ciach.
Jeho produkcia má odštartovať koncom roku 2008, pričom prvé kusy sa k nám dostanú až začiatkom roka 2009. Dovtedy bude výrobca pokrývať potreby európskeho trhu z Kórey. Brány fabriky v tesnom susedstve žilinskej Kie by malo ročne opúšťať 200.000 vozidiel. Spočiatku to bude len hatchback i30, ktorý neskôr doplní verzia kombi a v roku 2011 by mal pribudnúť do sortimentu aj tretí model. Aby zapadol do koncepcie výroby so žilinskou Kiou (Kia Sportage), pravdepodobne to bude Tucson.
Vzhľadom na skutočnosť, že Hyundai i30 bol verejnosti predstavený v čase, keď väčšina novinárov už otestovala jeho dvojičku Kiu Cee´d, od začiatku bol vystavený silnej konfrontácii so svojim príbuzným. Veď čo iné napadne novinára prvé, ako povŕtať sa v tom, do akej miery sú si podobní? Oficiálne by mal Hyundai hrať na vyššiu kvalitu a väčší dojem luxusu, v porovnaní s mladistvejším a športovejším imidžom Cee´du. To sa v skutočnosti aj stalo.
Ak opomenieme vonkajší dizajn, ktorý je v porovnaní s konceptom predstaveným vlani v Paríži až priveľmi civilný a nevýrazný (aj keď treba priznať, že v reálnom živote na ceste vyzerá lepšie ako vystavený pod svetlom reflektorov), interiér pôsobí skutočne o poznanie hodnotnejším dojmom. Nádych luxusu mu dodáva predovšetkým palubná doska v dvojfarebnom prevedení a vrchná časť výplní dverí kombinujúca mäkký plast s kožou. Vyniknúť sa tiež snaží použitím viacerých nadštandardných prvkov výbavy, ktoré v ponukovom liste Cee´du nenájdete. Medzi ne patria dažďový senzor, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, kontrola tlaku v pneumatikách, vyhrievanie predných sedadiel či indikácia nezapnutých bezpečnostných pásov na všetkých piatich sedadlách.
Stredový aj prístrojový panel sú tvarované konzervatívnejšie a podsvietené na modro. V porovnaní s Kiou si návrhári dali viac záležať aj na logickejšom rozmiestnení niektorých ovládacích prvkov. Napríklad tlačidlá na ovládanie autorádia vrátane nastavovania hlasitosti kompletne presunuli na ľavú stranu multifunkčného volantu. Pravá strana sa tým uvoľnila pre tempomat, ktorý v zozname príplatkovej výbavy Cee´du tiež chýba.
Rozdielna je aj obchodná politika oboch modelov. Hyundai i30 začína na sume 429.900 Sk, teda o 200 Sk vyššie než Cee´d. Na rozdiel od neho už v základe ale ponúka aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a vstupy na pripojenie MP3, teda prvky, ktoré u Cee´du nájdete až od vyššej úrovne výbavy. Hyundai zasa ťahá za kratší koniec v záruke. Zatiaľ čo Kia sa môže pochváliť bezkonkurenčnými 7 rokmi, Hyundai ponúka na i30 podobne ako v prípade všetkých ostatných modelov 3 roky pri neobmedzenom počte najazdených kilometrov.
Z príbuznosti vonkajších rozmerov, tvarov okien a previsov sa dá usúdiť, že priestorové pomery sú totožne veľkorysé. Rovnako veľa odvezie i30 aj v batožinovom priestore objemu 354 l. Okrem logickejšie usporiadaného ovládania autorádia na volante sa nám Hyundai viac páčil tvarovaním predných sedadiel - bočné vedenie sa nám zdalo byť výraznejšie. Lepšie má riešené odkladacie boxy vo dverách, ktoré sú širšie a vmestí sa do nich aj 1,5-litrová fľaša. Viac nám vyhovoval tiež ovládací panel vo vodičových dverách, združujúci na jednom mieste tlačidlá na ovládanie bočných okien (všetky s automatickým režimom spúšťania a zatvárania na jeden dotyk, čo ponúka máloktorý konkurent), vonkajších spätných zrkadiel a centrálneho zamykania.
Zákazník si môže vybrať z dobre známej palety šiestich pohonných jednotiek – tri benzínové štvorvalce (1.4 VVT, 1.6 VVT a 2.0 VVT) vybavené 4-ventilovou technikou a variabilným časovaním ventilov patria výkonmi 80 kW/109 k, 90 kW/122 k a 105 kW/143 k medzi ozdoby vo svojich objemových triedach. V porovnaní s konkurenciou sú na tom veľmi dobre výkonovo ale najmä v oblasti kultúry chodu aj tri naftové motory 1.6 CRDi VGT (66 kW/90 k), 1.6 CRDi VGT (85 kW/115 k) a 2.0 CRDi VGT (103 kW/140 k). Všetky sú spojené s najpresnejšou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, akú Kórejci kedy vyrobili. Jedine naftový dvojliter prichádza so šiestimi rýchlostnými stupňami. Pri najslabšom naftovom agregáte a benzínoch 1.6 VVT a 2.0 VVT si môžete priplatiť aj za 4-stupňový automat.
Napriek tomu, že podvozky oboch modelov sú do veľkej miery totožné, inžinieri automobilky Hyundai dostali voľnú ruku aspoň v nastavení tlmičov, pružín a stabilizátorov. Hyundai by mal byť tak v porovnaní s Kiou poddajnejší a komfortnejší. Počas prvých zoznamovacích jázd po kvalitných rakúskych cestách sme však veľký rozdiel medzi ním a Kiou nepostrehli. Musíme preto počkať až na testovanie v domácich podmienkach. Všimli sme si ale, že podvozok je lepšie odhlučnený. Inak sa i30 správa na ceste rovnako dobre ako jeho dvojča. V zákrutách sa príliš nenakláňa, ovládateľný ostáva aj na hranici šmyku a na diaľnici je istý ako žiaden iný Kórejec pred ním (s výnimkou Cee´du). Vyčítať mu možno jedine rovnaký pocit neohrabanosti v riadení, akým trpí Cee´d. Ani to však nezabráni kórejským dvojičkám, aby sa stali schopnou alternatívou voči európskej a japonskej konkurencii. Záleží len na zákazníkoch, či sa rozhodnú pre dlhšiu záruku a krajší interiér, alebo si vyberú viac výbavy a luxusnejší, aj keď konzervatívny interiér.
![]() | Hyundai i30 má väčšie odkladacie boxy v predných dverách než Cee´d. Vmestí sa do nich aj 1,5-litrová fľaša. |
![]() | Batožinový priestor ponúka objem 354 litrov. |
![]() | Interiér i30 pôsobí luxusnejším dojmom vďaka hodnotnejšej kombinácii materiálov a komfortným prvkom výbavy, ktoré v ponuke Kie Cee´d chýbajú. |
Technické parametre vozidiel Hyundai i30
motor | 1.4i | 1.6i | 2.0i | 1.6 CRDi VGT | 1.6 CRDi VGT | 2.0 CRDi VGT |
zdvihový objem valcov (cm³) | 1396 | 1591 | 1975 | 1582 | 1582 | 1991 |
výkon (kW/k) | 80/109 | 90/122 | 105/143 | 66/90 | 85/115 | 103/140 |
pri otáčkach (1/min) | 6200 | 6200 | 6000 | 4000 | 4000 | 3800 |
krútiaci moment (Nm) | 137 | 154 | 186 | 235 | 255 | 304 |
pri otáčkach (1/min) | 5000 | 4200 | 4500 | 2000 | 2000 | 2250 |
palivová spotreba (l/100 km) | 6,1 | 6,2 | 7,1 | 4,7 | 4,7 | 5,5 |
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,7 | 11,0 | 10,6 | 14,9 | 11,6 | 10,9 |
maximálna rýchlosť (km/h) | 187 | 192 | 205 | 172 | 188 | 205 |
pohotovostná/celková hmotnosť (kg) | 1193/1720 | 1193/1720 | 1252/1780 | 1291/1820 | 1291/1820 | 1354/1900 |
Rozmery:
dĺžka | 4245 mm |
šírka | 1775 mm |
výška | 1480 mm |
rázvor náprav | 2650 |
rozchod kolies vpredu/vzadu | 1546 mm/1544 mm |
batožinový priestor | 340/1250 l |
objem palivovej nádrže | 53 l |