Spomienky - Škoda Favorit má 20 rokov

Pred dvadsiatimi rokmi, 1. júla 1987, vyšiel z brán mladoboleslavskej automobilky Škoda prvý Favorit. Išlo o predsériovú výrobu. Do sériovej produkcie sa dostal o pol roka neskôr. Začalo sa tak ďalšie významné obdobie dnes najväčšej českej automobilky.

Škoda Favorit v prvotnej podobe ako funkčný prototyp. Našťastie do vývoja zasiahol Nuccio Bertone a sériová karoséria Favoritu bola o niečo lepšia. Najväčším prínosom pre automobilku bol motor vpredu a pohon prednej nápravy.(Zdroj: archív)

Favorit s pracovným označením Škoda 781 sa stal prvou škodovkou s pohonom predných kolies. Presnejšie vozidlom nižšej kategórie strednej triedy s pohonom predných kolies a splývavou zadnou časťou, s motorom uloženým vpredu naprieč. Bol to koncept, vďaka ktorému prejavili o automobilku záujem zahraniční partneri. Favorit tak ovplyvnil rozhodnutie Volkswagenu v roku 1991 vstúpiť do spoločnosti Škoda Auto.

Už vtedy spolupracovala Škoda na vývoji so zahraničnými firmami. Najvýznamnejšia bola spolupráca s talianskym dizajnérskym štúdiom Nuccio Bertone, ktoré navrhlo finálnu verziu vzhľadu karosérie. Zásadný vplyv mala aj nemecká automobilka Porsche, s ktorou škodovácki vývojári konzultovali celú konštrukciu vznikajúceho vozidla a nechali si tu navrhnúť zavesenia motora s požiadavkou na optimálnu akustiku a vibrácie. K vozidlu Favorit bolo nakoniec prihlásených 42 patentov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Finančné možnosti československého automobilového závodu boli pritom poriadne obmedzené. O rozpočte rozhodovala vláda. Politické rozhodnutie nútilo vývojárov k použitiu starého motora. Prichádzajúca ekologická vlna toto rozhodnutie zlomila a umožnila automobilke aspoň základné úpravy. Cena vývoja sa vyšplhala na 210 miliónov československých korún. Napriek tomu bola nakoniec nižšia, ako keby Škoda na výrobu jednotlivých dielcov nakúpila licencie.

Vedenie automobilky predpokladalo produkciu 336 000 kusov áut do roku 1990. Favorit nakoniec ostal vo výrobe do roku 1994. Škoda skompletizovala spolu 783 163 kusov. Neskôr vznikla verzia Forman (223 059 ks) a Pick-up (70 900 ks). Predajná cena novej Škody Favorit bola 143 500 Kčs. Pri vtedajšom priemernom zárobku 3000 korún československých sa musel záujemca vzdať takmer 50-ich mesačných platov. Dnes na zakúpenie novej Fabie v základnej verzii stačí približne 17 priemerných výplat občana Slovenska.


Spomienky čitateľov auto.sme.sk Aké ste mali skúsenosti s vozidlom Škoda Favorit ? Slúžilo vám podľa predstáv ? Kazilo sa ? Bolo spoľahlivé? Pekné? Škaredé? Napíšte nám do diskusie k článku váš pohľad na prelomový model českej automobilky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 372
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 450
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 928
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 9 926
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 496
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 983
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 223
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 188
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 270
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 230

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Od vraždy Kuciaka prešli dva mesiace, polícia stále tápe

Vyšetrovatelia avizujú, že verejnosť znova požiadajú o pomoc. Čo ich bude zaujímať, zatiaľ nepovedali.

KOMENTÁRE

Vražda Kuciaka bola generačnou udalosťou

Jednému človeku sa ani po 61 dňoch neskrivil vlas na hlave – vrahovi.

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

SVET

Copperfielda donútili na súde odhaliť slávny trik

Pri jednej zo šou slávneho iluzionistu sa zranil vybraný divák, roky sa súdi.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.