SME

Hyundai i30 - Zakladateľ novej éry

Nový Hyundai i30 je nositeľom troch prvenstiev. Uvádza do života nové alfanumerické pomenovania modelov Hyundai s „i" na začiatku, má priniesť vyššiu úroveň kvality a spoľahlivosti a do tretice bude prvým modelom vyrábaným v novej fabrike v českých Nošovi

(Zdroj: Hyundai)

ciach.

Jeho produkcia má odštartovať koncom roku 2008, pričom prvé kusy sa k nám dostanú až začiatkom roka 2009. Dovtedy bude výrobca pokrývať potreby európskeho trhu z Kórey. Brány fabriky v tesnom susedstve žilinskej Kie by malo ročne opúšťať 200.000 vozidiel. Spočiatku to bude len hatchback i30, ktorý neskôr doplní verzia kombi a v roku 2011 by mal pribudnúť do sortimentu aj tretí model. Aby zapadol do koncepcie výroby so žilinskou Kiou (Kia Sportage), pravdepodobne to bude Tucson.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vzhľadom na skutočnosť, že Hyundai i30 bol verejnosti predstavený v čase, keď väčšina novinárov už otestovala jeho dvojičku Kiu Cee´d, od začiatku bol vystavený silnej konfrontácii so svojim príbuzným. Veď čo iné napadne novinára prvé, ako povŕtať sa v tom, do akej miery sú si podobní? Oficiálne by mal Hyundai hrať na vyššiu kvalitu a väčší dojem luxusu, v porovnaní s mladistvejším a športovejším imidžom Cee´du. To sa v skutočnosti aj stalo.

Ak opomenieme vonkajší dizajn, ktorý je v porovnaní s konceptom predstaveným vlani v Paríži až priveľmi civilný a nevýrazný (aj keď treba priznať, že v reálnom živote na ceste vyzerá lepšie ako vystavený pod svetlom reflektorov), interiér pôsobí skutočne o poznanie hodnotnejším dojmom. Nádych luxusu mu dodáva predovšetkým palubná doska v dvojfarebnom prevedení a vrchná časť výplní dverí kombinujúca mäkký plast s kožou. Vyniknúť sa tiež snaží použitím viacerých nadštandardných prvkov výbavy, ktoré v ponukovom liste Cee´du nenájdete. Medzi ne patria dažďový senzor, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, kontrola tlaku v pneumatikách, vyhrievanie predných sedadiel či indikácia nezapnutých bezpečnostných pásov na všetkých piatich sedadlách.

Stredový aj prístrojový panel sú tvarované konzervatívnejšie a podsvietené na modro. V porovnaní s Kiou si návrhári dali viac záležať aj na logickejšom rozmiestnení niektorých ovládacích prvkov. Napríklad tlačidlá na ovládanie autorádia vrátane nastavovania hlasitosti kompletne presunuli na ľavú stranu multifunkčného volantu. Pravá strana sa tým uvoľnila pre tempomat, ktorý v zozname príplatkovej výbavy Cee´du tiež chýba.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdielna je aj obchodná politika oboch modelov. Hyundai i30 začína na sume 429.900 Sk, teda o 200 Sk vyššie než Cee´d. Na rozdiel od neho už v základe ale ponúka aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a vstupy na pripojenie MP3, teda prvky, ktoré u Cee´du nájdete až od vyššej úrovne výbavy. Hyundai zasa ťahá za kratší koniec v záruke. Zatiaľ čo Kia sa môže pochváliť bezkonkurenčnými 7 rokmi, Hyundai ponúka na i30 podobne ako v prípade všetkých ostatných modelov 3 roky pri neobmedzenom počte najazdených kilometrov.

Z príbuznosti vonkajších rozmerov, tvarov okien a previsov sa dá usúdiť, že priestorové pomery sú totožne veľkorysé. Rovnako veľa odvezie i30 aj v batožinovom priestore objemu 354 l. Okrem logickejšie usporiadaného ovládania autorádia na volante sa nám Hyundai viac páčil tvarovaním predných sedadiel - bočné vedenie sa nám zdalo byť výraznejšie. Lepšie má riešené odkladacie boxy vo dverách, ktoré sú širšie a vmestí sa do nich aj 1,5-litrová fľaša. Viac nám vyhovoval tiež ovládací panel vo vodičových dverách, združujúci na jednom mieste tlačidlá na ovládanie bočných okien (všetky s automatickým režimom spúšťania a zatvárania na jeden dotyk, čo ponúka máloktorý konkurent), vonkajších spätných zrkadiel a centrálneho zamykania.

Zákazník si môže vybrať z dobre známej palety šiestich pohonných jednotiek – tri benzínové štvorvalce (1.4 VVT, 1.6 VVT a 2.0 VVT) vybavené 4-ventilovou technikou a variabilným časovaním ventilov patria výkonmi 80 kW/109 k, 90 kW/122 k a 105 kW/143 k medzi ozdoby vo svojich objemových triedach. V porovnaní s konkurenciou sú na tom veľmi dobre výkonovo ale najmä v oblasti kultúry chodu aj tri naftové motory 1.6 CRDi VGT (66 kW/90 k), 1.6 CRDi VGT (85 kW/115 k) a 2.0 CRDi VGT (103 kW/140 k). Všetky sú spojené s najpresnejšou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, akú Kórejci kedy vyrobili. Jedine naftový dvojliter prichádza so šiestimi rýchlostnými stupňami. Pri najslabšom naftovom agregáte a benzínoch 1.6 VVT a 2.0 VVT si môžete priplatiť aj za 4-stupňový automat.

Napriek tomu, že podvozky oboch modelov sú do veľkej miery totožné, inžinieri automobilky Hyundai dostali voľnú ruku aspoň v nastavení tlmičov, pružín a stabilizátorov. Hyundai by mal byť tak v porovnaní s Kiou poddajnejší a komfortnejší. Počas prvých zoznamovacích jázd po kvalitných rakúskych cestách sme však veľký rozdiel medzi ním a Kiou nepostrehli. Musíme preto počkať až na testovanie v domácich podmienkach. Všimli sme si ale, že podvozok je lepšie odhlučnený. Inak sa i30 správa na ceste rovnako dobre ako jeho dvojča. V zákrutách sa príliš nenakláňa, ovládateľný ostáva aj na hranici šmyku a na diaľnici je istý ako žiaden iný Kórejec pred ním (s výnimkou Cee´du). Vyčítať mu možno jedine rovnaký pocit neohrabanosti v riadení, akým trpí Cee´d. Ani to však nezabráni kórejským dvojičkám, aby sa stali schopnou alternatívou voči európskej a japonskej konkurencii. Záleží len na zákazníkoch, či sa rozhodnú pre dlhšiu záruku a krajší interiér, alebo si vyberú viac výbavy a luxusnejší, aj keď konzervatívny interiér.


Hyundai i30 má väčšie odkladacie boxy v predných dverách než Cee´d. Vmestí sa do nich aj 1,5-litrová fľaša.
Batožinový priestor ponúka objem 354 litrov.
Interiér i30 pôsobí luxusnejším dojmom vďaka hodnotnejšej kombinácii materiálov a komfortným prvkom výbavy, ktoré v ponuke Kie Cee´d chýbajú.


Technické parametre vozidiel Hyundai i30

motor 1.4i 1.6i 2.0i 1.6 CRDi VGT 1.6 CRDi VGT 2.0 CRDi VGT
zdvihový objem valcov (cm³) 1396 1591 1975 1582 1582 1991
výkon (kW/k) 80/109 90/122 105/143 66/90 85/115 103/140
pri otáčkach (1/min) 6200 6200 6000 4000 4000 3800
krútiaci moment (Nm) 137 154 186 235 255 304
pri otáčkach (1/min) 5000 4200 4500 2000 2000 2250
palivová spotreba (l/100 km) 6,1 6,2 7,1 4,7 4,7 5,5
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,7 11,0 10,6 14,9 11,6 10,9
maximálna rýchlosť (km/h) 187 192 205 172 188 205
pohotovostná/celková hmotnosť (kg) 1193/1720 1193/1720 1252/1780 1291/1820 1291/1820 1354/1900


Rozmery:
 
dĺžka 4245 mm
šírka 1775 mm
výška 1480 mm
rázvor náprav 2650
rozchod kolies vpredu/vzadu 1546 mm/1544 mm
batožinový priestor 340/1250 l
objem palivovej nádrže 53 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 868
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 070
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 456
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 182
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 329
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 181
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 2 023
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 506
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  2. Ľuboš Vodička: Viedenské podzemie, čiže príbeh Tretieho muža a krásnej Jeanny
  3. Jan Pražák: Mami, proboha, proč ty ve svém věku chceš být ještě hezká?
  4. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  6. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  7. Jozef Huljak: Quad a nový impulz pre Indo-Pacifik: Ako USA a ich spojenci čelia rastúcemu vplyvu Číny
  8. Dalibor Eštočák: Keď Fico miluje a oslavuje progresívcov
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 581
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 979
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 220
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 900
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 311
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 494
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 340
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 069
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu