SME
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Spomienky - Škoda Favorit má 20 rokov

Pred dvadsiatimi rokmi, 1. júla 1987, vyšiel z brán mladoboleslavskej automobilky Škoda prvý Favorit. Išlo o predsériovú výrobu. Do sériovej produkcie sa dostal o pol roka neskôr. Začalo sa tak ďalšie významné obdobie dnes najväčšej českej automobilky.

Škoda Favorit v prvotnej podobe ako funkčný prototyp. Našťastie  do vývoja zasiahol Nuccio Bertone a sériová karoséria Favoritu bola o niečo lepšia. Najväčším prínosom  pre automobilku bol  motor vpredu a pohon prednej nápravy.Škoda Favorit v prvotnej podobe ako funkčný prototyp. Našťastie do vývoja zasiahol Nuccio Bertone a sériová karoséria Favoritu bola o niečo lepšia. Najväčším prínosom pre automobilku bol motor vpredu a pohon prednej nápravy. (Zdroj: archív)

Favorit s pracovným označením Škoda 781 sa stal prvou škodovkou s pohonom predných kolies. Presnejšie vozidlom nižšej kategórie strednej triedy s pohonom predných kolies a splývavou zadnou časťou, s motorom uloženým vpredu naprieč. Bol to koncept, vďaka ktorému prejavili o automobilku záujem zahraniční partneri. Favorit tak ovplyvnil rozhodnutie Volkswagenu v roku 1991 vstúpiť do spoločnosti Škoda Auto.

Už vtedy spolupracovala Škoda na vývoji so zahraničnými firmami. Najvýznamnejšia bola spolupráca s talianskym dizajnérskym štúdiom Nuccio Bertone, ktoré navrhlo finálnu verziu vzhľadu karosérie. Zásadný vplyv mala aj nemecká automobilka Porsche, s ktorou škodovácki vývojári konzultovali celú konštrukciu vznikajúceho vozidla a nechali si tu navrhnúť zavesenia motora s požiadavkou na optimálnu akustiku a vibrácie. K vozidlu Favorit bolo nakoniec prihlásených 42 patentov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Finančné možnosti československého automobilového závodu boli pritom poriadne obmedzené. O rozpočte rozhodovala vláda. Politické rozhodnutie nútilo vývojárov k použitiu starého motora. Prichádzajúca ekologická vlna toto rozhodnutie zlomila a umožnila automobilke aspoň základné úpravy. Cena vývoja sa vyšplhala na 210 miliónov československých korún. Napriek tomu bola nakoniec nižšia, ako keby Škoda na výrobu jednotlivých dielcov nakúpila licencie.

Vedenie automobilky predpokladalo produkciu 336 000 kusov áut do roku 1990. Favorit nakoniec ostal vo výrobe do roku 1994. Škoda skompletizovala spolu 783 163 kusov. Neskôr vznikla verzia Forman (223 059 ks) a Pick-up (70 900 ks). Predajná cena novej Škody Favorit bola 143 500 Kčs. Pri vtedajšom priemernom zárobku 3000 korún československých sa musel záujemca vzdať takmer 50-ich mesačných platov. Dnes na zakúpenie novej Fabie v základnej verzii stačí približne 17 priemerných výplat občana Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu


Spomienky čitateľov auto.sme.sk Aké ste mali skúsenosti s vozidlom Škoda Favorit ? Slúžilo vám podľa predstáv ? Kazilo sa ? Bolo spoľahlivé? Pekné? Škaredé? Napíšte nám do diskusie k článku váš pohľad na prelomový model českej automobilky.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 43 358
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 225
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 631
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 419
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 847
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 976
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 504
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 242
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 008
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 439
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

14 h
Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 1. etapa LIVE cez online prenos.

Peter Sagan dnes ide 1. etapu na Giro d'Italia 2021. Sledujte ju live cez online prenos.

4 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

21 h

Pandémia si vyžiadala 11 990 obetí.

8 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

3 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

21 h
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj