K modernému interiéru a atmosfére luxusného motorového člnu pristane benzínový osemvalec. Kritériá ekonomiky prevádzky však podstatne lepšie splní diesel. Napokon je to o prioritách, ktoré sú v prípade tohto modelu postavené na pôžitkoch.
V rámci redakčného testu sme mali možnosť vyskúšať najsilnejšiu verziu s osemvalcovým naprieč uloženým motorom a pohonom všetkých kolies. Vonkajšie tvary karosérie sú podstatne prívetivejšie a modernejšie než u predchodcu. Nový dizajn veľmi elegantným spôsobom zakryl väčšie vonkajšie rozmery a málokto by povedal, že nové Volvo S80 je širšie, dlhšie a citeľne vyššie ako predchodca. V porovnaní s nemeckou konkurenciou má vnútorný priestor Volva náskok. Batožinový priestor objemu 480 l nepatrí medzi najlepších, hoci rozdiel 20 litrov na papieri nemusí byť v skutočnosti veľký rozdiel. Vstupný otvor výrazne zmenšujú veľké svetlomety a krátka časť za zadným sklom.
Na palube
Veľký vnútorný priestor podporený pocitom voľnosti tkvie v typicky účelovej severanskej architektúre. Za vrchol interiéru považujeme opäť pohodlné sedadlá a to vpredu aj vzadu. Na kožených poťahoch sa v závislosti od oblečenia trochu šmýka, ale tvar sedadiel vôbec neunavuje telo ani pri dlhej jazde. Vzhľadom na výkon osemvalca by mohlo byť bočné vedenie vpredu trochu výraznejšie. V usporiadanom interiéri nepôsobia extravagantne ani kruhové prístroje s integrovaným displejom, či stredová konzola nazvaná airpanel. Priestor za ňou je vhodný na odloženie peňaženky alebo telefónu. Akurát treba na to pri vystupovaní pamätať.
V praxi sme pocítili ako si Volvo dalo záležať na dobrej atmosfére a nerozptyľovaní vodiča, pretože ovládače aj zobrazovacie prístroje sú navrhnuté tak, aby čo najmenej odtŕhali oči od cesty. V odkladacích priestoroch a možnostiach ich využitia dávame Volvo za príklad konkurencii. Okrem samotnej výbavy s dobou kráča aj bezkľúčové štartovanie, navigačný systém a inteligentné autorádio s príjmom TMC správ. Na interiér technikou prepchatej limuzíny, ovládacie prvky a ich rozmiestnenie si vodič zvykne pomerne rýchlo. Jedinou záludnosťou je vysúvanie displeja navigačného systému tlačidlom na zadnej strane volantu.
Rev smädného monštra
Pokoj uhladenej limuzíny sa razom mení po naštartovaní naprieč uloženého osemvalcového motora. Už jeho poloha naprieč pozdĺžnej osi auta je trochu atypická, najmä voči konkurentom od Audi, BMW a Mercedesu s pozdĺžne uloženými motormi. Zvuk, aký vylúdi výfukové potrubie, doslova pohladí uši a zároveň naženie strach. Vodič razom cíti, že má do činenia s výkonom 232 kW, teda 315 koní. Dominantou osemvalca sú stredné a v praxi najviac používané otáčky. Keď mu chýbal ťah v spodnom pásme otáčok, dohnal to nádherným zvukom, pred ktorým sa musí skloniť aj BMW. V kvalitách podvozka pôjde o vyrovnaný boj s konkurenciou, najmä s Audi A6, ktoré nám Volvo svojím správaním pripomenulo. V ostrých zákrutách a náhlej zmene smeru jazdy by sme prijali menšie kmity karosérie. Čakali sme trochu lepšie odfiltrovanie od nerovností na cestách, najmä pri zadnej náprave. Šesťstupňová automatická prevodovka sa s radením príliš neponáhľa, ale čo je podstatné, radí vtedy, keď má. S jej prácou budú spokojní milovníci pohodlia.
Video bolo odstránené.
Ešte aj na snehu
V závere dávnejšie uskutočneného testu sme mali to šťastie vychutnať si na kľukatých horských cestách posledný sneh. Systém pohonu všetkých kolies veľmi decentne necháva pretáčať zadnú časť kontrolovanú stabilizačným systémom a snaží sa ťažké auto smerovať do zákruty. Preniesť obrovský výkon na prednú nápravu by bolo nemysliteľné. Vyvážený pohon všetkých kolies padne vhod. Volvo S80 vo vyhotovení s najsilnejším osemvalcom zrejme nepatrí k najžiadanejším verziám, pretože v ponuke sú atraktívnejšie naftové agregáty. Na dráždenie zmyslov a vychutnávanie si atmosféry luxusného člna na cestách je osemvalec ako stvorený. Predtým chladná severská limuzína sa príchodom novej generácie zmenila v príjemného spoločníka na dlhé cesty. Navyše s autom sa výborne jazdí aj v meste, akurát spotreba benzínovej verzie medzi semaformi prudko rastie.
Naše hodnotenie
vzhľad | **** |
interiér | ***** |
motor | **** |
jazdné vlastnosti | **** |
technika | *** |
výbava | **** |
úžitok | ** |
celkový dojem | **** |
Volvo S80 V8 AWD
Cena od | 1 295 000 Sk |
Cena testovanej verzie | 1 955 000 Sk |
Motor | 4,4 V8 |
Výkon motora | 232 kW/ 315k |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Objem bat. priestoru | 480 l |
Spotreba podľa výrobcu | 12,3 l/100 km |
Spotreba v teste | 15,6 l/100 km |
Bezpečnosť | 6 x airbag, ABS, ESP |
![]() | Jemnejšie črty a oblé línie urobili Volvo S80 modernejším. Navonok nenápadný nárast vonkajších rozmerov sa prejavil v interiéri. |
![]() | Najsilnejšia verzia je ako návyková látka, pretože stále láka za volant. Na vozenie treba byť dostatočne solventný, pretože osemvalec spotrebuje 15,6 l/100 km. |
Kombinácia materiálov a farieb pripomína luxusný motorový čln. Zvuk osemvalca taktiež. | |
Analógové ciferníky majú krátke ručičky a displej uprostred, podobne ako Mercedesy. Toto riešenie je prehľadné, praktické a šetrí priestor. | |
Zadné sedadlá poskytujú pohodlné sedenie v priestrannom interiéri. Stredný pasažier nemá také pohodlie ako tí na krajoch, navyše mu prekáža stredový tunel. Testovaný model s koženým čalúnením mal našťastie vyhrievanie aj na zadných sedadlách. | |
Volvo má podľa nás najlepšie sedadlá vôbec, najmä čo sa týka pohodlia cestovania. Po niekoľkých hodinách jazdy v nich nebolí chrbát a tiež ponúkajú dobrý pomer medzi pohodlím a držaním tela v zákrutách. | |
Ľahko dostupné a ergonomicky správne tlačidlá na volante iba dokazujú zmysel severanov pre jednoduchosť a maximálnu funkčnosť. | |
Pre Volvo typický „airpanel“ vytvoril ďalší odkladací priestor. V tomto prípade hrozí zabúdanie predmetov aute, ale zrejme to bude otázka zvyku. | |
Ovládanie vysúvateľného farebného monitora a jeho funkcií sme museli poriadnu chvíľu hľadať. | |
Architektúra stredového panelu ide v ruka v ruke s jednoduchým aj keď trochu iným ovládaním než používajú ostatné automobilky. | |
Zadné opierky hlavy sa dajú diaľkovo sklopiť, aby pri neobsadených zadných sedadlách nebránili vodičovi v beztak trochu obmedzenom výhľade dozadu. |