SME

Nový Nissan X-Trail - prvá jazda

Zvonka vyzerá na nerozoznanie od predchodcu, hoci pod povrchom vymenil všetko podstatné. Nie je to však dôsledok chýbajúcej fantázie dizajnérov. Bol to zámer.

(Zdroj: autor)

Prvý X-Trail priniesol značke Nissan veľký úspech. V priebehu šiestich rokov sa z neho predalo vyše 800.000 kusov, z toho 300.000 v Európe. Zákazníci si ho natoľko obľúbili, že niektorí si ho kúpili opakovane. Nissan preto neriskoval a pred vývojom novej generácie si urobil malý prieskum. Z neho vyplynulo, že väčšina majiteľov si neželá žiadne zmeny tvarov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhá generácia preto veľmi pripomína prvú, má však väčší vnútorný priestor, bohatšiu výbavu a väčšie schopnosti. Na prvý pohľad je to teda X-Trail, ale od základu prekopaný. V duchu súčasného trendu je vo všetkých smeroch väčší. Do šírky narástol o 20, do výšky o 10 a do dĺžky o 175 mm. Väčšina rastových hormónov išla pritom hlavne na konto zadného previsu, ktorý týmto spôsobom pomohol narásť batožinovému priestoru na 603 litrov (+ 193 l), resp. 1773 l po sklopení zadných operadiel. Podieľa sa na tom aj nová priestorovo úsporná viacprvková zadná náprava a zmenené vedenie tlmiča výfuku, vďaka ktorým klesla nakladacia hrana o 110 mm. Tým vznikol priestor pre plnohodnotné rezervné koleso a multifunkčnú podlahu s množstvom boxov na drobné predmety a zásuvkou umožňujúcou vytvoriť po sklopení zadných operadiel úplne rovnú úložnú plochu. Jedinou nevýhodou batožinového priestoru ostáva klzké plastové dno, na ktorom sa batožina šmýka ako na ľade.

SkryťVypnúť reklamu

Najmarkantnejšie zmeny v interiéri sa týkajú kokpitu. Združené meracie prístroje neležia už v strede palubnej dosky ale v zaoblenej kaplnke pred vodičom. Tým vznikol priestor pre sedempalcový displej navigačného systému, ktorý zároveň zobrazuje informácie o audio- a ventilačnej sústave a premieta obraz snímaný parkovacou kamerou. Rovnaký systém používajú aj modely Pathfinder a Murano. Z nich pochádza aj stredový panel s prehľadnejšie rozmiestnenými tlačidlami. Príjemne tvarovaný volant s radiacou pákou manuálnej šesťrýchlostnej prevodovky, ktorej hladkosť a presnosť radenia vyslovene provokuje k rýchlej jazde, pripomína zase Qashqai. Dôkladne prepracovaný interiér ponúka viditeľne vyššiu kvalitu materiálov a spracovania. Veľkú časť tvrdých a lacno pôsobiacich plastov výrobca vymenil za mäkké, čo prospelo hlavne palubnej doske a výplniam dverí.

SkryťVypnúť reklamu

Nissan si tiež dal záležať na odhlučnení interiéru (verzie s naftovými motormi sú asi o tri dB a benzínové až o šesť dB tichšie) a množstve dobre využiteľných odkladacích priestorov. Počas prvých testovacích jázd ortuť teplomera pravidelne prekračovala 32 ºC, a preto dobre padli chladené (!) nápojové držiaky na oboch krajoch palubnej dosky. Ďalší priestor na chladenie nápojov je v lakťovej opierke medzi prednými sedadlami, kde sa zmestia 4 plechovky (350 ml) alebo 13 CD. Priestranná odkladacia schránka pred spolujazdcom má teraz objem 15,7 l. Zväčšili sa tiež odkladacie boxy vo dverách, kam sa vmestí časopis, atlas alebo 1,5 l fľaša a úplnou novinkou je odkladacia schránka na vrchu palubnej dosky na 10 CD alebo škatuľku so servítkami. Predné sedadlá majú teraz príjemnejší tvar aj poťahy. Zadné sa ale nedajú posúvať, čo výrobca kompenzuje ich asymetrickým delením.

SkryťVypnúť reklamu

Keď som prvýkrát videl nový X-Trail s veľkým predĺženým zadkom, ktorý mu dodáva vyraz kombi, obával som sa ako sa to odrazí na jazdných vlastnostiach. Žiadna senzácia sa však nekonala. Nový podvozok prevzatý z modelu Qashqai vie zásluhou viacprvkovej zadnej nápravy udržať veľkú zadnú časť karosérie pod kontrolou s absolútnym nadhľadom. Správaním na ceste sa X-Trail priblížil k osobným autám. V porovnaní s predchodcom je lepší hlavne v komforte pruženia a filtrovaní nerovností (bez prenosu rázov). Na asfalte je hravejší a istejšie drží stopu, pri prekonávaní nerovností a v teréne zase poddajnejší. V priveľmi utiahnutých serpentínach však snaha pohonu 4x4 premôcť nedotáčavosť často končí hobľovaním vonkajšej prednej pneumatiky, za čo môže do istej miery univerzálny dezén použitých pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sofistikovaný systém All Mode 4x4-i druhej generácie úzko spolupracuje so všetkými elektronickými pomocníkmi (ABS, EBD, TCS a ESP), ktoré sa vďaka tomu stali súčasťou štandardnej výbavy. S ich pomocou X-Trail zvládne podobne náročné kúsky v teréne ako Land Rover Freelander, vrátane simulácie zamykateľných diferenciálov prenesením výkonu na protiľahlé kolesá. All Mode 4x4-i naďalej pracuje v troch režimoch jazdy. Otočným ovládačom na stredovej konzole si môžete zvoliť medzi pohonom prednej nápravy (kvôli lepšej spotrebe), automatickou distribúciou krútiaceho momentu medzi obe nápravy (až po 50:50) a permanentným uzamknutím.

Z prvých testovacích jázd v Grécku prinášame krátke video.

Video bolo odstránené.

Na výber sú 4 poháňacie jednotky, dve benzínové a dve naftové. Najsilnejší turbodiesel 2.0 dCi výkonu 127 kW/173 k sa štandardne dodáva s filtrom pevných častíc a správa sa rovnako skvele ako pod kapotou koncernových modelov Renault. Je dobre odhlučnený, dostatočne kultivovaný a má veľa sily. Jeho slabšiu verziu (110 kW/150 k) som skúšal len v kombinácii s novým 6-stupňovým automatom (dodáva sa len s motorom 2.0 dCi/150 k), ktorý sa síce naučil brzdiť motorom, ale v horských serpentínach mu citeľne uberal z dynamiky. Radí rýchlo a jemne a hlavne vie pružne reagovať na pokyny vodičovej pravej nohy. V prípade benzínových motorov je alternatívou k 6-stupňovému manuálu prevodovka CVT, ktorá ponúka plynulejšie zrýchlenie, menšiu palivovú spotrebu a nižšie emisie. Nový Nissan X-Trail sa u nás začne predávať v septembri.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 498
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 177
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 795
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 994
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 559
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 777
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 503
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poslanec za Smer Marián Kéry.

Pochybného titulu sa dosiaľ nevzdal žiadny politik.


8
Riaditeľ Fondu na podporu umenia Róbert Špoták.

Ministerstvo kultúry rozhodnutie rady rešpektuje.


a 1 ďalší
Marián Kéry.

Keby mnohí politici napísali práce poriadne, prišli by sme o malú jazykovú lekciu.


Erik Kaliňák odchádzajúci z ruskej ambasády v Bratislave.

Kaliňák ide do Moskvy aj s Robertom Ficom.


73
reklama
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 415
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 636
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 338
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 807
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 544
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 567
  7. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 978
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 862
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu