SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Spomienky - Škoda Favorit má 20 rokov

Pred dvadsiatimi rokmi, 1. júla 1987, vyšiel z brán mladoboleslavskej automobilky Škoda prvý Favorit. Išlo o predsériovú výrobu. Do sériovej produkcie sa dostal o pol roka neskôr. Začalo sa tak ďalšie významné obdobie dnes najväčšej českej automobilky.

Škoda Favorit v prvotnej podobe ako funkčný prototyp. Našťastie  do vývoja zasiahol Nuccio Bertone a sériová karoséria Favoritu bola o niečo lepšia. Najväčším prínosom  pre automobilku bol  motor vpredu a pohon prednej nápravy.Škoda Favorit v prvotnej podobe ako funkčný prototyp. Našťastie do vývoja zasiahol Nuccio Bertone a sériová karoséria Favoritu bola o niečo lepšia. Najväčším prínosom pre automobilku bol motor vpredu a pohon prednej nápravy. (Zdroj: archív)

Favorit s pracovným označením Škoda 781 sa stal prvou škodovkou s pohonom predných kolies. Presnejšie vozidlom nižšej kategórie strednej triedy s pohonom predných kolies a splývavou zadnou časťou, s motorom uloženým vpredu naprieč. Bol to koncept, vďaka ktorému prejavili o automobilku záujem zahraniční partneri. Favorit tak ovplyvnil rozhodnutie Volkswagenu v roku 1991 vstúpiť do spoločnosti Škoda Auto.

Už vtedy spolupracovala Škoda na vývoji so zahraničnými firmami. Najvýznamnejšia bola spolupráca s talianskym dizajnérskym štúdiom Nuccio Bertone, ktoré navrhlo finálnu verziu vzhľadu karosérie. Zásadný vplyv mala aj nemecká automobilka Porsche, s ktorou škodovácki vývojári konzultovali celú konštrukciu vznikajúceho vozidla a nechali si tu navrhnúť zavesenia motora s požiadavkou na optimálnu akustiku a vibrácie. K vozidlu Favorit bolo nakoniec prihlásených 42 patentov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Finančné možnosti československého automobilového závodu boli pritom poriadne obmedzené. O rozpočte rozhodovala vláda. Politické rozhodnutie nútilo vývojárov k použitiu starého motora. Prichádzajúca ekologická vlna toto rozhodnutie zlomila a umožnila automobilke aspoň základné úpravy. Cena vývoja sa vyšplhala na 210 miliónov československých korún. Napriek tomu bola nakoniec nižšia, ako keby Škoda na výrobu jednotlivých dielcov nakúpila licencie.

Vedenie automobilky predpokladalo produkciu 336 000 kusov áut do roku 1990. Favorit nakoniec ostal vo výrobe do roku 1994. Škoda skompletizovala spolu 783 163 kusov. Neskôr vznikla verzia Forman (223 059 ks) a Pick-up (70 900 ks). Predajná cena novej Škody Favorit bola 143 500 Kčs. Pri vtedajšom priemernom zárobku 3000 korún československých sa musel záujemca vzdať takmer 50-ich mesačných platov. Dnes na zakúpenie novej Fabie v základnej verzii stačí približne 17 priemerných výplat občana Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu


Spomienky čitateľov auto.sme.sk Aké ste mali skúsenosti s vozidlom Škoda Favorit ? Slúžilo vám podľa predstáv ? Kazilo sa ? Bolo spoľahlivé? Pekné? Škaredé? Napíšte nám do diskusie k článku váš pohľad na prelomový model českej automobilky.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 14 700
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 749
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 365
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 924
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 267
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 862
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 795
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


16 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Michala Guľasová: Martina Jakubová - Líštička
  2. Ľubomír Maretta: Zmena
  3. Robert Štepaník: diel 70 - MDAD 2022 - Medzinárodný deň (alternatívnych) detí 2022
  4. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  5. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  6. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  7. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  8. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 087
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 754
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 253
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 720
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 200
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 826
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 414
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 155
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu