Nová trieda C znamená pre automobilku rovnako veľký skok vpred ako Mercedes 190 v roku 1982. Príprava súčasného modelu bola o to ťažšia, že konkurencia je dnes oveľa tvrdšia než pred dvadsiatimi piatimi rokmi.
Nadčasový dizajn čerpá inšpiráciu v historicky významnom Mercedese 190 a po nevýraznej predchádzajúcej generácii prináša poriadne osvieženie. Mercedesu pristanú tvrdé črty oveľa viac, než predošlé obliny a experimenty s oválnymi svetlami. Trend v strednej triede udávajú štyri autá, ktoré vždy s príchodom novej generácie posúvajú latku o niečo vyššie. Po predstavení šiestej generácie Volkswagenu Passat a po trojkovom BMW je na ťahu testovaný Mercedes C. V zákulisí sa na útok pripravuje Audi A4. Na karosérii pekného Mercedesu C nám prekážal iba čierny lak. Za zmienku stojí nízka úroveň aerodynamického hluku, dobrý výhľad šikmo dopredu, vysoká tuhosť karosérie a príťažlivé tvary maskujúce skutočnú veľkosť auta.
Prehľadnejšie ovládanie
Pri prvej statickej prezentácii kritizované materiály a stredová konzola sa nám na dennom svetle a v praxi javili oveľa príjemnejšie. K vítaným zmenám patrí zjednodušenie ovládania, prehľadný panel a nový palubný systém Comand s otočným ovládačom na stredovom tuneli. Na rozdiel od iných áut, v Mercedese veľmi dobre fungovala komunikácia telefónu a auta spojených prostredníctvom Bluetooth. Malou neresťou ergonomicky zvládnutého interiéru sú tlačidlá na multifunkčnom volante. Akosi nám nesadli do ruky. V ponuke odkladacích priestorov je na tom Mercedes podstatne lepšie ako BMW 3. Noví majitelia Mercedesu si aj v tomto aute musia zvyknúť na jedinú páčku pod volantom s kombinovaným ovládaním diaľkových svetiel smeroviek a stieračov. Na želanie môže byť pod volantom a na tej istej strane páčka na ovládanie tempomatu a rýchlostného limitu.
Bez pokuty
Už základná verzia tempomatu sa dodáva v kombinácii s nastaviteľným rýchlostným limitom. Vodičom nastavenú rýchlosť auto neprekročí ani pri akcelerácii a po jej dosiahnutí automaticky pribrzdí. Systém možno prekonať stlačením plynu na podlahu, keď sa sám vypne. V radarmi stráženom meste alebo na obchvate sa tak nestane, že by vodič podvedome prekročil rýchlosť, lebo auto ho cez limit nepustí. Okrem moderných technológií a funkcií, na ktorých popis by sme potrebovali podstatne väčší priestor, nás zaujal zmysel pre praktické detaily, vrátane háčikov na tašky v batožinovom priestore.
S vystretými nohami
Okom ťažko viditeľný nárast vnútorných rozmerov cítiť pri nastupovaní a samotnom pobyte v aute. Koncepcia pozdĺžneho uloženia motora a pohonu zadnej nápravy sa však musela prejaviť v interiéri masívnym stredovým tunelom. Miesto vzadu sa zdá byť rovnaké, avšak sedadlá sú poriadne hlboké, takže vzdialenosť medzi operadlom predných sedadiel a zadným sedákom nemusí byť veľká. Pocit priestoru zaostáva za lepšou realitou. Športovo založeným vodičom odporúčame príplatkové športové sedadlá, pretože tieto testované sa hodia skôr na diaľnicu a pomalší prejazd zákrut.
Sila nafty
Z dvoch verzií základného naftového štvorvalca sme dostali možnosť vyskúšať silnejšiu verziu 220 CDI a výkonom 125 kW a automatickou prevodovkou. Popri výkone sa vyníma tiež krútiaci moment 400 Nm a s tým súvisiace dynamické parametre. Odozva na stlačenie akcelerátora by mohla byť rýchlejšia, avšak pri automatickej prevodovke s tým treba rátať. Automatická prevodovka obľubuje pokojnejší režim, ktorý dokonale ladí s charakterom motora. Pri športovej jazde a prudkých zošliapnutiach plynového pedálu zbytočne podraďuje a nevyužíva krútiaci moment. Vodič sa jej musí trochu prispôsobiť a nájsť spoločnú nôtu.
Podvozok nás opäť raz presvedčil o kvalitách zadného pohonu a koncepcie s motorom uloženým takmer za prednou nápravou. Pruženie a kinematika náprav dokonale pohlcuje kmity karosérie a ak berieme do úvahy pomer komfortu a športových jazdných vlastností, podvozok je dnes asi najlepší v triede.
