SME

Toyota má bezpečnejšie opierky hlavy

Autá bývajú vybavené buď obyčajnými alebo aktívnymi opierkami hlavy, ktoré pri náraze zozadu pákový mechanizmus posunie k hlave vodiča. Toyota klasické aktívne opierky vylepšila.

(Zdroj: Infograf SME)

Autá bývajú vybavené buď obyčajnými alebo aktívnymi opierkami hlavy, ktoré pri náraze zozadu pákový mechanizmus posunie k hlave vodiča. Toyota klasické aktívne opierky vylepšila.

V praxi to vyzerá tak, že keď náraz zozadu pritlačí chrbát cestujúceho na operadlo, zabudovaný mechanizmus aktivuje opierku a tá sa diagonálne posúva smerom k hlave. Na rozdiel od iných automobiliek, ktoré používajú pákový mechanizmus a priamočiary pohyb opierky, Toyota využíva lankový systém.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zadná časť hlavy sa tak podoprie skôr, čo zníži riziko poškodenia krčnej chrbtice. Účinnosť systému sa môže líšiť v závislosti na postave cestujúceho a jeho pozícii pri riadení, avšak interné testy aktívnych opierok hlavy ukázali pokles poranenia krčnej chrbtice o 10 až 20 percent. Reťazové havárie s typickými nárazmi zozadu sú na preplnených cestách stále častejšie, preto význam aktívnych opierok stúpa. Prvé takéto opierky hlavy predstavil koncom deväťdesiatych rokov koncern GM vo vozidlách Opel a Saab.

SkryťVypnúť reklamu

Ako používať hlavovú opierku?

Staré vozidlá bez hlavových opierok na predných aj zadných sedadlách predstavujú pre posádku obrovské riziko. Silný zadný náraz môže dokonca zlomiť väzy. Aby hlavová opierka splnila účel, musí byť správne nastavená. Najmä vyšší vodiči alebo cestujúci by mali dbať na správnu výšku opierky, ktorá by sa mala stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy. Ak je opierka nízko a prekrýva oblasť krku, cestujúci podstupuje podobné riziko ako pri sedadlách bez opierok. Kontrole správnej výšky opierky treba venovať rovnakú pozornosť ako nastaveniu spätných zrkadiel a správnej polohy operadla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 306
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 674
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 341
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 837
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 271
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 762
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 526
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  2. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  3. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  4. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  6. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  7. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 278
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 097
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 580
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 356
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 579
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 464
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 798
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 435
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
reklama
SkryťZatvoriť reklamu