To všetko vyvoláva veľmi silné emócie, a práve o nich nové Bravo je.
Z ktoréhokoľvek uhla sa na nové Bravo pozriete, vyzerá perfektne. Láska, s ktorou dizajnéri navrhli jeho karosériu s najväčším koeficientom príťažlivosti v tomto segmente, vyžaruje z každého detailu. Pri pohľade na toto príťažlivé auto by ste vôbec nepovedali, že jeho návrhári sa s ním ponáhľali, aby vývoj ukončili za rekordne krátky čas – 18 mesiacov. Presne toľko potrebovali technici talianskej automobilky, kým postavili nástupcu málo úspešného Stila.
Dieťa počítača ?
Dokázali to vďaka najmodernejším počítačovým programom vrátane virtuálnej reality, a to nielen pri konštrukcii vozidla, ale aj jeho skúškach a príprave výrobných zariadení.
Napriek štylistickej podobnosti s menším bratom Grande Puntom nie sú línie Brava tentokrát dielom karosárne Ital Design, ale navrhli ich dizajnéri vlastného štúdia Centro Stile Fiat. Karoséria s klinovitým profilom a dozadu sa zužujúcim pásom bočných okien je doslova nabitá dynamikou. Predná časť inšpirovaná Grande Puntom upúta väčšími prednými reflektormi prechádzajúcimi do predných blatníkov, kde sú akoby urezané. Podstatne viac ale chytí za srdce bacuľatá zadná časť so širokým, usmievajúcim sa vekom batožinového priestoru, oblými svetlami a veľmi efektnou chrómovou koncovkou výfuku.
V kokpite
Ešte lepšiu prácu odviedli dizajnéri v interiéri. Kokpit je doslova majstrovským kúskom, nielen tvarovo, ale aj použitými materiálmi a ich farebným zladením. Je to najkrajšie a najpríjemnejšie miesto na trávenie času v nižšej strednej triede. Materiály sú o rozdiel triedy hodnotnejšie než v Grande Punte, hoci takmer všetky plasty sú dosť tvrdé. Podobne ako Civic a Auris aj Bravo sa vydalo novým smerom, ktorý je charakteristický väčším dôrazom na povrchovú úpravu plastov. Cieľom tohoto nového trendu je dokázať, že ak sa aj tvrdý plast patrične povrchovo upraví, môže byť príjemnejší na dotyk a atraktívnejší na pohľad než mäkký plast. Časť povrchovej úpravy palubnej dosky dôveryhodne napodobňuje kevlarový obklad, stredovému panelu zase dodáva šmrnc efekt pianového laku a veľmi príjemná je aj plastová fólia, ktorou výrobca potiahol vrchné panely výplní dverí aby pôsobili hodnotnejším dojmom než v Grande Punte. Volantu nechýba efektný, športovo tvarovaný veniec potiahnutý kožou, ktorý padne veľmi dobre do ruky.
Lepší volant
Konštruktéri si tentokrát odpustili experiment s ergonomickými plochami pre dlane, na ktoré som si v Grande Punte nevedel zvyknúť, čo je dobre. Škoda ale, že sa nepohrali aj s páčkami pod volantom a bez úprav ich zobrali z regála Alfy Romeo. Kruhové meracie prístroje zasunuté do výrazných tubusov dodávajú kokpitu punc športovej exkluzivity. Veľmi hodnotným dojmom pôsobí tiež ergonomicky dobre zvládnutý stredový panel, mierne natočený na vodiča. V snahe zmeniť toho čo najviac oproti Stilu, prehodili konštruktéri otáčkomer s rýchlomerom, čo však nebolo najšťastnejšie riešenie. Často používané rýchlosti od 50 do 130 km/h sú tak mimo zorného poľa vodiča. Rýchlomer so striedajúcou sa veľkosťou písmen nie je najlepšie čitateľný, nehovoriac o zrkadliacom sa kryte oboch hlavných meracích prístrojov. Anatomicky tvarované predné sedadlá so zvýrazneným bočným vedením sú široké a pohodlné. Pochváliť musím hlavne veľký rozsah nastavenia vodičovho sedadla, vďaka ktorému si optimálnu polohu za volantom rýchlo nájdu rôzne typy postáv.
Priestor v poriadku
Pri rázvore 2600 mm ponúka atraktívne tvarovaná karoséria dosť miesta pre štyroch dospelých. Vzadu by ale dlháni uvítali viac miesta nad hlavou aj pred kolenami. Naopak veľkú radosť (obzvlášť mladým rodinám) urobí jeden z najväčších priestorov pre batožinu v segmente (objem 400 l). Vysporiadať sa ale bude treba s pomerne vysokou nakladacou hranou, čo je daň za dizajn a mimoriadnu tuhosť karosérie.
MultiJet
Pre prvý test sme si vybrali to najlepšie a najpikantnejšie zo súčasnej ponuky – turbodiesel 1.9 Multijet s výkonom 110 kW/150 k vo výbave Sport. Preto zdôrazňujeme zo súčasnej, lebo dvojica benzínových turbomotorov 1.4 T-JET bude nabiehať postupne a určite nás práve v súvislosti s nimi čaká milé prekvapenie. Dovtedy sa o najviac zábavy postará 16-ventilová verzia prepĺňaného naftového štvorvalca 1.9 Multijet, ktorý svoju úlohu športovej pohonnej jednotky napĺňa do bodky. V niektorých testoch sa možno dočítate, že tento agregát je hlučný, ale nenechajte sa zmiasť. Toto je úplne iný zvuk ako tradičný naftový klepot. Motor sa nechveje, pracuje mäkko a jeho dunivejší akustický prejav pri prudkej akcelerácii by sme označili skôr za akúsi farbu, ktorá jeho športovému charakteru veľmi sadne. Naopak pri jazde ustálenou rýchlosťou po diaľnici je slušne odhlučnený a neobťažuje posádku.
Sily má dostatok aj na obháňanie športových hatchbackov. Ťah nastupuje približne od 1800 ot/min a v nasadení nepovolí až do 4500 ot/min. V spojení so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá ho podporuje pri využívaní výkonového potenciálu, šprintuje Bravo 1.9 Multijet z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd a dokáže uháňať maximálnou rýchlosťou 209 km/h.
Dajte mu napiť
V dobrom svetle sa ukázala tiež jeho ekonomika prevádzky, hoci v priemere spotreboval 8,0 l/100 km. Je to o dva litre viac ako uvádza výrobca. S Bravom na 18-palcových kolesách a stádom 150 naftových koní pod kapotou sa však komótne jazdiť nedá. Naše hodnotenie ekonomiky prevádzky vychádza preto zo štýlu, akým jazdíme, a verte, že rozhodne sme ho nešetrili. Servisný interval predĺžili na 30.000 km.
Na hladkom asfalte
Podvozok Stila stál Fiat veľa času a námahy, a preto neprekvapuje, že jeho nástupca využíva takmer 60% spoločných dielcov. Zvyšok konštruktéri doladili na mieru Bravu. Upravené boli napríklad závesy kolies a nová je charakteristika pruženia. Väčšej dynamike a športovému charakteru novinky bola prispôsobená aj veľkosť kolies.
Na príplatkových 18-palcových diskoch obutých do pneumatík rozmeru 225/40 sedí na ceste ako prikovaný a zákrutami prechádza s veľkou suverenitou. Pritvrdený podvozok verzie Sport je vyslovene športový a ideálny na hladký povrch. Kvôli tvrdšiemu naladeniu pruženia ale trpí na nerovnostiach a má rezervu v odfiltrovaní rázov prenášaných do riadenia. K dynamike a emóciám, ktorými je Bravo doslova nasiaknuté, však športovo naladený podvozok a s ním istá miera nepohodlia patria. Kinematika podvozka je výborná. Dobre vie absorbovať kmity karosérie a účinne potláča nakláňanie pri prudkej zmene smeru. Presné riadenie poslúcha vodiča na slovo, len elektrickému posilňovaču riadenia chýba lepšia spätná väzba. Kvôli nemu pôsobí riadenie veľmi ľahkým dojmom, čo je fajn pri parkovaní, ale nie v zákrutách, kde sa žiada, aby bolo tuhšie. Brzdy s prednými strmeňmi lakovanými na červeno fungujú výborne. Ich nástup je plynulý a v spolupráci so športovo naladeným systémom ABS, ktorý nezačne masírovať pravú nohu vodiča na každej nerovnosti, veľmi dobre korešpondujú s dynamikou motora a podvozka.
Útok cenou
Nové Bravo robí všetko preto, aby Fiatu vrátilo lesk jeho najslávnejšieho obdobia. Okrem sexi karosérie, ktorá hrá na oveľa emotívnejšiu strunu než chladná a strohá konkurencia, prináša špičkovú kvalitu a najmodernejšie technológie za atraktívnu cenu. So základným benzínovým motorom 1.4 16V (66 kW/90 k) ho dostanete od 462.900 Sk, pričom za 499.900 prichádza dobre vybavené auto so 6 airbagmi, ABS, prednými hmlovkami s funkciou Cornering, elektrickými oknami vpredu, palubným počítačom, rádio s CD prehrávačom a 6 reproduktormi, centrálnym zamykaním na diaľkové ovládanie, výškovo aj pozdĺžne nastaviteľným volantom, výškovo nastaviteľným sedadlom vodiča a manuálnou klimatizáciou. Aj z tejto agresívne nastavenej ceny cítiť, že Fiat sa chce o zákazníka nižšej strednej triedy popasovať viac ako kedykoľvek predtým a Bravo je na to skvelým prostriedkom.
Kruhové meracie prístroje pripomínajú Alfu Romeo.
Mäkkým plastom odzvonilo. Bravo je už druhým modelom nižšej strednej triedy, ktorý dokazuje, že aj tvrdé plasty môžu byť príjemné na dotyk a atraktívne na pohľad. Záleží od vkusu užívateľa.
Príplatkový systém Blue&Me Nav má navigáciu nahratú v USB kľúči a nie na CD. Navigácia funguje spoľahliva aj na Slovensku.
Za volantom Brava nebude nikoho zaujímať, či je Golf alebo Auris kvalitnejší, lebo emócie sálajúce z každého detailu rozhodnú.
Predné sedadlá sú primerane veľké, pohodlné a dobre držia telo v zákrutách. Na koženom čalúnení sa trochu šmýka.
Interiér vyhovuje štyrom dospelým , akurát vzadu je menej miesta nad hlavou.
Príplatkové panoramatické strešné okno uberá z miesta pre hlavu, ale pridáva na svetle a atmosfére v interiéri.
Dvojitá koncovka výfuku s netradične uchyteným tlmičom - Taliani musia byť vždy extra.
Fiat Bravo 1,9 Multijet 16V Sport
Cena modelu od 462 900 Sk
Cena testovaného modelu 779 900 Sk
Motor 1,9 Multijet 16 V common rail
Výkon 110 kW/150k
Krútiaci moment 305 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9s
Spotreba 5,6 l/100 km
Spotreba v teste 8,0 l/100 km