íciu, tretí je Peugeot. Výraznejší pád zaznamenal Nissan.
Na Slovensku sa za prvých šesť mesiacov tohto roku predalo 9052 škodoviek. Podiel najpredávanejšej značky na počte predaných áut klesol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka takmer o dve percentá na 22 percent.
Aktuálne predajné výsledky spoločnosti Škoda Auto Slovensko zodpovedajú generačnej výmene modelového radu. Podľa Mateja Bugára z Škoda Auto Slovensko „uvádzanie nového modelu Škoda Fabia na ďalších európskych trhoch ovplyvňuje aj výrobné kvóty pridelené Slovensku. Návrat súčasného stavu k pozitívnym výsledkom zo začiatku roka 2007 očakávame koncom tohto roka“.
Slováci už nekupujú iba najlacnejšie autá na trhu, ale orientujú sa aj na vyššie triedy. Vidieť to možno na náraste predaja automobilov v nižšej strednej triede, ktorá je druhou najpredávanejšou po malých autách. Tretia priečka patrí strednej triede, ktorú nasledujú športovo úžitkové vozidlá kategórie SUV. Za prvý polrok sa u nás predalo sto limuzín najvyššej kategórie, kde sa s 54 predanými kusmi stal jednotkou Mercedes triedy S. Ilja Majda z DaimlerChrysler Automotive Slovakia vidí úspech limuzíny triedy S v rozhodnutí zákazníkov. „Isteže je to najmladšie auto v triede a novinky zákazníci preferujú, ale aj minulá trieda bol najpredávanejšia pred ukončením výroby. Na Slovensku má jednoducho dobrý imidž.“ Druhou najžiadanejšou limuzínou je Audi A8 a tretie BMW radu 7.
Iba za šesť mesiacov si nové Porsche kúpilo 49 Slovákov, z toho najviac bolo modelov Porsche Cayenne, ktoré sa predávajú ako ľahké úžitkové vozidlá.
Pokles značiek koncernu Volkswagen nahral do karát francúzskym značkám a najmä druhému Citroenu. Citroen uspel vďaka početným predajným akciám, ktoré uvádza priebežne pre všetky modely. Podľa Františka Macha „Citroen Slovakia podporuje predaj aj tých modelov, ktoré sa dobre predávajú aj sami. Dobre sa chytili velkopriestorové automobily radu C4 Picasso“. Z japonských značiek jednoznačne dominuje Suzuki, druhé v predaji osobných vozidiel, pretože v prvom polroku Suzuki nepredalo úžitkové vozidlá.
Ford tiež potvrdil rastúci trend dobrou finančnou politikou, kvalitnými modelmi a najmä úspešným vozidlom Fusion. Kórejské automobilky Hyundai a Kia s rekordnými predajmi ukrajujú z koláča Volkswagenu a Škode, čím si výrazne zlepšujú svoje pozície.
Prudký nárast predaja automobilov značky Kia je podľa Juraja Vydareného z Kia Motors Sales Slovakia spôsobený príchodom modelu Ceed. „Zo štatistík jasne vidieť vysoké predajné čísla modelov Rio a Ceed. Pridali sme tiež v popredajných službách a máme neobyčajne dlhé záruky na jednotlivé modely.“
Najpredávanejšie značky za prvý polrok 2007
Poradie | Značka | pred. vozidla (ks) | podiel 1-6.2007(%) | podiel 1-6.2006 (%) |
1. | Škoda | 9052 | 22,81 | 25,72 |
2. | Citroen | 2851 | 7,18 | 6,34 |
3. | Peugeot | 2828 | 7,13 | 7,28 |
4. | Volkswagen | 2799 | 7,05 | 9,29 |
5. | Suzuki | 2148 | 5,41 | 4,20 |
6. | Renault | 2059 | 5,13 | 5,19 |
7. | Ford | 1961 | 4,94 | 4,86 |
8. | Kia | 1954 | 4,92 | 2,01 |
9. | Opel | 1870 | 4,71 | 4,51 |
10. | Hyundai | 1722 | 4,34 | 3,20 |
zdroj: ZAP SR
Situácia v automobilových značkách na Slovensku
Alfa Romeo
Alfa Romeo sa stále borí s nevýraznými predajmi a za porovnateľné obdobie minulého roka si môže pripísať nárast o 13 kusov.
Audi
Audi zostalo na približne tom istom počte predaných automobilov s miernym poklesom trhového podielu, nakoľko stúpli celkové predaje. Výraznejší vzostup štyroch kruhov možno čakať po nástupe modelu A4.
BMW
BMW narástlo v predaji osobných aj ľahkých úžitkových automobilov, teda verzií s odpočtom DPH. Vďaka nárastu o 73 automobilov je BMW bližšie za svojim rivalom Audi.
Citroen
Citroen možno označiť za skokana prvého polroka s rekordnými predajmi a opätovným návratom na druhé miesto v predaji automobilov. Nárast o 387 automobilov znamená najprestížnejšiu priečku, o ktorú sa ostatné automobilky mimo Škody na našom trhu snažia. Byť druhým za Škodou je skoro viac ako byť najpredávanejšou značkou na trhu.
Dacia
Dacia prudko klesla takmer na polovicu, čím Logan nenaplnil svoje poslanie byť masovo predajným automobilom na východných trhoch. Združenie automobilového priemyslu ho síce zaraďuje medzi malé autá ale Logan patrí do nižšej strednej triedy, kde tiež nepatrí medzi najlepšie predávané autá.
Fiat
Fiat s minimálnym vylepšením predaja zostal pred bránou prvej desiatky, kde by rozhodne mal patriť. Grande Punto mierne zaostáva za svojimi novými rivalmi aj kvôli tomu, že v predaji je stále starší model Punto Classic. Predaje kazí najmä nová Croma, ktorú naši zákazníci prehliadajú. Obrat vo Fiate však nastane nástupom nového modelu Bravo, pretože Stilo tiež vypadlo z kolotoča skôr ako sa prestalo predávať.
Ford
Ford s dobre rozloženou ponukou modelov stále rastie a s novým Mondeom môže zamiešať karty v strednej triede až budúci rok. Na jeseň sa zrejme predá iba prvých pár desiatok kusov. Modrému oválu výrazne pomohol Fusion s dobre nastavenou cenou a štyristo predanými kusmi. Najpredávanejšie auto západnej Európy, Ford Focus, je v rámci svojej triedy za Octaviou, Citroenom C4, Kiou Cee´d, Suzuki SX4 a Peugeotom 307.
Honda
Honda v rámci svojich možností stúpla o štyridsať automobilov hore, čo je pri počtoch okolo 750 automobilov ročne pekný nárast. Sympatické je, že na náraste majú podiel osobné autá a nie malé úžitkové. Najlepšie výsledky robí Civic, Jazz a CRV.
Hyundai
Nádeje vložené do modelu Accent sa naplnili a Hyundai predal v prvom polroku 2007 o 477 automobilov viac. Importér značky si veľa sľubuje aj od nastupujúceho modelu i30, ktorý má šance ubrať konkurentom v nižšej strednej triede, sesterskú Kiu Ceed nevynímajúc. O slušné čísla sa postarali ľahké terénne automobily kategórie SUV, Hyundai Tucson a a Santa Fe. Hyundai mimoriadne akceleroval v mesiaci jún, kedy bol štvrtou najpredávanejšou automobilovou značkou na trhu.
Chevrolet
Chevrolet zaostáva za minuloročnými predajmi o 75 automobilov, a nepomohol mu ani celkový nárast vozidiel kategórie N1. Veľmi silným modelom značky je stále Aveo ale samozrejme aj SUV Captiva vo verzii N1.
Kia
Kia konečne začala plniť prognózy o silnom postavení vo východnej Európe, kde v porovnaní s minulým rokom zlomila všetky rekordy a predala o takmer 1200 osobných a malých úžitkových vozidiel viac. Agresívna cenová politika, prítomnosť výrobného závodu na Slovensku ale výrazný nárast kvality a technickej úrovne modelov pomohol Kii dosiahnuť časť sľubovaných cieľov. Od vysnívaného výsledku , predávať na Slovensku ročne desaťtisíc automobilov, je Kia stále ďaleko. Z jej modelovej palety sú najvyššie Ceed, Rio a Sportage.
Land Rover
V predajoch terénnych autách sa zlepšuje Land Rover, ktorý stále postupuje hore a každý rok pridá okolo desať predaných automobilov naviac. V prípade takejto automobilovej značky je to výrazný nárast.
Mazda
Značke Mazda by pomohla obnova modelového radu 6 a konečne dlho očakávaný nástup radu 2, pretože japonský výrobca predal v prvom polroku menej automobilov než vlani (-90), čím si pohoršil aj v celkovom postavení na trhu.
Mercedes
Mercedes je najpredávanejšou značkou spomedzi exkluzívnych značiek a to vďaka širokému spektru modelov a úžitkovým verziám s odpočtom DPH. V prvom polroku sa na Slovensku predalo 1336 osobných a ľahkých úžitkových mercedesov, pritom čisto osobné Mercedesy tvoria približne 40 %. Stále vysokej obľube Slovákov sa tešia modely triedy A,C,E a tiež úžitkový Sprinter. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka si Mercedes polepšil o 256 kusov.
Mitsubishi
Mitsubishi rastie vďaka odpočtovým verziám N1 a v medziročnom období zaznamenala značka nárast o 74 automobilov. Nosnými modelmi troch diamantov sú Colt, Outlander , Pajero a veľmi dobré výsledky dosahuje terénny Pick Up L200.
Nissan
Kým Mitsubishi vykazuje veľmi dobré výsledky, Nissan padol takmer voľným pádom, pretože predal o 325 automobilov menej. Významnejšie sa darí modelom Qashqai , Navara a Pathfinder.
Opel
Opel kulminoval počtom o 115 nových automobilov vyšším, čím si mierne polepšil aj v trhovom podieli. V náraste počtu osobných automobilov už zaúradoval predaj novej Corsy, ktorá veľmi dobre stojí v rámci segmentu malých automobilov. Dobré počty robí úžitkové Combo ale najmä Opel Astra v novej verzii a tiež staršie prevedenie Astra Classic.
