SME

Renault Twingo - prvá jazda

Jeho predchodca sa predával rekordných 14 rokov. S pribúdajúcou konkurenciou však dozrel čas otvoriť ďalšiu, možno menej inovátorskú, no stále mimoriadne atraktívnu kapitolu.

(Zdroj: Ivan Kelement)

V prípade fenoménu, akým prvé Twingo nepochybne je, nemožno začať inak ako pohľadom do histórie. Premiéru mal na parížskom autosalóne v roku 1993 a odvtedy sa z neho v 40 krajinách sveta predalo 2,5 milióna kusov. Najviac ho milovali Francúzi (viac ako 1.000.000 ks), potom Nemci (viac ako 500.000 ks) a Taliani (viac ako 300.000 ks). Zatiaľ čo s prvým Twingom jazdilo až 60% žien a len 40% mužov, nové Twingo má za úlohu osloviť prevažne mladú, medzinárodnejšiu klientelu a tomu výrobca prispôsobil aj jeho vzhľad. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už to nie je detinsky vyzerajúca bublinka s guľatými svetlami, jednopriestorovou karosériou a krátkou prednou kapotou. Vyzerá oveľa dospelejšie a dynamickejšie. Novinka sa priveľmi nevzdialila fantastickému konceptu predstavenému vlani v Paríži, ktorý je mimochodom držiteľom ceny najkrajší automobil sveta 2006 v kategórii konceptov. Obzvlášť verzia GT s mohutným predným nárazníkom a dravou grafikou predných svetiel vyzerá veľmi dobre. Jedine kolesá utopené pod vystúpenými lemami blatníkov pôsobia trochu nedotiahnuto. Krásne 15-palcové disky a la Lamborghini, či Focus ST (štandard pri GT) si zaslúžia vyniknúť viac, preto podložky na rozšírenie by padli vhod.

Kvôli dosiahnutiu vyšších bezpečnostných štandardov dostalo nové Twingo dlhšiu prednú kapotu, ktorá vytvára väčší priestor pre pohlcovanie energie pri náraze spredu a je ohľaduplnejšia voči chodcom. Na ňu nadväzuje pomerne vysoká dvojpriestorová kabína zakončená kratučkým previsom. V porovnaní s predchodcom je nové Twingo o 170 mm dlhšie, z čoho veľkú časť konštruktéri zainvestovali do rázvoru náprav a teda miesta pre posádku. Priestor v oblasti kolien narástol o 23 mm. Ešte výraznejšie si pasažieri polepšili na výšku - vpredu o 35 mm a vzadu podľa polohy zadných sedadiel o 27 až 42 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Do interiéru sa nastupuje po starom, čo znamená, že namiesto kľučky treba prstami na boku dverí nahmatať plastový háčik  a za ten potiahnuť. Po otvorení dverí vás privíta vzdušný a prakticky riešený interiér, ponúkajúci to najlepšie z know-how francúzskej automobilky v oblasti vnútorného priestoru a modularity. Zaujímavá je najmä koncepcia zadných sedadiel, ktoré sa dodávajú v dvoch prevedeniach. Buď ako pevná lavica alebo dve samostatne posúvateľné (v rozsahu 220 mm) a sklápateľné sedadlá s možnosťou upravenia sklonu operadla. Pozornosť si zaslúži aj sklápateľné sedadlo spolujazdca, ktoré sa po zatiahnutí za rukoväť na vrchu operadla dá celé posunúť k palubnej doske. Tým vznikne veľký prístupový priestor k zadným sedadlám, cez ktorý sa bude pohodlne nastupovať aj dospelým.

SkryťVypnúť reklamu

Batožinový priestor ponúka najväčší objem vo svojej triede. Pri obsadení všetkých štyroch sedadiel odvezie od 165 do 285 litrov batožiny (podľa polohy zadných sedadiel). Po zložení zadných sedadiel sa dnu vmestí až 959 litrov, pričom ak sklopíte aj operadlo spolujazdca, môžete vo vnútri prevážať predmety dlhé 2150 mm, čo je opäť rekordná hodnota v tomto segmente. Sedadlá sú tradične francúzsky mäkké, napriek tomu vedia podržať telo aj pri ostrejšom štýle jazdy. Samotný kokpit pôsobí dojmom o kategóriu väčšieho auta.

