Autá bývajú vybavené buď obyčajnými alebo aktívnymi opierkami hlavy, ktoré pri náraze zozadu pákový mechanizmus posunie k hlave vodiča. Toyota klasické aktívne opierky vylepšila.
V praxi to vyzerá tak, že keď náraz zozadu pritlačí chrbát cestujúceho na operadlo, zabudovaný mechanizmus aktivuje opierku a tá sa diagonálne posúva smerom k hlave. Na rozdiel od iných automobiliek, ktoré používajú pákový mechanizmus a priamočiary pohyb opierky, Toyota využíva lankový systém.
Zadná časť hlavy sa tak podoprie skôr, čo zníži riziko poškodenia krčnej chrbtice. Účinnosť systému sa môže líšiť v závislosti na postave cestujúceho a jeho pozícii pri riadení, avšak interné testy aktívnych opierok hlavy ukázali pokles poranenia krčnej chrbtice o 10 až 20 percent. Reťazové havárie s typickými nárazmi zozadu sú na preplnených cestách stále častejšie, preto význam aktívnych opierok stúpa. Prvé takéto opierky hlavy predstavil koncom deväťdesiatych rokov koncern GM vo vozidlách Opel a Saab.
Ako používať hlavovú opierku?
Staré vozidlá bez hlavových opierok na predných aj zadných sedadlách predstavujú pre posádku obrovské riziko. Silný zadný náraz môže dokonca zlomiť väzy. Aby hlavová opierka splnila účel, musí byť správne nastavená. Najmä vyšší vodiči alebo cestujúci by mali dbať na správnu výšku opierky, ktorá by sa mala stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy. Ak je opierka nízko a prekrýva oblasť krku, cestujúci podstupuje podobné riziko ako pri sedadlách bez opierok. Kontrole správnej výšky opierky treba venovať rovnakú pozornosť ako nastaveniu spätných zrkadiel a správnej polohy operadla.