Mieri do trojky
Mercedes si pri uvedení nového modelu zvolil agresívnu politiku. Technickým prevedením, systémom Comand a dobrými cenami namieril do konkurenčného BMW 3. S rozsiahlou štandardnou výbavou dokonca útočí na Volkswagen Passat. Uznanie si zaslúži za umelecký dojem inšpirovaný históriou.
Naše hodnotenie
vzhľad | ***** |
interiér | **** |
motor | **** |
jazdné vlastnosti | ***** |
technika | **** |
výbava | **** |
úžitok | *** |
celkový dojem | **** |
Mercedes Benz C 220 CDI
Cena modelu od | 979 132 Sk |
Cena testovanej verzie od | 1 104 113 Sk |
Motor | 220 CDI |
Objem | 2148 cm3 |
Výkon motora | 125 kW/ 170 k |
Prevodovka | aut. 5 stupňová |
Krútiaci moment | 400 Nm |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,4 s |
Objem batožinového priestoru | 475 l |
Spotreba podľa výrobcu | 6,7 l/100 km |
Spotreba v teste | 7,9 l/100 km |
Bezpečnosť | ABS, ESP, 7 x airbag, ISOFIX |
Nová generácia, inšpirovaná modelom 190 dokazuje, že móda sa aj v automobilovom dizajne opakuje. k najsilnejším stránkam patria svetlomety a podvozok. | |
Zadné brzdové svetlá reagujú na intenzitu brzdenia rozdielnym svetelným účinkom. Batožinový priestor objemu 475 l mierne predčí hlavných konkurentov. Za Passatom však zaostáva. | |
Systém Comand má v štandardnej výbave otočný ovládač a štvorpalcový farebný displej na vrchu prístrojovej dosky. Orientácia v prehľadnom menu je pomerne jednoduchá. | |
Súčasťou štandardnej výbavy je už dvojzónová automatická klimatizácia. Telefónna klávesnica a systém pripojenia cez Bluetooth sa dodáva na prianie ale bezplatne. Plast na stredovom paneli pôsobí lacno. | |
Čierny interiér v čiernom aute je v slnečných dňoch „silná“ kombinácia. V jednoduchosti a tvaroch interiéru sa skrýva istá forma krásy. Pri volante je iba jedna páčka na ovládanie stieračov, smeroviek a diaľkových svetiel. | |
Svetlomety zostali verné povesti svojej značky , ktorá sa vyznačuje vozidlami s výborným svetelným výkonom. Na želanie si možno objednať (od septembra 2007) inteligentné svetlomety „Intelligent Light System“ fungujúce v piatich režimoch svietenia. Testovací Mercedes rozsvecoval hmlovky ako prídavné rohové osvetlenie pri výraznejšom natočení volantu. | |
Diesel s objemom 2,2 l a výkonom 170 k by si zaslúžil lepšiu prevodovku než päťstupňový automat. Voči komfortu radenia nemáme žiadne výhrady. Na druhej strane proti našim dojmom hovorí zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,4 s, dokonca lepšie ako s manuálnou prevodovkou. | |
Predné sedadlá sú viac komfortné než športové, čo úzko súvisí s poslaním verzie Elegance. Sklon operadla aj výška sedadla má elektrické nastavovanie, pozdĺžne posúvanie je manuálne. Zaujímavá kombinácia. | |
Moderné prístroje čerpajú inšpiráciu v modeli 190, dôkazom je grafika stupnice a oranžové ručičky. Displej v strede rýchlomera je už dnešný a veľmi praktický prvok. Celkovo interiér čerpá z jednoduchosti modelu 190 a je aj v dnešnej dobe veľmi pekný. | |
Farebný displej je v štandardnom vybavení menší a nevysúva sa ako v drahších verziách s navigáciou. Orientácia v systéme COMAND je logická a jednoduchá, čo dokumentuje aj prehľad rádiostaníc. | |
Mercedesu jeho jedinú páčku pod volantom asi nikto nevyhovorí. Je to prvok, na ktorý si treba zvyknúť. Kým na druhej strane volantu nie je žiadna páčka, na ľavom boku sú hneď dve. Tá tenšia, ktorou sme neraz chceli prepnúť smerovky, ovláda tempomat a rýchlostný limit. | |
Vodičom nastavený limit auto neprekročí a po jeho dosiahnutí automaticky uberie. V meste tak podvedome neprekročíte nastavenú rýchlosť. Pre prípad náhlej potreby zrýchliť viac a prekročiť limitom nastavenú rýchlosť, treba stlačiť plyn úplne na podlahu. |