Technická príbuznosť s Cliom Storia a výroba v spoločnej fabrike v slovinskom Novom Meste konštruktérom umožnila použiť kvalitnejšie a lepšie vypracované materiály ako býva v tomto segmente zvykom. Zásahom ekonómov sa však auto nevyhlo. Volant je možné nastavovať len výškovo, chýba výšková regulácia bezpečnostných pásov a tiež madlo na strane spolujazdca. Väčšina ovládacích prvkov sa nachádza na miestach, kde ich poznáme z iných modelov Renault. Otáčkomer na stračej nôžke je zasa inšpirovaný Mini alebo Toyotou Aygo. Jedine rýchlomer, opäť v digitálnej podobe, ostal na pôvodnom mieste, ukrytý pod kaplnkou v strede palubnej dosky. Interiér je doslova prešpikovaný odkladacími priestormi. Celkovo ich má až 11 o objeme 28,4 l, čo je dvojnásobne viac než ponúkal predchodca. Z nich treba spomenúť hlavne väčšie boxy vo dverách, kam sa teraz zmestí aj 1,5-litrová fľaša. Výrobca si dal tiež záležať na rôznych perličkách, ktorými chce prilákať viac mladej klientely. Vo výbave preto nájdete rádio s tromi konektormi na MP3, svetelný a dažďový senzor (ostrekovače čelného okna sú zabudované v strieračoch), navigáciu, tempomat, parkovacie senzory a ako prvý v tomto segmente ponúka Bluetooth handsfree.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dámy si budú môcť objednať namiesto popolníka Make-up box na odloženie líčidiel, manažéri a študenti zase Organizer box, do ktorého sa vmestia perá, parkovacie kartičky, mobilný telefón a iné drobnosti. Zvlášť vtipným doplnkom je gumená rohožka umiestnená na palubnej doske pred spolujazdcom pripomínajúca ježka, slúžiaca na odloženie tých drobností, ktoré by inak cestovali po priehradkách a robili hluk.

Nový Renault Twingo je nielen veselé, praktické a priestranné, ale aj bezpečné a ekologické auto. Všetky motory bez rozdielu neprodukujú vyššie emisie ako 140 g/km CO2 a 9% plastových  hmôt použitých v Twingu je recyklovateľných. Vybavený môže byť 2 až 6 airbagmi (na Slovensku len 2 – 4) a systémom ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily a brzdovým asistentom, vďaka ktorému dokáže nové Twingo zastaviť z rýchlosti 90 km/h o 5 m skôr než predchodca. Či je to tak aj v skutočnosti, overíme až v porovnávacom teste. Pravdou však je, že fungujú výborne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do úzkych sme ich nedostali ani po hodinovej naháňačke serpentínami slovinských hôr. Neprehrievali sa, nevädli a rovnomerne rozdeľovali brzdnú silu aj pri náhlom spomalení v zákrute. To znamená, že aj napriek krátkemu rázvoru bol zadok väčšinou pokojný a nemal tendenciu utekať do strany. Tým sme však nechceli povedať, že je s ním nuda. Práve naopak. Najväčšie dojmy z prvého zoznámenia s novým Twingom sme si odniesli z jazdy. Podvozok verzie GT, v porovnaní s klasickým Twingom (až 130 dielom má spoločných s Cliom II) vybavený pevnejšími spodnými ramenami, silentblokmi a tuhšími prednými tlmičmi, krásne opisuje povrch cesty (na auto tejto dĺžky), je precízny vo vedení stopy a vďaka poddajnosti pruženia a širokému rozchodu kolies ho nerozhádžu ani vlny a iné pozdĺžne nerovnosti. Na vyslovene športové vyčínanie by však potreboval ešte viac pritvrdiť, pretože aj napriek tuhším tlmičom je stále mäkký a v zákrutách sa dosť nakláňa. Preto už teraz sa tešíme na verziu RS, ktorá podľa prvých neoficiálnych informácii urobí z Twinga pekelne ostrú hračku. Kým sa ale dostane na trh, chvíľu to ešte potrvá. Dovtedy určite neprehliadnite GT, ktorý mu robí mimoriadne nadaného predskokana.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na jednej strane je príjemne komfortným, praktickým a mimoriadne obratným spoločníkom do mesta s presným a citlivo naladením riadením, ktoré krásne tuhne a reaguje na každý aj menší pohyb (cítiť, že konštruktéri si vzali slova kritiky voči posilňovačom v ostatných modeloch k srdcu a snažia sa ho vylepšiť). Keď ho však vytočíte nad 3000 ot/min, stáva sa z neho mestské žihadlo, ktorým hravo pichnete do sebavedomia nejedného majiteľa veľkej limuzíny. Sily má na to dostatok. Nový prepĺňaný zážihový štvorvalec 1,2 TCE dosahuje výkon hodný objemu 1,4 l (74 kW/100 k), krútiaci moment veľkosti motorov objemu 1,6 l (145 Nm) agregátu a spotrebu ako 1,2 l motor (5,9 l/100 km). Dôležité je, že výkon aj krútiaci moment sú dostupné v širokom pásme otáčok od 3000 do 5500 1/min, na čom má zásluhu turbodúchadlo s nízkou zotrvačnosťou, ktorého reakčný čas je znížený na minimum vďaka turbíne s nízkym priemerom. Kým sa motor zobudí, musí sa podobne ako každý maloobjemový agregát s prepĺňaním dostať trochu do otáčok. Potom však potiahne na jeden dych až po obmedzovač. Zdá sa to byť neuveriteľné, ale toto malé žihadlo akceleruje z 0 na 100 km/h za 9,8 s. Ešte pôsobivejšia je maximálna rýchlosť 189 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem prepĺňanej jednadvojky sú v ponuke aj ďalšie dva dobre známe benzínové agregáty rovnakého objemu ( 1.2 43 kW/60 k a 1.2 56 kW/75 k). Prvý krát v histórii dostane Twingo tiež naftový motor 1.5 dCi (47 kW/ 64 k). Slovenský importér s jeho dovozom však zatiaľ nepočíta. Predaj nového Renaultu Twingo sa na Slovensku začne v októbri. Uvádzacia cena by nemala presiahnuť 250.000 Sk.