Peugeot
Peugeot patrí k najpredávanejším autám na trhu a stále dosahuje veľmi vyrovnané výsledky. V porovnaní s rokom 2006 stúpol predaj francúzskeho leva o jeden automobil. Avšak celkový nárast predaných automobilov na Slovensku zapríčinil, že pri rovnakom predaji má Peugeot trochu nižší trhový podiel. Značka dosahuje dobré výsledky aj napriek odchádzajúcemu radu 307, ktorý onedlho vymení nový model 308.
Renault
Renault padol o 107 automobilových jednotiek dole, na čom má zrejme svoj podiel stagnujúci model strednej triedy Laguna ale tiež vlažné výsledky modelu Megane. Renault si drží svoj trhový podiel vďaka Thalii, ktorá je mimoriadne úspešná aj roky po svojom uvedení s počtom 703 predaných automobilov. Ak Renault nebude mať náhradu, výrazne stratí.
Seat
Seat zrejme stále spomína na staré dobré časy, keď bola v ponuke Inca. Pokles predaja o 155 automobilov je rozhodne nelichotivý, avšak pozícia značky s celkovým predajom za prvý polrok na úrovni 1048 kusov je vzhľadom na úzku paletu modelov stále dobrá. Dojnou kravou značky je stále Ibiza a Altea v úžitkovom prevedení.
Subaru
Subaru stále osciluje okolo päťdesiatky predaných automobilov za polrok s nevýrazným medziročným poklesom k prvému polroku o tri kusy.
Suzuki
Suzuki stále rastie a v porovnaní s minulým rokom si opäť polepšilo o 514 predaných automobilov. Treba však pripomenúť, že medzi osobnými vozidlami ide o druhú najpredávanejšiu značku, pretože v roku 2007 Suzuki nepredalo jediný úžitkový model, ktorý iným značkám naháňa predaje.
Škoda
Najžiadanejšia značka Škoda zaznamenala pokles predaja (-49 kusov) aj trhového podielu, ktorý stále padá a z niekdajšej nadpolovičnej väčšiny trhu má 22 % podiel. V celkovom predaji jej nepomohol ani nárast predaja odpočtových verzií. Pod pokles predaja osobných vozidiel sa zrejme podpísala generačná výmena modelu Fabia a dobrá finančná politika konkurenčných značiek. Škoda už nie je automaticky najlacnejšia značka na trhu. Otázne je, ako si v budúcnosti poradí Roomster, z ktorého sa v prvom polroku predalo 318 kusov.
Toyota
Medzi značky s rastúcim trendom patrí Toyota braná do úvahy spolu so značkou Lexus. Nárast predaja o vyše 250 kusov je dobrý odrazový mostík pred nástupom modelu Auris, ktorý tieto počty ešte do konca roka navýši. Na trhu bol iba dva mesiace a už i ho kúpilo 164 motoristov.
Volvo
Volvo k minuloročným 222 predaným kusom pridalo pekných 44 kusov, zrejme vďaka nástupu najmenšieho modelu C 30 ale aj novej generácii limuzíny S80, ktorá sa stala veľmi úspešnou v rámci vyššej strednej triedy.
Volkswagen
Najvýraznejší pokles (-812) automobilov postihol značku Volkswagen, ktorá stratila svoj výrazný deväť percentný podiel z rovnakého obdobia v minulom roku. Kým Passat sa stále veľmi dobre predáva, stagnujú modely ako Polo a z časti aj Golf.
![]() | Zo stovky predaných luxusných automobilov bol najväčší záujem o Mercedes triedy S. |
![]() | Bez úžitkových verzií skončilo Suzuki na piatom mieste, ale v osobných automobiloch je suverénne druhé. Jediným problémom značky sú obmedzené dodávky na Slovensko, inak by sa ich predalo ešte viac. |
![]() | Roomster stále rastie, ale nedokázal zastaviť pokles predaja mladoboleslavskej značky, ktorá stratila dve percentá trhového podielu. Slováci už nekupujú iba podvedome „domácu“ Škodu a vyberajú si, lebo majú z čoho. |
![]() | V rámci superšportových značiek sa najlepšie darí nemeckému Porsche. Legendárnu 911-tku si kúpilo 14 zákazníkov. |
![]() | Model Polo už nedokáže naplniť predaje , ktoré by udržali Volkswagen na pozícii automobilovej dvojky slovenského trhu. |
![]() | Z modelu Fusion sa stal trhák triedy malých automobilov. Okrem dobrej ceny má slušné úžitkové vlastnosti a vyššiu svetlosť podvozka. |
![]() | Nový Auris sa za posledné dva mesiace veľmi dobre uchytil. |
![]() | Nový Ceed vyrábaný v Žiline začína pomaly valcovať nižšiu strednú triedu. V prvom polroku predaných 718 kusov je toho dôkazom. |
![]() | Hyundai nechal pred dverami prvej desiatky najpredávanejších značiek stáť Seat aj Fiat. V júni bol štvrtou najpredávanejšou značkou. |