Spomienky - Škoda Favorit má 20 rokov

Pred dvadsiatimi rokmi, 1. júla 1987, vyšiel z brán mladoboleslavskej automobilky Škoda prvý Favorit. Išlo o predsériovú výrobu. Do sériovej produkcie sa dostal o pol roka neskôr. Začalo sa tak ďalšie významné obdobie dnes najväčšej českej automobilky.

Škoda Favorit v prvotnej podobe ako funkčný prototyp. Našťastie do vývoja zasiahol Nuccio Bertone a sériová karoséria Favoritu bola o niečo lepšia. Najväčším prínosom pre automobilku bol motor vpredu a pohon prednej nápravy.(Zdroj: archív)

Favorit s pracovným označením Škoda 781 sa stal prvou škodovkou s pohonom predných kolies. Presnejšie vozidlom nižšej kategórie strednej triedy s pohonom predných kolies a splývavou zadnou časťou, s motorom uloženým vpredu naprieč. Bol to koncept, vďaka ktorému prejavili o automobilku záujem zahraniční partneri. Favorit tak ovplyvnil rozhodnutie Volkswagenu v roku 1991 vstúpiť do spoločnosti Škoda Auto.

Už vtedy spolupracovala Škoda na vývoji so zahraničnými firmami. Najvýznamnejšia bola spolupráca s talianskym dizajnérskym štúdiom Nuccio Bertone, ktoré navrhlo finálnu verziu vzhľadu karosérie. Zásadný vplyv mala aj nemecká automobilka Porsche, s ktorou škodovácki vývojári konzultovali celú konštrukciu vznikajúceho vozidla a nechali si tu navrhnúť zavesenia motora s požiadavkou na optimálnu akustiku a vibrácie. K vozidlu Favorit bolo nakoniec prihlásených 42 patentov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Finančné možnosti československého automobilového závodu boli pritom poriadne obmedzené. O rozpočte rozhodovala vláda. Politické rozhodnutie nútilo vývojárov k použitiu starého motora. Prichádzajúca ekologická vlna toto rozhodnutie zlomila a umožnila automobilke aspoň základné úpravy. Cena vývoja sa vyšplhala na 210 miliónov československých korún. Napriek tomu bola nakoniec nižšia, ako keby Škoda na výrobu jednotlivých dielcov nakúpila licencie.

Vedenie automobilky predpokladalo produkciu 336 000 kusov áut do roku 1990. Favorit nakoniec ostal vo výrobe do roku 1994. Škoda skompletizovala spolu 783 163 kusov. Neskôr vznikla verzia Forman (223 059 ks) a Pick-up (70 900 ks). Predajná cena novej Škody Favorit bola 143 500 Kčs. Pri vtedajšom priemernom zárobku 3000 korún československých sa musel záujemca vzdať takmer 50-ich mesačných platov. Dnes na zakúpenie novej Fabie v základnej verzii stačí približne 17 priemerných výplat občana Slovenska.


Spomienky čitateľov auto.sme.sk Aké ste mali skúsenosti s vozidlom Škoda Favorit ? Slúžilo vám podľa predstáv ? Kazilo sa ? Bolo spoľahlivé? Pekné? Škaredé? Napíšte nám do diskusie k článku váš pohľad na prelomový model českej automobilky.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 432
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 419
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 13 281
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 971
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 518
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 682
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 465
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 496
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 406
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 172

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chorvátsky novinár pre SME: Nie som šťastný z futbalového úspechu

Tréner Zlatko Dalič premrhal možnosť zmeniť veci.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.