Vrchol ponuky tvorí malý ale neuveriteľne čiperný prepĺňaný zážihový štvorvalec 1.2 TCE, ktorý Twingo rozbehne až na 189 km/h (!).

Interiér pôsobí hodnotnejším dojmom ako býva v tejto kategórii zvykom. Renault sa pravdepodobne už dopredu pripravil na príchod ďalšej silnej konkurencie (Fiat 500, Suzuki Splash), ktorá už dopredu avízovala väčší dôraz na kvalitu a imidž.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príplatkové samostatné zadné sedadlá sa dajú posúvať v rozsahu 220 mm. V závislosti od ich polohy sa objem batožinového priestoru pohybuje od 165 do 285, resp. 959 litrov.

Dámy si budú môcť objednať namiesto popolníka Make-up box na odloženie líčidiel, manažéri a študenti zase Organizer box, do ktorého sa vmestia perá, parkovacie kartičky, mobilný telefón a iné drobnosti.

Zvlášť vtipným doplnkom je gumená rohožka umiestnená na palubnej doske pred spolujazdcom pripomínajúca ježka, slúžiaca na odloženie tých drobností, ktoré by inak cestovali po priehradkách a robili hluk.

V schránke pred spolujazdcov sa nachádzajú až 3 vstupy na pripojenie MP3.

Technické parametre vozidiel Renault Twingo

motor 1.2 8V 1.2 16V 1.2 TCE 1.5 dCi

SkryťVypnúť reklamu
reklama

zdvihový objem valcov (cm³) 1149 1149 1149 1461

výkon (kW/k) 43/60 56/75 74/100 47/65

pri otáčkach (1/min) 5250 5500 5500 3750

krútiaci moment (Nm) 93 107 145 160

pri otáčkach (1/min) 2500 4250 3000 1900

palivová spotreba (l/100 km) 5,6 5,7 5,9 4,3

zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 15,0 12,0 9,8 14,9

maximálna rýchlosť (km/h) 154 170 189 164

pohotovostná/celková hmotnosť (kg) 925/1345 950/1370 980/1410 980/1420

Rozmery:

dĺžka 3600 mm

šírka 1654 mm

výška 1470 mm

rázvor náprav 2367

batožinový priestor 165/285 l

objem palivovej nádrže 40 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 496
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 173
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 786
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 992
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 529
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 772
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 505
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 413
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 635
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 311
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 798
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 541
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 566
  7. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 953
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 861
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu