiaky na oboch krajoch palubnej dosky. Ďalší priestor na chladenie nápojov je v lakťovej opierke medzi prednými sedadlami, kde sa zmestia 4 plechovky (350 ml) alebo 13 CD. Priestranná odkladacia schránka pred spolujazdcom má teraz objem 15,7 l. Zväčšili sa tiež odkladacie boxy vo dverách, kam sa vmestí časopis, atlas alebo 1,5 l fľaša a úplnou novinkou je odkladacia schránka na vrchu palubnej dosky na 10 CD alebo škatuľku so servítkami. Predné sedadlá majú teraz príjemnejší tvar aj poťahy. Zadné sa ale nedajú posúvať, čo výrobca kompenzuje ich asymetrickým delením.
Keď som prvýkrát videl nový X-Trail s veľkým predĺženým zadkom, ktorý mu dodáva vyraz kombi, obával som sa ako sa to odrazí na jazdných vlastnostiach. Žiadna senzácia sa však nekonala. Nový podvozok prevzatý z modelu Qashqai vie zásluhou viacprvkovej zadnej nápravy udržať veľkú zadnú časť karosérie pod kontrolou s absolútnym nadhľadom. Správaním na ceste sa X-Trail priblížil k osobným autám. V porovnaní s predchodcom je lepší hlavne v komforte pruženia a filtrovaní nerovností (bez prenosu rázov). Na asfalte je hravejší a istejšie drží stopu, pri prekonávaní nerovností a v teréne zase poddajnejší. V priveľmi utiahnutých serpentínach však snaha pohonu 4x4 premôcť nedotáčavosť často končí hobľovaním vonkajšej prednej pneumatiky, za čo môže do istej miery univerzálny dezén použitých pneumatík.
Sofistikovaný systém All Mode 4x4-i druhej generácie úzko spolupracuje so všetkými elektronickými pomocníkmi (ABS, EBD, TCS a ESP), ktoré sa vďaka tomu stali súčasťou štandardnej výbavy. S ich pomocou X-Trail zvládne podobne náročné kúsky v teréne ako Land Rover Freelander, vrátane simulácie zamykateľných diferenciálov prenesením výkonu na protiľahlé kolesá. All Mode 4x4-i naďalej pracuje v troch režimoch jazdy. Otočným ovládačom na stredovej konzole si môžete zvoliť medzi pohonom prednej nápravy (kvôli lepšej spotrebe), automatickou distribúciou krútiaceho momentu medzi obe nápravy (až po 50:50) a permanentným uzamknutím.
Z prvých testovacích jázd v Grécku prinášame krátke video.
Video bolo odstránené.
Na výber sú 4 poháňacie jednotky, dve benzínové a dve naftové. Najsilnejší turbodiesel 2.0 dCi výkonu 127 kW/173 k sa štandardne dodáva s filtrom pevných častíc a správa sa rovnako skvele ako pod kapotou koncernových modelov Renault. Je dobre odhlučnený, dostatočne kultivovaný a má veľa sily. Jeho slabšiu verziu (110 kW/150 k) som skúšal len v kombinácii s novým 6-stupňovým automatom (dodáva sa len s motorom 2.0 dCi/150 k), ktorý sa síce naučil brzdiť motorom, ale v horských serpentínach mu citeľne uberal z dynamiky. Radí rýchlo a jemne a hlavne vie pružne reagovať na pokyny vodičovej pravej nohy. V prípade benzínových motorov je alternatívou k 6-stupňovému manuálu prevodovka CVT, ktorá ponúka plynulejšie zrýchlenie, menšiu palivovú spotrebu a nižšie emisie. Nový Nissan X-Trail sa u nás začne predávať v septembri.